Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 435
Offentligt
2757496_0001.png
Evaluering af risikoafdækningsordningen for
geotermiboringer
Kontor/afdeling
Center for undergrund og
beredskab
Dato
8-9-2022
J nr.
2021 - 6395
/lej
Indledning
Energistyrelsen har gennemført en evaluering af risikoafdækningsordningen for
geotermiboringer (herefter Ordningen). Ordningen skal jf. finansloven evalueres
inden udgangen af 2022. Foranlediget af ordningens Ekspertråd (herefter Rådet)
blev evalueringen fremrykket til 2021.
Ordningens overordnede formål er at fremme udnyttelsen af geotermisk energi,
således at de energipolitiske målsætninger om hensynstagen til såvel klima og miljø
som
forsyningssikkerhed
understøttes.
Ordningen
henvender
sig
til
rettighedshavere, som i henhold til undergrundsloven
1
har tilladelse til efterforskning
og indvinding af geotermisk energi. Ved at deltage i ordningen, kan selskaberne
begrænse den økonomiske risiko, der er forbundet med geotermirelaterede
boreprojekter.
Evalueringen søger at besvare følgende overordnede spørgsmål:
1. Har ordningen virket som ønsket?
2. Er der noget vedrørende ordningen, som bør ændres?
I forbindelse med evalueringen af ordningen har Energistyrelsen gennemført en
offentlig høring. Høringen har været annonceret som en nyhed på Rådet for
ordningens hjemmeside på ens.dk og offentliggjort på høringsportalen. Desuden har
Energistyrelsen med mail til rettighedshavere, tidligere som nuværende, ansøgere til
geotermitilladelser, interesseorganisationer og kendte selskaber inden for
geotermibranchen mm. gjort opmærksom på evalueringen. Rådet for ordningen har
ligeledes afgivet deres bemærkninger.
Evalueringen omfatter baggrund, status på ordningen, geotermiens udvikling i
Danmark generelt og høringssvar samt på baggrund af høringssvarene og
bemærkninger Energistyrelsens vurdering.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
1
Lovbekendtgørelse nr. 1190 af 21. september 2018.
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0002.png
Konklusion
Energistyrelsen indstiller, at ordningen nedlægges.
Indstillingen baseres på ordningens manglende succes, og at de forslag til
ændringer, som er kommet ind med høringen, er af så omfattende karakter, at de i
givet fald ville udgøre en helt anden ordning.
Baggrund
Risikoafdækningsordningen for geotermiboringer har i praksis været åben for
ansøgninger siden april 2020. Gennem støtteordningen kan der ydes økonomisk
støtte til boringer ifm. geotermiprojekter.
Risikoafdækningsordningen har sin baggrund i energiaftalen fra 22. marts 2012, som
blev aftalt af et stort flertal i Folketinget (den daværende regering
(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om den danske
energipolitik 2012-2020). Ordningen blev forlænget frem til og med 2024 i
energiaftalen 2018
2
.
Energiaftalen har som mål at bidrage til at fremtidssikre det danske samfund ved at
skabe en grøn økonomi i vækst. Aftalens initiativer peger frem mod et langsigtet mål
om, at energiforsyningen i 2050 skal være 100 pct. baseret på vedvarende energi,
samtidigt med, at en forsat høj forsyningssikkerhed sikres.
I Energiaftalen 2012 blev der afsat 35 mio. kr. til fremme af ny VE-teknologi, herunder
geotermi, i årene 2012-2015.
Flere projekter vedrørende efterforskning og indvinding af geotermisk energi er
blevet opgivet eller forsinket af manglende mulighed for at tegne et kommercielt
forsikringsprodukt til en acceptabel pris til afdækning af den boremæssige risiko i et
geotermiprojekt. Det blev derfor i forbindelse med indgåelse af finanslovsaftalen for
2015 aftalt at etablere en ordning som skulle fjerne denne barriere for udnyttelse af
geotermi. Som del af puljen til fremme af ny VE-teknologi, blev der igangsat en
konsulentopgave, som skulle udarbejde rammerne for risikoafdækningsordningen.
Risikoafdækningsordningen blev implementeret ved vedtagelsen af en lov og to
bekendtgørelser i henholdsvis 2015 og 2017.
I henhold til Energiaftalen fra 2012 er der i Finansloven afsat bevilling i 2016-2020.
Risikoafdækningsordningen kapitalopbygges ved et indskud på 60 mio. kr., der
indsluses i ordningen 2016-2020 med 12 mio. kr. hvert år. Derudover blev der på
2
Ordningens varighed vil være den 1. januar 2019 til 31. december 2022, som
følge af at gruppefritagelsesforordningen udløber den 31. december 2022. Det
betyder, at ordningen skal gennotificeres i 2022, hvis den skal fortsætte frem til
2024.
