Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2707465_0001.png
RIGSPOLITIET
.
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - Bilag 184
Offentligt
RIGSPOLITIET
Bilag
Dato: 12-05-2023
Udfordringer på it-området i politiet og igangsatte
tiltag
Rigspolitiet orienterer hermed om væsentlige og tiltagende eksekveringsudfordrin-
ger på it-området i politiet. Samtidig orienteres der om de igangsatte tiltag til hånd-
tering af udfordringerne. Forligskredsen bag flerårsaftalen er orienteret ifm. forligs-
kredsmødet den 9. maj 2023. Plancherne til mødet er vedlagt.
It-området i politiet
Rigspolitiets Koncern IT udvikler, drifter og vedligeholder den administrative og
operative it-understøttelse i politiet og den lokale anklagemyndighed. Koncern IT
sikrer stabil drift og vedligehold af ca. 450 it-systemer, heriblandt samfunds- og
forretningskritiske systemer. Samtidig foretages den it-mæssige udvikling og vide-
reudvikling af eksisterende og nye løsninger. Politiet har en omfattende it-udvik-
lingsportefølje bestående aktuelt af ca. 83 projekter. Hovedparten har ophæng i
politiske aftaler, lovgivning, EU-implementeringskrav mv.
Politiet har bl.a. en række store og komplekse it-udviklingsprojekter, som er forret-
ningskritiske for politiet og det samlede danske beredskab. Det gælder fx projektet
om et nyt 112 og anskaffelse af en ny landsdækkende disponeringsplatform (POL-
DISP) til styring af beredskabet i dansk politi. På porteføljen er samtidig projekter
vedr. implementering af ny EU-lovgivning, fx Schengen-projekterne, der samlet
skal sikre dansk efterlevelse af EU-Schengenforordningerne om styrket og effektiv
grænsekontrol ved EU’s ydre grænser.
Udfordringer på it-området
Rigspolitiet har konstateret væsentlige og tiltagende udfordringer med at ekse-
kvere på den omfattende it-udviklingsportefølje. Politiets udfordringer på it-områ-
det har en lang række både strukturelle og komplekse årsager.
Bl.a. er kravene til dansk politi på it-området over de seneste år vokset i størrelse
og kompleksitet i en sådan grad, at der ikke kan leveres tiltrækkelig it-udvikling til
håndtering heraf. Der er en væsentlig ubalance mellem operative, politiske og lov-
givningsmæssige krav til it-udvikling og den kapacitet, der er tilgængelig. Rigspo-
litiet mangler bl.a. specialiserede it-kompetencer, som skaber flaskehalse i it-ud-
viklingen. Rekruttering er samtidig særdeles vanskelig i det nuværende jobmarked
med hård konkurrence om it-kompetencer. Dertil hører en høj grad af kompleksitet
i porteføljen og nye krav til teknologier, it-sikkerhed mv., som nødvendiggør et hø-
jere it-modenhedsniveau samt mere effektiv styring og it-governance end hidtil.
Samtidig hæmmes it-udviklingen af, at en række af politiets mest kritiske it-syste-
mer er baseret på gammel it-arkitektur og teknologier, såkaldt legacy, som van-
skeliggør implementeringen af ny teknologi. Legacyudfordringen medfører i politiet
en række af de samme udfordringer, som andre større myndigheder med gamle it-
systemer oplever. Derudover har politiet i omfang, kompleksitet og kritikalitet store
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Orientering om replanlægning af Rigspolitiets it-udviklingsportefølje, fra justitsministeren
2707465_0002.png
udfordringer med teknisk gæld og manglende vedligehold i politiets it-infrastruktur,
som bl.a. er blevet kortlagt med analysen af en mulig fusion mellem dele af Rigs-
politiets Koncern IT og Statens IT. Det er afgørende for udviklingen af it-området i
politiet de kommende mange år, at it-infrastrukturen moderniseres, og legacyud-
fordringen håndteres, så der kan understøttes en mere effektiv eksekvering på it-
udviklingen fremadrettet, og så der kan sikres en fortsat stabil drift og sikkerhed i
de forretnings- og samfundskritiske it-systemer i dansk politi.
