Europaudvalget 2022
KOM (2022) 0128
Offentligt
2559401_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 24.3.2022
COM(2022) 128 final
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET ØKONOMISKE OG FINANSIELLE UDVALG OG
BESKÆFTIGELSESUDVALGET
Beretning om det europæiske instrument for midlertidig støtte til mindskelse af risiciene
for arbejdsløshed i en nødsituation (SURE) som følge af covid-19-udbruddet, i henhold
til artikel 14 i Rådets forordning (EU) 2020/672
SURE efter 18 måneder: tredje halvårlige beretning
DA
DA
kom (2022) 0128 - Ingen titel
R
ESUMÉ
Denne beretning er den tredje halvårlige beretning om det europæiske instrument for
midlertidig støtte til mindskelse af risiciene for arbejdsløshed i en nødsituation (SURE).
Resultaterne i de tidligere beretninger bekræftes, og der redegøres for foranstaltningerne og
anvendelsen af instrumentet til dato og for dets socioøkonomiske virkninger. SURE er et
kriseinstrument med en finansieringsramme på 100 mia. EUR, som Den Europæiske Union (EU)
har oprettet for at hjælpe medlemsstaterne med at beskytte arbejdspladser og arbejdstageres
indkomster i forbindelse med covid-19-pandemien. SURE er også et stærkt udtryk for solidaritet
mellem medlemsstaterne gennem EU: Alle medlemsstaterne blev enige om at stille bilaterale
garantier til EU, så Unionen kunne låne fra markederne på meget gunstige vilkår til finansiering
af SURE-lån.
Et nyt instrument, der hurtigt kan reagere på pandemiens socioøkonomiske virkninger
Gennemførelsen af instrumentet var hurtig og gnidningsløs, og næsten alle 94 mia. EUR i
finansiel bistand fra SURE er nu blevet udbetalt til 19 medlemsstater.
Som led i EU's første
reaktion på pandemien foreslog Kommissionen den 2. april 2020 SURE-forordningen, og
forordningen blev vedtaget af Rådet den 19. maj 2020. Finansieringsrammen på 100 mia. EUR
var til rådighed den 22. september 2020, efter at alle medlemsstater havde undertegnet
garantiaftalerne. Kommissionen fremskyndede gennemførelsen af instrumentet i tæt samarbejde
med medlemsstaterne. Størstedelen af den bevilgede finansielle bistand blev udbetalt på blot syv
måneder, fra oktober 2020 til maj 2021.
Det var første gang, at EU udstedte sociale obligationer til finansiering af finansiel støtte
inden for rammerne af SURE til medlemsstaterne.
Ud over kravene i SURE-forordningen
indeholder denne beretning også den relevante indberetning inden for EU's ramme for sociale
obligationer under SURE og bekræfter endnu engang, at SURE's udgifter har været godt afstemt
med FN's mål for bæredygtig udvikling.
Støttemodtagende medlemsstaters fortsatte anvendelse af SURE
Denne beretning bekræfter det tidligere skøn om, at SURE har støttet omkring 31
millioner mennesker og 2,5 millioner virksomheder i 2020.
Dette udgør næsten 30 % af den
samlede beskæftigelse og en fjerdedel af de samlede virksomheder i de støttemodtagende
medlemsstater. Små virksomheder har været de primære modtagere af SURE-støtte. De sektorer,
der modtog mest støtte, var engros- og detailhandel, hotel- og restaurationsvirksomhed og
fremstillingsvirksomhed, selv om mange medlemsstater også støttede yderligere sektorer med
målrettede foranstaltninger.
SURE beskyttede fortsat beskæftigelsen under den ujævne genopretning i 2021 til støtte for
ca. 3 millioner mennesker og over 400 000 virksomheder.
De offentlige udgifter til SURE-
støtteberettigede foranstaltninger afspejler i vid udstrækning fortsat den epidemiologiske
situation. Som afspejling af de efterfølgende pandemibølger viste SURE's samlede offentlige
udgifter i 2021 sig at være 3 mia. EUR højere end forventet på tidspunktet for den tidligere
1
kom (2022) 0128 - Ingen titel
indberetning i juni 2021. Selv om anvendelsen af arbejdsfordelingsordninger er aftaget siden den
toppede i 2020, var den fortsat betydelig i 2021.
I januar 2022 blev én medlemsstat tildelt yderligere finansiel bistand, mens Rådets
gennemførelsesafgørelse for en anden er blevet ændret, så den omfatter yderligere
foranstaltninger.
Ungarn fik yderligere supplerende støtte på 147 mio. EUR til at udvide
eksisterende foranstaltninger og finansiere en ny foranstaltning. Rådets oprindelige
gennemførelsesafgørelse vedrørende Portugal blev ændret, så den omfatter yderligere tre
foranstaltninger, hvilket giver Portugal mulighed for at absorbere hele beløbet for den finansielle
støtte, der allerede blev tildelt i september 2020.
Næsten alle de samlede planlagte udgifter under SURE er nu afholdt.
De samlede offentlige
udgifter til SURE-støtteberettigede foranstaltninger forventes nu at nå op på 118 mia. EUR.
Dette er langt ud over den samlede finansielle støtte, der ydes (94 mia. EUR), eftersom en række
medlemsstater har brugt eller planlægger at bruge mere på foranstaltninger, der er
støtteberettigede, end den finansielle støtte, der er anmodet om. Dette viser den store relevans af
de foranstaltninger, der er støttet af SURE, set fra medlemsstaternes perspektiv. Over halvdelen
af de samlede offentlige udgifter til SURE-støtteberettigede foranstaltninger bliver brugt på
arbejdsfordelingsordninger. Den accessoriske karakter af de sundhedsrelaterede udgifter, der kun
udgør 5 % af de samlede udgifter, er endnu en gang blevet bekræftet.
Absorptionsniveauet for finansiel bistand fra SURE er højt for langt størstedelen af
medlemsstaterne.
Det er stadig meget lavt i én medlemsstat og under nøje overvågning i en
anden. Den store forskel i absorptionsniveauet i Rumænien, som er konstateret i den første og
anden indberetning, hvoraf tre fjerdedele af beløbet er bevilget af Rådet, er stort set uændret. I
Polen lader der til at være en moderat absorptionsforskel på grund af lavere udgifter til SURE-
støtteberettigede foranstaltninger end forventet, mens der ikke blev identificeret nogen i den
nationale indberetning, som blev anvendt i den anden beretning. De samlede udgifter i Polen er
under det beløb, som Rådet har bevilget under SURE, mens det fortsat er over det beløb, der
allerede er udbetalt. Den absorptionsrisiko, der er konstateret i Portugal og Cypern i den anden
beretning, er ikke længere et problem.
En opdateret vurdering af SURE's indvirkning
Denne beretning bekræfter den tidligere beretnings skøn om, at de politiske
støtteforanstaltninger, herunder SURE, beskyttede 1,5 millioner mennesker effektivt mod
arbejdsløshed i 2020.
Stigningen i arbejdsløsheden i 2020 i de støttemodtagende medlemsstater
var moderat, til trods for det store fald i den økonomiske vækst, og betydeligt lavere end
forventet. Dette blev opnået ved at fastholde de ansatte i deres virksomhed og opretholde
selvstændig erhvervsvirksomhed. Som en yderligere faktor bidrog SURE også til at forbedre den
generelle tillid i hele EU, hvilket blev bekræftet af en nylig Eurobarometer-undersøgelse, hvor
SURE fik bred opbakning fra EU-borgerne. Som omhandlet i den anden halvårlige beretning
anslås medlemsstaterne desuden at have sparet i alt 8,2 mia. EUR i rentebetalinger ved at
modtage finansiel bistand gennem SURE.
2
kom (2022) 0128 - Ingen titel
Fremadrettet har beskyttelsen af beskæftigelsen i de første to år af pandemien støttet en
hurtigere genopretning end efter tidligere kriser.
I 2022 forventes genopretningen at mere
end udligne tabet af BNP, som er opstået under covid-19-krisen, og som i betydelig grad
overstiger den genopretning, der blev set efter den globale finanskrise og krisen i euroområdet,
hvor BNP lå et godt stykke under niveauet før krisen, to år efter de var brudt ud. SURE bidrog
hertil ved at finansiere ordninger, der gjorde det muligt for virksomhederne at fastholde deres
ansatte og kompetencer, samt gøre det lettere for selvstændige at være klar til at genoptage deres
aktiviteter.
Den fortsatte tilstedeværelse af de usædvanlige omstændigheder, som begrunder anvendelsen af
SURE
Der er fortsat stor usikkerhed omkring de økonomiske udsigter i betragtning af
pandemiens uforudsigelige karakter — som SURE blev indført mod — og udviklingen i
den geopolitiske situation i Ukraine.
De fleste EU-medlemsstater undgik at genindføre brede,
strenge inddæmningsforanstaltninger i løbet af vinteren og under omikron-bølgen, selv om visse
sektorer fortsat var særligt berørt af restriktioner. Usikkerheden omkring virus og eventuelle nye
varianter er fortsat høj. Væksten, der var ved at opbygges i 2021, aftog ved årets udgang, og
invasionen af Ukraine har øget den økonomiske usikkerhed.
Politiske foranstaltninger til at afbøde virkningerne af pandemien blev i stigende grad
rettet mod at lette genopretningen og blev støttet af genopretnings- og resiliensfaciliteten.
Da SURE fastholdes indtil den 31. december 2022, og der stadig er 5,6 mia. EUR til rådighed,
kan der fortsat ydes finansiel støtte inden for rammerne af instrumentet til at håndtere alvorlige
økonomiske forstyrrelser som følge af covid-19-pandemien.
Oplysninger om nationale revisions- og kontrolsystemer
Denne beretning tager sigte på at undersøge de nationale kontrol- og revisionssystemer,
som indberettes af medlemsstaterne i henhold til SURE-forordningen for at forhindre
misbrug af finansiel bistand fra SURE.
Uafhængigt af Kommissionens kontrolsystemer bør
medlemsstaterne sikre, at midlerne anvendes korrekt på nationalt plan, forebygge
uregelmæssigheder og svig og inddrive misbrugte midler i overensstemmelse med SURE-
forordningen og bilaterale låneaftaler. For at sikre at medlemsstaterne har de nødvendige
systemer til at overholde denne forpligtelse, anmodede Kommissionen medlemsstaterne om at
oplyse om de nationale kontrol- og revisionssystemer, der er relevante for SURE. Denne
beretning sammenfatter de oplysninger, som alle de støttemodtagende medlemsstater har
indberettet.