Side 2/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0003.png
Finansloven 2015 afsat 20 mio. kr. til indskud og etablering af ordningen. Der er
således samlet set et statsligt tilskud på 80 mio. kr. i ordningen. Ordningen er fuldt
udbygget finansielt.
Det statslige tilskud vil løbende blive suppleret af deltagende selskabers
egenbetaling gennem en præmiestruktur. Statsstøtteelementet opstår som følge af
egenbetalingen for at deltage i ordningen, som er lavere end den estimerede
præmie, såfremt forsikringen kunne købes på kommercielt basis.
Som nævnt ovenfor, opbygges ordningen finansielt gennem et statsligt indskud på
80 mio. kr. samt via egenbetaling fra deltagerne i ordningen. Ordningen omfatter en
egenbetaling, der beregnes som en procentdel af borebudgettet (13.5 % for 1. brønd
og 9 % for 2. brønd). Egenbetalingen bidrager til ordningens likviditet, særligt efter at
statstilskuddet ophører.
Deltagelse i risikoafdækningsordningen er frivillig og består af tre dækninger, 1) en
borerisikodækning, der delvis dækker overskridelser af borebudgettet, 2) en
reservoirrisikodækning, der delvis dækker manglende eller skuffende ydeevne af
reservoiret og 3) en totalskadedækning, der dækker en del af tabet ved, at en boring
ikke kan gennemføres til prøvepumpning fra reservoiret, men må opgives.
For samtlige dækninger gælder betingelsen, at dækningen ikke kan overstige
risikoafdækningsordningens likvide beholdning på tidspunktet for Rådets afgørelse
om deltagelse i ordningen (tilsagnstidspunktet), jf. § 11, stk. 2, nr. 3, i BEK nr. 1441.
Hvis der er meddelt tilsagn om alle midler, der er til rådighed i ordningen, sætter
sekretariatet behandling af senere modtagne ansøgninger i bero, jf. § 12, stk. 2.
Til ordningen er det knyttet et Ekspertråd som bl.a. træffer afgørelse om deltagelse i
ordningen, udbetaling fra ordningen og ordningens eventuelle nedlukning.
Energistyrelsen er sekretariat for Ekspertrådet.
Som et led i evalueringen har Energistyrelsen i perioden 29. november 2021 til den
19. december 2021 haft en offentligt høring, hvor interessenter har haft mulighed for
at fremsende bidrag til evalueringen. Ordningens Råd har ligeledes bidraget med
bemærkninger.
I evalueringen behandles de modtagne bemærkninger med særlig fokus på, hvad
der vurderes at være ordningens største barrierer. Desuden berøres de ydre
omstændigheder kort, idet det vurderes, at de også har haft indflydelse på den
manglende succes. Samtlige høringssvar i sin fulde længde er gengivet i bilag 1 til
notatet.
Geotermi generelt
Side 3/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0004.png
Der er ydre omstændigheder, som også har haft indflydelse på efterspørgslen på
ordningen og derfor bør adresseres.
Ordningen blev etableret på baggrund af en efterspørgsel fra bl.a.
fjernvarmeselskaberne på et tidspunkt, hvor netop forskellige forsyningsselskaber
havde hovedparten af tilladelser til geotermi i Danmark, men ikke fandt mulighed for
at forsikre sig mod den økonomiske risiko, der er forbundet med efterforskning af
undergrunden i et geotermiprojekt.
De fleste forsyningsselskaber har i perioden frem til 2020 tilbageleveret/opgivet
deres tilladelser. Der er forsat tendens til, at tilladelser tilbageleveres/opgives, før det
når til egentlige boreprojekter, og hvor ordningen kan komme i anvendelse. De
tilbageværende
forsyningsselskaber
med
tilladelser
udgøres
af
tre
indvindingstilladelser med etablerede geotermianlæg, hvoraf kun et anlæg er i
produktion. Ansøgerne siden 2016 har udelukkende været private selskaber, og der
er for nuværende kun ét privat selskab med to tilladelse til efterforskning og
indvinding. Den nuværende situation er derfor, at indehaverne af
indvindingstilladelserne er forsyningsselskaber, og indehaveren af tilladelser i
efterforskningsstadiet er et privat selskab. Det bør nævnes, at der er andre private
selskaber, som enten har søgt eller har haft tilladelse til efterforskning og indvinding.
