Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2675771_0001.png
Åben høring om konsekvenserne
ved 1-årige kandidatuddannelser
Uddannelses- og Forskningsudvalget
15. marts 2023, Landstingssalen Christiansborg
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0002.png
Nina Smith
Formand for Reformkommissionen og professor ved
Institut for Økonomi på Aarhus Universitet
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0003.png
Reformkommissionens forslag
om
”1¼ årige”
kandidatuddannelser
og samfundsøkonomien
15. marts 2023
3
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0004.png
Kommissionens overordnede udgangspunkt
For 30 år siden:
11% af en ungdomsårgang fik en
universitetsuddannelse - mest til specialiserede og forskningsprægede
jobs – ofte i den offentlige sektor
I dag:
27% får en universitetsuddannelse
– Hovedparten af dem skal ansættes i den private sektor i fremtiden
– Stadig være en stor del af kandidaterne (50%) med lang specialiseret kandidat
Mere fleksibilitet
i universitetsuddannelser
– Mellem BA og kandidat
– Kombinere deltidsarbejde med kandidatstudier
Mere efter- og videreuddannelse
på videregående uddannelser
– Taxameterfinansieret – ligesom kandidatuddannelser
– Mere modul baseret videre- og efteruddannelse
4
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0005.png
Nye veje til at blive kandidat:
BA UDD.
I dag
180 ECTS
KAND.
120 ECTS
s
120 = 90 FAG + 30
s
180 ECTS
120 ECTS
s
120 = 90 FAG + 30
s
75 = 60 FAG + 15
s
Anbefaling
180 ECTS
75 ECTS
s
Både som fuldtids eller
deltidsstudium (erhvervskandidat)
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0006.png
En ny 75 ECTS kandidatuddannelse
• En NY kandidat uddannelse – ikke bare 2 år til
år
• Skal ny-udvikles!
Større mulighed for at vælge relevante fag – også på tværs af studieretninger
Større mulighed for at skifte fagområde (og universitet) mellem bachelor og kandidat
Større mulighed på erhvervskandidaten til selv at tilrettelægge sit forløb tidsmæssigt, herunder fjern- og
aftenundervisning
• Stadig et speciale
• Betydeligt løft i taxameter (30-50%) til at hæve kvalitet
• Ret videre- og efteruddannelse uden egenbetaling
6
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0007.png
Samfundsøkonomiske effekter
ER USIKRE
– vi har ikke sikker empirisk evidens – sådan er det jo med de
fleste nye reformer
– Uddannelsesforskning de senere år: Kvalitet af uddannelse og uddannelsessystemer er langt
vigtigere end kvantitet (længden) af uddannelser
Reformkommissionens forslag
– Universiteter TILFØRES flere midler (over 1 mia. kr. årligt) – ikke en spareøvelse
Samfundsøkonomiske effekter
afhænger af implementering og adfærd
1. negativt scenarie (dårlig implementering)
2. positivt scenarie (god implementering, ordentlig tid og i samspil med
universiteter)
7
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0008.png
Samfundsøkonomiske effekter
-
regnes ud fra at reform er fuldt indfaset for alle på arbejdsmarkedet over de kommende årtier
- afhænger af implementeringen og dynamiske/adfærds effekter
Negativt scenarie
(dårlig implementering)
- Arbejdsudbudseffekt …………..+7 mia. kr.
- Negativ effekt af kortere udd… - 7 mia. kr.
- Små dynamiske/adfærdseffekter
(Bedre kvalitet og studievalg, mere
Efter- og videreudd. mv.) ….….………
+ 7 mia. kr.
Positivt scenarie
(god implementering)
- Arbejdsudbudseffekt ………….. +7 mia. kr.
- Negativ effekt af kortere udd….. - 7 mia. kr.
- Større dynamiske/adfærdseffekter
(Bedre kvalitet og studievalg, mere
efter og videreudd. mv.)
……… ……. + 32 mia. kr.
----------------------------------------------------
I alt ………………………………….+ 7 Mia. kr.
----------------------------------------------------
I alt …………………………………….+ 25+7 Mia kr.