Den institutionelle struktur i de nationale kontrol- og revisionssystemer varierer meget fra
medlemsstat til medlemsstat.
I næsten alle medlemsstater var de institutioner, der varetager
kontrol og revision af de foranstaltninger, som er støttet af SURE, allerede etableret før covid-
19-pandemien. I én medlemsstat blev der specifikt etableret nye institutioner for de
foranstaltninger, der er støttet af SURE. I en anden medlemsstat blev der kun indført nye
revisions- og kontrolsystemer for én bestemt foranstaltning ud over de eksisterende.
3
kom (2022) 0128 - Ingen titel
Alle de støttemodtagende medlemsstater har gennemført kontroller for at forhindre
misbrug af finansiel bistand fra SURE.
I alle medlemsstater undtagen én er der ved kontrol og
revision registreret nogle tilfælde af uregelmæssigheder eller svig. Medlemsstaterne har
rapporteret om lignende former for uregelmæssigheder eller svig, og alle medlemsstaterne har
dokumenteret deres arbejde. 13 medlemsstater gik rettens vej for at inddrive uretmæssigt
anvendte midler. I nogle medlemsstater er der blevet inddrevet midler uden at gå rettens vej.
4
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0006.png
I
NDLEDNING
Denne beretning er den tredje halvårlige beretning om det europæiske instrument for
midlertidig støtte til mindskelse af risiciene for arbejdsløshed i en nødsituation (SURE).
SURE blev skabt af Den Europæiske Union (EU) i maj 2020 for at hjælpe medlemsstaterne med
at beskytte arbejdstagernes job og indkomst under covid-19-pandemien
1
. Den giver de
anmodende medlemsstater finansiel støtte fra Unionen i form af lån på gunstige vilkår. Der kan
ydes finansiel støtte på op til 100 mia. EUR under SURE til at finansiere medlemsstaternes
arbejdsfordelingsordninger eller lignende foranstaltninger, der har til formål at beskytte
arbejdstagere og selvstændige og som en supplerende sundhedsrelateret foranstaltning, navnlig
på arbejdspladsen.
Denne halvårlige beretning er en retlig forpligtelse.
Den vedtages af Europa-Kommissionen (i
det følgende benævnt "Kommissionen") i overensstemmelse med artikel 14 i Rådets forordning
(EU) 2020/672 (SURE-forordningen)
2
for at opfylde sin forpligtelse til at aflægge beretning til
Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) og
Beskæftigelsesudvalget
3
. Den næste beretning forventes at foreligge i slutningen af september
2022. Skæringsdatoen for medtagelse af oplysninger i denne beretning var 7. februar 2022 for
medlemsstaternes indberetninger og 6. marts 2022 for epidemiologiske og økonomiske data
4
.
Denne beretning bekræfter endnu engang i januar 2022 de positive vurderinger af SURE,
der er fremlagt i de første to halvårlige beretninger. De vigtigste resultater kan
sammenfattes således:
- Ca. 31 millioner mennesker og 2,5 millioner virksomheder skønnes at have været
omfattet af SURE i 2020.
- 3 millioner mennesker og over 400 000 virksomheder var omfattet af SURE i 2021 i 13
medlemsstater.
- Nationale arbejdsmarkedsforanstaltninger støttet af SURE skønnes at have medvirket
effektivt til at forebygge arbejdsløshed for næsten 1,5 millioner mennesker i 2020.
- 19 medlemsstater har anmodet om og fået tildelt finansiel støtte under SURE.
1
2
3
4
SURE følger af Kommissionens politiske retningslinjer for 2019-2024, som foreslog en europæisk
genforsikringsordning for arbejdsløshedsunderstøttelse for at beskytte de europæiske borgere og mindske presset
på de offentlige finanser i forbindelse med eksterne chok. Efter udbruddet af covid-19-virus i Europa blev den
oprettet på grundlag af Kommissionens forslag af 2. april 2020.
Rådets forordning (EU) 2020/672 af 19. maj 2020 om oprettelse af et europæisk instrument for midlertidig støtte
til mindskelse af risiciene for arbejdsløshed i en nødsituation (SURE) som følge af covid-19-udbruddet (EUT L
159 af 20.5.2020, s. 1) (https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R0672&from=en).
I henhold til forordningens artikel 14 aflægger Kommissionen beretning om anvendelsen af den finansielle
støtte, herunder udestående beløb og den gældende tilbagebetalingsplan i henhold til SURE, og om den fortsatte
tilstedeværelse af de usædvanlige omstændigheder, som begrunder anvendelsen af SURE-forordningen (covid-
19-pandemien).
Alle indberetningstabeller blev indledningsvist indsendt inden den 26. januar 2022 og spørgeskemaer inden den
7. februar 2022 (bortset fra Letland, som indsendte spørgeskemaet den 15. februar 2022). Desuden blev der
fremsendt nogle mindre præciseringer af oplysningerne efter denne dato.
5
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0007.png
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Blandt disse har syv medlemsstater fået yderligere supplerende støtte fra Rådet, senest
Ungarn i januar 2022.
Over 94 mia. EUR er blevet tildelt, og næsten 90 mia. EUR er blevet udbetalt.
Over halvdelen af den finansielle bistand under SURE er blevet tildelt af
medlemsstaterne til støtte for arbejdsfordelingsordninger og over 40 % til støtte for
lignende foranstaltninger, herunder næsten en tredjedel til foranstaltninger for
selvstændige.
5 % er afsat til sundhedsrelaterede foranstaltninger, som er "supplerende" i
overensstemmelse med SURE-forordningen.
Absorptionsniveauet for finansiel bistand fra SURE er højt for 17 af de 19 medlemsstater.
Absorptionsniveauet er stadig meget lavt i én medlemsstat og overvåges nøje i en anden
5
.
Absorption er ikke længere et problem i de to andre medlemsstater, som blev identificeret
i den tidligere halvårlige beretning.
Alle de støttemodtagende medlemsstater har udført kontrol for at forhindre misbrug af
finansiel bistand fra SURE. I alle medlemsstater undtagen én er der ved kontrol og
revision registreret tilfælde af uregelmæssigheder eller svig.
Ud over de samfundsmæssige og beskæftigelsesmæssige fordele anslås det, at
medlemsstaterne har sparet 8,2 mia. EUR i rentebetalinger
6
.
Der er stadig over 5 mia. EUR til rådighed under SURE indtil udgangen af 2022, som kan
anvendes til fortsat at håndtere økonomiske forstyrrelser forårsaget af covid-19-
pandemien.
I forlængelse af disse resultater viser Eurobarometer-undersøgelsen, der blev
offentliggjort i december 2021, at 82 % af europæerne mener, at SURE-lån var en god
idé.
Denne beretning ajourfører oplysningerne i den første af to halvårlige SURE-beretninger
og udvider analysen på nogle områder.
Den dækker den institutionelle udvikling siden den
anden beretnings skæringsdato primo september 2021, herunder ydelse af supplerende finansiel
støtte til Ungarn, og ændringen af Rådets gennemførelsesafgørelse vedrørende Portugal, så den
omfatter yderligere støtteberettigede foranstaltninger med uændret finansiel bistand. Analysen i
de tidligere beretninger er ajourført, navnlig om de offentlige udgifter i de medlemsstater, der er
omfattet af SURE — baseret på den halvårlige indberetning fra medlemsstaterne i januar 2022
— og om vurderingen af SURE's indvirkning — baseret på de seneste makroøkonomiske tal. Det
bygger på analysen af SURE's dækning af ansatte, selvstændige og virksomheder ved at tage
udviklingen i 2021 i betragtning. En ting, der er vigtig, er, at denne beretning, i
overensstemmelse med SURE-forordningen og i henhold til bilaterale låneaftaler, tager sigte på
5
6
Absorption defineres her som det omfang, hvori en medlemsstat anvender den finansiering, den er ydet af Rådet,
til støtteberettigede foranstaltninger. Rumænien har et meget lavt absorptionsniveau, mens Polen er under nøje
overvågning.
Dette tal er det samme som i den anden SURE-beretning, da der ikke har været nogle nye udbetalinger i
mellemtiden.
6
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0008.png
at undersøge de nationale kontrol- og revisionssystemer, der er indført i medlemsstaterne for at
forhindre misbrug af finansiel bistand fra SURE.
Beretningen gennemgår den hidtidige anvendelse af SURE-instrumentet og analyserer dets
socioøkonomiske virkninger.
Den er opdelt i seks afsnit. I afsnit I beskrives den finansielle
bistand, der ydes til medlemsstaterne, herunder udbetalte og udestående beløb og den tilsvarende
tilbagebetalingsplan. Afsnit II indeholder en oversigt over medlemsstaternes samlede offentlige
udgifter til nationale foranstaltninger, der støttes af SURE
7
. I afsnit III opdateres vurderingen af
SURE's indvirkning i forhold til de tidligere beretninger. I afsnit IV undersøges tilstedeværelsen
af de usædvanlige omstændigheder, som begrunder den fortsatte anvendelse af SURE. I afsnit V
indberettes de nationale kontrol- og revisionssystemer. Endelig indeholder afsnit VI den
relevante indberetning i henhold til afsnit 2.4 i EU's ramme for sociale obligationer under SURE,
som er indarbejdet i denne indberetning
8
.
I.
A
NVENDELSEN AF FINANSIEL
STØTTE INDEN FOR RAMMERNE AF
UDBETALTE BELØB OG ANDRE FINANSIELLE ASPEKTER
SURE:
TILDELTE OG
1.1
Oversigt over støttemodtagende medlemsstater og tildelte beløb
Én medlemsstat, der allerede modtog støtte fra SURE, nemlig Ungarn, blev i januar 2022
tildelt yderligere finansiel bistand.
Ungarn anmodede om supplerende støtte på 147 mio. EUR
i december 2021 efter pandemiens genopblussen tidligere på året, hvilket blev ydet af Rådet den
25. januar 2022 på grundlag af et forslag fra Kommissionen den 21. december 2021
9
. Dette
bringer den samlede ydede finansielle bistand fra SURE op på 94,4 mia. EUR (jf. tabel 1).