Desuden har de regulatoriske rammer ift. varmeforsyningsloven og kraftvarmekravet
ændret sig, siden ordningen er trådt i kraft. Kraftvarmekravet er ændret med en ny
bekendtgørelse i 2021, hvor den tidligere binding ift. kraftvarmekravet er væk. Det
betyder, at områder forsynet af et centralt kraftvarmeværk i modsætning til tidligere,
nu kan forsynes af geotermisk energi fra et geotermianlæg. Desuden blev der i
december 2021 indgået en politiske aftale (mellem Regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet) om, at der skal indføres en ny
prisreguleringsmodel for geotermi i varmeforsyningsloven. Det vil give mulighed for
levering af fjernvarme på markedsvilkår. Det er forventningen at åbne muligheder for
de private aktører på geotermiområdet, idet reguleringen åbner mulighed for en
prisaftale mellem de private aktører og forsyningsselskabet, der dermed kan sikre
den private aktør en længerevarende afsætningsaftale som for visse private aktører
er en forudsætning for at kunne investere i geotermien. Afsætningsaftalen skal
indeholde et prisloft på den geotermiske energi. Ændring til lov om varmeforsyning
herunder undtagelse fra prisregulering af opvarmet vand til geotermisk anlæg har
været i høring i sommeren 2022 og den nye regulering forventes at træde i kraft 1.
januar 2023 og vil også kunne gælde for aftaler, der indgås inden da, hvis levering
først påbegyndes efter 1. januar 2023.
Status for ordningen
Ordningens bekendtgørelser trådte i kraft i 2017 og i foråret 2020 blev ordningens
vejledning offentliggjort og ordningen dermed i praksis mulig at søge. Der er ikke
Side 4/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0005.png
behandlet fyldestgørende ansøgninger, som ordningens Råd har truffet afgørelse
om, hvorfor ordningens pulje på ca. kr. 80 mio. ikke har været i brug. Der er således
ingen praktiske erfaringer med brugen af ordningen.
Høringssvar
Energistyrelsen har ifm. den offentlige høring af evalueringen modtaget fire
høringssvar. Høringssvarene er afgivet med udgangspunkt i de to overordnende
spørgsmål. Har ordningen virket som ønsket? og er der noget vedrørende ordningen,
som bør ændres?
Høringssvarene rummer en række bemærkninger om ordningens udformning og om
ydre omstændigheder ved geotermien i Danmark, som tilsammen peger på, hvorfor
ordningen ikke har virket som ønsket. Høringssvarene giver også en række forslag
til, hvad man bør ændre ved ordningen. Rådet for ordningen har på baggrund af de
indkomne høringssvar afgivet deres bemærkninger.
Eksterne høringsbemærkninger fra den offentlige høring
Høringssvar og uddybende bemærkninger til høringssvar modtaget ifm. den
offentlige høring af evalueringen af ordningen fremgår af bilag 1.
Energistyrelsen har sammenfattet og emnegrupperet de bemærkninger, som
Energistyrelsen vurderer værende af størst betydning for ordningen.
Bemærkninger, som f.eks. vedrører detaljer om præciseringer og enkelte af
ordningens detailkriterier, er ikke medtaget her, men noteret af Energistyrelsen, da
de vil være nærliggende at genbesøge i fremtiden, såfremt der skal ske justeringer
af ordningen eller etableres en ny ordning.
Høringsbemærkninger er delt i to overordnende grupper: Bemærkninger som
vedrører ydre omstændigheder, og forhold vedrørende selve ordningen.
I forhold til de ydre omstændigheder bemærkes:
Ifølge høringssvar fra Dansk Fjernvarme er der sket et skifte af aktører i ordningens
implementeringsperiode.
Forsyningsselskaberne
har
tilbageleveret
geotermitilladelser, og nye private aktører har tilbudt fjernvarmeselskaberne at indgå
i forskellige forretningsmodeller omkring etablering af geotermiske anlæg samt
produktion og køb/salg af fjernvarme. Den lange implementeringsperiode af
ordningen har tæret på forsyningsselskabernes tillid til, at man fra politisk side for
alvor vil understøtte udviklingen af geotermi i Danmark. Samtidig har forløbet
medført, at timingen af ordningens idriftsættelse langtfra var optimal.
Ifølge høringssvar fra GEOOP A/S (herefter GEOOP) er ordningen designet til
fjernvarmeselskaber, som selv vil prøve kræfter med et geotermiprojekt. Det har dog
Side 5/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0006.png
vist sig, at dette ikke længere er et realistisk scenarie, da fjernvarmeselskaberne ikke
selv opbygger kompetencerne til at udvikle og gennemføre geotermiprojekter. Et
geotermiprojekt skal udvikles og gennemføres af professionelle aktører, som har
erfaring med geotermi, boring af brønde samt viden og ekspertise om samspillet
mellem brønde og overfladeanlæg og de faktorer, der gør sig gældende for at
etablere et effektivt geotermianlæg.