8
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0009.png
Anbefaling: Implementering
Den gode implementering er essentiel
Senarie 1
Den kritiske vurdering
-10
-7
Senarie 2
Kommissionens vurdering
0
10
20
30
Mia. kr.
40
1
3
14
14
25
Forskel på godt 25 mia.
kr. i BNP mellem
god
og
dårlig
implementering
7
Beskæftigelse
25
Produktivitet
9
Anm.: Samlet produktivitetsvirkning
dækker over summen af produktivitetsvirkningerne (målt ved ændringer i timeløn) fra hhv. omlægning, erhvervskandidater, uddannelse senere i livet,
uddannelseskvalitet og uddannelsesvalg.
Samlet produktivitets- og beskæftigelsesvirkning
dækker over
samlet produktivitetsvirkning
samt beskæftigelsesvirkninger (stigning i antal
arbejdstimer) som følge af omlægning, erhvervskandidater og uddannelse senere i livet. Der henvises til baggrundsnotat om produktivitetsberegninger på kommissionens hjemmeside.
Virkningerne er afrundet til nærmeste 1 mia. kr. Totalen kan afvige fra summen af de enkelte produktivitetsvirkninger grundet afrunding
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0010.png
Carl-Johan Dalgaard
Overvismand/formand for De Økonomiske Råd og
professor ved Økonomisk Institut på Københavns
Universitet
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0011.png
Michael Svarer
Professor ved Institut for Økonomi på Aarhus Universitet
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0012.png
SAMFUNDSØKONOMISKE OVERVEJELSER I FORBINDELSE MED
FORSLAG OM 1-ÅRIGE KANDIDATUDDANNELSER
MICHAEL SVARER
AARHUS UNIVERSITET
UDDANNELSES- OG FORSKNINGSUDVALGET, 15. MARTS 2023
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0013.png
DANMARK ER BLANDT DE MEST PRODUKTIVE OG RIGESTE LANDE I
VERDEN
Colombia
Mexico
Costa Rica
Chile
Turkey
Greece
Latvia
Slovak Republic
Poland
Hungary
Portugal
Lithuania
BNP i $ pr. indbygger
Estonia
Slovenia
Spain
Japan
Korea
Czech Republic
Italy
United Kingdom
France
Canada
Finland
Australia
Belgium
Sweden
Germany
Austria
Netherlands
Iceland
Denmark
Norway
Switzerland
Ireland
Luxembourg
140000
120000
100000
80000
60000
40000
20000
0
15. MARTS 2023
PROFESSOR
MICHAEL SVARER
Israel
New Zealand
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
Kilde: OECD
United States
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0014.png
HVORDAN PÅVIRKER REFORMEN KANDIDATUDDANNELSERNE (UDDRAG)?
Op mod 50 pct af kandidatuddannelsespladserne skal være korte (75 ECTS mod 120 ECTS)
Opdeling: Samf: 50 pct, Hum: 30 pct, Tek, Nat: 10 pct.
Svarer til, at (op mod) ca. 65 pct af Samf-kandidaterne, ca. 81 pct af Hum-kandidaterne, ca. 27 pct
af Tek-kandidaterne og ca. 35 pct af Nat-kandidaterne skal på de korte uddannelser.
Hvis man eksempelvis forkortede de samfundsfaglige uddannelser efter kriterium om laveste
lønninger, ville man forkorte uddannelser med op til 45.500 DKK i median-månedsløn målt 3 år efter
afsluttet kandidateksamen.
45.500 DKK i månedsløn svarer til, at man er blandt de 25% bedst lønnede i aldersgruppen mellem
28-35 år.
Omlægning efter laveste medianløn ville eksempelvis give: Samf (36 pct.) og Nat (63 pct.)
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0015.png
HVORDAN KAN KANDIDATREFORMEN PÅVIRKE DEN
FREMTIDIGE ØKONOMISKE VELSTAND?
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0016.png
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT 1: PRODUKTIVITET OG VELSTAND
Eksempel fra Colombias førende universitet (Arteaga, 2018), hvor to uddannelser inden for økonomi blev forkortet.
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0017.png
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT 1: PRODUKTIVITET OG VELSTAND
Forkortelsen resulterede i lavere lønninger for kandidater fra de berørte uddannelser på mellem 13 og 16 %.