Tabel 1: Oversigt over støtte ydet under SURE (EUR)
Medlemsstat
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Grækenland
Spanien
Kroatien
Italien
Litauen
Letland
Malta
7
Samlet støtte*
8 197 530 000
511 000 000
603 770 000
2 000 000 000
5 265 000 000
21 324 820 449
1 020 600 000
27 438 486 464
957 260 000
305 200 000
420 817 000
Heraf supplerende
støtte
394 150 000
0
124 700 000
0
2 537 000 000
0
0
0
354 950 000
112 500 000
177 185 000
Udbetalt beløb*
8 197 000 000
511 000 000
603 000 000
2 000 000 000
5 265 000 000
21 324 000 000
1 020 000 000
27 438 000 000
957 000 000
305 000 000
420 000 000
Udestående beløb
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
8
9
Afsnit I og II vedrører anvendelsen af finansiel støtte inden for rammerne af SURE, jf. artikel 14, stk. 1, i SURE-
forordningen.
https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/eu-borrower/eu-borrowing-activities/eu-sure-social-bond-
framework_en.
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/98 af 25. januar 2022 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU)
2020/1561 om midlertidig støtte til Ungarn i henhold til forordning (EU) 2020/672 til mindskelse af risiciene for
arbejdsløshed i en nødsituation som følge af covid-19-udbruddet (EUT L 17 af 26.1.2022, s. 42).
7
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0009.png
Polen
11 236 693 087
0
8 236 000 000
3 000 000 000
Portugal
5 934 462 488
0
5 411 000 000
523 000 000
Rumænien
4 099 244 587
0
3 000 000 000
1 099 000 000
Slovenien
1 113 670 000
0
1 113 000 000
0
Slovakiet
630 883 600
0
630 000 000
0
Ungarn
651 470 000
147 140 000
504 000 000
147 000 000
Irland
2 473 887 900
0
2 473 000 000
0
Estland
230 000 000
0
230 000 000
0
I alt
94 414 795 575
3 847 625 000
89 637 000 000
4 769 000 000
*I forbindelse med gennemførelsen af udbetalingerne blev de tildelte beløb nedrundet af operationelle grunde.
1.2 Udbetalinger, udestående beløb og gældende tilbagebetalingsplan
I februar 2022 var der blevet udbetalt næsten 90 mia. EUR i finansiel bistand fra SURE til
19 medlemsstater
(jf. tabel 1). Dette svarer til 95 % af den samlede finansielle støtte fra SURE,
som Rådet yder til medlemsstaterne. Ud over den seneste supplerende støtte til Ungarn er der
fortsat et relativt lille beløb, der skal udbetales, som enten er blevet forsinket efter anmodning af
de berørte medlemsstater, eller indtil absorptionen af midlerne er sikret. Det samlede resterende
beløb til udbetaling udgør mindre end 5 mia. EUR. Yderligere oplysninger om SURE-
transaktioner og -udbetalinger til medlemsstaterne fremgår af tabel A1 i bilaget.
Den samlede tilbagebetalingsplan for udestående lån under SURE fremgår nedenfor.
Tabel
2 viser for hvert år det samlede beløb af hovedstolen, der skal tilbagebetales, samt renter.
Den gennemsnitlige løbetid for udbetalinger til medlemsstaterne er 14,5 år.
Dette er tæt på
det maksimum på 15 år, der er fastsat i Rådets respektive gennemførelsesafgørelser.
Tabel 2: Tilbagebetalingsplan for udestående lån under EU-SURE
Kalenderår
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
Hovedstol
Renter
35 480 000
111 110 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
104 500 000
104 500 000
104 500 000
104 500 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
SURE i alt
35 480 000
111 110 000
122 500 000
122 500 000
8 122 500 000
8 122 500 000
122 500 000
10 122 500 000
8 259 500 000
10 122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
8 622 500 000
9 122 500 000
104 500 000
104 500 000
104 500 000
7 104 500 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
8 000 000 000
8 000 000 000
10 000 000 000
8 137 000 000
10 000 000 000
8 500 000 000
9 000 000 000
7 000 000 000
8
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0010.png
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
I alt
5 000 000 000
6 000 000 000
10 000 000 000
89 637 000 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
75 000 000
30 000 000
30 000 000
30 000 000
3 029 590 000
97 500 000
97 500 000
5 097 500 000
6 075 000 000
30 000 000
30 000 000
10 030 000 000
92 666 590 000
9
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0011.png
II.
A
NVENDELSEN
AF
SURE-
INSTRUMENTET
:
OFFENTLIGE UDGIFTER OG NATIONALE
FORANSTALTNINGER OMFATTET AF
SURE
I dette afsnit fokuseres der på den politiske anvendelse af instrumentet. Mere specifikt
sammenfatter den de offentlige udgifter i de medlemsstater, der er omfattet af eller er berettiget
til støtte fra SURE, og arten af de nationale foranstaltninger. Den viser også antallet af ansatte og
virksomheder, der støttes af SURE.
2.1 Faktiske og planlagte offentlige udgifter støttet af SURE
2.1.1 Overvågning af de offentlige udgifter til støtteberettigede foranstaltninger
Halvårlige indberetninger fra de støttemodtagende medlemsstater anvendes til at overvåge
den planlagte og faktiske anvendelse af den finansielle støtte, der ydes under SURE
10
.
Den
krævede indberetning omfatter fordelingen af offentlige udgifter på tværs af foranstaltninger, der
er omfattet af SURE (og de ansattes og virksomhedernes dækning af disse foranstaltninger, jf.
afsnit 2.3). Denne indberetning er foretaget ad fire omgange: i august 2020 ("oprindelig
indberetning"), i januar-februar 2021 ("første indberetning"), i juni 2021 ("anden indberetning")
og januar 2022 ("seneste indberetning"). Oplysningerne præsenteres
som indberettet af
medlemsstaterne
om foranstaltninger, der er berettiget til støtte fra SURE. Nogle medlemsstater
har suppleret SURE-støtten med national finansiering eller EU's strukturfonde, så udgifterne kan
overstige det beløb, der støttes af SURE. Indberetningen gør det lettere at måle absorptionen af
den finansielle bistand under SURE i forhold til det beløb, som Rådet har bevilget.
Næsten alle de samlede planlagte udgifter under SURE er nu afholdt.
SURE-forordningen
giver mulighed for at anvende finansiel støtte til planlagte stigninger i de offentlige udgifter til
foranstaltninger, der er omfattet af SURE. 98 % af de samlede planlagte offentlige udgifter til
støtteberettigede foranstaltninger var allerede afholdt ved udgangen af 2021
11
. I juni 2020 lå
andelen af planlagte udgifter på 54 % (ifølge den oprindelige indberetning). I juni 2021 (på
tidspunktet for den anden indberetning) var denne andel faldet til 10 %. De resterende planlagte
udgifter er nu kun 2 % (jf. figur 2), og mange foranstaltninger er nu afsluttet.
10
11
Irland og Estland ansøgte kun om SURE for afholdte offentlige udgifter som sådan, og indberetningen er derfor
forblevet uændret siden marts 2021.
De støtteberettigede foranstaltninger er beskrevet i forordningens artikel 3, stk. 2: nationale
arbejdsfordelingsordninger eller lignende foranstaltninger og efter omstændighederne til støtte for relevante
sundhedsrelaterede foranstaltninger. Nogle medlemsstater (Estland og Slovenien) har indstillet indberetningen af
SURE-støtteberettigede foranstaltninger, da de ikke længere anvender finansiel bistand fra SURE til at finansiere
disse foranstaltninger, som allerede har oversteget det bevilgede beløb. De samlede udgifter til SURE-
støtteberettigede foranstaltninger er således højere end vist her.
10
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0012.png
Figur 1: Indberettede offentlige udgifter
Figur 2: Månedlig udvikling i afholdte og
planlagte offentlige udgifter under SURE
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning (januar 2022).
Bemærk: Estland ansøgte om SURE-støtte i februar 2021
og er derfor kun medtaget fra juni 2021 og frem.
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning (januar
2022).
De samlede offentlige udgifter til SURE-støtteberettigede foranstaltninger forventes nu at
nå op på 118 mia. EUR ud over den samlede finansielle støtte, der ydes under SURE.
Dette
beløb er forblevet forholdsvis stabilt siden den forrige beretning, hvor det forventedes at være
115 mia. EUR (figur 1). Dette er større end det samlede beløb, der ydes under SURE (94 mia.
EUR), fordi en række medlemsstater planlægger at bruge mere på støtteberettigede
foranstaltninger end den finansielle støtte, de har anmodet om og fået tildelt
12
. Dette understreger
yderligere den fortsatte relevans af SURE's anvendelsesområde for medlemsstaterne.
SURE's samlede offentlige udgifter i 2021 viste sig at være 3 mia. EUR højere end forventet
på tidspunktet for den tidligere indberetning i juni 2021.
Der var imidlertid uensartede
indberetninger på tværs af landene, idet syv medlemsstater indberettede lavere beløb for 2021
end forventet. Ni medlemsstater, sammenlignet med tre tidligere, planlægger nu udgifter i 2022
for i alt 2,6 mia. EUR.
De offentlige udgifter til SURE-støtteberettigede foranstaltninger afspejler i vid
udstrækning fortsat den epidemiologiske situation.
Efter strenge foranstaltninger i første
halvdel af 2021 i hele Europa faldt udgifterne til månedlige lavpunkter ved udgangen af
sommeren 2021, da der var kommet gang i vaccinationskampagnerne, og medlemsstaterne gik
væk fra at anvende generelle restriktioner til at håndtere pandemien (jf. figur 2). Der var en lille
stigning i de offentlige udgifter ved udgangen af 2021, da følgerne af omikron-varianten førte til
genindførelsen af visse foranstaltninger.
12
For Spanien, Italien og Polen skyldes dette også koncentrationsgrænsen (på 60 % af det maksimale beløb på
100 mia. EUR), der gælder for de tre største støttemodtagende medlemsstater.
11
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0013.png
2.1.2 Absorption af midler
Absorptionsniveauet for finansiel bistand fra SURE er højt for langt størstedelen af
medlemsstaterne.
Nu hvor næsten alle offentlige udgifter er blevet gennemført, har 17 ud af 19
medlemsstater allerede brugt mindst den samlede finansielle støtte, de fik tildelt til
støtteberettigede foranstaltninger (jf. figur 3). 13 af disse har brugt eller har planer om at bruge
mere end det tildelte beløb, herunder ved at finansiere resten nationalt.