Ifølge høringsvar fra Innargi A/S (herefter Innargi) er vurderingen, at ordningen ikke
er nødvendig. Til gengæld er det vigtigt, at de generelle rammevilkår omkring
geotermi kommer på plads. De generelle rammevilkår, der gælder for geotermisk
varmeforsyning, samarbejde mellem fjernvarmeselskaber og geotermiselskaber,
konkurrencesituationen over for biomasse-alternativet m.v. vil have langt større
betydning for udbredelsen af geotermiske fjernvarmeløsninger end en statslig
forsikringsordning.
Innargi fremhæver, at de sidste fire-fem års udviklingsarbejde har gjort det klart, at
det pt. er større geotermiske anlæg, der er konkurrencedygtige og kan udvise positiv
samfundsøkonomi. Det kræver en anden økonomisk risiko-afdækning, men rummer
også flere muligheder for at optimere driften af det geotermiske reservoir.
Ifølge høringssvar fra Wellperform Aps (herefter Wellperform) og Bo Sandroos fra
WSCO Advokatpartnerselskab kan det være en udfordring at få tegnet den ”loss of
well” forsikring, som kræves fra statens side.
Hvad angår selve ordningen vedrører bemærkningerne:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Ordningens pulje (statsandelen)
Egenbetalingen for deltagelse i ordningen
Dækningsstørrelse
Ordningens dækningstyper
Kravet til modningsniveau
Dokumentationskravet
Manglende mulighed for forhåndsgodkendelse
Kendskabet til ordningen
Ad 1), 2) og 3) (ordningens pulje, egenbetaling og dækningsstørrelse)
Der peges på, at størrelsen på ordningens pulje er for lille, egenbetalingen for høj og
dækningen ikke hensigtsmæssig.
I høringssvar fra Dansk Fjernvarme fremhæves, at det grundlæggende problem med
ordningen er, at den er alt for ringe finansieret fra statslig side. Med et statsligt
indskud på blot 81,9 mio. kr. er prisen for at deltage i ordningen derfor lagt på et alt
for højt niveau.
Side 6/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0007.png
Dertil kommer, at ordningen med den nuværende finansiering kan dække én, i
bedste fald to geotermiske projekter samtidigt. Dansk Fjernvarme underbygger
opfattelsen af den utilstrækkelige statslige finansiering med erfaringer fra tilsvarende
ordninger i udlandet, hvor eksempelvis den hollandske stat i perioden 2007-2021
årligt har indskudt ca. 40 mio. EUR (44,2 mio. EUR i 2021) i en tilsvarende ordning.
Udnyttelsen af det geotermiske potentiale i Holland er steget ganske markant efter
indførelsen af den hollandske ordning. Også den franske ordning, som var en af de
første i Europa, er væsentligt bedre finansieret fra statslig side, igen med en betydelig
bedre udnyttelse af det geotermiske potentiale til følge.
Det foreslås af Dansk Fjernvarme, at den danske stat stiller et betydeligt større beløb
til rådighed for ordningen. Hermed kan prisen for at deltage reduceres, og kravene
til det materiale, som skal indleveres i forbindelse med en ansøgning om deltagelse
i praksis gøres mere realistiske at opfylde. Endvidere kan det overvejes at indføre en
mekanisme, så projekter, der puljes med henblik på at sprede risici, gives en fordel i
form af højere dækning eller lavere deltagerbetaling pr. boring.
Høringssvar fra Wellperform og Bo Sandroos fra WSCO Advokatpartnerselskab
fremhæver også, at der er for få økonomiske ressourcer tilgængelige i puljen samt
for høje præmier. Puljen blev oprettet med en finansiel tilgang af ressourcer på kr.
20 mio. per år og det er for lidt ift. det kapitalkrav, der er forbundet med
geotermiprojekter. Ydermere var det et krav, at ordningen skulle være selvkørende
efter en årrække, hvilket har en signifikant betydning på den krævede præmie.
Ordningen bør tildeles langt flere økonomiske ressourcer tilsvarende andre grønne
energiløsninger. Puljen skal tilføres yderligere økonomiske ressourcer i samme
niveau som ”Power to X” / ”Carbon Capture Storage”, således at præmien kan
reduceres, dækningen kan forbedres og ikke mindst at flere projekter kan anvende
puljen på samme tid.
