Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2710521_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
18. april 2023
Sagsbeh: Ketilbjørn Hertz
Dok.:
2606865
3.9 Byretternes bitingsteder
Baggrund
Ved politi- og domstolsreformen i 2007 blev de daværende 82 byretskredse
sammenlagt til 24. Der blev samtidig i ni af de nye retskredse oprettet et
bitingsted som følge af de pågældende retskredses geografiske udstrækning,
i Sønderborg Retskreds dog 2 bitingsteder.
1
Som udgangspunkt behandles byrettens sager ved hovedtingstedet. Visse
mindre sager kan dog i stedet behandles på et bitingsted. Det er rettens præ-
sident, som efter drøftelse med Domstolsstyrelsen fastsætter retningslinjer
for behandling af sager ved et bitingsted.
2
Det fremgår af forarbejderne, at ordningen med bitingsteder er begrundet i,
at særligt borgernære opgaver bør varetages så tæt på borgerne som muligt,
og at dette hensyn i almindelighed kan tilgodeses på en hensigtsmæssig
måde ved, at der efter lokalt behov afholdes retsmøder uden for hovedting-
stedet i bl.a. fogedsager og dødsboskiftesager.
3
Bitingstederne er som udgangspunkt ikke permanent bemandede, og rettens
medarbejdere rejser fra hovedtingstedet til bitingstedet på de dage, hvor der
behandles sager på bitingstedet. Det anføres i forarbejderne, at hvis byret-
tens medarbejdere fordeles på forskellige geografiske adresser, vil der ikke
i samme grad kunne etableres et attraktivt fagligt miljø, som vil medvirke
til en generelt høj kvalitet af sagsbehandlingen ved byretterne, og at
1
2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Bekendtgørelse nr. 1502 af 14. december 2006 om byretternes tingsteder.
Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 5250.
3
Id.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710521_0002.png
oprettelse af permanent bemandede bitingsteder medfører større samlede
administrationsudgifter.
4
Ved gennemførelsen af politi- og domstolsreformen var det dog forudsat, at
bitingstederne i Thisted, Grenaa, Tønder og Haderslev ville have en perma-
nent bemanding.
5
Disse fire bitingsteder betegnes afdelingskontorer. Be-
grundelsen for at oprette de fire afdelingskontorer var de geografiske for-
hold i de pågældende retskredse, dvs. de lange afstande fra dele af retskred-
sene til hovedtingstederne i Holstebro, Randers og Sønderborg.
6
Medarbejderne ved afdelingskontorerne er ansat ved hovedtingstedet, men
arbejder på bestemte dage på afdelingskontoret.
Anvendelse i praksis
Der er udarbejdet en oversigt over afsluttede sager ved de pågældende afde-
lingskontorer og bitingsteder i de ni retskredse, der har et bitingsted, samt
sammenligningsgrundlaget for tilsvarende afsluttede sager ved hovedtings-
steder,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skøn over antal afsluttede sager ved hovedtingsteder, afdelingskontorer og bitingsteder i 2021
Straffesager
Retten i Randers
Hovedtingstedet i Randers
Afdelingskontoret i Grenaa
5.459
110
9.228
965
4.626
400
3.144
160
1.531
-
Fogedsager
Notarial-
forretninger
Skiftesager
Civile sager
Retten i Sønderborg
Hovedtingstedet i Sønderborg
Afdelingskontoret i Haderslev
Afdelingskontoret i Tønder
7.377
525
350
5.297
4.176
2.400
3.235
650
671
2.970
50
34
1.298-1.300
3-5
-
Retten i Holstebro
Hovedtingstedet i Holstebro
Afdelingskontoret i Thisted
5.226
261
3.174
3.174
4.133
-
1
2.226
-
1
819
36
Retten i Hjørring
Hovedtingstedet i Hjørring
Bitingstedet i Frederikshavn
5.252
-
7.966
1.800
3.563
-
3.009
-
1.124
-
4
5
Id.
Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 5250, og tillæg B, side 1495-96.
6
Afdelingskontorerne i Thisted og Tønder var en del af det oprindelige lovforslag, mens
afdelingskontorerne i Grenaa og Haderslev kom til under lovforslagets behandling i Folke-
tinget.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710521_0003.png
Retten i Viborg
Hovedtingstedet i Viborg
Bitingstedet i Silkeborg
6.573
-
9.753-9.719
34-68
4.444
600
3.096
-
1.298
-
Retten i Kolding
Hovedtingstedet i Kolding
Bitingstedet i Vejle
10.992
-
13.717
-
6.707
180
3.583
-
2.442
-
Retten i Holbæk
Hovedtingstedet i Holbæk
Bitingstedet i Kalundborg
3.334
-
8.359
1.200
2.702
-
2.577
-
1.126
-
Retten i Næstved
Hovedtingstedet i Næstved
Bitingstedet i Slagelse
8.972
-
14.507
1.260
3.840
990
3.447
-
1.705
-
Retten i Nykøbing Falster
Hovedtingstedet i Nykøbing Falster
Bitingstedet i Nakskov
6.731
2
50
2
10.388
1.370
2.057
210
2.732
-
1.188
-
Anm.: Sagsantallet ved afdelingskontorerne er baseret på et skøn. Sagsantallet ved hovedtingstedet er beregnet som det
samlede sagsantal fratrukket det skønnede sagsantal på afdelingskontorer. 1) Domstolsstyrelsen bemærker, at det er van-
skeligt at vurdere antallet af sager. 2) Der er tale om mindre straffesager.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Afdelingskontorerne holder åbent to eller tre dage om ugen, og der kan her-
udover i konkrete tilfælde behandles sager på et afdelingskontor på andre
ugedage. Afdelingskontorerne behandler typisk fogedsager, skiftesager, no-
tarialforretninger eller mindre straffesager. I særlige tilfælde behandles også
civile sager og større straffesager, hvor der er mange lokale vidner.
Den faste bemanding på afdelingskontorerne udgøres af kontorpersonale,
som behandler alle notarialforretninger og de fleste fogedsager og skiftesa-
ger. Juridisk personale kommer til stede på dage, hvor der skal behandles en
straffesag eller en civil sag samt i sjældne tilfælde for at afgøre en tvist i en
fogedsag eller skiftesag.
På de ubemandede bitingsteder behandles enten notarialforretninger eller
fogedsager eller begge dele. Sagerne behandles af kontorpersonale, idet fo-
gedsager, hvor der skal træffes afgørelse om en tvist, henvises til juridisk
foged på hovedtingstedet. På et enkelt af de ubemandede bitingsteder, bi-
tingstedet i Nakskov, behandles endvidere mindre straffesager af jurister.
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet et forslag om enten at nedlægge de seks bitingste-
der i Frederikshavn, Silkeborg, Vejle, Nakskov, Slagelse eller Kalundborg,
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
som ikke er permanent bemandet, eller at nedlægge alle ti bitingsteder, her-
under de fire afdelingskontorer, sådan at alle sagerne fremover behandles
ved hovedtingstedet i den pågældende retskreds.
Formålet med forslaget er at reducere ressourceanvendelsen i forbindelse
med bitingsteder.
Begge varianter af forslaget vil betyde, at personer, der er involveret i en
sag, som i dag ville blive behandlet på bitingstedet i Frederikshavn, Silke-
borg, Vejle, Nakskov, Slagelse eller Kalundborg, fremover vil skulle rejse
til henholdsvis Hjørring, Viborg, Kolding, Nykøbing Falster, Næstved og
Holbæk i forbindelse med sagen. Afhængigt af bitingstedet vil det medføre
en øget transporttid i omegnen af 20-50 minutter i bil til det pågældende
hovedtingssted i retskredsen. Transporttiden i bil vil afhængigt af bitingste-
det og borgerens bopæl herefter samlet kunne blive op til omkring 1 time.
