Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del Bilag 32
Offentligt
UDKAST
Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del - Bilag 32
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til menighedsråd
(Valgbarhedskriterier for kirkefunktionærer)
§1
I lov om valg til menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 12 af 8. januar
2020, foretages følgende ændringer:
1.
§ 3, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en varighed på
mere end en måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger
8 timer, er ikke valgbare til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor
de har tjenestested.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Kirkeministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Af lov om valg til menighedsråd § 3, stk. 3, fremgår det, at kirkefunktionæ-
rer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt til at under-
rette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet, ikke er valgbare
til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har tjenestested. Be-
stemmelsen indebærer, at kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en
varighed på mere end 1 måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
UDKAST
overstiger 8 timer, ikke er valgbare i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested.
Den 20. juni 2019 blev Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2019/1152 om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår i Den Europæ-
iske Union (Arbejdsdirektivet) vedtaget.
På baggrund af Beskæftigelsesministeriets implementering af arbejdsdirek-
tivet med lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår er der behov for
at ændre lov om valg til menighedsråd således, at der ikke i lov om valg til
menighedsråd henvises til lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette løn-
modtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet, som ophæves i forbin-
delse med implementeringen. Der er endvidere behov for at ændre bestem-
melsen, således at valgbarhedskriterierne for kirkefunktionærer ifht. den
gennemsnitlige maksimale arbejdstid forbliver uændret.
Arbejdsdirektivet fastsætter bl.a. minimumskrav til oplysninger om de væ-
sentlige punkter i ansættelsesforholdet for at sikre alle arbejdstagere i Den
Europæiske Union passende grad af gennemsigtighed og at tilvejebringe
større forudsigelighed, for så vidt angår deres arbejdsvilkår.
I den gældende ansættelsesbevislov er det bl.a. fastsat, at loven gælder for
alle lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end 1
måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. Med
implementeringen af arbejdsdirektivet fastsættes det bl.a., at lov om ansæt-
telsesbeviser og visse arbejdsvilkår finder anvendelse på alle lønmodtagere
med et ansættelsesforhold, hvor den forudbestemte eller faktiske arbejdstid
udgør mere end gennemsnitligt tre timer pr. uge i en referenceperiode på fire
på hinanden følgende uger. Der er derfor behov for at tage stilling til, om
kirkefunktionærer, der i dag har en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på
mellem 3-8 timer, fremover skal være udelukket fra muligheden for at blive
valgt til menighedsrådet i det sogn, hvor de er ansat.
Fratagelse af valgbarheden er et væsentligt indgreb i det pågældende folke-
kirkemedlems adgang til medindflydelse på det kirkelige liv i sognet. Det
vurderes derfor, at den pågældende kirkefunktionærs ansættelsesmæssige
tilknytning til sognet bør være af en vis længde, før valgbarheden påvirkes.
Med lovforslaget foreslås det derfor at fastholde kravet om, at ansættelses-
forholdet har en varighed på mere end en måned, og at den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid på maks. 8 timer som betingelse for at være valgbar til
et menighedsråd. Er den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid på mere end 8
timer, er det pågældende folkekirkemedlem således ikke valgbar til menig-
hedsrådet i det sogn, hvor vedkommende har tjenestested.
3
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Valgbarhedskriterier for kirkefunktionærer
2.1.1. Gældende ret
Valgrets- og valgbarhedsbetingelserne for valg til menighedsråd, er regule-
ret i lov om valg til menighedsråd §§ 2 og 3.
Det følger af § 3, stk. 1, i lov om valg til menighedsråd, at enhver, som
opfylder betingelserne i § 2 for valgret er valgbar.
I § 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd fremgår det, at kirkefunktionæ-
rer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt til at under-
rette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet, ikke er valgbare
til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har tjenestested.
§ 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd henviser til § 1, stk. 1, i lov om
arbejdsgivers pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansæt-
telsesforholdet, hvoraf det fremgår, at loven gælder for alle lønmodtagere,
hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end 1 måned, og hvis gen-
nemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. Loven gælder ikke for
personer, som er omfattet af sømandsloven.
Bestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd blev indført ved
en lovændring i 2007. Det følger af bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af lov om menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om
folkekirkens økonomi, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 23, at
kirkefunktionærers valgbarhed med indførelsen af bestemmelsen blev ind-
skrænket, således at kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i lov
om arbejdsgiveres pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for an-
sættelsesforholdet, ikke længere, ville være valgbare til menighedsrådet ved
den kirke, hvor de har deres tjenestested.
§ 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd omfatter således kirkefunktionæ-
rer, hvis ansættelsesforhold har en varighed på 1 måned eller mere, og hvis
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer.
Baggrunden for § 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd er bl.a., at en
kirkefunktionær, der har tjeneste i sognet, vil være inhabil i forhold til en
meget stor del af de sager, der behandles i menighedsrådet, herunder i for-
bindelse med tilsynet med egne eller andre ved kirken ansatte funktionærers
tjenstlige forhold. De samme hensyn ligger til grund for bestemmelsen i lov
om menighedsråd § 9, stk. 1, 2. pkt., om, at kirkefunktionærer ikke kan væl-
ges til kirkeværge.
4
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
UDKAST
Det følger endvidere af bemærkningerne til forslag til lov om ændring af lov
om menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om folkekirkens
økonomi, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 24, at kirkefunktio-
nærer, særligt i forbindelse med spørgsmål om sammenlægning af sogne, ud
fra ønsket om at sikre egen stilling, kan have en egeninteresse, som kan
stride mod, hvad der tjener det lokale kirkelige liv bedst.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at bestemmelsen ikke ville indebære
en forringelse af kirkefunktionærernes mulighed for at følge med i rådets
arbejde og være orienterede om menighedsrådets drøftelser af forhold, der
har betydning for deres ansættelses- og arbejdsforhold, idet der ikke med
bestemmelsen ændres ved, at en repræsentant for sognets kirkefunktionærer
har ret til uden stemmeret at deltage i rådets møder.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at kirkefunktionærer fortsat vil
kunne indvælges i menighedsrådet dér, hvor vedkommende bor, hvis det er
et andet sogn end tjenestestedet. Kirkefunktionærer, der
ikke
er omfattet af
§ 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiveres pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet, vil fortsat være valgbare også til menig-
hedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har deres tjenestested. F.eks.
vil en kirkekorsanger, som kun synger ved gudstjenester og enkelte kirke-
lige handlinger nogle få timer om ugen, fortsat være valgbar til menigheds-
rådet i det sogn, hvor vedkommende virker som kirkekorsanger.
I forbindelse med valg til menighedsråd er det valgbestyrelsen, der påser, at
valgbarhedsbetingelserne er opfyldt.
Får et valgt medlem af menighedsrådet senere en ansættelse hos menigheds-
rådet, der vil medføre fortabelse af valgbarheden, vil medlemmet skulle ud-
træde efter reglerne her om i lov om menighedsråd.
2.1.2. Kirministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Medlemmer til et menighedsråd vælges som udgangspunkt for en 4-årig
funktionsperiode, medmindre den lokale biskop på baggrund af en begrun-
det ansøgning har godkendt, at et menighedsråd vælges med en funktions-
periode på 2 år.
De nuværende menighedsråd er valgt for en 4-årig periode i 2020, og deres
mandat udløber således ved de ordinære valg i efteråret 2024. Herudover
har der i september 2022 været gennemført et mindre antal menighedsråds-
valg, fordi disse har fået godkendt en 2-årig funktionsperiode. Disse menig-
hedsråd trådte i funktion ved kirkeårets start, den 27. november 2022.
5
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
UDKAST
Med ny lovgivning vedrørende ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår
som medfører ændrede krav til, hvornår der skal udstedes ansættelsesbevis,
får dette betydning for en række kirkefunktionærer,
som
vil miste deres
valgbarhed, fordi valgbarheden er knyttet til kravet om ansættelsesbevis,
hvor den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid ændres fra 8 timer til 3 timer.
Lov om valg til menighedsråd indeholder bestemmelser, som gør det muligt
for medlemmer af menighedsråd i en række situationer at opretholde med-
lemskabet af menighedsrådet i resten af funktionsperioden, uanset at de for-
melt har mistet valgbarheden. Ingen af disse bestemmelser giver dog mulig-
hed for, at kirkefunktionærer, der allerede er valgt og indtrådt som medlem
af menighedsrådet efter de nugældende regler, kan bevare valgbarheden i
resten af funktionsperioden, hvis de mister valgbarheden pga. den nye time-
talsgrænse for, hvornår der skal udstedes ansættelsesbevis.