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0018.png
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT 1: PRODUKTIVITET OG VELSTAND
I eksemplet fra Columbia var der ikke en ændring i hvilke type studerende, der begyndte på
studierne, men der var en forskel i hvilke type virksomheder, kandidaterne blev ansat i. De nye
kandidater blev typisk ansat i mindre produktive virksomheder.
Koblet med en omfattende litteratur, der viser markante afkast af uddannelseslængde, forestår der
således en vigtig opgave i at sikre, at den kommende omlægning ikke forringer produktiviteten på
det danske arbejdsmarked og dermed den fremtidige velstand.
Finansministeriet vurderer samlet set, at det er uklart, hvilken effekt reformen har på den
langsigtede velstand og at det vil afhænge af den konkrete implementering.
Den vurdering er konsistent med, at der er elementer, der har en forventet negativ effekt
(reduktionen i antal ECTS) og at der er elementer, der potentielt trækker den anden vej (evt. øget
erhvervserfaring).
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0019.png
HVEM KOMMER PÅ DE NYE KORTE
KANDIDATUDDANNELSER?
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0020.png
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT 2: REFORMEN KAN RAMME SOCIAL SKÆVT
• Hvis reformen
ikke
lykkes med at skabe samme kvalitet af uddannelse på de korte uddannelser,
kan det udover at have både velstandseffekter også have fordelingseffekter.
• Hvis der bliver rift om de 2-årige uddannelser og der skabes et optagelsessystem, der belønner
faglig styrke, vil de fagligt svageste få kortere uddannelse.
• Børn af faglærte og ufaglærte kommer ofte med et fagligt svagere udgangspunkt, når de starter på
universitetet.
• Dermed kan børn af faglærte og ufaglærte komme til at bære den største risiko ved reformen, og
reformen kan komme til at hæmme den sociale mobilitet og fastholde den sociale arv.
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0021.png
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT 2: REFORMEN KAN RAMME SOCIAL SKÆVT
Figur 1
Andel studerende, der overgår til etårige kandidater, hvis de fagligt svageste inden
for hver uddannelse overgår, fordelt på uddannelsesbaggrund, 2017-2021
Pct.
70
60
50
40
30
20
10
0
Grundskole
Gymn./erhvervs-
uddannelse
Kort/mellemlang
videregående
Lang
videregående
Forældres uddannelsesniveau
Anm.:
Ganske få studerende har forældre med grundskole som højest fuldført uddannelse, jf. figur 4. Kun studerende, der er
født i Danmark, er indvandrede som børn og/eller har eksamensresultat fra en dansk gymnasial uddannelse indgår i
figuren. Figuren viser, hvor stor en andel af studerende med forskellig forældrebaggrund, der vil få forkortede deres
uddannelser, hvis det er de studerende, der har de laveste adgangskarakterer inden for hver uddannelse, der får afkor-
tet deres kandidater. Vi antager at de 100 pct. etårige kandidater hvert år fordeles således på hovedområder: 50 pct.
skal findes på de samfundsvidenskabelige uddannelser, 30 pct. på de humanistiske, 10 pct. på de tekniske, 10 pct. på de
naturvidenskabelige og 0 pct. på de sundhedsvidenskabelige uddannelser. Figuren er baseret på personer, der påbe-
gyndte en kandidatuddannelse mellem 2017 og 2021. Se boks 1 for uddybning af scenariet.
Egne beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Kilde:
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0022.png
AFRUNDING
• Den danske arbejdsstyrke hører til blandt de mest produktive i verden.
• Et nyere kortere kandidatformat åbner en mulighed for, at uddannelser, der kan forbedres med det
nye format, vinder ved reformen (bottom-up tilgang)
• Unge, der foretrækker en kortere kandidatuddannelse, kan ligeledes finde en bedre egnet
kandidatuddannelse efter reformen
• For uddannelser, hvor det nye format ikke forbedrer kvaliteten, er der en risiko for, at omlægningen
medfører lavere økonomisk velstand
• Øges efterspørgslen efter de 2-årige uddannelser, kan reformen øge den sociale skævhed i
uddannelsessystemet
• Der er således en risiko for, at der opstår et samfundsøkonomisk tab, hvis reformen forringer
eksisterende velfungerende uddannelser – implementeringen bliver afgørende!