I høringsvar fra Wellperform og Bo Sandroos fra WSCO Advokatpartnerselskab
fremhæves, at modellen for beregningen af totalskadedækningen er
uhensigtsmæssig og fraviger fra den model, som fremgår af rapporten ’Den danske
garantiordning for geotermi’, som har dannet grundlag for ordningen. Ifølge den
nuværende model beregnes totalskadedækningen som en procentsat x P50
budgettet, mens den ift. den model fra ’Den danske garantiordning for geotermi’ også
inkluderede den beregnede budgetoverskridelsesdækning. Konsekvensen ved
nuværende model er, at dækningen for totalskade er væsentligt lavere end beskrevet
i rapporten ”Den danske garantiordning for geotermi” afsnit 3.4 samt figur 1 og
tidligere simuleringer er således ikke helt retvisende.
Ad 4) (ordningens dækningstyper)
I høringssvar fra Wellperform og Bo Sandroos fra WSCO Advokatpartnerselskab
bemærkes, at ud over de forsikringer, som er dækket af ordningen, skal der stadig
tegnes den lovpligtige ”loss of well” forsikring, som kan være en udfordring at få
tegnet. Wellperform Aps og Bo Sandroos fra WSCO Advokatpartnerselskab foreslår,
Side 7/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0008.png
at der i ordningen inkluderes den lovpligtige ”loss of well” forsikring med en størrelse,
således at den afspejler det reelle risikobillede.
I høringssvar fra Innargi peges der derimod på, at de dele af forsikringsordningen,
der vedrører totalskade og borerisikodækning, kan og bør håndteres i
planlægningsfasen af et geotermisk projekt, og derfor ikke kræver en
forsikringsordning som denne.
Dansk Fjernvarme bemærker, at de hidtidige erfaringer fra de geotermiske anlæg på
Amager og i Sønderborg viser, at der også ligger en ikke ubetydelig risiko i driften af
de geotermiske anlæg. Tilsvarende erfaringer kendes fra andre europæiske lande.
Den nationale garantiordning bør derfor udvides til at omfatte driften af de
geotermiske anlæg. En tilsvarende ordning findes i Frankrig.
Ad 5), 6) og 7) (projektets modningsniveau, dokumentationskrav og
forhåndsgodkendelse)
Der peges på, at kravene til projektets modningsniveau er for højt og
dokumentationskravet er for strengt og komplekst. Wellperform og Bo Sandroos fra
WSCO Advokatpartnerselskab bemærker, at en forhåndsgodkendelse kan løse
udfordringerne ift. projektets modningsniveau og dokumentationskravet.
I høringssvar fra GEOOP fremgår det, at ansøger i forbindelse med ansøgning om
optagelse i ordningen de facto skal have udviklet hele projektet inkl. bindende priser
fra leverandører. GEOOP fremfører, at det er vigtigt, at der ikke stilles
dokumentationskrav til at blive optaget i ordningen, som det reelt ikke er muligt at
opfylde, før der er boret en efterforskningsbrønd. Endvidere fremføres, at mange af
dokumenterne og informationerne, som efterspørges er relevante for udviklingsfasen
af et geotermiprojekt, hvor der allerede er truffet beslutning om at fortsætte projektet
Det foreslås, at alle aktører, der har fået tildelt en tilladelse til efterforskning og
indvinding af geotermi, bl.a. på baggrund af deres tekniske og finansielle kapacitet,
også bør gives adgang til risikoafdækningsordningen.
I høringssvar fra Dansk Fjernvarme fremgår det, at der er meget strenge
dokumentationskrav – krav som i praksis er vanskelige eller måske endda
urealistiske at opfylde. Det gælder for eksempel kravet om, at en ansøgning om
optagelse i ordningen skal indeholde et budget baseret på konkrete tilbud fra
leverandørerne til projektet
.
Budgetforholdet nævnes også i høringssvaret fra GEOOP, som fremhæver, at der
ofte vil være en tidsbegrænsning på de indhentede tilbud. B foreslår, at der angives
en %, som tilbud og priser maksimalt må stige, før ekspertrådet skal konsulteres
igen.