De pågældende kirkefunktionærer vil derfor skulle udtræde af menigheds-
rådet, når lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår træder i kraft og
lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene
for ansættelsesforholdene ophæves. Kirkeministeriet vurderer, at der er be-
hov for en tilpasning af bestemmelsen i lov om valg til menighedsråd, som
vedrører kirkefunktioneres valgbarhed til et menighedsråd således, at valg-
barhedskriterierne for disse forbliver uændret.
Det er således Kirkeministeriets vurdering, at de hidtidige kriterier bør fast-
holdes således, at kirkefunktionærer, der er valgt i indeværende funktions-
periode, ikke mister deres valgbarhed og således skulle udtræde af menig-
hedsrådet, samt at valgbarhedskriterierne fastholdes for fremtidige menig-
hedsrådsvalg. Med den foreslåede ordning forbliver kredsen af kirkefunkti-
onærer som er omfattet den samme.
Kirkeministeriet bemærker i den forbindelse, at et krav om, at en arbejdstid
på gennemsnitligt 3 timer om ugen fremadrettet skulle udelukke kirkefunk-
tionærer, som ønsker at være en del af et menighedsråd ved siden af deres
hverv som kirkefunktionær, vil være en unødvendig skærpelse af valgbar-
hedskriterierne ifht. de gældende regler i § 3, stk. 3, i lov om valg til menig-
hedsråd.
Kirkeministeriet foreslår derfor at ændre bestemmelsen i § 3, stk. 3, lov om
valg til menighedsråd, således at kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold
har en varighed på mere end en måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid overstiger 8 timer, ikke er valgbare til menighedsrådet i den me-
nighedsrådskreds, hvor de har tjenestested.
6
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
UDKAST
Samtidig foreslår Kirkeministeriet, at bestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov om
valg til menighedsråd ikke indeholder en henvisning til § 1, stk. 1, i lov om
arbejdsgivers pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansæt-
telsesforholdet. Med ændringen foreslås det, at der fremadrettet alene hen-
vises til, at kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en varighed på
mere end en måned, og vis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8
timer, ikke er valgbare til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor
de har tjenestested.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskon-
sekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser
.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
7
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
2673078_0008.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
fem principper
Ja
Nej
8
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
2673078_0009.png
UDKAST
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
X
9
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om valg til menighedsråd, at valgret har
ethvert medlem af folkekirken, der er fyldt 18 år og har dansk indfødsret
eller har haft fast bopæl i riget uafbrudt i et år forud for valgdagen.
Det følger videre af § 2, stk. 2, i lov om valg til menighedsråd, at valgme-
nighedsmedlemmer ikke har valgret til menighedsråd.
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om valg til menighedsråd, at enhver er valg-
bar, som opfylder betingelserne i § 2 for valgret.
Det følger videre af § 3, stk. 2, at præster ansat i folkekirken ikke er valg-
bare.
Videre følger det af § 3, stk. 3, at kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1,
stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vil-
kårene for ansættelsesforholdet, ikke er valgbare til menighedsrådet i den
menighedsrådskreds, hvor de har tjenestested.
Det foreslås at ændre
§ 3, stk. 3,
i lov om valg til menighedsråd således, at
kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end en
måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, ikke
er valgbare til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har tjene-
stested.
Forslaget vil indebære, at kravet om, at ansættelsesforholdet skal have en
varighed på mere end en måned, og at timetalsgrænsen for arbejdstiden ikke
må overstige 8 timer, for at valgbarhedskriterierne for kirkefunktionærer er
opfyldt. Herved tilføjes kriterierne i bestemmelsen, hvor disse hidtil blot har
fulgt en henvisning til § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt til at under-
rette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet. Med forslaget
fastholdes kravet om, at et ansættelsesforhold skal have en varighed på mere
end en måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid på maks. 8 timer
som betingelse for at være valgbar til et menighedsråd, i den menigheds-
rådskreds, hvor de har tjenestested.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
UDKAST
Med forslaget er det vigtigt, at valgbestyrelsen fortsat i forbindelse med valg
til menighedsråd kontrollerer, at den faktiske arbejdstid lever op til kravene
fastsat i den foreslåede § 3, stk. 3.
