Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2675005_0001.png
Notat
9. marts 2023
J.nr. 2023 - 2115
Internatioal Koordinering
[IKO]
Baggrund: CO
2
-beskatning i Danmark
Med
Aftale om grøn skattereform af 20. december 2020
(S, V, RV, SF og K) blev det bl.a. aftalt
at nedsætte en ekspertgruppe, der skal udarbejde forslag til en ensartet CO
2
e-regulering,
herunder forslag til en CO
2
e-afgift
1
.
Af aftalen fremgår det, at en ensartet CO
2
e-afgift bør være et afgørende instrument til at
indfri 70 pct.-målsætningen under hensyntagen til klimalovens guidende principper, herun-
der bæredygtig erhvervsudvikling og dansk konkurrencekraft, sunde offentlige finanser og
beskæftigelse, et stærkt velfærdssamfund, sammenhængskraften og social balance og der-
med reelle CO
2
e-reduktioner (minimere CO
2
e-lækage) og uden samlet tab af arbejdspladser
til udlandet.
Ekspertgruppen afleverede sin første delrapport den 8. februar 2022. Rapporten omhand-
lede primært udledninger fra industrien. På baggrund af den første delrapport blev der ind-
gået
Aftale om grøn skattereform for industri mv. den 24. juni 2022
mellem (S, V, SF, RV og K).
Med afsæt i ekspertgruppens anbefalinger blev det aftalt at indføre en højere og mere ens-
artet CO
2
-afgift for industrien mv., der indfases fra 2025 til 2030. Aftalen forventes at med-
føre CO
2
-reduktioner på samlet set 4,3 mio. ton i 2030, hvilket er det største enkeltstående
bidrag til 70 pct.-målsætningen, siden klimaloven blev vedtaget.
Ekspertgruppen for en Grøn Skattereform forventes i sin endelige rapport, der udkommer
i efteråret 2023, at anbefale modeller, der indeholder initiativer, der reducerer landbrugets
udledninger af drivhusgasser med yderligere 5-7 mio. ton CO
2
e i 2030. En reduktion på 5-
7 mio. ton CO
2
e vil indfri 70 pct.-målet.
Land- og skovbrugssektoren forventes med nuværende politik at udgøre ca. 45 pct. af Dan-
marks samlede drivhusudledninger i 2030 svarende til ca. 14,1 mio. ton drivhusgasser
(CO
2
e). Udledningerne kan overordnet henføres til udledning af metan, kvælstof og latter-
gas fra husdyrs fordøjelsesprocesser, gødningshåndtering i stald og udbredelse på marker
samt dyrkning af såkaldte kulstofrige lavbundsjorde.
Hvis landbruget friholdes fra at levere de forudsatte reduktioner fra landbrugsaftalen, skal
70 pct-målet indfris ved at tilvejebringe yderligere reduktioner på andre områder, fx ved
Intialer: AIN
1
CO
2
e er samlebetegnelse for drivhusgasser og bruges til sammenligning af forskellige drivhusgassers indvirkning på driv-
huseffekten. Andre drivhusgasser er f.eks. metan og lattergas. Betegnelsen anvendes her, da ekspertgruppen har afsøgt
muligheder for ensartet regulering af drivhusgasser og ikke blot CO
2
.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Baggrundsmateriale til Skatteudvalgets studietur til OECD i Paris den 26. og 27. marts 2023
2675005_0002.png
højere afgifter på udledt CO
2
fra industrien eller vejtransport, der allerede har leveret i sær-
skilte aftaler og hvor yderligere reduktioner er samfundsøkonomisk relativt dyre. Yderligere
CO
2
-reduktioner fra industrien eller vejtransport er markant dyrere samfundsøkonomisk,
dvs. for borgernes økonomiske velfærd og velstand, end reduktioner af drivhusgasser fra
landbruget.
Side 2 af 2