Side1af2
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
20. oktober 2021
Svar på Indenrigs- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 7 (L 3) af 15.
oktober 2021 stillet efter ønske fra Christina Thorholm (RV).
Spørgsmål
KOMBIT nævner i sit høringssvar, at perioden fra den 25. til den 30. november er
det tidspunkt, hvor ydelsessystemet sender 160.000 ydelsesspecifikationer ud. Har
dette givet anledning til overvejelser, om at bistå kommunerne med at sikre, at alle
ydelsesmodtagere bliver informeret om, at de ikke modtager deres
ydelsesspecifikation rettidigt?
Svar
Det kan bekræftes, at det har været overvejet nøje at vælge det mest hensigtsmæs-
sige tidspunkt til omstillingsperioden. Desværre er det i sagens natur ikke muligt at
finde et tidspunkt, hvor det ikke vil være til gene for nogle aktører.
Digitaliseringsstyrelsen vil oplyse kommunerne om, at de skal sikre kommunika-
tion til borgerne, såfremt omstillingsperioden påvirker specifikke udsendelser,
som fx den fra KOMBIT.
Udbetalingen af beløb foregår fra andre it-systemer end Digital Post. Selve udbe-
talingerne påvirkes ikke af fremsendelsen af digitale postmeddelelser, hvorfor ud-
betalingen i forbindelse med månedsskifte, ikke påvirkes af skift af leverandør af
Digital Post.
I forhold til KOMBITs bekymring om at deres it-systemer efter deres udsagn ikke
er robuste over for længere perioder, hvor postsystemet ikke vil kunne tilgås, kan
det oplyses, at Digitaliseringsstyrelsen etablerer funktionalitet til at udskyde leve-
ring af posten. Dermed kan de offentlige afsendere i omstillingsperioden fortsat
sende post, der herefter lægges i kø i den nye postløsning og automatisk leveres
ved idriftsættelsen. Det medfører, at afsendersystemerne hos den enkelte offent-
lige afsender ikke belastes af store mængder ophobet post.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K