Retsudvalget 2021-22
S 897
Offentligt
2579233_0001.png
Offentligt
Retsudvalget 2021-22
L 180 - endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
16. maj 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2022-0037-0150
Dok.:
2428492
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven, retsplejeloven og forskel-
lige andre love (Opfølgning på flerårsaftalen om kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet, revi-
sion af disciplinærstraffesystemet, udstationering til eget hjem med fod-
lænke eller udslusningsfængsel m.v.) (L 180) fra Folketingets Retsud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven, retsplejeloven og
forskellige andre love (Opfølgning på flerårsaftalen om kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet, revision
af disciplinærstraffesystemet, udstationering til eget hjem med fodlænke el-
ler udslusningsfængsel m.v.) (L 180), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
S 897 - 2021-22 - Endeligt svar på S 897: Vil ministeren kommentere kritikken fra Helga Fastrup Ervik i artiklen »Danmark vil sende fanger til et andet land. Da Norge gjorde det, gav det problemer« fra Information den 2. april 2022?
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-
byrdelse af straf m.v., straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre
love (Opfølgning på flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet, revision af di-
sciplinærstraffesystemet, udstationering til eget hjem med fodlænke el-
ler udslusningsfængsel m.v.) (L 180) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorledes Danmark udøver juris-
diktion i relation til fængslet i Kosovo, herunder når indsatte er
under transport til og fra fængslet og i forbindelse med lokal
sundhedsbehandling
på et Kosovarisk hospital?”
Svar:
For så vidt angår jurisdiktion efter Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention (EMRK) følger det af EMRK artikel 1, at medlemsstaterne skal
sikre enhver person under deres jurisdiktion de rettigheder og friheder, der
angives i konventionen.
Udøvelse af jurisdiktion er således en nødvendig forudsætning for, at en
medlemsstat kan blive ansvarlig for handlinger eller undladelser i strid med
EMRK, som kan tilregnes staten. Udøvelse af jurisdiktion er som udgangs-
punkt begrænset til medlemsstatens territorium, jf. f.eks. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom af 7. juli 2011 i sagen Al-Skeini m.fl.
mod Storbritannien, præmis 131, og Jon Fridrik Kjølbro, Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
for praktikere, 5. udgave (2020), side 50.
En medlemsstat kan dog i helt særlige situationer pådrage sig ansvar efter
EMRK for handlinger eller undladelser begået uden for statens territorium.
Dette kan efter praksis fra Menneskerettighedsdomstolen bl.a. være tilfæl-
det, hvis medlemsstaten udøver offentlig myndighed med territorialstatens
samtykke, eller hvis medlemsstaten udøver fysisk og faktisk kontrol over
individer, jf. Menneskerettighedsdomstolens dom af 7. juli 2011 i sagen Al-
Skeini m.fl. mod Storbritannien, præmis 133-140.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 3.1.1, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 180 som fremsat side 110, er det vurderingen, at Danmark vil
blive anset for at udøve jurisdiktion i relation til afsoningen i fængslet i Ko-
sovo, der bl.a. vil være underlagt dansk ledelse og danske straffuldbyrdel-
sesregler. Det er endvidere vurderingen, at Danmark efter
Side 2/3
S 897 - 2021-22 - Endeligt svar på S 897: Vil ministeren kommentere kritikken fra Helga Fastrup Ervik i artiklen »Danmark vil sende fanger til et andet land. Da Norge gjorde det, gav det problemer« fra Information den 2. april 2022?
omstændighederne vil blive anset for at udøve jurisdiktion over visse for-
hold med tilknytning til afsoningen, herunder i forbindelse med transport til
fængslet.
Som det bl.a. fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.2.4, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 180 som fremsat side 40 f., vil behandlingen af de ind-
satte i henhold til traktaten med Kosovo i visse situationer ske efter kosova-
riske regler, herunder under transport på kosovarisk territorium, i forbin-
delse med hospitalsindlæggelse i Kosovo eller ved strafforfølgning og -fuld-
byrdelse af strafbare forhold begået i Kosovo. Som det også fremgår af lov-
forslagets pkt. 2.1.2.3, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 180 som
fremsat side 40, skal dette dog ske inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser, hvilket Kosovo i traktaten har forpligtet sig til at
sikre. Institutionslederen vil være ansvarlig for i første række at påse, at
denne behandling, som i henhold til traktaten sker efter kosovariske regler,
sker inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
Som det bl.a. fremgår af pkt. 2.7.1 i den kommenterede høringsoversigt til
lovforslaget (Folketingets Retsudvalg 2021-22, L 180, Bilag 1), er det der-
udover Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at Danmark også uden for
fængslet i de fleste situationer vil blive anset for at udøve jurisdiktion efter
EMRK artikel 1. Der er i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at de indsatte er
i dansk varetægt (under danske myndigheders kontrol) ved overgivelsen, li-
gesom de efter endt transport eller sundhedsbehandling igen skal overgives
i dansk varetægt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets pkt. 3.1.1 og pkt. 2.7.1 i den kommen-
terede høringsoversigt til lovforslaget.
Der henvises desuden til den samtidige besvarelse af spørgsmål 7, 8, 10 og
11 til lovforslag nr. L 180.
Side 3/3