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL SVARER
15. MARTS 2023
PROFESSOR
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0023.png
INSTITUT FOR ØKONOMI
AARHUS UNIVERSITET
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0024.png
Per Nikolaj Bukh
Professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0025.png
Kan flere
uddannes
kortere
og bedre?
Professor Per Nikolaj Bukh
Aalborg Universitet
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0026.png
26
Ja, i et vist omfang….
DR.DK
DRTV
DR LYD
SENESTE NYT
INDLAND
UDLAND
PENGE
POLITIK
REGIONALT
P
PENGE
Professor vil skubbe
unge i job:
For dyrt at
holde studerende på sko-
lebænken i fem år
Arbejdsmarkedet efterspørger kandidatuddannede, lyder det fra
Dansk Erhverv.
(Arkivfoto). Ifølge
professor i
økonomistyring Per
Nikolaj Bukh er
omkostningerne ved at
lade folk tage en
kandidatuddannelse så
store, at flere burde
sendes i job efter endt
bachelor.
(Foto: © Olafur Steinar
Gestsson, Scanpix)
LÆS OP
ORDBOG
TEKST
AF
Signe Mai Vilsbøll
20. NOV 2019
MERE END 30 DAGE GAMMEL
1. Kompetencebehov
i offentlige og
private
virksomheder
2. Universiteter og
efteruddannelse
3. Styring, ledelse og
organisering
Stadig flere danske unge vælger universiteterne til.
Men det er alt for dyrt for samfundet at uddanne kandidater, når mange alligevel ender
i job, der slet ikke kræver den slags lange uddannelser, lyder det fra professor i offentlig
økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh.
2019
https://www.dr.dk/nyheder/penge/professor-vil-skubbe-unge-i-job-dyrt-holde-studerende-paa-skolebaenken-i-fem-aar
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0027.png
27
Observationer fra frontlinjen
1. En del studerende bruger væsentlig tid
på at opnå erhvervskompetence ved
praktiklignende forløb og arbejde
2. … og får ikke nok udbytte af undervisning
3. Mange kandidater anvender i starten slet
ikke det ekstra, de lærer de sidste år
4. Relevant erhvervserfaring giver langt
bedre udbytte af undervisningen
Færre 2-årige kandidater + flere med BA?
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0028.png
28
Det kan lade sig gøre: Et eksempel
Kilde: Forberedt på Fremtiden I, p. 15
• Foretrækkes af mange studerende
• En formalisering vil være en styrkelse
• Kræver ikke (altid) store ændringer
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0029.png
29
Lad universiteterne lave løsningerne
Lav målsætninger baseret på formålet!
1. Flere på arbejdsmarkedet
2. Flere dimittender i beskæftigelse
3. Færre udgifter til SU og STÅ (?)
4. Flere bliver efteruddannet
Fordel opgaven mellem universiteterne
Lav overordnede retningslinjer
Undgå proceskrav om timetal mv.
Brug de nuværende styringsmodeller
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0030.png
30
Sæt bacheloruddannelserne i spil
1. Undgå, at det bliver 4-årige BA-uddannelser
2. Flere frihedsgrader giver flere løsninger
3. Måske to spor allerede på BA-uddannelse
4. For nogle fagområder kan det være bedre at
afslutte med BA end være ”�½ kandidat”
5. Bedre mulighed for at erhvervsrette de
1-årige kandidatuddannelser…
6. …og samtidig højere kvalitet i de 2-årige
kandidatuddannelser
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0031.png
31
Konklusionerne – endnu engang
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Vi kan lykkes med den opgave, vi får
Det er IKKE one-size-fits-all
Fokuser på de centrale mål
Lad universiteterne selv lave løsningen
Lad være med at stille detailkrav
Sæt bacheloruddannelserne i spil
Tak for opmærksomheden
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0032.png
32
Yderligere information
www.pnbukh.com
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0033.png
Åben høring om konsekvenserne
ved 1-årige kandidatuddannelser
Uddannelses- og Forskningsudvalget
15. marts 2023, Landstingssalen Christiansborg
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0034.png
Sara Gundelach Vergo
Formand for DJØF
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0035.png
Kilde: Djøf undersøgelser 2023: ”Arbejdsgivere ønsker ikke kandidater med kortere uddannelser” og
”De nyuddannede føler sig godt rustet til arbejdsmarkedet”
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0036.png
Anders Hoff
Forsknings- og innovationspolitisk chef ved Lif
(Lægemiddelsindustriforeningen)
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0037.png
Life Science
Høring i Folketinget den 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0038.png
Brug for mange flere medarbejdere i Life Science
Hvad er
potentialet?
