Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 30
Offentligt
2480281_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. november 2021
J nr.
2020 - 5659
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 3. november 2021 stillet mig
følgende KEF L 30 spørgsmål 2, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 2
Vil ministeren yde teknisk bistand til de nødvendige ændringsforslag, så der tillige
stoppes for muligheden for at meddele tilladelse til efterforskning og indvinding af
kulbrinter efter såkaldte minirunder og naboblok-procedurer?
Svar
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
ønskes teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, der fjerner tilladelses-
procedurerne til efterforskning og indvinding af kulbrinter i undergrundslovens § 12,
stk. 1, litra b (”minirunder”) samt § 12, stk. 1, litra d (”naboblok”).
Et sådant ændringsforslag vil fx kunne formuleres som anført nedenfor.
Med ændringsforslaget vil der i undergrundsloven ikke længere være procedurer
for meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter. Da proce-
durerne i undergrundsloven svarer til de tilladte procedurer i koncessionsdirektivet
(94/22), vil der ikke fremover kunne meddeles tilladelser til efterforskning og indvin-
ding af kulbrinter i Danmark.
Som konsekvens heraf indeholder ændringsforslaget ikke kun en isoleret ophæ-
velse af bestemmelserne om minirunder og nabobloktilladelser, men en fuldstæn-
dig ophævelse af de specifikke procedurebestemmelser om tilladelser til efterforsk-
ning og indvinding af kulbrinter (§§ 12 og 12 a), samt, af pædagogiske årsager, et
forbud mod meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter i de
almindelige dele af undergrundsloven om efterforskning og indvinding af råstoffer
fra undergrunden i almindelighed (§§ 3, 5 og 7).
Det skal bemærkes, at det ikke inden for den tilgængelige tidsramme har været
muligt at vurdere konsekvenserne af ændringsforslaget, herunder de samfunds- og
erhvervsøkonomiske konsekvenser og konsekvenserne for miljø og klima. Det skal
videre bemærkes, at da tilladelsesprocedurerne i undergrundsloven vedrørende
meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter implementerer
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/6
L 30 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at stoppe for muligheden for tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter efter såkaldte minirunder og naboblokprocedurer, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2480281_0002.png
koncessionsdirektivets bestemmelser herom, udestår en nærmere vurdering af for-
holdet mellem den i ændringsforslaget foreslåede model og implementering af kon-
cessionsdirektivet.
Jeg vil afslutningsvis bemærke, at L 30 udmønter dele af Aftale om fremtiden for
olie- og gasindvinding i Nordsøen indgået mellem regeringen, Venstre, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
den 3. december 2020. Aftalepartierne er enige om, at det forsat skal være muligt
at ansøge om efterforsknings- og produktionstilladelser efter henholdsvis mini-
runde- og naboblokprocedurerne på samme måde som på nuværende tidspunkt.
Der er således tale om elementer, der indgår i en samlet aftale, hvor aftaleparterne
har taget ansvar for alle elementerne heri.
Regeringen ser derfor ikke grundlag for at støtte et sådant ændringsforslag.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund
(Stop for efterforskning og indvinding af kulbrinter efter 2050, stop for nye udbuds-
runder, indskrænkning af olie- og gasområdet m.v.) (L 30)
Ændringsforslag
Af Søren Egge Rasmussen (EL):
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Stop for efterforskning og indvinding af kulbrinter efter 2050, stop for nye tilladel-
ser til efterforskning og indvinding af kulbrinter m.v.)«.
[Udvidelse af lovforslaget så der ikke fremover vil kunne meddeles tilladelser til ef-
terforskning og indvinding af kulbrinter i Danmark]
Til § 1
2)
Nr. 2
affattes således:
Side
2/6
L 30 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at stoppe for muligheden for tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter efter såkaldte minirunder og naboblokprocedurer, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2480281_0003.png
»2.
§ 3, stk. 2,
affattes således:
»Der kan ikke meddeles tilladelse efter stk. 1 til forundersøgelser med henblik på
efterforskning og indvinding af kulbrinter.«.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede afskaffelse af samtlige procedu-
rer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 5, stk. 1, 2. pkt.
affattes således:
»Der kan ikke meddeles tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter«.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede afskaffelse af samtlige procedu-
rer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter]
4)
Nr. 3-10
udgår, og i stedet indsættes:
»3.
§§ 12 og 12 a
ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede afskaffelse af samtlige procedu-
rer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter]
4.
