Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2711002_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. maj 2023
J nr.
2023 - 2045
Svar på KEF alm. del – spm. 162
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 24. marts 2023 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 162, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 162
Deler ministeren vurderingen i Klimarådets »Statusrapport 2023« fra februar
2023 om, at Danmark ikke med den nuværende politik forventes at leve op til
EU’s skærpede reduktionsforpligtelser for drivhusudledninger i ikke-kvotesekto-
ren, hvor landbrug og skovbrug står for en stor del af udledningerne?
Svar
Med EU-Kommissionens Fit for 55-pakke opnåede Rådet og Europa-Parlamen-
tet i ultimo 2022 aftaler om opjustering af reduktionsforpligtelserne under hhv.
byrdefordelingsaftalen (ikke-kvotesektoren) og LULUCF-forordningen.
I byrdefordelingsaftalen blev Danmarks reduktionsmål forhøjet fra 39 pct. til 50
pct. i 2030 i forhold til 2005.
LULUCF-forordningens forpligtelser blev med Fit for 55-pakken opdelt i to perio-
der. I perioden 2021-2025 skal Danmark sikre, at kulstofbalancen i sektoren ikke
forringes. Samtidig øges ambitionen, således at Danmark 2026-2030 skal efter-
leve to adskilte forpligtelser: 1) nettoudledningerne i sektoren skal reduceres
med ca. 0,4 mio. ton CO
2
e i 2030 ift. det gennemsnitlige niveau for referencepe-
rioden 2016-2018, samt 2) opfylde et nationalt budgetmål for 2026-2029.
Det skønnes med stor usikkerhed på baggrund af
Klimastatus og –fremskrivning
2023,
at den akkumulerede reduktionsmanko i byrdefordelingsaftalen over peri-
oden 2021 til 2030 er ca. 15,8 mio. ton CO
2
e. I LULUCF-forpligtelsen skønnes
Danmark at opfylde målene for perioden 2021-2025, mens reduktionsmankoen
skønnes at være ca. 8,8 mio. ton CO
2
e i perioden 2026-2029 og ca. 2,0 mio. ton
CO
2
e i 2030.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Til sammenligning skønnes reduktionsmankoen ift. 70 pct.-målet at være ca. 5,4
mio. ton CO
2
e i 2030. Det er vigtigt at bemærke, at reduktionsmålene i byrdefor-
delingsaftalen og LULUCF-forpligtelsen er budgetmål i modsætning til 70 pct.-
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvorvidt Danmark med den nuværende politik forventes at leve op til EU’s skærpede reduktionsforpligtelser for drivhusudledninger i ikke-kvotesektoren
2711002_0002.png
målet, som er et punktmål. Reduktionsmankoerne er derfor ikke direkte sam-
menlignelige.
Reduktionsmålene i byrdefordelingsaftalen og LULUCF-forordningen omfatter
bl.a. udledningerne fra transport, landbrug og skovbrug og omfatter således en
stor del af Danmarks samlede udledninger. Indfrielsen af EU-forpligtelserne skal
derfor tænkes sammen med, hvordan vi indfrier de nationale reduktionsmål. Det
gælder både de overordnede reduktionsmål i 2025 og 2030 og landbrugets bin-
dende reduktionsmål på 55-65 pct. i 2030.
Det fremgår af kommissoriet til Ekspertgruppen for en grøn skattereform, at ek-
spertgruppen skal inddrage hensyn til kommende EU-lovgivning på området,
herunder en potentiel ny tilgang til regulering af landbrugets klimapåvirkning
gennem revision af byrdefordelingsaftalen og LULUCF-forordningen. Regerin-
gen glæder sig til at se, hvordan ekspertgruppen ser på mulighederne for at op-
fylde reduktionsmålet i byrdefordelingsaftalen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2