30.000
flere
beskæftigede
215 mia. kr.
øget eksport
I dag
48.000
beskæftigede
158 mia. kr.
i eksport
2030
(højvækst)
78.000
beskæftigede
370 mia. kr.
i eksport
Kilde: Damvad og Novo Nordisk, Dansk Life Science frem mod 2030
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0039.png
Lægemiddelindustrien har øget beskæftigelsen på
tværs af uddannelsesgrupper
Udvikling i beskæftigelsen af uddannelsesgrupper (2008-
2019)
+1.300
flere
faglærte
+753
flere med en
akademiuddannelse
(KVU)
+1.165
flere med en
professionsuddannelse
(MVU)
+ 538
flere med en
bacheloruddannelse
+5.249
flere med en
universitetsuddannelse
(LVU)
+1.570
flere med en
Ph.d.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0040.png
Mads Eriksen Storm
Uddannelses- og forskningspolitisk chef ved Dansk
Erhverv
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0041.png
Reform af
universitetsuddannelse
rne
• Mads Eriksen Storm, uddannelses- og
forskningspolitisk chef
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0042.png
Målet for erhvervslivet
Universitetsuddannede af
højeste internationale kvalitet
I tilstrækkeligt antal
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0043.png
Hvad mangler vi i dag?
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0044.png
Beskæftigelse til lav løn
Humaniora, kandidat
25%
Sundhed, kandidat
9%
Natur, kandidat
9%
Samfund, kandidat
8%
Teknik, kandidat
4%
0%
5%
10%
15%
20%
25%
30%
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0045.png
Afkast af uddannelse
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0046.png
Det mener Dansk Erhverv
om kandidatreformen
• Det høje danske uddannelsesniveau er en af grundstenene i vores
velstand. Skal vi fortsat være rigere end de fleste andre lande, er vi
nødt til at blive ved med at være klogere. Derfor er vores vurdering,
at en forkortelse af 50 pct. af kandidatuddannelserne er for højt.
• Kvaliteten skal i centrum.
• Vi er parate til at forkorte nogle uddannelser eller flytte dem, så mere
praksisrettede uddannelser udbydes af erhvervsakademier eller
professionshøjskoler i stedet for universiteter.
• Reformen skal gøre Danmark rigere – ikke fattigere.
• Der er fortsat potentiale i at lukke og reducere uddannelser med høj
ledighed.
• Fokus i reformen skal være at knytte uddannelserne tættere til
erhvervslivet. Der skal derfor være fokus på praktik, studiejob eller
erhvervskandidatforløb i aftalen.
• Det er vigtigt, at en eventuel reform er gennemarbejdet i dialog med
ikke mindst erhvervslivet.
• Vi er dybt fokuserede på at skabe reformer, der øger
arbejdsudbuddet, og vil indgå i alle drøftelser, der kan gøre netop det
– men der er mange håndtag at skrue på.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0047.png
Christian Jensby
CEO for Deloitte Denmark
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0048.png
Brian Vandahl
Senior Vice President i Novo Nordisk
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0049.png
Åben høring om konsekvenserne
ved 1-årige kandidatuddannelser
Uddannelses- og Forskningsudvalget
15. marts 2023, Landstingssalen Christiansborg
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0050.png
Kristian Lauta
Prorektor for uddannelse og professor på Københavns
Universitet
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0051.png
Til FT/UFU-høring
Konsekvenser for
faglighed,
tilrettelæggelse og
indhold
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0052.png
15-03-2023
52
NYT INDHOLD – TVIVLSOM KVALITET
I dag
Valgfrihed
med ansvar for
egen læring
I dag
Dybdelæring
Erfaring med brug af
avancerede og
specialiserede metoder
Videnproduktion med
virksomheder
I fremtiden
Overfladelæring
Grundlæggende
metoder
Samme case som resten
af årgangen
Opgave på 15 ECTS
I fremtiden
Obligatoriske
fagpakker med
begrænsede valgmuligheder
Selvstændig
projektstyring og
udførelse i specialet
Erfaring med at udvikle
løsninger på ny-
opståede problemer
Internationale erfaringer
Erfaring med at anvende
kendte løsninger
Tekster på engelsk
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0053.png
15-03-2023
53
UDFORDRET TILRETTELÆGGELSE
Flere undervisere
Flere eksaminer
Afsluttende opgave i
sommerperioden (vejledning)?
