Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 173
Offentligt
2574811_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 3545
12. maj 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr.1, (L
173
bilag [bilagsnummer]), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren oversende en liste over, hvilke af tiltagene i lovforslaget, der er for-
ligsbelagte, og hvilke der ikke er forligsbelagte? Ministeren bedes i den forbindelse
konkret redegøre for, hvorfor områderne ikke er forligsbelagte i det tilfælde, at de
ikke er det.”
Svar:
Nedenfor ses en oversigt, som også blev oversendt i forbindelse med besvarelse af
BEU alm. del spørgsmål nr. 632 om forligsbelægninger på dagpengeforslagene i
Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative
virksomheder
af 9. september 2021. I det oversendte svar fra 15. september 2021
fremgik nedenstående tabel 1 som svar på spørgsmålet.
Tabel 1
Dagpengeforslag i
”Hurtigere i job, et stærkere
arbejdsmar-
ked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder”
og forligsvurdering
Forslag
Dimittendsatsen nedsættes til 9.500 kr. måned for
ikke-forsørgere under 30 år og 12.000 kr. pr. måned
for ikke-forsørgere, der er over 30 år.
Forligsvurdering
Forslaget vurderes at være omfattet af forlig på dagpenge-
området (S, V, DF, K og LA). Det skyldes, at forslaget æn-
drer på dimittendsatser, som er fastlagt i den forligsbelagte
Aftale om et tryggere dagpengesystem.
Forslaget vurderes at være omfattet af forlig på dagpenge-
området (S, V, DF, K og LA). Det skyldes, at forslaget æn-
drer på den ordinære dagpengeperiode på to år, som er
grundlaget for muligheden for et års fleksibel forlængelse,
der blev fastlagt i den forligsbelagte
Aftale om et tryggere
dagpengesystem
Forslaget vurderes at være omfattet af forlig på dagpenge-
området (S, V, DF, K og LA). Det skyldes, at forslaget æn-
drer på bestemmelserne om, at en person der gennemfører
en uddannelse normeret til mindst 18 måneder, kan opnå
Dimittenders ordinære dagpengeperiode reduceres
fra to år til ét år.
Dimittender skal fremadrettet opfylde et sprogkrav
for at kunne modtage dimittenddagpenge. Dimitten-
der, som har vist aktuel tilknytning til det danske ar-
bejdsmarked, undtages fra sprogkravet.
L 173 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke af tiltagene i lovforslaget der er forligsbelagte, og hvilke der ikke er forligsbelagte, til beskæftigelsesministeren
2574811_0002.png
ret til dagpenge på dimittendvilkår. Disse betingelser blev
aftalt i den forligsbelagte
Aftale om et tryggere dagpengesy-
stem.
Reduktion af a-kassekontingent for dimittenddag-
pengemodtagere.
Beskæftigelsestillæg i de første tre måneder af dag-
pengeperioden, så dagpengeudbetalingen bliver op
til 23.000 kr. pr. måned.
Forslaget vurderes ikke at være forligsbelagt, da reglerne
ikke indgår i forligsbelagte aftaler på dagpengeområdet.
Forslaget vurderes ikke at være forligsbelagt, da reglerne
ikke indgår i forligsbelagte aftaler på dagpengeområdet.
Mere fleksible fradragsregler (tekniske belægninger)
Forslaget vurderes ikke at være forligsbelagt, da reglerne
i den måned et a-kassemedlem tilmelder eller afmel-
ikke indgår i forligsbelagte aftaler på dagpengeområdet.
der sig jobcenteret
Det bemærkes, at forliget på lovforslagets tre initiativer omhandlende dimitten-
der er blevet opsagt delvist, hvorfor dimittendsatserne, dagpengeperioden for di-
mittender samt optjeningsretten for dimittenddagpenge efter næstkommende fol-
ketingsvalg ikke vil være en del af forliget på dagpengeområdet.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2