Konsekvenser
Udfordringerne på it-området medfører væsentlige forsinkelser og fordyrelser i ud-
viklingen af nye it-løsninger. Blandt eksempler herpå er etablering af et nyt våben-
register, POL-DISP og anskaffelsen af en ny multimedieplatform (POLMedia) til
lagring af store mængder data. Disse projekter er blevet væsentligt forsinket og
fordyret de seneste år, bl.a. pga. de aktuelle udfordringer på it-området, og der er
senest konstateret forventede yderligere fordyrelser og forsinkelser på POL-DISP
og POLMedia, som Finansudvalget er orienteret om.
Udfordringerne er aktuelt af så betydeligt et omfang, at Rigspolitiet ikke kan levere
fornøden fremdrift bl.a. på politisk aftalte initiativer, inkl. initiativer i flerårsaftalen
for 2021-2023, eller overholdelse af regler bl.a. i udbudsloven og på databeskyt-
telsesområdet. Det blev med flerårsaftalen for 2021-2023 aftalt, at der skulle ske
en omfattende modernisering af politiets it-understøttelse. En modernisering, som
Rigspolitiet i den nuværende situation ikke er i stand til at levere som forudsat i
flerårsaftalen.
Politiets eksekverings- og legacyudfordringer på it-området skaber problemer med
overholdelse af gældende regler og lovgivning på udbuds- og databeskyttelses-
området. Bl.a. har den manglende gennemførelse af flere af initiativerne i flerårs-
aftalens it-moderniseringsspor konsekvenser for politiets evne til bl.a. at gennem-
føre leverancer, der var tiltænkt til at rette op på databeskyttelsesmæssige udfor-
dringer (fx logning, sletteregler og håndtering af følsomme data). Det drejer sig
bl.a. om udfordringer, som fremgik af datahåndteringsundersøgelsen. Complian-
ceudfordringerne på databeskyttelsesområdet har været erkendt igennem flere år
og vurderes ikke at medføre stor risiko for databrud. Initiativerne er fortsat af høj
prioritet, men politiet kan ikke for nuværende gennemføre initiativerne, da de sy-
stemmæssige forudsætninger samt de strategiske rammer for opstart ikke er til
stede.
På udbudsområdet har politiet ligeledes problemer med at overholde gældende
regler og lovgivning som følge af eksekverings- og legacyudfordringerne på it-om-
rådet. Som eksempel har politiet en legacyportefølje på 21 it-systemer, som drives,
vedligeholdes og videreudvikles af DXC Technology, og hvor kontrakten ikke har
været i udbud. En stor del af systemerne er udviklet for mere end 30-40 år siden,
og før udbudsloven er trådt i kraft. Der er arbejdet med udbud i flere omgange
uden, at systemerne er kommet i drift på en ny udbudt kontrakt. Politiet gennem-
førte et udbud i 2017 og indgik på baggrund heraf kontrakt med en ny leverandør
i februar 2018. Kontrakten blev dog ophævet i februar 2019, da det efter den ind-
ledende afklaringsfase stod klart, at en transition ikke kunne lade sig gøre inden
for det tilbudte. Rigspolitiet er i gang med et fornyet udbud mhp. lovliggørelse af
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Orientering om replanlægning af Rigspolitiets it-udviklingsportefølje, fra justitsministeren
2707465_0003.png
kontrakten. Øvrige udfordringer skyldes bl.a. mangel på specialiserede it-ressour-
cer, som både indgår i udarbejdelse af kravspecifikationer ved udbud og samtidig
indgår i bl.a. de store it-udviklingsprojekter. Rigspolitiet har eksempelvis kontrakter,
som er udløbet, og som ikke er blevet genudbudt rettidigt iht. gældende regler og
lovgivning. Det gælder eksempelvis den nuværende it-support af selvbetjenings-
løsningen Digital Straffeattest, som anvendes af borgere til at få en udskrift af de-
res straffeattest via egen pc. Løsningen skal genudbydes, men er blevet forlænget,
uden at der er blevet gennemført et nyt udbud, pga. mangel på it-kompetencer i
Rigspolitiet.
