Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 305
Offentligt
2755372_0001.png
Notat
Tilbagemelding vedr. Banedanmarks brug af lærlinge på anlægs-,
fornyelses- og vedligeholdelsesprojekter
Ved henvendelse den 11. september 2023 har Transportministeriet
anmodet om
et notat vedrørende Banedanmarks lærlingeindsats i
forbindelse med baneprojekter. Notatet skal oversendes til
Transportudvalget. Bestillingen udspringer af, at udvalget har været på
studietur til Femern, hvor udvalget har hørt om udfordringer med at
skaffe lærlinge og indsatser for at skaffe lærlinge.
Banedanmark skal i den anledning fremkomme med følgende
bemærkninger.
Den retlige ramme
Folketinget vedtog den 9. juni 2022 lovforslag (L199) om ændring af
reglerne i bl.a. udbuds- og tilbudsloven. En af ændringerne var, at der i
udbudsloven i § 176, stk. 2-4 blev indsat regler om, at ordregiver – ved
visse typer af offentlige kontrakter – er
forpligtet
til at indføre krav i
kontrakten om anvendelse af ”personer
under oplæring”.
Tilsvarende
regler blev indsat i tilbudslovens § 7.
Derudover trådte bekendtgørelse nr. 1079 om krav om anvendelse af
personer under oplæring i offentlige kontrakter i kraft. Bekendtgørelse
regulerer, hvilke kontrakter der er omfattet, samt hvilke uddannelser
der er omfattet af oplæringskravet.
De nye regler trådte i kraft den 1. juli 2022, men dog således at udbud
iværksat forud for denne dato forsætter efter de hidtidig gældende
regler.
Det skal bemærkes, at der også forud for lovændringen var fokus i
Banedanmark på at sikre lærepladser i forbindelse med udbud. Dette
afspejler sig i Banedanmarks CSR-bilag, hvor der er udformet en særlig
model med bestemmelser om elever (bilag 1).
12.09.2023
Ole Clemens Petersen
Jura og Udbud
Jura
+45 -20926497
[email protected]
Banedanmark
Carsten Nieburhs Gade 43
1577 København V
+45 8234 0000
banedanmark.dk
CVR: 1863 2276
Version 1.0
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 305: Orientering om lærlingeindsats i Banedanmark
2755372_0002.png
Banedanmark finder, at der med vedtagelsen af loven og udstedelsen
af den nye bekendtgørelse er truffet foranstaltninger, der tager hensyn
til blandt andet Banedanmarks transaktionsomkostninger og
fleksibilitet i forhold til tilrettelæggelsen af de enkelte udbud, og som
er egnede til at imødekomme, at Banedanmark i visse bygge-, anlægs-
og vedligeholdelseskontrakter stiller krav til leverandøren om brug af
personer under oplæring, når ydelserne leveres i Danmark.
Status på arbejdet med at sikre lærlinge på Banedanmarks kontrakter.
Bekendtgørelsen stiller krav om brug af lærlinge i kontrakter af mindst
seks måneders varighed og med en kontraktsum på over 5 mio. kr.
Banedanmark skal i den forbindelse bemærke, at dette medfører, at en
del af Banedanmarks anlægs- og fornyelsesprojekter, dermed ikke er
omfattet af krav om lærlinge. Dette skyldes, at projekterne ofte har en
relativ kort udførelsesperiode.
Trods ovenstående krav om varighed og kontraktsum har
Banedanmark alligevel, for at støtte op om opgaven med at sikre
lærepladser, stillet krav om brug af lærlinge eller elever i 38 kontrakter
på anlægs- eller fornyelsesopgaver i perioden 2020 til og med januar
2023. Dette er sket ved, at der i forbindelse med udbuddet er stillet
krav om, at et forudbestemt antal timer skal præsteres af lærlinge eller
elever.
For Banedanmarks udbud af vedligeholdelsesopgaver (outsourcing),
hvor der typisk udbydes kontrakter med en løbetid på fem år eller
længere, er der stillet krav om lærlinge. Her kan nævnes ”Levering af
grønt vedligehold”, hvor Banedanmark på hver af de tre delaftaler
stillede krav om brug af en lærling. Samme gjorde sig gældende for
”Kontrakt vedr. drift og vedligehold af omformer og koblingsstationer”.
Også i igangværende eller kommende udbud stilles der krav om brug
af lærlinge. Det gælder for ”Vedligehold af køreledninger”, ”Regional
sporjustering Etape 3” og ”Udbud af manuelle sporydelser” hvor der
stilles krav om en lærling pr. delkontrakt.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 305: Orientering om lærlingeindsats i Banedanmark
2755372_0003.png
Banedanmark har ikke hørt fra kontraktholderne, at der skulle have
været udfordringer med at levere på kravet om antallet af lærlinge.
Samarbejde på tværs af Transportministeriet og med de faglige
organisationer
Efter opfordring fra departementet indgår Banedanmark sammen med
Vejdirektoratet, Metroselskabet og Hovedstadens Letbane, DI-Byggeri,
3F, dansk EL-forbund og BAT-kartellet (Faglig organisation som
repræsenterer syv forskellige fagforbund) i et samarbejde om at
omsætte den politiske ambition om flere og gode lærepladser til et
operativt værktøj til fastlæggelse af måltal, som er ambitiøse og
realistiske. Den primære målgruppe for værktøjet er lærlinge i det
udførende led.
De første møder mellem parterne er afholdt, og der er enighed om, at
man ikke kan opstille et mål i et værktøj, som passer til alle slags
opgaver. Værktøjet skal tilpasses sådan, at forskellige typer af arbejder
genererer et forskelligt antal lærlinge. Kriterier kan omfatte projektets
størrelse, type og omfanget af ensidigt og/eller varieret arbejde.
Derudover er det vigtigt, at målet kan håndhæves uden et stort
kontrolapparat.
Næste møde i den tværgående arbejdsgruppe er aftalt at finde sted
den 12. oktober 2023.
For at sikre intern opfølgning i Banedanmark har direktionen besluttet,
at der skal etableres en intern følgegruppe. Den interne
følgegruppe har til formål løbende at følge op på Banedanmarks brug
af krav om lærlinge bliver indarbejdet i udbudsmaterialer og
kontrakter, samt efterfølgende at følge op på kravene om brug
lærlinge bliver opfyldt. Følgegruppen skal desuden inddrages i
vurderingen af det værktøj, der bliver udarbejdet af den tværgående
arbejdsgruppe. Endeligt skal følgegruppen sikre, at der følges op
internt i Banedanmark. Som en del af opfølgningen skal der indsamles
data med henblik på at dokumentere værktøjets effekt, herunder også
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 305: Orientering om lærlingeindsats i Banedanmark
2755372_0004.png
på anvendelsen af lærlinge i forbindelse med udførelsen af
Banedanmarks kontrakter.
Side 4/4