I én medlemsstat er absorptionsniveauet for midler potentielt lavere end anført i den anden
beretning.
I modsætning til den tidligere beretning af 22. september 2021 har Polen nu
indberettet lavere samlede offentlige udgifter til foranstaltninger, der er fastsat i Rådets
respektive gennemførelsesafgørelser, end det beløb, som Rådet har bevilget. Denne forskel er
opstået som følge af datarevisioner (pga. en tidsforskydning i indberetningen af
gennemførelsesdata) for visse foranstaltninger og kan tilskrives en kraftigere genopretning af
økonomien end forventet. Det beløb, der allerede er udbetalt (8,2 mia. EUR), er imidlertid stadig
under de samlede offentlige udgifter, som er indberettet af Polen (10,3 mia. EUR).
Kommissionen har indledt drøftelser med de nationale myndigheder om eventuelle løsninger,
herunder udskydelse af udbetalingen af de resterende midler.
I Rumænien er forskellen i absorptionsniveauet, som blev konstateret i den første og anden
indberetning, fortsat stor
(næsten to tredjedele af det udbetalte beløb). Denne forskel skyldes
en svagere indvirkning af pandemien på den rumænske økonomi og en kraftigere genopretning
end forventet. De nationale myndigheder har foreslået at medtage yderligere foranstaltninger (der
er berettigede til SURE) for at mindske denne forskel. Den tekniske dialog med Kommissionen
er i gang.
Absorption vil ikke længere være et problem i to medlemsstater, hvor der i den anden
halvårlige beretning er konstateret en forskel i absorptionsniveauet.
Den tidligere beretning
viste henholdsvis en moderat og en mindre forskel i udgifterne til de foranstaltninger, der var
medtaget i Rådets gennemførelsesafgørelse og det samlede beløb ydet under SURE i Portugal og
Cypern. Begge lande indberetter nu de faktiske udgifter ud over det bevilgede beløb som følge af
vedtagelsen af nye støtteberettigede foranstaltninger i Portugal og som følge af udvidelsen af
foranstaltninger i Cypern.
Rådets oprindelige gennemførelsesafgørelse vedrørende Portugal blev ændret i januar
2022, så den omfatter yderligere støtteberettigede foranstaltninger.
For at absorbere hele det
beløb, der er tildelt i 2020, har ændringen af Rådets gennemførelsesafgørelse medført yderligere
tre støtteberettigede foranstaltninger, som allerede er gennemført og berettiget til at skulle
12
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0014.png
finansieres under SURE
13
. Ændringen af Rådets gennemførelsesafgørelse blev godkendt af
Rådet den 25. januar 2022 på grundlag af et forslag fra Kommissionen den 4. januar 2022
14
.
Figur 3: Overskridelse af planlagte og afholdte offentlige udgifter til støtteberettigede
foranstaltninger i forhold til lånebeløbet (% af lånebeløbet)
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning
Bemærk: Offentlige udgifter refererer til de indberettede udgifter uden justering for koncentrationsgrænsen for de
foranstaltninger, der er fastsat i Rådets gennemførelsesafgørelser, med fradrag af de europæiske struktur- og
investeringsfonde (ESI-fondene). Nogle medlemsstater (Estland og Slovenien) har indstillet indberetningen af
SURE-støtteberettigede foranstaltninger, da de ikke længere anvender finansiel bistand fra SURE til at finansiere
disse foranstaltninger, som allerede har oversteget det bevilgede beløb.
2.2 Nationale foranstaltninger: arbejdsfordelingsordninger eller lignende foranstaltninger
støttet af SURE
Over halvdelen af de samlede offentlige udgifter til SURE-støtteberettigede
foranstaltninger er blevet tildelt til støtte for arbejdsfordelingsordninger.
52 % af de
samlede offentlige udgifter til SURE-støtteberettigede foranstaltninger er blevet tildelt til støtte
for arbejdsfordelingsordninger, som er finansieret af 16 af de 19 medlemsstater, der er omfattet
af SURE. Yderligere 32 % er afsat til "lignende foranstaltninger" for selvstændige
15
. 9 % var
afsat til løntilskudsordninger, mens 2 % af de samlede udgifterne går til "andre" lignende
foranstaltninger til støtte for fastholdelse af arbejdspladser og arbejdstagernes indkomst
16
. Ni
13
14
15
16
De yderligere foranstaltninger omfatter: en støtteordning for selvstændige, arbejdstagere uden adgang til andre
mekanismer til social beskyttelse og ledere, hvis indkomst er blevet særlig hårdt ramt af covid-19-pandemien, en
social støtteordning for kunstnere, forfattere, teknikere og andre fagfolk inden for kunst og ansættelse af
yderligere sundhedspersonale samt overarbejde i det nationale sundhedsvæsen.
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/99 af 25. januar 2022 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU)
2020/1354 om midlertidig støtte til Portugal i henhold til forordning (EU) 2020/672 til mindskelse af risiciene
for arbejdsløshed i en nødsituation som følge af covid-19-udbruddet (EUT L 17 af 26.1.2022, s. 47).
Dette er baseret på Kommissionens analyse, der kategoriserer de foranstaltninger, som medlemsstaterne har
indberettet, efter type.
Løntilskudsordninger er jobfastholdelsesordninger, der ligner arbejdsfordelingsordninger, men adskiller sig ved,
at betalingerne ikke beregnes i form af timer (ikke udført), men snarere svarer til et engangsbeløb eller en andel
af den samlede løn.
13
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0015.png
medlemsstater anvendte kun finansiel støtte fra SURE til arbejdsmarkedsforanstaltninger (jf.
figur 4).
De sundhedsrelaterede udgifters accessoriske karakter bekræftes.
Kun 5 % af de samlede
udgifter er blevet brugt eller var planlagt at blive brugt på sundhedsrelaterede foranstaltninger.
10 ud af 19 medlemsstater gjorde ikke brug af SURE-støtten til finansiering af
sundhedsrelaterede foranstaltninger.
Figur 4: Offentlige udgifter til SURE-støtteberettigede foranstaltninger efter udgiftstype
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning
Bemærk: Se SURE's beretning fra marts 2021 for yderligere oplysninger om Ungarns sundhedsrelaterede udgifter.
Ungarn ansøgte om supplerende støtte til at udvide eksisterende foranstaltninger og
finansiere en ny foranstaltning.
Lånet vil hjælpe Ungarn med at dække omkostningerne til en
ny indkomststøtteordning for selvstændige og til en forlængelse af skattefritagelserne for
virksomheder for at bevare arbejdspladser, som er indført som reaktion på covid-19-pandemien.
Den nye midlertidige ordning henvender sig til iværksættere uden ansatte, som ikke er berettiget
til løntilskud i henhold til den sektorspecifikke løntilskudsordning, og som er beskæftiget i
sektorer, der er berørt af nedlukningsforanstaltninger. De kan modtage en engangsbetaling
svarende til den garanterede månedlige mindsteløn på betingelse af, at de opretholder deres
aktiviteter i mindst to måneder efter nødsituationens forventede ophør. Resten af støtten ydes til
en forlængelse af skattefritagelserne (således at arbejdsgiveren er fritaget for at indbetale
socialsikringsbidrag, uddannelsesafgift, skat for mindre virksomheder samt engangsskat for små
skatteydere) for de sektorer, der er hårdest ramt af pandemien.
2.3 SURE-dækning med hensyn til beskæftigelse og virksomheder
SURE skønnes at have støttet omkring 31 millioner mennesker og 2,5 millioner
virksomheder i 2020.
Indberetningen fra medlemsstaterne i januar 2021 bekræfter tallene i den
14
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0016.png
anden beretning om SURE.
Dette udgør næsten
30 % af den samlede beskæftigelse
og en fjerdedel
af virksomhederne i de støttemodtagende medlemsstater
17
.
Den anslåede beskæftigelse består af ca.
22,25 millioner ansatte og 8,75 millioner selvstændige erhvervsdrivende. Figur 5 og 6 viser en
opdeling af SURE's dækning pr. medlemsstat. Disse skøn omfatter ikke personer, der blev støttet
af sundhedsrelaterede foranstaltninger inden for rammerne af SURE og kan derfor betragtes som
konservative
18
.
Små virksomheder har været de primære modtagere af SURE-støtte.
Pandemien
forårsagede et skift, idet arbejdsfordelingsordninger gik fra primært at blive benyttet af store
virksomheder før covid-19 til primært at blive benyttet af små virksomheder under pandemien,
da ordningerne primært blev anvendt af servicesektoren (hovedsagelig hoteller og restauranter)
og detailsektoren snarere end fremstillingssektoren
19
. Langt størstedelen af de virksomheder, der
var omfattet af SURE, var små virksomheder (figur 6). Støtten gik primært til virksomheder i
servicesektoren, selv om fremstillingssektoren stadig fik betydelig støtte (det skønnes at udgøre
omkring en tredjedel af SURE's udgifter). Sektorerne med de største udgifter var i) engros- og
detailhandel, ii) hotel- og restaurationsvirksomhed samt iii) fremstillingsvirksomhed (jf. figur 7).
Mange medlemsstater har i Rådets respektive gennemførelsesafgørelser fastsat støtte til
yderligere sektor såsom kultursektoren med målrettede foranstaltninger.
Figur 5: Arbejdstagere dækket af SURE i
2020 (% af den samlede beskæftigelse)
Figur 6: Virksomheder dækket af SURE i
2020 efter størrelse (% af virksomheder i
alt)
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning
Bemærk: Tallene for dækning og
17
den
samlede
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning
Bemærk: De samlede virksomheder omfatter ikke
18
19
Dette svarer til personer og virksomheder, der på et tidspunkt var omfattet af arbejdsfordelingsordninger eller
lignende foranstaltninger støttet af SURE. Nævnerne er baseret på medlemsstaternes indberetningstabeller. Det
samlede antal virksomheder omfatter virksomheder med mindst én ansat.
Desuden var der i nogle medlemsstater et betydeligt overlap mellem støttemodtagerne på tværs af forskellige
foranstaltninger, der ikke kunne justeres hensigtsmæssigt for. I sådanne tilfælde blev medlemsstaterne bedt om
kun at indberette dækningen af de(n) største foranstaltning(er) for at undgå dobbelttælling. Derfor kan den reelle
dækning være endnu højere.