Dobbelt udbud af
kandidatuddannelser i
overgangsperiode
Udvikling af mange nye og
eksisterende uddannelser
Omkostninger på KU? Trecifret mio.
beløb?
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0054.png
15-03-2023
54
HVAD FÅR VI UD AF DEN HISTORISKE OMKALFATRING AF
UNIVERSITETSUDDANNELSERNE?
Høj pris for usikker gevinst
Bedre med målrettede tiltag
Behov for kompetenceplan
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0055.png
Anders Bjarklev
Rektor på Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0056.png
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0057.png
50 % mindre faglighed
• DTU’s kandidatstuderende tilbydes allerede mellem 20-
24 timers undervisning ugentligt. Hertil kommer lige så
meget tid til forberedelse.
• Kortere uddannelser betyder
mindre
undervisning.
• Specialet på 30 ECTS-point giver faglig tyngde, mulighed
for specialisering og udvikler vigtige akademiske
kompetencer.
• Hvem skal vejlede de studerende henover sommeren,
hvis vejlederne vil holde ferie?
15. marts 2023
Danmarks Tekniske Universitet
Konsekvenser af 1-årige kandidatuddannelser
57
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0058.png
De erhvervsrettede elementer i
ingeniøruddannelsen svækkes
• Mindre tid til de aktiviteter, der forbereder de
studerende til arbejdsmarkedet, og som har jobskabende
effekter.
• Aftagerne efterspørger kandidater med praksiserfaringer:
o
49 % af DTU’s aftagere vægter erfaringer fra
projekter med virksomheder under uddannelsen.
o
41 % af aftagerne vægter erfaringer fra et studiejob*.
• Der eksisterer allerede en erhvervsrettet
ingeniøruddannelse på 3,5 år.
• Diplomingeniøruddannelsen er fra dag ét tilrettelagt efter
et kortere og erhvervsrettet uddannelsesforløb.
* DTU’s Dimittend- og aftageranalyse, juli 2022
15. marts 2023
Danmarks Tekniske Universitet
Konsekvenser af 1-årige kandidatuddannelser
58
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0059.png
Rekruttering af internationale
studerende bliver sværere
• Vi er afhængige af dygtige internationale studerende til
dansk erhvervsliv.
• Internationale ingeniører uddannet på DTU bidrager i
gennemsnit med 2,9 mio. kr. til samfundsøkonomien
igennem lønindkomst, skatter og afgifter.*
• Normen i Europa er 3+2.
• Den internationale studentermobilitet påvirkes negativt.
• Uddannelses- og vidensniveauet sænkes, og vi sakker
bagud ift. de øvrige europæiske lande.
• Uddannelsen bliver mindre genkendelig.
* Damvad Analytics, efteråret 2022
15. marts 2023
Danmarks Tekniske Universitet
Konsekvenser af 1-årige kandidatuddannelser
59
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0060.png
Trine Wulf-Andersen
Lektor PhD, Learning, Education and Pedagogy (LEAP) på
Roskilde Universitet
Åben høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Folketinget
| 15. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0061.png
Konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
Roskilde Universitet
Christiansborg d. 15. marts 2023
Studerendes trivsel, læreprocesser og studieliv
Trine Wulf-Andersen, Roskilde Universitet
[email protected]
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0062.png
Studerendes trivsel og læring
Roskilde Universitet
Karakteriseres ved
, at man som studerende
kan udfolde sine evner, håndtere dagligdags gøremål
og udfordringer samt indgå i fællesskaber med andre
Jf.
