Beskæftigelsesministerens besvarelse af § 20-spørgsmål nr.
S783 af 4. november 2005 stillet af Jørgen Arbo-Bæhr (EL).
Spørgsmål nr. S783:
"Havde ministeren før udarbejdelsen af lovforslaget om (bl.a.) bortfald af
kontanthjælp til hjemmegående ægtefæller
og afskaffelse af
ægtefælletillægget sikret sig et overblik over konsekvenserne af dette
lovforslag i forhold til boligsikring eller andre bestemmelser, hvor
ændringen af reglerne for kontanthjælp har økonomiske og sociale
følgevirkninger, og vil ministere n i givet fald oversende de relevante notater
eller lignende til Arbejdsmarkedsudvalget?"
Svar:
I forbindelse med udarbejdelsen af de økonomiske bemærkninger til u dkast
til lovforslag er der foretaget beregninger af de afledte økonomiske kons e-
kvenser for udgifterne til boligstøtte ved indførelse af reglen om bortfald af
kontanthjælp til en hjemmegående ægtefælle og afskaffelse af ægtefælleti
l-
lægget. Beregningerne er foretaget i samarbejde med Socialministeriet,
hvorunder boligstøttereglerne h ø
Ved beregningerne er der bl.a. taget udgangspunkt i, at regelændringen vil
føre til øgede udgifter til boligstøtte , hvilket skyldes to forhold. Når en
hjemmegående ægtefælle ikke længere modtager kontanthjælp på grund af
300 timersreglen, vil vedkommende heller ikke være omfattet af loftet. Det
betyder, at der vil kunne udbetales (en højere) boligstøtte, da det jo er boli g-
støtten, der reduceres, når man omfattes af loftet. Samtidig vil et æ gtepar, der
opnår de 300 timers arbejde , kunne undgå virkningerne af loftet, fordi ar-
bejdsindtægter betyder, at virkningerne af loftet helt eller delvist o phæves
Det har derimod ikke ved beregningerne været inddraget, at § 15
i
lov om
individuel boligstøtte fastlægger, at o verstiger lejen halvdelen af husstands-
indkomsten, skal kommunalbestyrelsen efter en samlet vurdering af hus-
standsmedlemmernes økonomiske og personlige forhold bestemme, om b o-
ligstøtte kan ydes. Det samme gælder, hvis særlige forhold, f.eks. i forbi
n-
delse med ansøgerens afståelse af sin hidtidige bolig og le je af den lejlighed,
hvortil boligstøtte søges, sandsynliggør, at lejeaftalen er tilrettelagt med sæ
r-
ligt henblik på opnåelse af boligstøtte. Kommunalbestyrelsen kan bestemme,
at boligstøtte ydes med et nedsat b eløb.
November 2005
Vores sag
05-119-0389/104-0006