Der har i flere år været fokus på styrkelse af politiets udbudscompliance, og der er
som resultat sket en styrkelse heraf. I lyset af bl.a. eksekveringsudfordringerne er
der imidlertid fortsat problemer hermed, og politiet vil fortsat have stort fokus på at
styrke compliance på både udbuds- og databeskyttelsesområdet fremadrettet.
Styrket compliance indgår således som et særskilt indsatsområde. Det forventes
imidlertid, at Rigspolitiet som følge af eksekverings- og legacyudfordringerne fort-
sat vil have problemer hermed i de kommende år. Udfordringerne og konkrete ek-
sempler herpå er nærmere beskrevet i den vedlagte præsentation til forligskred-
sen.
Indsatsområder i Rigspolitiet
Udfordringerne på it-området i politiet påkræver et langvarigt og vedvarende fokus
de kommende år. Den samlede modernisering af politiets it er en kompleks såvel
som tidskrævende proces forbundet med risici, men samtidig nødvendig for en
sikker og moderne it-understøttelse i politiet fremover. Rigspolitiet har defineret fire
indsatsområder og tilhørende forandringsinitiativer, som tilsammen skal levere 1)
styrket eksekvering, 2) reduktion af teknisk gæld, 3) håndtering af legacy-udfor-
dringer samt 4) styrket compliance. Forandringsinitiativerne skal over de kom-
mende 5-10 år bidrage til at sikre, at Rigspolitiet i fremtiden i højere grad kan levere
it-udvikling til opfyldelse af de operative, politiske og lovgivningsmæssige krav.
Der er store usikkerheder forbundet med forandringsinitiativerne, som er under
nærmere afklaring fsva indhold, finansiering og ressourcetræk. Der er i 2022 tiltrådt
en ny ledelse i Koncern IT, og der er gennemført organisationsændringer, som har
tilført yderligere ledelseskraft. Den nye ledelse vil de første 1-2 år fokusere på mål-
sætningen om, at der skabes fremdrift i de prioriterede it-udviklingsprojekter i poli-
tiet, og at den tekniske gæld formindskes væsentligt samtidig med, at der fastsæt-
tes en retning for moderniseringen af systemporteføljen. Om 3-4 år er målsætnin-
gen, at den mest kritiske, forældede infrastruktur er udskiftet, og at de første mo-
derniseringer af legacyporteføljen er sat i gang. Over årene skabes rammerne for
en moderne, udviklingsorienteret og professionel it-organisation, hvor der frigives
mere kapacitet til udvikling, så det bliver lettere at implementere ny it i politiet i
fremtiden samtidig med, at der leveres på øvrige mindre opgaver og den fortlø-
bende drift og vedligehold af politiets systemer. Der vil samtidig løbende være fo-
kus på at højne compliance.
Prioritering i politiets it-udviklingsportefølje
Der er et helt afgørende behov for på kort sigt at rette op på ubalancen i politiets
it-udviklingsportefølje for at sikre en mere realistisk balance mellem tilgængelig
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Orientering om replanlægning af Rigspolitiets it-udviklingsportefølje, fra justitsministeren
kapacitet og omfanget af projekter. Derfor er der i Rigspolitiet, som ét af de igang-
satte forandringsinitiativer inden for indsatsområdet om styrket eksekvering, i 1.
kvartal 2023 foretaget en prioritering i porteføljen inden for politiets kapacitetsram-
mer. Dette med henblik på at understøtte, at politiet kan levere fremdrift på de
aktuelt højest prioriterede projekter og for at tydeliggøre, hvor politiet ikke kan le-
vere som forudsat i lyset af den nuværende situation.
