Dansk Interparlamentarisk Gruppes bestyrelse 2022-23 (2. samling)
IPU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2642384_0001.png
Introduktion til Inter-Parlamentarisk Union (IPU)
Til orientering af Dansk Interparlamentarisk Gruppes bestyrelse
Velkommen til IPU-delegationen
Her følger en kort introduktion til arbejdet i Folketingets delegation til Den In-
terparlamentariske Union (IPU).
Kontaktinfo til sekretariatet
Delegationen bistås af Folketingets Internationale Sekretariat:
Delegationssekretær Peter Riis,
tlf. 3337 3604, e-mail:
[email protected]
Assisterende delegationssekretær Claudius Larson,
tlf. 3337 3781, e-mail:
[email protected]
Sekretariatet har kontor i L-bygningen, 1. sal (adgang via Provianthuset).
Kort om
IPU’s historie og kompetencer
Den Interparlamentariske Union er verdens største interparlamentariske or-
ganisation, som p.t. består af 178 nationale parlamenter. IPU er samtidig en
af verdens ældste interparlamentariske organisationer. Den blev grundlagt på
fransk-tysk initiativ i 1889, og det danske parlament var blandt de stiftende
medlemmer. IPU har hovedkontor i Geneve, Schweiz og har desuden et kon-
tor ved FN i New York.
IPU’s
formål
har siden dets grundlæggelse i 1889 været at understøtte det
parlamentariske, repræsentative demokrati, at fremme interparlamentarisk di-
alog på globalt plan og at understøtte arbejdet for international fred og sikker-
hed. Siden har IPU udvidet sit arbejdsområde til bl.a. også at omfatte menne-
skerettigheder med særlig fokus på parlamentarikeres forhold, ligestilling og
bæredygtighed. Således har FN’s bæredygtighedsmål fået
stor opmærksom-
hed i de senere år. Gennem årene har IPU desuden udbygget samarbejdet
med FN,
og siden 2002 har IPU haft observatørstatus i FN’s generalforsam-
ling. IPU kan i et vist omfang forstås som en parlamentarisk arm til det rege-
ringsdrevne FN.
5. januar 2023
Det Internationale
Sekretariat
Peter Riis
International
chefkonsulent
Side 1 | 5
IPU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Velkommen til IPU
2642384_0002.png
Resolutioner, erklæringer og andre beslutninger truffet af IPU har ikke bin-
dende retsvirkning for medlemslandene, men kan eksempelvis benyttes som
inspiration for opfølgning i de nationale parlamenter, f.eks. gennem Folketin-
gets fagudvalg.
IPU-delegationens sammensætning
Den danske IPU-gruppe består i princippet af alle Folketingets medlemmer,
men ledes i det daglige af en bestyrelse, som vælges efter hver nyvalg til Fol-
ketinget. Bestyrelsen - som i daglig tale benævnes
’IPU-delegationen’
- be-
står af 8 medlemmer og 8 stedfortrædere. Det skal ses i sammenhæng med,
at ved IPU’s to årlige sessioner kan lande af Danmarks størrelse normalt
være repræsenteret af en delegation bestående af 8 medlemmer, eventuelt
ét yderligere medlem, hvis der er tale om et ungt medlem under 45 år og un-
der forudsætning af, at både kvinder og mænd er repræsenteret i delegatio-
nen.
Delegationens stedfortrædere kan deltage i IPU’s mødeaktiviteter i det
omfang der er forfald blandt de ordinære medlemmer.
Faste mødeaktiviteter for IPU-delegationen
To årlige sessioner af ca. fem dages varighed
IPU afholder to årlige sessioner (forår og efterår), hvor der sammenlagt delta-
ger mere end 1.000 parlamentarikere og embedsmænd. Sessionerne løber
typisk over fem dage og afholdes enten i Geneve, Schweiz eller et andet
medlemsland som har tilbudt at være vært for en konkret session. Delegatio-
nens formand og næstformand rejser normalt en dag i forvejen for at kunne
deltage i et formøde i den geopolitiske landegruppe, som Danmark er en del
af. Mere herom senere i notatet.
Én årlig parlamentarisk høring ved FN i New York
IPU afholder en årlig parlamentarisk høring ved FN i New York, typisk med
fokus på de nationale parlamenters mulighed for at engagere sig i konkrete
internationale problemstillinger. Ved høringen deltager udover parlamentari-
kere også FN-eksperter og andre fagspecialister afhængig af dagsordenen.
Høringen afholdes i februar og løber normalt over to dage, typisk i uge 7 eller
8. Der vil normalt være et deltagerloft som sætter grænse for, hvor mange af
delegationens medlemmer som kan deltage.
I de senere år har de fem nordiske IPU-delegationer kombineret rejsen til
New York med et kort studiebesøg i Washington D.C. for bl.a. at mødes med
repræsentanter fra Kongressen, State Department (Udenrigsministeriet) og
eventuelt Pentagon (Forsvarsministeriet) samt forskere fra nogle af de ameri-
kanske tænketanke.
Side 2 | 5
IPU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Velkommen til IPU
2642384_0003.png
De nordiske delegationers samarbejde i IPU-regi
De fem nordiske delegationer til IPU (Danmark, Sverige, Norge, Finland og
Island) har gennem årene udviklet et tæt samarbejde. Samarbejdet omfatter
dog primært delegationernes formænd og næstformænd som mødes 2-3
uger inden de halvårlige sessioner med henblik på gensidig orientering og
eventuel koordinering af fælles synspunkter m.v. Under sessionerne afholdes
også et fælles møde for de nordiske delegationer.