Europa-Kommissionen (2020): Labour Market and Wage Developments in 2020, Chapter 3, Policy
developments.
https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=23268&langId=en.
Yderligere drøftelser findes i
den anden SURE-beretning.
15
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0017.png
beskæftigelse er indberettet af medlemsstaterne.
virksomheder uden ansatte. Fordelingen af
virksomheder antages at gælde for dækningen i 2020.
Polen
og
Ungarn
indberettede
ikke
virksomhedsstørrelser. Små virksomheder er dem
med under 50 ansatte, mellemstore virksomheder er
dem med 50-250 ansatte og store virksomheder er
dem, der har over 250 ansatte.
Figur 7: SURE's sektordækning
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning
Bemærk: Medlemsstaterne indberetter de tre sektorer, der modtog mest støtte fra SURE, samt andelen af udgifter,
der går til disse sektorer. Figuren viser den gennemsnitlige andel af udgifter i medlemsstaterne i hver sektor. Når en
sektor ikke nævnes, antager vi, at en lige stor andel af de resterende udgifter går til den. Seks medlemsstater
indberetter ikke andelen af udgifter, der går til de tre vigtigste sektorer. Vi går ud fra, at den største sektor får 50 %,
den andenstørste 30 % og den tredjestørste 20 % af de samlede udgifter. Disse tal svarer til gennemsnittene i de
medlemsstater, der indberettede andelen af udgifter.
SURE beskyttede fortsat beskæftigelsen under den ujævne genopretning i 2021 til støtte for
ca. 3 millioner mennesker og over 400 000 virksomheder.
Dette omfatter næsten 2,5 millioner
ansatte og mere end 600 000 selvstændige, svarende til mere end 6 % af den samlede
beskæftigelse og over 10 % af virksomhederne i de 13 støttemodtagende medlemsstater, som
fortsat anvendte SURE i 2021 (figur 8 og 9)
20
. De efterfølgende pandemibølger krævede, at
20
Medlemsstater, der har brugt al deres finansielle bistand fra SURE i 2020, er ikke medtaget her: Tjekkiet,
Estland, Spanien, Irland, Kroatien og Slovenien. Mange af disse medlemsstater videreførte eller tilpassede
imidlertid deres respektive foranstaltninger og finansierede dem gennem andre kilder. Dette skøn er baseret på
ufuldstændige indberetninger, da nogle medlemsstater (Italien og Ungarn) ikke indberettede dækningsdata for
2021.
16
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0018.png
mange medlemsstater genindførte økonomiske støtteforanstaltninger i forskellige faser i løbet af
2021. Selv om de økonomiske konsekvenser af disse bølger var mindre end ved den første bølge,
var nogle medlemsstater og sektorer mere berørte end andre. Indvirkningen på beskæftigelsen
blev afbødet af foranstaltninger støttet af SURE, herunder den yderligere supplerende støtte til
håndtering af den anden bølge i begyndelsen af 2021.
Figur 8: Arbejdstagere dækket af SURE i
2021 (% af den samlede beskæftigelse)
Figur 9: Virksomheder dækket af SURE i
2021 (% af virksomheder i alt)
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning
Bemærk: Medlemsstater, der havde brugt den finansielle
bistand fra SURE ved udgangen af 2020, er ikke vist. Ikke
relevant henviser til medlemsstater (Italien og Ungarn),
som ikke indberettede dækning for 2021.
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning
Bemærk: De samlede virksomheder omfatter ikke
virksomheder uden ansatte. Ikke relevant henviser til
medlemsstater (Italien og Ungarn), som ikke
indberettede dækning for 2021.
Selv om anvendelsen af arbejdsfordeling aftog over tid, var støtten fortsat betydelig i 2021.
Selv om arbejdsfordelingsordningerne, der toppede i løbet af den første pandemibølge i marts-
april 2020, nåede ukendte højder, fortsatte et betydeligt antal arbejdstagere med at modtage støtte
fra arbejdsfordelingsordningerne (eller lignende jobfastholdelsesordninger), navnlig i første
halvdel af 2021. SURE-udgifterne følger nøje andelen af ansatte, der er omfattet af
arbejdsfordelingsordninger (figur 10). Det gradvise fald i brug af støtte til
arbejdsfordelingsordninger afspejler den vedvarende økonomiske genopretning, der understøttes
af den vellykkede udrulning af vaccinationskampagnerne. Desværre giver manglen på data efter
september 2021 for langt størstedelen af landene endnu ikke mulighed for at måle den mulige
indvirkning
af
forekomsten
af
omikron-varianten
af
SARS-CoV-2-virus
arbejdsfordelingsordningerne.
17
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0019.png
Figur 10: Andelen af ansatte, der modtager støtte fra arbejdsfordelingsordningerne og
ligestillede ordninger
Kilde:
EMCO-SPC monitoring report on the employment and social situation following the COVID-19 outbreak
(Winter 2022).
Bemærk: Oplysninger om antallet af ansatte, der er omfattet, er ikke tilgængelige for Tjekkiet. Delvise oplysninger,
der er til rådighed efter juni 2021: oplysninger om ansatte, der er omfattet, er ikke tilgængelige for Italien efter juni
og for Belgien efter august.
Kvinders og unges deltagelse i arbejdsfordelingsordninger steg under covid-19-krisen.
Dette er baseret på den anden beretning (offentliggjort i september 2021), uden tilgængelige
opdateringer. Dette afspejler primært ændringen i sektorsammensætningen af støtten fra
fremstillings- og byggesektoren til servicesektoren og detailsektoren, dvs. sektorer med en
relativt højere andel af kvinder og unge i beskæftigelse
21
. Mens andelen af kvinder steg til
omkring halvdelen af de beskæftigede på arbejdsfordelingsordninger, var andelen af unge stadig
begrænset.
III.
F
ORELØBIG ANALYSE AF VIRKNINGEN AF
SURE
I dette afsnit ajourføres analysen i de tidligere halvårlige SURE-beretninger om SURE's
indvirkning på beskæftigelsen og de offentlige finanser, også ved hjælp af resultaterne fra
Eurobarometer-undersøgelsen.
3.1 Vurdering af SURE's indvirkning på arbejdsløsheden
21
Europa-Kommissionen (2020): Labour Market and Wage Developments in 2020, Chapter 3, Policy
developments.
https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=23268&langId=en.
I Italien og Belgien blev
andelen af kvinder, der var involveret i ordningerne, i gennemsnit fordoblet efter marts 2020, mens andelen af
unge arbejdstagere steg fra 1,6 % til 5,7 % i Italien og fra 6,7 % til 7,6 % i Belgien. Andelen af kvinder og unge
arbejdstagere, der arbejder under arbejdsfordelingsordninger, var også høj i Letland, Rumænien, Portugal og
Estland.
18
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0020.png
Dette afsnit indeholder en opdateret vurdering af SURE's indvirkning på arbejdsløsheden i
de støttemodtagende medlemsstater.
Formålet med SURE er at hjælpe medlemsstaterne med at
bevare beskæftigelsen af arbejdstagere og selvstændige under covid-19-pandemien og dermed
beskytte arbejdsindkomsterne ("fastholdelse af arbejdspladsers" effekt på indvirkningen). Det
fremmer desuden en hurtig genopretning, når pandemien aftager, eftersom virksomhederne har
fastholdt deres medarbejdere og kompetencer, og de selvstændige er klar til at genoptage deres
aktivitet ("rebound effekt" efter virkning). Den vurdering, der præsenteres her, fokuserer på
forholdet mellem output og arbejdsløshed siden pandemiens begyndelse. Resultaterne er
informative, men tallene bør fortolkes med forsigtighed af metodologiske årsager. For det første
er det vanskeligt at udforme et "kontrafaktisk" scenario for arbejdsmarkedsresultater uden
SURE. For det andet påvirkes output-beskæftigelsesforholdet af en lang række faktorer, herunder
SURE. Andre faktorer hænger sammen med, at folk ikke har kunnet eller er blevet afskrækket
fra at søge arbejde på grund af nedlukningen af store dele af økonomien.
Stigningen i arbejdsløsheden i 2020 i de støttemodtagende medlemsstater var betydeligt
lavere end forventet.
De hurtige og betydelige politiske foranstaltninger, der blev truffet i 2020
for at imødegå covid-19-krisen, afbødede indvirkningen af det faldende output på
arbejdsløsheden sammenlignet med den forventede reaktion fra arbejdsløsheden på BNP, der
tidligere er set (jf. figur 11)
22
. Stigningen i arbejdsløsheden var i de fleste lande lavere end
forventet
23
. Disse resultater bekræfter de tidligere resultater, der blev fremlagt i den første og den
anden halvårlige SURE-beretning
24
.
De vedtagne politiske støtteforanstaltninger, herunder SURE, beskyttede 1,5 millioner
mennesker effektivt mod arbejdsløshed i 2020 i de medlemsstater, der modtager støtte fra
SURE
25
.
Dette tal er bekræftet af den anden beretning. Som deri nævnt kan den lavere stigning i
arbejdsløsheden end forventet delvis tilskrives den udbredte anvendelse af
arbejdsfordelingsordninger og lignende foranstaltninger, navnlig i de medlemsstater, der nyder
godt af SURE-instrumentet. Jo højere beløb på landeniveau, der blev modtaget via SURE i 2020,
desto mere moderat var stigningen i arbejdsløsheden, selv om nogle ikke-støttemodtagende
medlemsstater formåede at udnytte deres gode finansieringsbetingelser til at gennemføre
omfattende arbejdsfordelingsordninger (figur 12). Disse arbejdsmarkedsforanstaltninger, navnlig
arbejdsfordelingsordninger, skønnes sammen med andre politiske reaktioner på pandemien at
22
23
24
25
Indvirkningen af ændringer i den økonomiske vækst på arbejdsløsheden omtales ofte i den økonomiske litteratur
som "Okuns lov". Ifølge Okuns lov, der er en empirisk "tommelfingerregel" snarere end en teoretisk funderet
lov, resulterer et fald i væksten i output på 2-3 % i en stigning på et procentpoint i arbejdsløsheden (jf. A.M.
Okun, "Potential GNP: Its measurement and significance", Proceedings of the Business and Economic Statistics
Section, American Statistical Association, 1962).
I Italien, Grækenland og Polen faldt arbejdsløsheden endda i 2020.