Side 8/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0009.png
I høringssvar fra Wellperform og Bo Sandroos fra WSCO Advokatpartnerselskab
fremgår det, at der i forbindelse med udarbejdelse af en ansøgning til
”Risikoafdækningsordningen for geotermiboringer”, foreligger en række
spørgeskemaer, som skal udfyldes. Disse vurderes som yderst relevante og et godt
grundlag for Ekspertrådet til at træffe en korrekt beslutning om endelig deltagelse i
ordningen. I forbindelse med en typisk planlægningsproces er dette dog ikke muligt,
da besvarelse af spørgsmålene kræver, at projektet er på et stadie, hvor en del
kontrakter er tegnet og organisationen er på plads. Wellperform og Bo Sandroos fra
WSCO Advokatpartnerselskab vil derfor anbefale, at der gives en
principgodkendelse (forhåndsgodkendelse) tidligere i processen, som beskrevet i
rapporten ”Den danske garantiordning for geotermi” afsnit 3.5. Dette vil åbne for, at
projekter kan ansøge på et mindre detaljeret grundlag. Dette vil gøre det nemmere
for rettighedshavere at planlægge et geotermiprojekt, da forsikringsdelen er yderst
relevant i denne henseende. Den hørte foreslår, at kompleksiteten reduceres i den
første del af ansøgningsprocessen.
I høringssvar fra GEOOP er der forslag om, at alle aktører, der har fået tildelt en
tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermi (og dermed bl.a. er udvalgt på
baggrund af deres tekniske og finansielle kapacitet) også automatisk bør gives
adgang til risikoafdækningsordningen.
Ad 8) (kendskabet til ordningen)
I høringssvar fra Wellperform og Bo Sandroos fra WSCO Advokatpartnerselskab
fremgår
det,
at
kommunikationen
vedrørende
den
etablerede
risikoafdækningsordning for geotermiboringer ikke er nået ud til de mulige brugere.
Det foreslås, at det overvejes, om Ekspertrådet kan spille en mere aktiv rolle i
forbindelse med formidling af ordningen.
Rådets bemærkninger
Ekspertrådet har fået mulighed for at kommentere på de bemærkninger, som
Energistyrelsen har modtaget. Rådets medlemmer har enkeltvis afgivet deres
høringsbemærkninger for at favne så mange synspunkter og betragtninger som
muligt. Rådets medlemmer består af fagfolk med specifikke viden inden for jura,
geologi, boreteknologi, økonomi, økomomistyring i geotermiprojekter og
fjernvarmeforhold.
Rådets bemærkninger til de eksterne høringssvar:
Rådet er enig i, at ordningen kan være kommet for sent i forhold til, at der er
tilbageleveret flere geotermitilladelser i periode 2014-2020, hvilket betyder, at
forudsætningen for at ordningen søges er begrænset til meget få potentielle
rettighedshavere af geotermitilladelser.
Side 9/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0010.png
Rådet er enig i, at de danske fjernvarmeselskaber generelt ikke har formået selv at
opbygge kompetencer inden for geotermi, men bemærker, at fjernvarmeselskaberne
i andre sammenhænge har vist, at de er i stand til at tilegne sig viden og erfaring
inden for etablering og drift af nye produktionsanlæg. Det ses blandt andet for
øjeblikket med de store kollektive varmepumper. Samtidig er der også gode
eksempler på, at det godt kan lade sig gøre, f.eks. Thisted Varmeforsyning og tyske
Stadtwerke München.
Rådet vurderer bl.a. derfor, at det fortsat er realistisk, at fjernvarmeselskaber
engagerer sig direkte i geotermiske projekter, også selvom der er kommet andre
forretningsmodeller til med private aktører. Rådet vurdere endvidere, at det vil være
begrænsende, hvis udnyttelsen af det geotermiske potentiale i Danmark alene
baseres på private aktørers forretningsmodeller, og Rådet ser ikke hindringer ved, at
forskellige forretningsmodeller kan supplere hinanden.
Rådet er enig i, at de generelle rammevilkår er meget afgørende for geotermiens
konkurrenceevne.
Rådet bemærker, at det, at store anlæg er konkurrencedygtige, ikke udelukker, at
mindre dublet-anlæg også kan være konkurrencedygtige. Mindre værker har typisk
lidt dyrere alternativer end de store. Samtidig vil det være begrænsende, hvis
geotermi kun kan udnyttes i stor skala, da det kun vil være få fjernvarmeområder,
som kan rumme store anlæg.
Rådet er enig i, at ordningen økonomisk set ikke er tilstrækkelig attraktiv f.eks. relativt
til visse andre landes ordninger og andre grønne energiformer. Fordi ordningen kun
kan finansiere et enkelt projekt ad gangen, kan den ikke bidrage til den væsentlige
udbygning af geotermisk energi, som 70 pct.-målsætningen forudsætter. Hvis
ordningen skal kunne fremme flere projekter ad gangen, skal der stilles et større
statsligt bidrag til rådighed. Rådet bemærker endvidere, at for de geotermiprojekter,
der er under udvikling i dag, så er forretningsmodellen, at det er en professionel
geotermivirksomhed, som efterforsker flere muligheder for udvinding af geotermisk
energi. Hvor der etableres et geotermianlæg, så vil geotermivirksomheden selv blive
varmeproducent og indgå aftale med fjernvarmeværket om levering af varme, eller
også vil geotermivirksomheden efter etablering af anlægget sælge anlægget til
fjernvarmeværket (turnkey-model). I forhold til en sådan model med en professionel,
kommerciel geotermivirksomhed er ordningen for ringe finansieret (der er ikke nok
midler til at dække flere projekter ad gangen) og administrativt for kompliceret.