§ 13, stk. 1,
affattes således:
»Tilladelser til efterforskning af kulbrinter kan, såfremt særlige omstændigheder fo-
religger, forlænges med henblik på efterforskning med indtil 4 år ad gangen. Den
samlede efterforskningsperiode kan dog kun undtagelsesvis overstige 10 år.«.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede afskaffelse af samtlige procedu-
rer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter]
5)
I
Nr. 15
udgår »meddeles eller«.
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede afskaffelse af samtlige procedu-
rer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter]
6)
Nr. 16
affattes således:
»16.
Bilag 1
til loven ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede afskaffelse af samtlige procedu-
rer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter samt af-
skaffelse af muligheden for at få tilladelse til forundersøgelser med henblik på efter-
forskning og indvinding af kulbrinter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at ophæve den gældende undergrunds-
lovs § 12, stk. 1, litra a og c. Muligheden for, med henblik på meddelelse af tilladel-
ser til efterforskning og indvinding af kulbrinter, at igangsætte udbudsrunder (litra a)
Side
3/6
L 30 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at stoppe for muligheden for tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter efter såkaldte minirunder og naboblokprocedurer, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2480281_0004.png
samt have en Åben Dør-ordning (litra c), fjernes således fra loven. Ændringsforsla-
get indebærer, at minirunde- og naboblokprocedurerne efter den gældende under-
grundslovs § 12, stk. 1, litra b og d, fremover heller ikke vil kunne anvendes.
Tilladelsesprocedurerne i den gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a-d, im-
plementerer artikel 3, stk. 2-4 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF af
30. maj 1994 om betingelser for tildeling og udnyttelse af tilladelser til prospekte-
ring, efterforskning og produktion af kulbrinter, EF-Tidende 1994, nr. L 164, side 3
(herefter koncessionsdirektivet). Det fremgår af koncessionsdirektivets artikel 2,
stk. 1, at ”Medlemsstaterne bevarer retten til at bestemme, hvilke områder inden for
deres territorium der skal gøres tilgængelige for prospektering, efterforskning og
produktion af kulbrinter.” Det følger endvidere af koncessionsdirektivets artikel 3,
stk. 1, at medlemsstaterne er forpligtede til at anvende procedurer for meddelelse
af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter, der er i overensstemmelse
med direktivets artikel 3, stk. 2 eller stk. 3, eller, under visse omstændigheder efter
artikel 3, stk. 4. Koncessionsdirektivets artikel 3, stk. 2, litra a (udbudsrunder) og b
(minirunder), er implementeret i den gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a
og b. Koncessionsdirektivets artikel 3, stk. 2, litra b (Åben Dør-ordninger), er imple-
menteret i den gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra c, mens direktivets arti-
kel 3, stk. 4 (nabobloktilladelser), er implementeret i den gældende undergrunds-
lovs § 12, stk. 1, litra d. Da ændringsforslaget indebærer, at ingen af de tilladelses-
procedurer, der er tilladt efter koncessionsdirektivet, vil kunne anvendes, vil der
fremover ikke kunne meddeles nye tilladelser til efterforskning og indvinding af kul-
brinter i Danmark. Det foreslås på den baggrund, at lovforslagets undertitel æn-
dres, således at undertitlen afspejler, at der ikke fremover vil kunne meddeles nye
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter.
Til nr. 2
Efter den gældende undergrundslovs § 3, stk. 2, kan der kun meddeles tilladelser til
forundersøgelser med henblik på efterforskning og indvinding af kulbrinter efter den
gældende undergrundslovs § 3, stk. 1, inden for det på bilag 1 til loven angivne om-
råde. Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås, at der i undergrundslovens § 3, stk. 2,
indsættes et nyt 2. punktum, der sikrer, at tilladelser til forundersøgelser med hen-
blik på efterforskning og indvinding af kulbrinter ikke meddeles ud over den i lov-
forslagets § 1, nr. 15, foreslåede slutdato for efterforskning og indvinding af kulbrin-
ter den 31. december 2050.
Ændringsforslaget indebærer, at der fremover ikke vil kunne meddeles nye tilladel-
ser til efterforskning og indvinding af kulbrinter. Som konsekvens heraf foreslås det,
at lovforslagets § 1, nr. 2, affattes således, at det af undergrundslovens § 3, stk. 2,
vil fremgå, at der heller ikke vil kunne meddeles nye tilladelser til forundersøgelser
med henblik på efterforskning og indvinding af kulbrinter.