Den gældende bestemmelse i § 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd,
blev indført i 2007. Det følger af lovbemærkningerne til forslag til lov om
ændring af lov om menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om
folkekirkens økonomi, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 23, at
kirkefunktionærers valgbarhed med indførelsen af bestemmelsen blev ind-
skrænket, således at kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i lov
om arbejdsgiveres pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for an-
sættelsesforholdet, ikke længere, ville være valgbare til menighedsrådet ved
den kirke, hvor de har deres tjenestested. Bestemmelsen omfattede således
kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold havde en varighed på 1 måned
eller mere, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer.
Det følger af bemærkningerne til forslag til lov om ændring af lov om me-
nighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi,
jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 24, at baggrunden for den gæl-
dende bestemmelse bl.a. er, at en kirkefunktionær, der har tjeneste i sognet,
vil være inhabil i forhold til en meget stor del af de sager, der behandles i
menighedsrådet, herunder i forbindelse med tilsynet med egne eller andre
ved kirken ansatte funktionærers tjenstlige forhold.
Det følger endvidere af bemærkningerne, at bestemmelsen ikke indebar en
forringelse af kirkefunktionærernes mulighed for at følge med i rådets ar-
bejde og være orienterede om menighedsrådets drøftelser af forhold, der har
betydning for deres ansættelses- og arbejdsforhold, idet der ikke med be-
stemmelsen ændres ved, at en repræsentant for sognets kirkefunktionærer
har ret til uden stemmeret at deltage i rådets møder.
Videre følger det af bemærkningerne, at kirkefunktionærer fortsat kunne
vælges til i menighedsrådet dér, hvor vedkommende boede, hvis det var et
andet sogn end tjenestestedet. Kirkefunktionærer, der ikke er omfattet af §
1, stk. 1, i lov om arbejdsgiveres pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet, ville fortsat være valgbare også til me-
nighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har deres tjeneste-
sted. F.eks. ville en kirkekorsanger, som kun synger ved gudstjenester og
enkelte kirkelige handlinger nogle få timer om ugen, fortsat være valgbar til
menighedsrådet i det sogn, hvor vedkommende virker som kirkekorsanger.
Den foreslåede ændring, skal fastholde de krav, der har været gældende si-
den 2007, hvormed kravet om ansættelsesforholdet har en varighed på mere
11
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
UDKAST
end en måned og grænsen for arbejdstiden på maks. 8 timer fastholdes som
en betingelse for at være valgbar i det sogn, hvor kirkefunktionæren har tje-
nestested. Dermed vil kirkefunktionærers mulighed for at stille op og blive
valgt til menighedsråd være uændret, uanset at kravene for, hvornår man
skal have et ansættelsesbevis, ændres. Med den foreslåede ændring forbliver
kredsen af kirkefunktionærer, som er omfattet den samme som hidtil.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juli 2023.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighedsområde. Dette inde-
bærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Loven gælder ikke for Grønland, fordi den lov, der foreslås ændret, ikke
gælder for Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft
for Grønland.
Færøerne har i 2007 overtaget samtlige opgaver vedrørende sagsområdet
»Folkekirken« og har dermed også overtaget kompetencen til at fastsætte
regler for menighedsråd.
12
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om valg til menighedsråd, fra kirkeministeren
2673078_0013.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om valg til menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 12 af 8. ja-
nuar 2020, foretages følgende æn-
dringer:
§3
Stk. 3.
Kirkefunktionærer, der er
omfattet af § 1, stk. 1, i lov om ar-
bejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, er ikke valg-
bare til menighedsrådet i den me-
nighedsrådskreds, hvor de har tje-
nestested.
1.
§ 3, stk. 3
affattes således:
»Stk.
3.
Kirkefunktionærer, hvis an-
sættelsesforhold har en varighed på
mere end en måned, og hvis gen-
nemsnitlige ugentlige arbejdstid
overstiger 8 timer, er ikke valgbare
til menighedsrådet i den menig-
hedsrådskreds, hvor de har tjeneste-
sted. «
13