Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2519125_0001.png
Retsudvalget 2021-22
L 93 - endeligt svar på spørgsmål 24
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. januar 2022
Sikkerhedskontor II
HLM
2021-187-0043
2275622
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 15. december 2021.
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om henvendelsen af 11/1-22 fra Citizen First / CitizenKey, om en udbygning af MitID med Trustworthy PKI, biometriske borgerkort og CitizenKey, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 24 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/12-21 fra Ste-
phan Engberg, Priway ApS om menneskerettigheder versus kri-
minalitetsbekæmpelse, jf. L 93 - bilag 10?”
Svar:
1.
Stephan Engberg har ved brev af den 3. december 2021, på vegne af Ci-
tizen First under stiftelse, anmodet om foretræde for Folketingets Retsud-
valg.
I brevet til Folketingets Retsudvalg gør Stephan Engberg flere synspunkter
gældende i relation til L 93 om revision af reglerne om registrering og op-
bevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v. Flere af disse syns-
punkter fremgår også af Stephan Engberg, Priway ApS’, høringssvar af 25.
oktober 2021, som er indgivet på vegne af Citizen First (der er under etab-
lering som non-profit NGO), vedrørende høring over udkast til lovforslaget.
Efter Justitsministeriets forståelse vedrører synspunkterne mere overordnet
borgernes adgang til internettet. Stephan Engberg mener således, at der i dag
er dårlige infrastrukturstandarder i telesektoren, hvilket ikke sikrer borgerne
mod cyberangreb. Derfor foreslår han, at der i lovforslaget indbygges en
eksplicit understøttelse af frivilligt selvinkriminerende sikkerhedsstruktu-
rer, som ikke kan overvåges, dvs. en godkendelsesmodel til at undgå log-
ning. En sådan model vil f.eks. kunne indebære, at borgeren har et chipkort
tilknyttet MitID, som kan genere en ny ikke-linkbar kvalificeret digital sig-
natur inkl. de nødvendige mekanismer til at bevise, at sessionen er afledt af
en godkendt struktur. Herefter vil vedkommende kunne stilles til ansvar
og/eller overvåges i forhold til det formål, som sessionen vedrører. Herved
vil det ifølge Stephan Engberg sikres, at a) en borger kan gå sikkert på nettet
og gennemføre digitale transaktioner sikkert, hvorved både borgeren selv og
alle involverede serviceleverandører sikres helt eller delvist mod cyberan-
greb, hvilket ikke er muligt i dag og ulovligt med det aktuelle forslag, b) det
virker kriminalitetsforebyggende, fordi en stigende andel af samfundspro-
cesser vil forebygge kriminalitet, og ansvar vil være nemmere at etablere,
og c) kriminelle vil få sværere ved at gemme sig, fordi det bliver mere ac-
ceptabelt at fokusere på restgruppen.
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om henvendelsen af 11/1-22 fra Citizen First / CitizenKey, om en udbygning af MitID med Trustworthy PKI, biometriske borgerkort og CitizenKey, til justitsministeren
2.
Regeringen kan ikke tilslutte sig en sådan ændring af lovforslaget, som
brevet og høringssvaret lægger op til.
Ændringen angår primært borgernes cybersikkerhed. Forslagets primære fo-
kus er på at styrke borgernes identitetssikkerhed på nettet og beskyttelse
mod cyberangreb.
Der lægges ikke med lovforslaget op til at sætte generelle krav til sikker-
hedsmekanismer på internettet mv. Lovforslaget har til formål at gennem-
føre en revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik, der i videst muligt omfang skal medvirke til at sikre, at trafik-
data mv. fortsat kan anvendes til effektiv kriminalitetsbekæmpelse. Det be-
mærkes, at den foreslåede revision indeholdt i L 93 alt andet lige vil med-
føre, at politiet ikke får adgang til den samme mængde data som i dag. Re-
visionen bidrager i imidlertid til at sikre en så effektiv kriminalitetsbekæm-
pelse på baggrund af registrerede og opbevarede oplysninger som muligt
inden for rammerne af EU-retten.
Herudover bemærkes, at Justitsministeriet ikke kan vurdere, om en ændring
som skitseret i brevet og høringssvaret vil være teknisk mulig.
Endelig bemærkes, at en ændring, hvor adgang til internettet for almindelige
borgere betinges af en godkendelse af sessionens struktur/formål, f.eks. gen-
nem en NemID/MitID-inspireret løsning, vil kunne rejse en række juridiske
spørgsmål, herunder i relation til EU-retten. Brevet og høringssvaret er
imidlertid ikke tilstrækkelig konkret til, at der kan foretages en endelig juri-
disk afklaring heraf.
Side 3/3