Hvis alle bitingsteder nedlægges, vil det desuden betyde, at personer, der er
involveret i en sag, som i dag ville blive behandlet på afdelingskontoret i
Thisted, Grenaa, Tønder eller Haderslev, fremover vil skulle rejse til hen-
holdsvis Holstebro, Randers eller Sønderborg i forbindelse med sagen. Af-
hængigt af afdelingskontoret vil det medføre en øget transporttid i omegnen
af 50-75 minutter i bil til det pågældende hovedtingssted i retskredsen.
Transporttiden i bil vil afhængigt af bitingstedet og borgerens bopæl herefter
samlet kunne blive op til omkring 1�½ time.
Udvalget bemærker, at ikke alle borgere har bil eller økonomisk mulighed
for at benytte bil som transportmiddel, og at transporttiden i nogle dele af
landet vil kunne være væsentlig længere med offentlige transportmidler.
Uanset valget af de mulige tiltag for nedlæggelse af bitingsteder vil det be-
tyde en lettelse i arbejdstilrettelæggelsen, idet der ikke længere vil skulle
anvendes ressourcer på at sende medarbejdere til andre lokaliteter end ho-
vedtingstedet, samt reducerede udgifter til husleje i domstolene. Der vil
være større besparelser jo flere bitingsteder, der nedlægges. Det bemærkes
dog, at nogle bitingsteder er placeret i lokaler, som kommuner stiller til rå-
dighed uden betaling.
Ved en vurdering af de økonomiske konsekvenser skal der imidlertid tages
højde for risikoen for øgede omkostninger som følge af, at der kan ske flere
udeblivelser i fogedsager. For at imødegå dette kan det overvejes f.eks. at
indføre mulighed for, at skyldneren med rettens tilladelse kan deltage i
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710521_0005.png
fogedforretninger via telefon, hvor skyldner bor langt fra retten. Samtidig
vil det skulle afdækkes, om tiltagene vil medføre et behov for yderligere
lokalekapacitet ved hovedtingsstederne.
Det er et politisk spørgsmål, hvilke ressourcer der skal anvendes på at give
borgerne mulighed for at få behandlet straffesager og eventuelt civile sager
på et afdelingskontor i de geografisk største retskredse. Det er også et poli-
tisk spørgsmål, hvordan den geografiske dækning skal være med hensyn til
behandlingen af fogedsager og skiftesager.
7
Endelig er det et politisk spørgsmål, hvordan betjeningen af borgerne skal
være med hensyn til notarialforretninger, idet udvalget bemærker, at forsla-
get om at nedlægge bitingsteder ikke berører ordningen med udkørende no-
tarialforretninger, når borgeren på grund af sygdom eller lignende ikke kan
møde i retten og få foretaget en notarialforretning. Udvalget forudsætter så-
ledes, at ordningen med udkørende notarialforretninger videreføres, uanset
om der nedlægges bitingsteder.
Udvalget finder, at det vil være retssikkerhedsmæssigt forsvarligt at ned-
lægge enten de ubemandede bitingsteder eller alle bitingstederne inklusive
afdelingskontorerne, men at det må være op til en politisk afvejning, hvor-
vidt der skal være bitingsteder og den eventuelle geografiske spredning
heraf. Udvalget finder samtidig, at spørgsmålet om byretternes bitingsteder
har en nær sammenhæng med spørgsmålet om retskredsstrukturen.
Udvalget kan på den baggrund anbefale, at der arbejdes videre med at ana-
lysere konsekvenserne af at nedlægge bitingsteder som led i en samlet ana-
lyse af domstolsstrukturen.
7
Der henvises herom også til notitsen om fogedsager og notitsen om specialisering blandt
eller ved byretterne.
5