Vores vigtigste resultater gør sig også gældende, når ændringen i arbejdsløsheden erstattes af ændringen i
beskæftigelsen (dvs. beskæftigelse i forhold til befolkningen i den erhvervsaktive alder). Denne specifikation er
en måde at korrigere ændringerne i arbejdsstyrken på, hvilket påvirker arbejdsløshedsindikatorerne. Yderligere
oplysninger findes i Europa-Kommissionen (2021)
Quarterly Report on the Euro Area,
afsnit III,
vol. 20, nr. 2.
Kroatien er ikke medtaget, da oplysningerne ikke var tilgængelige.
Det betyder, at samtidig med at 31 millioner mennesker var omfattet af SURE, anslås det, at 1,5 millioner ville
være blevet arbejdsløse, hvis der ikke var blevet ydet politisk støtte.
19
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0021.png
have reduceret arbejdsløsheden i de medlemsstater, der modtager støtte fra SURE, med ca.
1 procentpoint sammenlignet med den forventede stigning i arbejdsløsheden. Det svarer til ca.
1,5 millioner mennesker, der undgik arbejdsløshed under udbruddet af covid-19 i de
medlemsstater, der modtager støtte fra SURE
26
.
Figur 11: Faktiske og forventede ændringer
i arbejdsløsheden pr. medlemsstat, der
modtager støtte fra SURE i 2020
Figur 12: Forholdet mellem ændringen i
arbejdsløshedsprocenten og den udbetalte
SURE-finansiering i 2020
Kilde:
Ameco og egne beregninger.
Bemærk: Y-akse: Den forventede ændring i
arbejdsløsheden svarer til forudsigelsen fra en
landespecifik regressionsmodel for perioden 1999-2019.
Analysen er baseret på Okuns lov, hvor den afhængige
variabel er ændringen i arbejdsløsheden, og den
uafhængige variabel er realvæksten i BNP. Den faktiske
ændring i arbejdsløshedsprocenten kommer fra COM
AF 2021.
Kilde:
Ameco og egne beregninger.
Bemærk: Y-akse: Den forventede ændring i
arbejdsløshedsprocenten
stammer
fra
den
landespecifikke regressionsmodel, der er forklaret i
noten til figur 11.
Beskyttelsen af beskæftigelsen i de første to år af pandemien har støttet en hurtigere
genopretning end under tidligere kriser.
For det første er både BNP og arbejdsløsheden nu
tættere på samme niveau som før krisen i de medlemsstater, der modtager støtte fra SURE i
2021, sammenlignet med samme tid efter den globale finanskrise og krisen i euroområdet (jf.
figur 13). Dette skete til trods for de efterfølgende pandemibølger, som krævede genindførelse af
restriktioner i løbet af året. Den fortsatte genopretning af beskæftigelsessituationen fik
arbejdsløshedsprocenten til at dale til et rekordlavt niveau på 6,4 % i EU, hvilket er lavere, end
den var før pandemien. Det samlede antal arbejdstimer er steget, hvilket i vid udstrækning
afspejler en yderligere reduktion i anvendelsen af jobfastholdelsesordninger, selv om antallet
26
Resultatet er baseret på regressionsmodellen i figur 11. Det antages, at den faktiske og forventede arbejdsstyrke
er den samme.
20
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0022.png
stadig var 1 % lavere end før pandemien. For det andet viser vinterprognosen
27
, at den
økonomiske vækst vil fortsætte i 2022 og i væsentlig grad overstige den genopretning, der blev
set på samme tidspunkt efter tidligere kriser, hvor BNP lå et godt stykke under niveauet før
krisen
28
. Dette tyder på, at fastholdelsen af den arbejdskraft, der er til rådighed i forbindelse med
virksomheder via arbejdsfordelingsordninger og lignende foranstaltninger, har bidraget til den
hurtige genopretning trods den udfordrende epidemiologiske situation.
Figur 13: Historisk sammenligning af genopretningen af BNP og ledigheden efter en krise
Kilde:
Ameco (ved hjælp af Kommissionens efterårsprognose 2021), Eurostat
Bemærk: Samlet BNP og gennemsnitlig arbejdsløshedsprocent i de medlemsstater, der modtager støtte fra SURE, er
vist. Periode t-1 henviser til året før de pågældende kriser, dvs. at t+2 for covid-19-krisen henviser til 2022. t=2009
for den globale finanskrise, t=2012 for gældskrisen i euroområdet.
De kanaler, der forklarer, hvordan SURE faciliterede en mildere stigning i
arbejdsløsheden i 2020 og en hurtigere genopretning, drøftes indgående i den første
halvårlige beretning om SURE.
Disse omfatter forbedring af den generelle tillid i hele EU,
støtte til og tilskyndelse til anvendelse af arbejdsfordelingsordninger og medlemsstaternes
mulighed for at bruge mere på beskæftigelsesstøtte og andre pandemirelaterede politikker. Data
fra ad hoc-undersøgelsen i den første beretning viste, at SURE spillede en rolle i et flertal af de
støttemodtagende medlemsstaters beslutning om at vedtage en ny arbejdsfordelingsordning eller
ændre en eksisterende ordning, hvilket gjorde det muligt for nogle medlemsstater at være mere
ambitiøse med hensyn til foranstaltninger svarende til arbejdsfordelingsordninger. SURE bidrog
også til, at medlemsstaterne øgede generøsiteten eller varigheden af deres ordninger, der har til
formål at fastholde beskæftigelsen, da det understøttede medlemsstaternes tillid til at påtage sig
27
28
Denne analyse er baseret på Kommissionens vinterprognose 2022, hvis skæringsdato var 1. februar. Derfor har
prognosen ikke medtaget udviklingen i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine.
Genopretningen har imidlertid været ujævn. Beskæftigelsen i kontaktintensive sektorer har tegnet sig for
størstedelen af væksten, mens beskæftigelsen i fremstillingssektoren har været stagnerende.
Beskæftigelsesniveauet for lavtuddannede arbejdstagere halter fortsat efter, hvilket afspejler, at genopretningen
har været ujævn.
21
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0023.png
større låntagning og forbrug, end de ellers ville have, og nyde godt af de rentebesparelser, som
EU havde opnået på trods af deres lavere kreditvurdering. Tillidseffekten er nærmere illustreret
af de seneste resultater fra Eurobarometer-undersøgelsen nedenfor.
SURE har fået bred opbakning fra EU-borgerne.
I forbindelse med Eurobarometer-
undersøgelsen, der blev offentliggjort i december 2021, blev respondenter i euroområdet spurgt,
hvorvidt de syntes, at SURE-lån var en god idé i forhold til at bevare arbejdspladser, hvortil
82 % svarede ja
29
. Denne positive holdning til SURE gælder både i støttemodtagende lande og
tredjelande (jf. figur 14), hvilket bekræfter, at instrumentet er vellykket både med hensyn til
støtte for fastholdelse af arbejdspladser og forbedring af tilliden til EU.
Figur 14: EU-borgernes holdning til, hvorvidt SURE-lån var en god idé (% af samlede
svar)
Kilde:
Eurobarometer-undersøgelse offentliggjort i december 2021 og gennemført i landene i euroområdet i oktober
og november 2021. Se fodnote 25.
3.2 Den direkte finansielle virkning: anslåede rentebesparelser
Medlemsstaterne anslås at have sparet i alt 8,2 mia. EUR i rentebetalinger ved at modtage
finansiel bistand gennem SURE.
Dette beløb er baseret på de første syv udstedelser af SURE
indtil udbetalingen den 25. maj 2021, som var den sidste udbetaling før denne beretnings
skæringsdato
30
. De anslåede rentebesparelser vil derfor sandsynligvis stige med de endelige
udbetalinger
31
. Disse besparelser blev genereret, da SURE-lån tilbød medlemsstaterne lavere
29
30
31
Helt konkret blev respondenterne spurgt: "Hvad mener du om EU's seneste finansielle støtte til EU-
medlemsstater for at overvinde covid-19-krisen? Synes du, det var en god eller en dårlig idé at yde …
lån for at
hjælpe
interesserede
medlemsstater
med
at
bevare
arbejdspladser?"
Jf.
https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2289.
Dette tal er det samme som i den anden SURE-beretning, da der ikke har været nogle nye udbetalinger i perioden
mellem udsendelsen af denne beretning og den anden beretning.
Disse skøn omfatter ikke eventuelle yderligere tillidseffekter, som nye nødinstrumenter, herunder SURE, kan
have haft på de økonomiske aktørers tillid og rentespændet i forbindelse med medlemsstaternes udstedelse af
statsobligationer.
22
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0024.png
rentesatser end dem, de ville have betalt, hvis de selv havde udstedt statsobligationer, og dette
over en gennemsnitlig periode på næsten 15 år. Dette skyldes EU's AAA-kreditvurdering og
SURE-obligationernes likviditet
32
. De største besparelser blev observeret i medlemsstater med
lavere kreditvurdering.
IV. D
EN FORTSATTE TILSTEDEVÆRELSE AF DE USÆDVANLIGE OMSTÆNDIGHEDER
,
SOM
BEGRUNDER ANVENDELSEN AF
SURE-
FORORDNINGEN
Dette afsnit omhandler den fortsatte tilstedeværelse af de usædvanlige omstændigheder, der
begrunder anvendelsen af SURE-instrumentet, som krævet i SURE-forordningen
33
.
De
fleste
EU-medlemsstater
undgik
at
genindføre
brede,
strenge
inddæmningsforanstaltninger i løbet af vinteren, men usikkerheden omkring virussen er
fortsat høj.
Den hurtige spredning af omikron-varianten i løbet af vinteren viste, hvor hurtigt
pandemiens forløb kan ændre sig. På trods af en lavere risiko for alvorlig sygdom og død end
tidligere SARS-CoV-2-varianter har den hurtigere smittespredning med omikron resulteret i et
stigende antal hospitalsindlæggelser og øget pres på sundhedsvæsenet overalt i verden og kan
forårsage betydelig sygelighed, navnlig hos sårbare populationer
34
. Selv om de fleste
medlemsstater ikke genindførte nedlukning i fuldt omfang, var visse sektorer fortsat særligt
berørt af restriktioner ved udgangen af 2021 og i begyndelsen af 2022. Pr. 6. marts 2022 var den
samlede epidemiologiske situation i EU/EØS ifølge Det Europæiske Center for Forebyggelse af
og Kontrol med Sygdomme (ECDC) kendetegnet ved en høj, men generelt faldende indberetning
af tilfælde
35
. Selv om omikron-bølgen har toppet i de fleste lande, fortsætter smitten med at stige
blandt ældre, og der forventes en stigende dødelighed i ti lande pr. 6. marts. ECDC bemærkede,
at den epidemiologiske situation var foruroligende eller yderst foruroligende i 15 EU-/EØS-
lande. Der er fortsat forskelle på tværs af landene, og fortolkningen af udviklingen i
overvågningsdata er nu en udfordring på grund af forskellige og hurtigt skiftende testordninger i
medlemsstaterne
Væksten, der var begyndt at stige igen i 2021, aftog ved årets udgang.