Bemærkninger til størrelsen af ordningen skal muligvis sammenholdes med
kompleksiteten af ansøgningsproceduren. Det er muligt, at beløbene er for små til,
at aktørerne er interesserede i at gøre brug af ordningen pga. den komplekse
ansøgningsprocedure eller -krav. Hvis det er tilfældet, så kan effekten være, at
ordningen ikke har den rette mekanisme til at få geotermiprojekter i gang.
Side 10/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0011.png
Rådet kan følge betragtningen om, at totalskade og borerisiko bør kunne
håndteres/forebygges gennem god projektplanlægning, projektledelse og
projektgennemførelse og noterer, at totalrisiko og borerisiko ikke er dækket af
tilsvarende garantiordninger i Frankrig, Holland eller andre steder. Ordningen
dækker den geologiske risiko, som vil være tilstede uanset, hvor velforberedt et
projekt måtte være, hvorfor Rådet ser ordningens berettigelse, hvilket også er
underbygget af internationale erfaringer, hvor tilsvarende ordninger er i anvendelse.
Endvidere bemærker Rådet, at der med den politiske aftale om prisregulering i
varmeforsyningsloven gives mulighed for levering af fjernvarme på markedsvilkår.
Betingelserne er bl.a., at parterne aftaler et pris-loft på fjernvarme. Prisen skal
således kunne holdes under dette loft og fjernvarmeselskabet skal alene betale for
levering af varme. Dvs. at der er risiko for, at indtægterne ikke kan dække
investeringen, hvis anlæggets ydeevne er ringere end regnet med. I så fald kan det
være relevant med driftsstøtte. Efter EU-reglerne er det et krav, at en støtteordning
har tilskyndelsesvirkning. Der gælder generelt strengere krav ved
driftsstøtteordninger end ved investeringsstøtteordninger.
Rådet vurderer på baggrund af høringssvarerne, at det er relevant, at genbesøge
dokumentationskravet, når det fremhæves i høringssvarene, at visse krav i praksis
kan være vanskelige at leve op til.
Rådet er enig i, at det umiddelbart kunne være en fordel at ændre de administrative
krav til en forhåndsgodkendelse, da det kunne give en mere smidig
ansøgningsprocedure, men ser samtidig en ulempe, idet fastfrysningsperioden af
ordningens midler forlænges. Rådet ser dog ikke en forhåndsgodkendelse og
dermed en faseopdelt godkendelsesproces som en mulig løsning, da det er Rådets
forståelse, at en faseopdeling af godkendelsesprocessen vil være i strid med EU´s
statsstøtteregler.
Rådet bemærker ift. kendskabet til ordningen, at kommunikationen vedr. ordningen
er vigtig. Rådet tager den fremførte kritik til efterretning. Rådet finder, at webinarer
bør overvejes i forhold til at promovere ordningen. Dansk Fjernvarme, som allerede
har stor rutine med afholdelse af webinarer, også sammen med Energistyrelsen,
kunne være en mulighed.
Rådets vurdering:
Rådet har på møde med Energistyrelsen drøftet ordningens fremtid på baggrund af
høringssvarene og Energistyrelsens vurdering af ændringsforslagene jf. tabel 1
herunder. Rådet vurderer, at det er begrænset, hvad der lader sig gøre ift. at
justere på ordningen inden for ordningens nuværende rammer. For at ændringer
skal have effekt, skal der større ændringer til. I lyset af dette, er det ifølge Rådet
mest oplagt at nedlægge ordningen.
Side 11/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0012.png
Rådet peger endvidere på, at det kan være en mulighed, at lade geotermien
udvikle sig for en tid, for at se på, hvordan situationen og interessen udvikler sig for
en ny ordning. På denne baggrund kan behovet for støtte genbesøges på et senere
tidspunkt.
Energistyrelsens vurdering
Energistyrelsens vurdering af de indkomne ændringsforslag fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Energistyrelsen vurdering af ændringsforslag
Ændringsforslag
Flere midler i
ordningen
Forventet effekt
Hvad skal der til?