Som led i replanlægningen har Rigspolitiet prioriteret opfyldelse af Danmarks EU-
Schengenforpligtelser, øget anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse
(ANPG) samt systemer af særlig forretningskritisk karakter, bl.a. et nyt 112, dispo-
neringsplatformen POL-DISP, multimedieplatformen POLMedia, en ny klassifice-
ret it-platform samt genudbud af fingeraftrykssystemet AFIS og ANPG. Samtidig
prioriteres systemer, som er langt i deres udvikling, og hvor der ved nedprioritering
vil være en stor straksafskrivning. Endvidere prioriteres de teknologiprojekter, som
udgør en forudsætning for politiets it-udvikling nu og i fremtiden. Samtidig vil der
fremadrettet være fokus på at sikre kapacitet til løbende at løfte mindre it-indsatser
ved siden af de store projekter for at skabe en løbende fremdrift og styrkelse af
politiets it-værktøjer.
Det er samtidig i regi af replanlægningen vurderet nødvendigt at udskyde og ned-
lukke en række af politiets it-udviklingsprojekter, som ikke kan gennemføres aktuelt
inden for kapacitetsrammen. Nedlukningerne og udskydelserne skal bidrage til at
nedbringe kompleksiteten i porteføljen og skabe forudsætninger for større fremdrift
i de prioriterede projekter fremover. Der lukkes ikke forretningskritiske projekter
eller projekter, som vil indebære større straksafskrivninger.
Samtidig har Rigspolitiet identificeret en række projekter, som foreløbigt må udsky-
des i lyset af den nuværende situation. Blandt de projekter, der udskydes er bl.a.
forsøg med rødlyskontrol og forenklet digital forkyndelse. Samtidig udskydes ud-
valgte genudbud af kontrakter, som enten er udløbet eller står over for snarligt
udløb. Rigspolitiet vil som følge heraf få flere kontrakter, der ikke er blevet udbudt
iht. gældende regler i udbudsloven. Rigspolitiet har vurderet det nødvendigt at fo-
retage denne prioritering for at skabe forudsætninger for fremdrift i de højest prio-
riterede, heriblandt forretningskritiske, projekter.
De udskudte projekter, heriblandt projekter med complianceophæng, vil blive prio-
riteret og gennemført i takt med, at kapaciteten tilvejebringes. Det er vurderet, at
der tidligst kan påbegyndes prioritering af yderligere projekter til gennemførelse fra
2024, og at det samlet set vurderes at tage ca. fire til syv år, før Rigspolitiet har
gennemført alle de udskudte projekter. Dette under forudsætning af, at
eksekveringsevnen og kapaciteten øges som forventet, at der ikke indtræffer
væsentlige forsinkelser i de prioriterede projekter, og at der ikke i perioden låses
en væsentlig del af kapaciteten til nytilkomne projekter.
En gennemførelse af de prioriterede projekter vurderes i henhold til kapacitetsram-
men at være udfordret og behæftet med væsentlige risici. Samtidig er det i Rigs-
politiet ikke vurderet muligt at foretage yderligere nedprioriteringer blandt de prio-
riterede projekter. Det understreges, at resultaterne af replanlægningen er et øje-
bliksbillede, og at der kontinuerligt sker udviklinger i og omkring projekterne, som
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Orientering om replanlægning af Rigspolitiets it-udviklingsportefølje, fra justitsministeren
kan give anledning til fornyet prioritering. Dette håndteres i den løbende porteføl-
jestyring i Rigspolitiet. Der må således i gennemførelsen af de prioriterede projek-
ter forventes forsinkelser, som kan få konsekvenser for den øvrige portefølje. Der
kan ligeledes ved behov for opstart af nytilkomne projekter i porteføljen være be-
hov for yderligere udskydelse af hidtil udskudte projekter. Det vurderes i den for-
bindelse afgørende at minimere tilgangen af nye it-ressourcekrævende projekter i
politiet i en længere årrække, så balancen i porteføljen kan opretholdes.
Bilag. Præsentation til forligskredsen bag flerårsaftalen for politi og anklagemyn-
digheden 2021-2023 og oversigt over politiets it-udviklingsportefølje.
5