WHO
og
Sundhedsstyrelsen
Presses af (samspillet mellem):
Komprimering af tids- og arbejdspres og et højt stressniveau
(Wulf-
Andersen et al. 2022; Katznelson et al, 2022; DM 2022, DJØF, 2022; UFM, 2019; EVA, 2019)
oplever balance mellem (studiets) krav/forventninger
og tilgængelige ressourcer, herunder tid og sparring
oplever at lære, møde anerkendelse og udvikle tro på
egne faglige evner i læringsmiljøet (det samlede
fagligt-sociale)
oplever at blive lyttet til, at høre til og være del af et
fagligt-socialt fællesskab på uddannelsen
oplever studiet som relevant og meningsfuldt
overvejende oplever sammenhæng og balance
mellem studieliv og restitution/fritid/det bredere
hverdagsliv
Jf.
Wulf-Andersen et al, 2022
og KUs Tænketank, 2020
Urealistiske/snævre (tids)normer for den implicitte/gode
studerende
(Sarauw, 2023; Wulf-Andersen et al, 2022; Ulriksen & Nejrup, 2021; Wulf-Andersen & Larsen,
2020; Sarauw & Madsen, 2020; Ulriksen 2009)
Præstationspres og usunde konkurrencedynamikker som belastning
(Wulf-Andersen et al. 2022; Katznelson et al, 2022; Petersen, 2016)
Ensomhed, angst og skam samt individualisering og psykologisering
af ‘forkerthed’
(Kristiansen, 2022; Wulf-Andersen & Larsen, 2020)
Institutioner og systemer, hvor det er let at falde af/blive asynkron
og svært (at få hjælp til) at stå på igen
(Stigemo et al 2021)
Usikre/ulige betingelser i det samlede studie-og hverdagsliv og ift
fremtids- og jobmuligheder
(Wulf-Andersen, 2023; DJØF, 2022)
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0063.png
Reformudspillet ift trivsel og læring
Roskilde Universitet
Giver anledning til
Anerkendelse af at studerendes
aktuelle
trivselsniveau
kalder på
handling
Dialog
i dybden på tværs af
politikere, studerende,
uddannelsesforskere, ledere,
undervisere, administratorer,
vejledninger/rådgivninger og
aftagere om visioner og vigtige
hensyn
Grundig tænkning om, hvilke
studie- og akademiske
(sam)arbejdspraksisser
vi gerne
vil opfordre til og (u)muliggøre
Pædagogisk udvikling tæt på
uddannelser og fagområder mhp
at etablere gode
fagligt-sociale
læringsmiljøer
i videregående
uddannelser
Indebærer risiko for
øget intensitet
og stoftrængsel, som
giver yderligere opadgående stresskurver
går ud over studiekvaliteten
(Ulriksen & Nejrup, 2021)
skolegørelse
med stram mål- og (tids)skemastyring som
disponerer for overfladelæring, færdighedsorientering og studietvivl
kompromitterer udvikling af faglig selvstændighed og kreativitet samt akademisk frihed
kompromitterer studerendes muligheder for fleksibel tilrettelæggelse, så flere bliver
asynkrone og/el oplever sig ‘forkerte’
(Sarauw, 2023; Wulf-Andersen et al, 2022; Frederiksen & Sarauw, 2021; Sarauw & Madsen, 2020; Macfarlane
2017; Sarauw & Madsen, 2016)
fleksibilisering
i former, som
betyder at tilhør, læringsfællesskaber og netværk ifm studiet går tabt
udfordrer pædagogisk/didaktisk etablering af gode læringsmiljøer for en varieret
studentergruppe
og forstærker tendensen til individualisere(n)de, eksternalisere(n)de
specialindsatser
(Wulf-Andersen et al, 2022, Gravett & Ajjawi, 2022; Tænketanken Perspektiv, 2019)
barrierer for trygge/sunde læringsmiljøer
og peer-læring pga
intensiverede/nye konkurrencedynamikker mellem studerende (og
undervisere)
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0064.png
Roskilde Universitet
Alt det her udenom presser én hele tiden til at man skal
præstere mere, hurtigere, flottere, bedre - og den mølle
slutter aldrig.