Efter den europæiske
økonomi i sommeren 2021 var nået op på et produktionsniveau svarende til niveauet før
pandemien, mistede den noget af sin fremdrift som følge af de stigende smittetal forårsaget af
omikron-varianten, høje energipriser og fortsatte forsyningsforstyrrelser. Selv om visse
restriktioner er blevet genindført, har de generelt være mildere eller mere målrettede end under
32
33
34
35
Tabel 4 i den anden halvårlige SURE-beretning viser en opdeling af rentebesparelserne pr. medlemsstat.
Yderligere oplysninger om metoden findes i afsnit III i Quarterly Report on the Euro Area, vol. 20, nr. 2 (2021).
Artikel 14, stk. 1, i SURE-forordningen. Under alle omstændigheder udløber instrumentets rådighedsperiode, i
hvilken Rådet kan vedtage en gennemførelsesafgørelse, den 31. december 2022 i henhold til artikel 12, stk. 3, i
SURE-forordningen. Efter denne dato kan Rådet forlænge denne støtte hver sjette måned (hvis der stadig er
finansielle ressourcer til rådighed), jf. artikel 12, stk. 4.
Jf. Verdenssundhedsorganisationen:
https://www.who.int/publications/m/item/enhancing-readiness-for-omicron-
(b.1.1.529)-technical-brief-and-priority-actions-for-member-states.
Jf. ECDC Country Overview Report, uge 9 2022:
https://covid19-country-overviews.ecdc.europa.eu/index.html.
23
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0025.png
tidligere bølger. Ifølge Kommissionens vinterprognose (der blev offentliggjort før invasionen af
Ukraine) forventedes væksten at stige i andet kvartal og forblive robust i løbet af
prognoseperioden, hvilket ville føre til en stigning i EU's BNP på 4,0 % i 2022 og 2,8 % i 2023.
Prognosen for inflationen i EU blev opjusteret til 3,9 % i 2022 og forblev et godt stykke over
ECB's mål på 2 %.
Lige nu er der meget stor usikkerhed omkring de økonomiske udsigter i betragtning af den
geopolitiske situation i Ukraine.
Invasionen af Ukraine og dens følger for sikkerhed og
stabilitet vil sandsynligvis få en negativ indvirkning på væksten, bl.a. gennem virkningerne på de
finansielle markeder, yderligere pres på energipriserne, vedvarende flaskehalse i
forsyningskæden og tillidseffekter. Den nuværende covid-19-bølges indvirkning kan også vare
længere end forventet og forstyrre forsyningskæderne yderligere. Begge disse faktorer kan føre
til højere inflation end forventet, hvis yderligere omkostninger væltes over på forbrugerne. På
den anden side kan husholdningernes efterspørgsel komme til at stige som følge af store
besparelser, mens genopretnings- og resiliensfaciliteten vil kunne sætte endnu mere skub i
investeringerne, selv om risiciene nu ser overvejende ugunstige ud.
De politiske foranstaltninger er med støtte fra genopretnings- og resiliensfaciliteten i
stigende grad blevet rettet mod at lette genopretningen.
Dette kræver, at man går væk fra
midlertidig nødhjælp såsom SURE. Genopretnings- og resiliensfaciliteten fremmer en
investeringsskabende genopretning og vækstfremmende reformer, bl.a. for at bidrage til at
afhjælpe den ulige virkning af pandemien på tværs af husholdninger og virksomheder. I den
forbindelse er omskoling og opkvalificering et vigtigt element i forhold til EU's forpligtelser med
hensyn til den europæiske søjle for sociale rettigheder og fremme af digitaliseringen og den
grønne omstilling
36
.
Da instrumentet vil være tilgængeligt indtil 31. december 2022, kan der fortsat ydes
finansiel støtte inden for rammerne af SURE til at håndtere alvorlige økonomiske
forstyrrelser som følge af covid-19-pandemien.
Der er stadig ca. 5,6 mia. EUR til rådighed
under SURE, hvilket er mere end de samlede supplerende anmodninger, som syv medlemsstater
hidtil har indgivet (3,8 mia. EUR) i forbindelse med den næste runde anmodninger.
V. O
PLYSNINGER OM NATIONALE REVISIONS
-
OG KONTROLSYSTEMER
5.1
Rapporteringsforpligtelsen om revisions- og kontrolsystemer
Kommissionens kontrolsystemer sikrer, at der ikke forekommer svig mellem Unionen som
långiver og medlemsstaten som låntager.
Navnlig har Kommissionen indført
kontrolforanstaltninger for at forebygge uregelmæssigheder eller svig i forbindelse med
medlemsstaternes indberetning af data, enten ved anmodning om et lån eller efterfølgende om
brugen af et lån. Hvis der er mistanke om sådanne tilfælde, er bestemmelserne i låneaftalen
36
Jf. Portoerklæringen af 8. maj 2021 og Kommissionens henstilling om effektiv og aktiv støtte til beskæftigelse
(EASE) efter covid-19-krisen.
24
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0026.png
tilgængelige for Kommissionen med henblik på at gribe ind og foretage undersøgelser.
Kommissionen påtager sig denne opgave på en måde, der fuldt ud respekterer medlemsstaternes
kompetencer, og har ikke mandat til at vurdere og overvåge slutmodtagernes brug af SURE-lån i
medlemsstaterne. Nærmere bestemt bør SURE, sammen med gennemførelsen heraf, ikke på
nogen måde gribe ind i udformningen af de nationale sociale sikringsordninger, hverken generelt
eller i forbindelse med arbejdsfordeling, som fortsat henhører under medlemsstaternes
kompetencer
3738
.
Uafhængigt af Kommissionens kontrolsystemer har medlemsstaterne som låntagere pligt
til at sikre, at midlerne anvendes korrekt på nationalt plan, forebygge uregelmæssigheder
og svig og inddrive misbrugte midler.
Denne forpligtelse udspringer af SURE-forordningens
artikel 13, stk. 1, og finansforordningens artikel 220, stk. 5. I henhold til låneaftalen bør hver
medlemsstat, der modtager støtte, regelmæssigt kontrollere, at de beløb, den har lånt under
faciliteten, bliver brugt i overensstemmelse med SURE-forordningen, Rådets
gennemførelsesafgørelse og låneaftalen og sikre, at der træffes passende foranstaltninger til at
forebygge uregelmæssigheder og svig. I tilfælde af uregelmæssig anvendelse eller misbrug af de
beløb, medlemsstaten har lånt, bør den træffe retlige foranstaltninger for at inddrive sådanne
beløb. Dette suppleres af medlemsstatens forpligtelse til at undersøge og behandle tilfælde af
svig, korruption eller enhver anden ulovlig aktivitet, der skader EU's finansielle interesser, i
forbindelse med forvaltningen af lånet.
Medlemsstaterne skal fremlægge oplysninger for Kommissionen om nationale kontrol- og
revisionssystemer, der er relevante for SURE, for at sikre overholdelse af deres
forpligtelser i henhold til låneaftalen.
Med henblik herpå foretog Kommissionen en ad hoc-
undersøgelse af støttemodtagende medlemsstater den 18. januar 2022. Alle medlemsstater
besvarede dette spørgeskema. Sammenfatningen af resultaterne, som indberettes af
medlemsstaterne, fremgår af afsnit 5.2.
5.2
De vigtigste resultater af spørgeskemaet
5.2.1 Institutioner med ansvar for kontrol og revision
Den institutionelle struktur i de nationale kontrol- og revisionssystemer varierer meget fra
medlemsstat til medlemsstat.
I ca. halvdelen af medlemsstaterne er de institutioner, der er
ansvarlige for kontrollen, ikke ansvarlige for revisionen. I den anden halvdel af medlemsstaterne
udfører visse institutioner både kontrol og revision, mens de andre institutioner enten kun udfører
kontrol eller revision. Kontrol udføres ofte af arbejdsministeriet (ti medlemsstater), af et andet
ministerium (f.eks. finansministeriet, socialministeriet, ministeriet for familie- og socialpolitik,
kulturministeriet), offentlige arbejdsformidlinger, arbejdstilsyn, socialsikringsfonde eller
agenturer for indtægter (figur 15). Revisioner udføres oftest af det øverste nationale
revisionsorgan eller et ministerium (f.eks. finansministeriet og arbejdsministeriet) (figur 16).
37
38
I henhold til betragtning 13 i SURE-forordningen skal Rådet fuldt ud respektere medlemsstaternes kompetencer,
når Rådet træffer afgørelse om et lånebeløb.
Jf. punkt 17 i Eurogruppens rapport vedrørende det omfattende økonomipolitiske tiltag i forhold til covid-19-
pandemien af 9. april 2020.
25
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0027.png
Figur 15: Institutioner med ansvar Figur 16: Institutioner med ansvar for revision
for kontrol
(antal medlemsstater)
(antal medlemsstater)
Kilde:
Medlemsstaternes spørgeskemaer
Kilde:
Medlemsstaternes spørgeskemaer
I næsten alle medlemsstater var de institutioner, der varetager kontrol og revision af de
foranstaltninger, som er støttet af SURE, allerede etableret før covid-19-pandemien.
I én
medlemsstat blev der specifikt etableret nye institutioner for de foranstaltninger, der er støttet af
SURE. I to medlemsstater blev der kun indført nye revisions- og kontrolsystemer for én bestemt
foranstaltning eller for kun en del af den ud over de eksisterende.
5.2.2. Gennemførelse af kontrol- og revisionssystemer
Alle medlemsstater foretog kontrol af foranstaltninger støttet af SURE.
