Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling), Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Færøudvalget 2022-23 (2. samling), Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling), Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling), Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling), Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling), Retsudvalget 2022-23 (2. samling), Boligudvalget 2022-23 (2. samling), Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling), Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling), Socialudvalget 2022-23 (2. samling), Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling), Europaudvalget 2022-23 (2. samling), Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling), Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling), Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling), Kulturudvalget 2022-23 (2. samling), Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Transportudvalget 2022-23 (2. samling), Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 128, UUI Alm.del Bilag 59, BUU Alm.del Bilag 92, ULØ Alm.del Bilag 65, FÆU Alm.del Bilag 29, GRU Alm.del Bilag 38, IFU Alm.del Bilag 92, KIU Alm.del Bilag 41, INU Alm.del Bilag 23, REU Alm.del Bilag 150, BOU Alm.del Bilag 41, SUU Alm.del Bilag 177, UFU Alm.del Bilag 78, SOU Alm.del Bilag 127, DIU Alm.del Bilag 67, EUU Alm.del Bilag 396, ERU Alm.del Bilag 124, FOU Alm.del Bilag 62, KEF Alm.del Bilag 240, KUU Alm.del Bilag 72, LIU Alm.del Bilag 47, MOF Alm.del Bilag 288, SAU Alm.del Bilag 117, TRU Alm.del Bilag 157, URU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2692078_0001.png
(2. samling),Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling),Socialudvalget 2022-23 (2. samling),Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
m.del - Bilag 23,REU Alm.del - Bilag 150,BOU Alm.del - Bilag 41,SUU Alm.del - Bilag 177,UFU Alm.del - Bilag 78,SOU Alm.del - Bilag 127,DIU Alm.del - Bilag 67
Katrine Daugaard, LA, Susie Jessen, DD, Mikkel Bjørn, DF og Mette Thie-
sen, DF
Om mindreåriges deltagelse i foretræder for
Folketingets udvalg
Kære medlemmer
Tak for jeres henvendelse af 3. marts 2023, hvori I beskriver jeres oplevelse
af et foretræde, som blev afholdt i Indenrigsudvalget den 28. februar 2023.
Under foretrædet modtog Indenrigsudvalget en deputation bestående af per-
soner fra foreningerne LGBT+ Danmark, Foreningen for Støtte til Transkøn-
nede Børn og Børns Vilkår, som ønskede at tale med udvalget om lovgivnin-
gen vedrørende juridisk kønsskifte for børn og unge under 18 år. Ligestil-
lingsudvalget og Socialudvalgets medlemmer var inviteret til at deltage under
foretrædet. I fortæller, at der som en del af deputationen deltog to mindre-
årige børn (en 15-årig og en 10-årig), som aktuelt var under kønsskiftebe-
handling. Jeres oplevelse var, at de mindreåriges tilstedeværelse som en del
af deputationen var problematisk, fordi udvalgenes medlemmer af denne
grund ikke kunne komme i dybden med emnet for foretrædet.
Med afsæt i det pågældende foretræde beder I derfor om en principiel stilling-
tagen til, »om børn skal og bør deltage ved deputationer eller i andre sam-
menhænge, hvor medlemmerne må forventes at skulle stille spørgsmål og
have en generel drøftelse, der ikke bør involvere børn.«
Præsidiets medlemmer har drøftet jeres henvendelse på sit møde den 29.
marts 2023 og er enige i, at der kan være udfordringer forbundet med, at
børn og unge deltager i et foretræde, bl.a. at udvalgsmedlemmer kan føle sig
begrænsede i de spørgsmål, de kan stille deputationen. På den anden side
kan det – baseret på erfaringerne fra flere udvalg – nogle gange være rele-
vant for et udvalg at få præsenteret børn og unges perspektiver på de politi-
ske problemstillinger, udvalget beskæftiger sig med. Børne- og Undervis-
ningsudvalget har bl.a. gode erfaringer med at have organisationerne Danske
Skoleelever og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning i foretræde.
