Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 183
Offentligt
Stop affolkningen: Fra en udelt institutions-rettet til en todelt individ-rettet skole
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
28.9.2023.
Udarbejdet af Allan Tarp, cand.scient., forskeruddannet konsulent ved Mellemskolen.net.
01. Mange tak fordi jeg har fået foretræde for Folketingets børne og undervisnings udvalg. Jeg
henvender mig fordi jeg tror, at den nuværende affolkning i Danmark kan stoppes ved at ændre
vores skolesystem fra at være institutions-rettet til at være individrettet.
Så baggrunden er den, at alle politiske partier burde kunne løse landets (og EU's) tre største
problemer:
• Affolkning på grund af et for lavt fødselstal
• Misrøgt af de unges individuelle talenter i den institutions-rettede folkeskoles fælles-klasser
• Skovafbrænding på vores kraftværker.
Og alle partier burde derfor kunne tage ejerskab til at kræve nedsat tre kommissioner, dels af
folketinget, men også af partierne selv, for i en globaliseret videns-økonomi tilhører fremtiden
partier med egne videns-paneler:
• En affolknings kommission til at stoppe den nuværende affolkning,
• En OECD-ledet skolingskommission til at gøre børn trygge og unge selvhjulpne.
• En energikommission til at sikre en stabil og billig el-leverance.
02. Den danske skole adskiller sig på alt for mange områder fra andre lande:
• Den danske skole er en udelt enhedsskole efter sovjetisk model, hvor resten af verden har todelte
skoler, en primærskole for børn og en sekundærskole for unge.
• Den danske skole bruger ikke som andre lande trygge og varme hønemorlærere de første skoleår.
• Den danske skole bruger modsat resten af verden næsten ingen skriftlige prøver, kun dumpefri
mundtlige.
• Den danske skole bruger terminskarakterer, der kun må medtage aktivitet ugen før og ikke i
terminen.
• Den danske skole har modsat resten af verden ingen læreruddannelse på universiteter.
Folkeskolens lærere (og for mange vikarer) er uddannet udenfor. Gymnasiets lærere modtager kun
faglig uddannelse.
• Bestå-grænsen ved afgangsprøven i matematik er meget lav, 16% og 25% i folkeskolen og på
gymnasiet.
• Stamklasse-stavnsbåndets ti plager: Støj, mobning, fravær, bundkarakter, snyd, druk, flugt, vikarer,
mistrivsel da pigerne ringeagter drengene, der er to år bagud i modenhed, samt en affolkning med et
for lavt fødselstal.
03. En affolknings-kommission skal stoppe vores affolkning, der årligt fjerner 60.000 hænder fra
arbejdsmarkedet på grund af et alt for lavt fødselstal på 1�½ barn per par. Som betyder 1 barn i næste
generation, altså en halvering på 50 år. En stabil befolkning kommer ved et fødselstal på 2,1 barn per
par, som i USA. Stabilisering kan opnås ved at pålægge befolkningen fødepligt og kuldpligt, 3 børn
per kvinde, og to kuld eller to koner per mand. Det ønsker naturligvis ingen. Men så er alternativet, at
skolen skal gøre de unge selvhjulpne, så 25% af de offentligt ansatte kan overføres til den private
sektor. Dette ses nemt ved at sammenligne Afrika, Europa og USA. Afrika har få offentligt ansatte og
et højt fødselstal, Europa har det modsatte, kun USA har en balance. Så Europas affolkning skyldes
over-institutionalisering. Modsat kan USA nøjes med få og slanke institutioner ved at gøre de unge
selvhjulpne med et individrettet skolingssystem, der anerkender den unges individualitet. Affolkning
medfører desuden tab af national og international indflydelse, da ingen ønsker at høre på den, der er på
vej ud.
1