Alle medlemsstater
udførte som minimum administrativ kontrol/skrivebordskontrol af betalingsanmodningerne for at
sikre, at SURE-midlerne blev anvendt i overensstemmelse med deres formål (figur 17). Desuden
udførte næsten 85 % af medlemsstaterne efterfølgende kontrol, og ca. halvdelen af dem foretog
kontrol på stedet til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder.
Alle medlemsstater kontrollerede, at kriterierne for støtteberettigelse var opfyldt (figur 18).
Desuden kontrollerede mere end tre fjerdedele af medlemsstaterne, at de arbejdstagere, der var
omfattet af støtten, stadig var ansat, og at støtten blev anvendt af støttemodtagerne til det
tiltænkte formål.
På baggrund af reaktionen på undersøgelsen skal medlemsstaterne skabe nærmere klarhed
om eksistensen og omfanget af revisionen.
Mere end halvdelen af medlemsstaterne
rapporterede, at de enten havde revideret proceduren vedrørende udbetalinger og/eller
støttemodtagerne eller foretaget andre former for revision. Selv om alle medlemsstater har
indført kontrolprocedurer vedrørende SURE, rapporterede en medlemsstat, at der ikke er
foretaget nogen revision af de SURE-støttede foranstaltninger. En anden medlemsstat
26
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0028.png
rapporterede, at der blev foretaget revision, bortset fra visse foranstaltninger, der udgør en
forholdsvis lille del af den samlede bevillingsramme.
Alle medlemsstater udførte systematisk kontrol og revision, i de fleste tilfælde på grundlag af
risiko og/eller statistisk stikprøvetagning. I nogle tilfælde har kontrollen været automatisk for
alle støttemodtagere gennem specifikke IT-systemer. Otte medlemsstater rapporterede, at de også
havde udført ad hoc-kontrol og -revision.
Fremadrettet forventer de fleste medlemsstater ikke anden kontrol og revision end det, de
allerede er i gang med eller har gennemført. Kun to medlemsstater har planer om yderligere
kontrol og revision af specifikke foranstaltninger i andet halvår af 2022.
Figur 17: Kontrol- og revisionsmodel Figur 18: Fokus på kontrol og/eller revision
(antal medlemsstater)
(antal medlemsstater)
Kilde:
Medlemsstaternes spørgeskemaer
Kilde:
Medlemsstaternes spørgeskemaer
5.2.3. Tilfælde af uregelmæssigheder eller svig og håndtering heraf
I alle medlemsstater undtagen én er der ved kontrol og revision registreret tilfælde af
uregelmæssigheder eller svig.
Desuden er mistanke om uregelmæssigheder eller svig blevet
indberettet til myndighederne i næsten alle medlemsstater. I alle disse tilfælde blev der foretaget
undersøgelser. I tilfælde af konstaterede uregelmæssigheder eller svig gik 13 medlemsstater
rettens vej for at inddrive uretmæssigt anvendte midler. I nogle medlemsstater er der blevet
inddrevet midler uden at gå rettens vej. Én medlemsstat rapporterede, at de opdagede tilfælde af
uregelmæssigheder eller svig endnu ikke er blevet bekræftet.
Medlemsstaterne rapporterede lignende former for uregelmæssigheder eller svig.
De
hyppigst rapporterede uregelmæssigheder vedrørte manglende eller utilstrækkeligt fald i
omsætningen for at være berettiget til støtte, afskedigelse af arbejdstagere i perioden for
modtagelse af løntilskud (eller kort tid efter), manglende udbetaling af den andel af lønnen, som
arbejdsgiveren havde anmodet om, manglende udbetaling af det fulde beløb til de ansatte og
anmodning om støtte til arbejdstagere, der genoptog arbejdet, og som ikke havde vanskeligheder
med at arbejde, og til ansatte, der faktisk arbejdede som normalt. I nogle tilfælde ansøgte
virksomhederne om støtte til ansættelsesforhold, som ikke eksisterede, eller anvendte støtten på
nyansatte medarbejdere i stedet for at anvende den på eksisterende ansatte. I andre tilfælde
27
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0029.png
anmodede virksomhederne samtidig om flere foranstaltninger, selv om de kun var retligt
berettigede til en enkelt foranstaltning. Virksomheder afgav også falske erklæringer om arten af
aktiviteter for at være berettiget til støtte.
Alle medlemsstater dokumenterede deres arbejde med uregelmæssigheder eller svig.
Medlemsstaterne dokumenterer uregelmæssigheder i bl.a. inspektions- og evalueringsrapporter,
noter, tjeklister, detaljerede regneark, meddelelser, fondsfiler eller revisionsfiler.
VI. I
NDBERETNINGSFORPLIGTELSER
OBLIGATIONER
I
HENHOLD
TIL
EU'
S
RAMME
FOR
SOCIALE
Denne beretning går videre end indberetningsforpligtelsen i SURE-forordningen og
opfylder også indberetningskravet i EU's ramme for sociale obligationer
39
.
Sidstnævnte
kræver indberetning om tildelingen af indtægter fra SURE, udgifternes art og virkningen af
SURE.
Fordelingen af SURE-indtægterne efter støttemodtagende medlemsstat og type
støtteberettigede sociale udgifter fremgår af henholdsvis afsnit 1.1 og 2.2.
I februar 2022 var
95 % af de 94 mia. EUR, der var blevet tildelt, blevet udbetalt til medlemsstaterne, og 98 % heraf
er allerede blevet brugt.
SURE's offentlige udgifter er fortsat godt afstemt med FN's mål for bæredygtig udvikling.
Fordelingen af SURE's offentlige udgifter efter støtteberettigede sociale udgifter, som skitseret i
rammen for sociale obligationer, viser, at 95 % bruges til at mindske risikoen for arbejdsløshed
og indkomsttab. Som illustreret i figur 19, understøtter dette SDG 8 (anstændige jobs og
økonomisk vækst). De resterende 5 % bruges på sundhedsrelaterede foranstaltninger, hvilket
understøtter SDG 3 (sundhed og trivsel).
Virkningen af SURE beskrives i afsnit 2.3 og 3.
Der er foretaget skøn over antallet af personer
og virksomheder, der blev støttet af SURE i både 2020 og 2021. SURE bidrog til at beskytte
næsten 1,5 millioner arbejdspladser, der blev reddet i 2020, som vist i afsnit 3.1. Som vist i den
anden beretning anslås det, at medlemsstaterne har sparet 8,2 mia. EUR i rentebetalinger.
39
EU's ramme for sociale obligationer definerer en standard, som giver investorerne sikkerhed for, at de EU-
obligationer, der udstedes inden for denne ramme, vedrører projekter, der tjener et reelt socialt formål. Rammen
er derfor i overensstemmelse med ICMA's principper for sociale obligationer.
28
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0030.png
Figur 19: Ramme for sociale obligationer og kortlægning af SDG
29
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0031.png
BILAG: Yderligere oplysninger om SURE-transaktioner og -udbetalinger
Tabel A1: Udbetalinger til medlemsstaterne inden for rammerne af SURE (i mia. EUR)
1. EU-SURE- 2. EU-SURE-
udstedelse
udstedelse
Transaktion: Transaktion:
Samlet
20.10.2020
10.11.2020
lånebelø
Udbetaling:
Udbetaling:
b
27.10.2020
17.11.2020
10 20
30
I alt 5 år
I alt
år år
år
8,2
0,5
1,0
0,6
2,0
0,2
5,3
0,7
2,5
27,4
0,3
1,0
0,4
11,2
5,9
4,1
0,6
1,1
21,3
3,5 2,5
6,0
0,2 0,0
2,9 1,2
0,2
4,0
1,0 0,0
1,0
3,0
3,0
0,3
0,5 0,4
1,0
0,9
1,0
2,9
2,4 1,7
4,1
1,9 1,4
3,4
0,3
5,5 4,5
10,0
3,1 3,4
0,1 0,0
0,2 0,1
0,1 0,0
6,5
0,1
0,3
0,1
2,6 1,7
4,3
4,5
0,0 0,0
4,5
0,1
0,3
0,1
1,4
1,4
3,9
1,0 1,0
2,0
0,2
0,7
0,2 0,1
0,7
0,3
1,3 1,2
0,7 1,2
2,5
1,9
0,8
0,1 0,0
0,2 0,2
0,1 0,1
1,1 0,5
1,5 0,9
0,8
0,1
0,4
0,2
1,6
2,4
0,3 0,2
0,2 0,1
0,5
0,3
0,2 0,1
0,2
1,0
1,0
1,0
0,1 0,1
1,6 0,9
0,2
2,5
0,5
0,1 0,0
0,1
3. EU-SURE-
udstedelse
Transaktion:
24.11.2020
Udbetaling:
01.12.2020
15 år
2,0
4. EU-SURE-
udstedelse
Transaktion:
26.01.2021
Udbetaling:
02.02.2021
30
7 år
I alt
år
1,3 0,7
2,0
5. EU-SURE-
udstedelse
Udstedelse:
09.03.2021
Udbetaling:
16.03.2021
15 år
6. EU-SURE-
udstedelse
Udstedelse:
23.03.2021
Udbetaling:
30.03.2021
25
5 år
I alt
år
1,3 0,9
2,2
7. EU-SURE-
udstedelse
Udstedelse:
18.05.2021
Udbetaling:
25.05.2021
8 25,6
I alt
år år
1,1 0,9
0,3 0,2
2,0
0,5
% af
Udbetalin samlet
Gns.
ger i alt anmodet løbetid
beløb
Land
Belgien
Bulgarie
n
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Estland
Grækenl
and
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Malta
Polen
Portugal
Rumænie
n
Slovakiet
Slovenie
n
Spanien
8,2
0,5
1,0
0,6
2,0
0,2
5,3
0,5
2,5
27,4
0,3
1,0
0,4
8,2
5,4
3,0
0,6
1,1
21,3
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
77,4 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
73,3 %
91,2 %
73,2 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
14,7
15,0
14,3
14,7
10,1
15,0
14,5
14,7
14,7
14,8
14,6
14,7
14,6
13,0
14,6
14,6
14,9
14,8
14,7
30
kom (2022) 0128 - Ingen titel
2559401_0032.png
I alt
94,4
10,0 7,0
17,0
8,0 6,0
14,0
8,5
10,0 4,0
14,0
9,0
8,0 5,0
13,0
8,1 6,0
14,1
89,6
94,9 %
14,5
31