Det er Præsidiets holdning, at Folketinget skal være et åbent parlament, der
generelt ønsker dialog med borgerne, herunder også unge mennesker og
børn, når dette er relevant. Personer, som kan bidrage til at belyse emnet for
17. april 2023
Præsidiet
J.nr.: 20-000285-25
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 3
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Retningslinjer for modtagelse af deputationer i udvalgene, herunder deputationer med mindreårige deltagere
2692078_0002.png
et foretræde, og som har en naturlig tilknytning til deputationen, er som ud-
gangspunkt velkomne, men det er naturligvis altid op til udvalgene selv at be-
slutte, hvem man ønsker at modtage i deputation. Jeg vedlægger for en god
ordens skyld Præsidiets overordnede retningslinjer for modtagelse af deputa-
tioner.
Hvis man i et udvalg i et konkret tilfælde vurderer det uhensigtsmæssigt, at
bestemte personer deltager i et foretræde, f.eks. mindreårige, kan udvalgs-
formanden på vegne af udvalget afvise disse personer. Der bør dog også – i
et vist omfang – tages et hensyn til deputationens vurdering af, hvordan de-
putationens synspunkter bedst muligt bliver præsenteret for udvalget.
Det er ifølge Præsidiet udvalgsformandens rolle – sammen med Udvalgsse-
kretariatet – at tilrettelægge foretræder på en måde, så både udvalgsmed-
lemmer og deputation får et godt udbytte af mødet. I nogle tilfælde vil dette
betyde, at udvalgsmedlemmerne inden mødet skal forberedes på, hvem der
kommer i foretræde.
Jeg vil på den baggrund bede Udvalgssekretariatet om fremover at spørge
mere ind til deputationsdeltagernes tilhørsforhold til en deputation inden et fo-
retræde. Formålet med denne justering af eksisterende praksis er, at udvalg
og udvalgsformænd med flere forhåndsinformationer får bedre mulighed for
at forberede sig på de foretræder, som måske bør tilrettelægges og afvikles
på en særlig måde. Formatet for et foretræde kan altid justeres, så det pas-
ser til det enkelte foretræde, og det er som nævnt udvalgsformanden, der
sammen med udvalget må foretage en konkret vurdering af, hvordan et fore-
træde afvikles mest hensigtsmæssigt, herunder om mindreårige evt. skal af-
vises.
Endelig vil jeg understrege, at det ikke er intentionen med et foretræde, at et
udvalg skal debattere med deputationen. Udvalget bør lytte til en deputation
og evt. stille spørgsmål, som deputationen svarer på, men deputationen kan
ikke stille spørgsmål til medlemmerne. Den politiske debat og evt. opfølgning
i udvalget bør derfor først og fremmest foregå, når deputationen har forladt
udvalgslokalet.
Med venlig hilsen
Søren Gade
Folketingets formand
Side 2 | 3
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Retningslinjer for modtagelse af deputationer i udvalgene, herunder deputationer med mindreårige deltagere
2692078_0003.png
Præsidiets Retningslinjer for modtagelse af deputationer
(fra Udvalgsvejledningen – Præsidiets guide til arbejdet i Folketingets stå-
ende udvalg, 2019)
Deltagerne i deputationen skal have et naturligt tilhørsforhold til den
person, organisation, forening (el.lign.), som søger foretræde, f.eks.
som medlem, ansat eller advokat. Personer uden egentlig tilknytning
kan således ikke deltage i foretrædet.
Deputationen får adgang til at afgive en kortfattet redegørelse for
sine synspunkter.
Udvalgets medlemmer kan efter redegørelsen stille spørgsmål til de-
putationen. Spørgsmål stilles i spørgerunder, det vil sige, at der stil-
les spørgsmål fra flere af udvalgets medlemmer, før deputationen får
lejlighed til at svare.
Egentlig forhandling finder ikke sted, men de synspunkter, som depu-
tationen fremfører, indgår i udvalgets fortsatte overvejelser.
Deputationen kan således ikke stille spørgsmål til udvalget.
Foretrædet forventes normalt ikke at overstige 15 minutter.
Alle deltagere i deputationen bør være bekendt med ovennævnte
regler vedrørende deputationens foretræde.
Side 3 | 3