Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2493886_0001.png
6. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 30. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvor ofte stempelmærker har været det afgørende bevis for svindel med tobaksprodukter år for år i perioden fra 2000 til i dag, til skatteministeren
2493886_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor ofte stempelmærker har været det afgørende bevis for
svindel med tobaksprodukter år for år i perioden fra 2000 til i dag?
Svar
Det er Skattestyrelsen, som står for kontrollen med tobaksafgifterne. Jeg har derfor til
brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Skattestyrelsen, der har oplyst
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Efter
tobaksafgiftsloven § 2 skal tobaksprodukter, der skal forbruges her i landet, være
forsynet med stempelmærke for at vise, at der er betalt afgift af det specifikke produkt.
Det betyder, at manglende stempelmærker på tobaksprodukter som udgangspunkt er be-
vis for svindel.
Et stempelmærke er et mærke, der påsættes en punktafgiftspligtig vare, og som viser, at
der er betalt afgift af dette specifikke produkt. Afgiften betales i forbindelse med bestillin-
gen af stempelmærkerne, og Skattestyrelsen opkræver afgiften på baggrund af bestillingen
af stempelmærkerne. Skatteforvaltningen håndterer alle bestillinger af stempelmærker til
tobaksvarer, som skal sælges på det danske marked.
Virksomheder, der ikke er autoriseret efter tobaksafgiftsloven, må som udgangspunkt
ikke modtage eller opbevare tobaksvarer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukkede og
behørigt stemplede pakninger, jf. tobaksafgiftslovens § 4. Hvis Skatteforvaltningen ved
kontrol i detailhandlen eller ved de ydre grænser finder tobaksprodukter, der mangler
stempelmærker, beslaglægges tobaksvarerne, indtil afgiften er betalt. Stempelmærket er
derfor det synlige bevis på, at der er betalt korrekt afgift af tobaksvaren, både for virk-
somhederne, forbrugeren og Skattestyrelsen.
Herudover sikrer stempelmærkerne en fair konkurrence mellem de registrerede aktører på
tobaksmarkedet, da Skattestyrelsen inden udlevering har sikret, at alle aktører har betalt
den korrekte tobaksafgift.
Hvis der sælges ulovlig produceret eller falske cigaretter i detailhandlen, vil disse cigaretter
skille sig ud, da de ikke er påført stempelmærker. Sådanne tobaksvarer vil blive beslaglagt.
Skattestyrelsen konstaterer ofte ved kontrol, at der bliver solgt store mængder vandpibe-
tobak på det danske marked, som ikke er påført stempelmærker, og hvor virksomhederne
derfor ikke kan dokumentere, at der er betalt korrekt afgift. Når dette konstateres, beslag-
lægges tobaksvarerne.
Cigaret- og tobaksfremstilling (herunder vandpibetobaksfremstilling) er registreringsplig-
tig virksomhed ifølge tobaksafgiftslovens regler. Konstateres der ulovlig fremstilling (ure-
gistreret virksomhed) af tobaksvarer, beslaglægges tobaksvarerne.
Der er ikke i den nævnte årrække konstateret svindel med selve stempelmærkerne.
Side 2 af 3
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvor ofte stempelmærker har været det afgørende bevis for svindel med tobaksprodukter år for år i perioden fra 2000 til i dag, til skatteministeren
2493886_0003.png
Skattestyrelsen bemærker jf. ovenstående, at stempelmærket er afgørende for kontrol,
herunder for at kunne løfte bevisbyrden for korrekt betalt afgift.
Skattestyrelsen kan ikke oplyse om kontrolresultaterne tilbage til år 2000, men kan oplyse,
at der i perioden 2015 til 2020 er gennemført ca. 1.200 målrettede kontroller vedrørende
tobaksafgift med et reguleringsbeløb på ca. 162 millioner kr.
Skattestyrelsen kan ikke vurdere, i hvilke af sagerne bevisbyrden kunne have været løftet
uden reglerne om stempelmærker, hvorfor Skattestyrelsen således ikke er bekendt med, i
hvilke sager stempelmærkerne har været det afgørende bevis, men kontrolarbejdet ville
have været besværliggjort betragteligt.”
På baggrund af ovenstående er det min opfattelse, at stempelmærker er nødvendige af
hensyn til såvel opkrævning af og kontrol med afgiften.
Side 3 af 3