Dansk formandskab i 2025
Formandskabet for det nordiske samarbejde i IPU-regi går på skift mellem
delegationerne. Sveriges IPU-delegation har formandskabet i 2023, Norge i
2024 og Folketingets IPU-delegation har formandskabet i 2025.
Centrale organer i IPU
Assembly
(Forsamlingen) er IPU’s øverste organ og består
af parlaments-
medlemmer udpeget af de nationale parlamenter. Her drøftes politiske emner
og der vedtages politiske dokumenter såsom resolutioner og erklæringer.
Derudover vælger Forsamlingen i forbindelse med hver session et såkaldt
emergency item,
som er et internationalt højaktuelt emne. Ved de to IPU-ses-
sioner i 2022 var dette emne relateret til Ruslands invasion af Ukraine i fe-
bruar 2022 og den efterfølgende illegitime annektering af fire ukrainske regio-
ner i oktober 2022. Det valgte emergency item bliver debatteret i Forsamlin-
gen og afsluttes med vedtagelsen af en resolution.
Governing Council
består af op til tre parlamentarikere fra hver delegation (ty-
pisk formand, næstformand samt et tredje medlem). Governing Council væl-
ger bl.a.
IPU’s præsident og generalsekretær, tager beslutning om optagelse
af nye medlemslande samt eventuel suspendering af medlemskab/medlem-
skabsrettigheder. Øvrige opgaver omfatter bl.a. vedtagelse af
IPU’s
årlige ar-
bejdsprogram og flerårige strategi samt godkendelse organisationens budget
og regnskab.
Executive Committee
består af IPU’s præsident plus 15 parlamentarikere
valgt fra de seks geopolitiske grupper. Også præsidenten for Bureauet af
kvindelige parlamentarikere samt præsidenten for bureauet af Unge Parla-
mentarikere har sæde i Executive Committee. Komitéen er
IPU’s administra-
tive organ og har bl.a. ansvar for at forberede møderne i Governing Council.
De seks geopolitiske grupper
er ikke en formel del af IPU’s beslutningspro-
cesser, men de har alligevel konkret indflydelse på eksempelvis nominerin-
gen af kandidater
til IPU’s forskellige udvalg og komitéer,
hvorefter Governing
Council formelt vælger kandidaterne. Folketingets delegation indgår i den så-
kaldte 12plus-gruppe som med sine 47 medlemsparlamenter er den største
Side 3 | 5
IPU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Velkommen til IPU
2642384_0004.png
geopolitiske gruppe. Gruppen består primært af europæiske lande, men også
Canada, New Zealand, Australien, Israel og Tyrkiet er medlemmer.
Forud for IPU’s sessioner afholdes
et forberedende møde i 12plus-gruppen,
hvor formand og næstformand for Folketingets IPU-delegation deltager. Dette
møde finder typisk sted dagen inden selve sessionen begynder. På dette
møde aftales yderligere møder i 12plus-gruppen under sessionen.
Forum of Women Parliamentarians
har særligt fokus på ligestilling og kvin-
ders rettigheder. Møderne i Forum of Women Parliamentarians, som finder
sted ifm. de to halvårlige sessioner, er åbne for alle delegationens medlem-
mer.
Forum of Young Parliamentarians
har særligt fokus på unge parlamentari-
kere. Møderne i dette forum, som finder sted ifm. de to halvårlige sessioner,
er åbne for unge parlamentarikere (under 45 år). Andre parlamentarikere kan
dog deltage i møderne som observatører, dvs. uden tale- og stemmeret.
Standing Committees.
IPU har følgende fire, faste politiske udvalg:
Standing Committee on Peace and International Security
Standing Committee on Sustainable Development
Standing Committee on Democracy and Human Rights
Standing Committee on United Nations Affairs
IPU’s fire stående
udvalg forbereder og drøfter udkast til resolutioner som
vedtages på de halvårlige IPU-sessioner. Udvalgene fremlægger resolutions-
forslag på skift, således at der vedtages op til to resolutioner ifm. hver ses-
sion. Udvalgsmøderne ifm. sessionerne er åbne for alle medlemmer.
Der findes en række specialiserede udvalg, hvor deltagelse kræver at man
indstilles af 12plus-gruppen og efterfølgende vælges. Blandt disse udvalg fin-
des f.eks. Committee on Human Rights of Parliamentarians, der beskæftiger
sig parlamentarikeres rettigheder. Der findes andre udvalg som f.eks. be-
skæftiger sig med den mellemøstlige fredsproces, delingen af Cypern, terror
og voldelig ekstremisme m.v. Møderne i disse udvalg er som udgangspunkt
lukkede for andre end de valgte medlemmer. Udvalgene præsenterer resulta-
terne af deres arbejde ved IPU’s halvårlige sessioner.
Side 4 | 5
IPU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Velkommen til IPU
2642384_0005.png
Kommende kendte aktiviteter
Parlamentarisk høring ved FN i New York den 13.
14. februar 2023
kombineret med Nordisk IPU-møde den 15. februar i Washington D.C. +
efterfølgende møder i Washington D.C. den 16.-17. februar 2023.
146. IPU-session, 11.
15. marts 2023, Manama, Bahrain. Formand og
næstformand må påregne deltagelse i 12plus-møde den 10. marts.
Links med yderligere information:
IPU’s hjemmeside:
https://www.ipu.org
Folketingets hjemmeside om IPU:
https://www.ft.dk/da/internationalt/delegationerne/ipu
Side 5 | 5