Til nr. 3
Side
4/6
L 30 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at stoppe for muligheden for tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter efter såkaldte minirunder og naboblokprocedurer, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2480281_0005.png
Efter den gældende undergrundslovs § 5, stk. 1, 2. pkt., kan der kun meddeles tilla-
delser til efterforskning og indvinding af kulbrinter efter den gældende undergrunds-
lovs § 5, stk. 1, inden for det på bilag 1 til loven angivne område. Ændringsforslaget
indebærer, at der fremover ikke vil kunne meddeles nye tilladelser til efterforskning
og indvinding af kulbrinter. Som konsekvens heraf foreslås det, at undergrundslo-
vens § 5, stk. 1, 2. pkt., affattes, således at det af undergrundslovens § 5, stk. 1, 2.
pkt. fremgår, at der ikke fremover vil kunne meddeles nye tilladelser til efterforsk-
ning og indvinding af kulbrinter.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 3 og nr. 10, foreslås, at der i undergrundslovens § 7, 1.
pkt., om længden af tilladelser til efterforskning og indvinding af råstoffer, meddelt i
henhold til lovens § 5, og § 13, stk. 1, 1. pkt., om længden af tilladelser til efter-
forskning af kulbrinter, indsættes henvisninger til den i lovforslagets § 1, nr. 15, fo-
reslåede slutdato for efterforskning og indvinding af kulbrinter den 31. december
2050. De foreslåede § 1, nr. 3 og nr. 10 sikrer konsistens med den foreslåede § 1,
nr. 15.
Den gældende undergrundslovs § 12 og § 12 a, regulerer procedurerne for medde-
lelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter (§ 12), samt bestem-
melser om kriterier for meddelelse af tilladelser (§ 12 a). Med lovforslagets § 1, nr.
4 foreslås at ophæve den gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a (udbuds-
runder) og c (Åben Dør-ordninger). Lovforslagets § 1, nr. 5-9, indeholder en række
konsekvensændringer af undergrundslovens 12, stk. 1-4, der sikrer konsistens med
den foreslåede ophævelse af § 12, stk. 1, litra a og c.
Ændringsforslaget indebærer, at der fremover ikke vil kunne meddeles nye tilladel-
ser til efterforskning og indvinding af kulbrinter. Som konsekvens heraf foreslås, at
lovforslagets § 1, nr. 3-10, udgår. Som yderligere konsekvens af ønsket om at af-
skaffe alle procedurer for meddelelse af tilladelser, foreslås det i ændringsforsla-
gets nr. 4, at ophæve den gældende undergrundslovs § 12 og § 12 a. Den foreslå-
ede ændring af lovens § 13, stk. 1, er en lovteknisk konsekvensændring af, at det
med ændringsforslaget ikke fremover vil være muligt at meddele tilladelser til efter-
forskning af kulbrinter.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 15, foreslås bl.a., at tilladelser til efterforskning og indvin-
ding af kulbrinter ikke kan meddeles eller forlænges længere end til den 31. decem-
ber 2050. Ændringsforslaget indebærer, at der fremover ikke vil kunne meddeles
nye tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter. Den foreslåede ændring
Side
5/6
L 30 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at stoppe for muligheden for tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter efter såkaldte minirunder og naboblokprocedurer, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2480281_0006.png
af lovforslagets § 1, nr. 15, er en lovteknisk konsekvensændring af, at det med æn-
dringsforslaget ikke fremover vil være muligt at meddele tilladelser til efterforskning
af kulbrinter.
Til nr. 6
Bilag 1 til den gældende undergrundslov afgrænser det geografiske område for ud-
stedelse af tilladelser til forundersøgelser med henblik på efterforskning og indvin-
ding af kulbrinter, jf. § 3, stk. 2, og tilladelser til efterforskning og indvinding af kul-
brinter, jf. § 5, stk. 1, 2. pkt. Med lovforslagets § 1, nr. 16, foreslås en yderligere af-
grænsning af området, så det fremover alene vil omfatte olie- og gasområdet i
Nordsøen vest for 6 grader 15 minutter østlig længde.
Ændringsforslaget indebærer, at der fremover ikke vil kunne meddeles nye tilladel-
ser til forundersøgelser med henblik på efterforskning og indvinding af kulbrinter ef-
ter lovens § 3 og tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter efter lovens
§ 5. Som konsekvens heraf, vil lovens bilag 1 være overflødigt. Den foreslåede æn-
dring af lovforslagets § 1, nr. 16, er en lovteknisk konsekvensændring af, at det
med ændringsforslaget ikke fremover vil være muligt at meddele tilladelser til efter-
forskning af kulbrinter.
Side
6/6