Beskæftigelsesministerens besvarelse af § 20-spørgsmål nr. S783 af 4. november 2005 stillet af Jørgen Arbo-Bæhr (EL). Spørgsmål nr. S783: "Havde ministeren før udarbejdelsen af lovforslaget om (bl.a.) bortfald af kontanthjælp til hjemmegående ægtefæller og afskaffelse af ægtefælletillægget sikret sig et overblik over konsekvenserne af dette lovforslag i forhold til boligsikring eller andre bestemmelser, hvor ændringen af reglerne for kontanthjælp har økonomiske og sociale følgevirkninger, og vil ministere n i givet fald oversende de relevante notater eller lignende til Arbejdsmarkedsudvalget?" Svar:   I forbindelse med udarbejdelsen af de økonomiske bemærkninger til u   dkast til lovforslag er der foretaget beregninger af de afledte økonomiske kons e- kvenser for udgifterne til boligstøtte ved indførelse af   reglen om bortfald af kontanthjælp til   en hjemmegående ægtefælle og afskaffelse af ægtefælleti l- lægget. Beregningerne er foretaget i samarbejde med Socialministeriet, hvorunder boligstøttereglerne h ø Ved beregningerne er der bl.a. taget udgangspunkt i, at regelændringen vil føre til øgede udgifter til boligstøtte   , hvilket skyldes to forhold. Når en hjemmegående ægtefælle ikke længere modtager kontanthjælp på grund af 300 timersreglen, vil vedkommende heller ikke være omfattet af loftet. Det betyder, at der vil kunne udbetales (en højere) boligstøtte, da det jo er boli  g- støtten, der reduceres, når man omfattes af loftet.   Samtidig vil et æ  gtepar, der opnår de 300 timers arbejde , kunne undgå virkningerne af  loftet, fordi ar- bejdsindtægter betyder, at virkningerne af loftet helt eller delvist o  phæves Det har derimod ikke ved beregningerne været   inddraget, at § 15 i lov om individuel boligstøtte  fastlægger, at ”o   verstiger lejen halvdelen af husstands- indkomsten, skal kommunalbestyrelsen efter en samlet vurdering af hus- standsmedlemmernes økonomiske og personlige forhold bestemme, om b o- ligstøtte kan ydes. Det samme gælder, hvis særlige forhold, f.eks. i forbi n- delse med ansøgerens afståelse af sin hidtidige bolig og le  je af den lejlighed, hvortil boligstøtte søges, sandsynliggør, at lejeaftalen er tilrettelagt med sæ r- ligt henblik på opnåelse af boligstøtte. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at boligstøtte ydes med et nedsat b eløb. ” November 2005 Vores sag 05-119-0389/104-0006
2/2 Bestemmelsen siger ikke, at boligstøt ten skal falde væk  , når lejen overst iger halvdelen af husstandsindkomsten, således som denne er fastlagt i boligstø  t- telovens § 8. Der er - som det fremgår  - tale om en skønsregel, hvor komm u- nen efter en samlet vurdering af de økonomiske og personlige forho ld skal tage stilling til, om der kan ydes boligstøtte, evt. med et nedsat beløb.   Da det er lovens formål at yde boligstøtte, når indtægten er lav i forhold til lejen, kan bestemmelsen kun anvendes, når der foreligger ganske særlige forhold, som gør det ur imeligt, at der ydes boligstøtte eller fuld boligstøtte.    Jeg har også  forstået, at reglen anvendes forholdsvis sjæ   ldent. Det har derfor ikke været relevant at   foretage beregninger på baggrund af den nævnte regel  . Vedlagte familietypeeksempler blev udarbejdet i forbindelse med forhand- lingerne om integrationspakken.