Andre kommentarer
Ordningen forventes
Politisk beslutning om
umiddelbart at kunne blive
yderligere midler.
mere attraktiv såfremt den
tilføres flere statsmidler, men
det bemærkes også, at
Energistyrelsen ikke har
kendskab til, at der for
nuværende er rettighedshavere
af geotermitilladelser, som
ønsker at gøre brug af
ordningen. Beløbsstørrelsen i
ordningen vurderes derfor ikke
for indeværende, at være en
egentlig hindring for et
geotermiprojekt i Danmark.
Ændrede krav til egenbetaling,
dækningsgrad og
dækningstyper kan muligvis
gøre ordningen mere attraktiv,
men uvist i hvilket omfang, og
om dette alene vil gøre
ordningen tilstrækkelig attraktiv.
Det noteres, at der samlet kun
har været fire høringssvar til
evalueringen, hvilket ikke kan
udelukkes er en indikator for
interesseniveauet.
Lempeligere krav til
modningsniveau og/eller
dokumentation kan gøre
ordningen mere attraktiv, men
uvist i hvilket omfang, og om
dette alene vil gøre ordningen
tilstrækkelig attraktiv. Det
noteres, at der samlet kun har
Ændringer i lovgivningen. Med ændringer af
denne karakter vil det
En ny ordning, hvis der
være relevant med
skal ændres
analyse af, hvorledes
grundlæggende
ændringer vil påvirke
elementer i ordningen.
grundlaget og
interessen for
ordningen, herunder
hvilken type ordning,
som vil have størst
effekt på fremme af
geotermi.
Ændringer i krav som er
angivet i Rådets
vejledning og
ansøgningsskema og
Rådets tilsagn om
deltagelse.
Med ændringer af
denne karakter vil det
være relevant med
analyse af
konsekvenserne ved
at sænke
modningsniveau
og/eller
Ændring af
egenbetaling,
dækningsgrad og
dækningstyper
Lempeligere krav til
modningsniveau
og/eller
dokumentation
Side 12/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0013.png
været fire høringssvar til
evalueringen, hvilket ikke kan
udelukkes er en indikator for
interesseniveauet.
En ny ordning, hvis der
skal ændres
grundlæggende
elementer i ordningen.
dokumentationskravet.
Det bemærkes ift.
forslaget vedr. teknisk
og finansiel kapacitet,
at det ikke er givet, at
Energistyrelsens
godkendelse af den
tekniske og finansielle
kapacitet er vurderet
for et boreprojekt på
det tidspunkt, hvor
ordningen søges.
Forhåndsgodkendelse Ikke relevant, da det vil være i
til optagelse i
strid med EU-
ordningen
statsstøttereglerne.
Udbrede kendskab til
ordningen
Øget udbredelse af kendskabet
til ordningen kan muligvis gøre
ordningen mere attraktiv, men
er formentlig ikke den
udslagsgivende barriere for
manglende søgning.
Er tidligere vurderet til at
være i strid med EU
statsstøttereglerne.
Øget kommunikation.
Energistyrelsen kan afslutningsvis konkludere, at der indtil videre ikke har været
interesse for at søge ordningen. Energistyrelsen har endvidere ikke kendskab til, at
der for nuværende er rettighedshavere af geotermitilladelser, som ønsker at gøre
brug af ordningen. De i forbindelse med høringen foreslåede ændringer er
endvidere af så omfattende en karakter, at de vil kræve etablering af en anden
juridisk ramme. Såfremt, der er politisk ønske om at afsøge nogle af de foreslåede
ændringer til ordningen, er det Energistyrelsens vurdering, at dette sandsynligvis vil
kræve en helt ny ordning, frem for en fortsættelse af den nuværende ordning.
Hvilke af ændringsforslagene, der vil være mest hensigtsmæssige for at gøre en ny
ordning attraktiv, vil efter Energistyrelsens vurdering kræve, at der igangsættes en
analyse med bl.a. involvering af branchen. Det kan her overvejes at følge Rådets
overvejelse om, at lade geotermien udvikle sig for en tid for at se på, hvordan
situationen og interessen udvikler sig for en ny ordning. På denne baggrund kan
behovet for støtte genbesøges på et senere tidspunkt.
På baggrund af de barrierer som peges på som værende medvirkende årsager til
ordningens manglende succes og de indkomne ændringsforslag til ordningen som
ikke relativt nemt og hurtigt kan implementeres i ordningen, er det Energistyrelsens
indstilling, at ordningen nedlægges.
Side 13/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 435: Orientering om afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
2757496_0014.png
Bilag:
Høringssvar fra Dansk Fjernvarme
Høringssvar fra GEOOP
Høringssvar fra Innargi
Høringssvar fra Wellperform og Bo Sandroos fra WSCO Advokatpartnerselskab
Side 14/14