Du skal hele tiden optimere dig selv, og hvis ikke du gør
det, så kan du bare lægge dig ned og dø.
Vi kan jo ikke følge med.
Så får man bygget et eller andet narrativ op omkring, at
dét kan den gode studerende, og så kan 99,9% af alle
studerende gå rundt og føle sig utilstrækkelige, fordi der er
blevet sat sådan en mannequin op af, hvordan man skal
være som studerende, som ingen evner at leve op til. Man
kan ikke pege på én, man kender, som er sådan.
Det synes jeg er uhyggeligt.
Alicia
Everyone you meet is
fighting a battle you
know nothing about.
Be kind. Always.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0065.png
Referencer:
Roskilde Universitet
DJØF, 2022:
De studerende plages af stress, pres og ensomhed. Analyse, DJØF
DM (2022): Flere og flere studerende lider af stress. Analyse, DM
EVA (2019): Følelsen af stress blandt studerende En undersøgelse af forholdet mellem studerendes følelse af
stress, motivation og frafald. Notat, Danmarks Evalueringsinstitut.
Frederiksen, J.T. & Sarauw, L.L. (2020): Universitetet som plan B. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 2020, 1.
Gravett, K. & Ajjawi, R. (2022) Belonging as situated practice, Studies in Higher Education, 47:7, 1386-1396
Katznelson, N., Görlich, A. & Pless, M. (2022): Mistrivsel i lyset af tempo, præstation og psykologisering - om
ny udsathed i ungdomslivet. Aalborg Universitetsforlag.
Kristiansen, M.H. (2022). ”Hører jeg så ikke til her?” En institutionel etnografi for studerende i psykosociale
vanskeligheder i videregående uddannelse. PhD-afhandling, PhD-skolen for Mennesker og Teknologi,
Roskilde Universitet.
KU (2020): KU Tænketankens definition af studietrivsel. KU.
Macfarlane, B. (2017): Freedom to Learn: The Threat to Student Academic Freedom and Why It Needs to Be
Reclaimed. Routledge.
Petersen, A. (2016): Præstationssamfundet. Hans Reitzels Forlag.
Sarauw, L.L. (2023): Time Matters in Higher Education: How the ECTS Changes Ideas of Desired Student
Conduct. Higher Education Policy.
Sarauw, L.L. & Madsen, S.R. (2020): Higher education in the paradigm of speed. Student perspectives on the
risks of fast-track degree completion. Learning and Teaching, vol. 13 (1).
Sarauw, L.L. & Madsen, S.R. (2016): Studerende i en fremdriftstid. Prioriteter, valg og dilemmaer set i lyset
af fremdriftsreformen. DPU, Aarhus Universitet.
Stigemo, A.B., Larsen, L. & Wulf-Andersen, T. (2021):
”Hvis de først taber et skridt…” Vejledere og rådgiveres
perspektiver på mistrivsel blandt studerende i videregående uddannelse. Studielivsprojektet, Roskilde
Universitet
Tænketanken Perspektiv (2019): Nødvendigt for nogle, godt for alle. En undersøgelse af vilkår for
studerende med funktionsnedsættelser på lange og mellemlange videregående uddannelser.
UFM, 2019:
Stress og trivsel blandt studerende. Notat, Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Wulf-Andersen,
T. (2023): Climbing Mount Adversity. Students’ experiences of psychosocial
problems in higher education. International Studies in the Sociology of Education, vol. 23 (1).
Wulf-Andersen, T. & Larsen, L. (2020): Students, psychosocial problems and shame in neoliberal
higher education. Journal of Psychosocial Studies.
Wulf-Andersen, T., Larsen, L., Jensen, A.A., Krogh, L., Stigemo, A.B. & Kristiansen, M.H. (2022):
Students’ Experiences of Psychosocial Problems in Higher Education: Battling and Belonging.
Routledge.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Program og oplæg for høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser onsdag den 15. marts 2023 kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2675771_0066.png
Åben høring om konsekvenserne
ved 1-årige kandidatuddannelser
Uddannelses- og Forskningsudvalget
15. marts 2023, Landstingssalen Christiansborg
Folketinget
| 15. marts 2023