Spørgsmål nr. 17 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23. november
2021 fra IT-Politisk Forening, jf. L 93
– bilag 4?”
Svar:
Det er af afgørende betydning for regeringen at sikre, at politiet har de ef-
terforskningsredskaber, der skal til for at kunne bekæmpe kriminalitet og
sikre borgernes tryghed, og for at anklagemyndigheden kan strafforfølge til-
talte ved domstolene. Regeringen foreslår på den baggrund en revision af
reglerne om registrering og opbevaring af teletrafik m.v., der i videst muligt
omfang
–
inden for rammerne af EU-retten
–
skal medvirke til at sikre, at
trafikdata mv. fortsat kan anvendes til effektiv kriminalitetsbekæmpelse.
Som det fremgår af punkt 3.7.3.3 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger, er det Justitsministeriets opfattelse, at La Quadrature du Net-
dommen
–
ud over hastesikring
–
alene regulerer data, der gøres registre-
rings- og opbevaringspligtige i medfør af regler, der udformes på baggrund
af artikel 15, stk. 1, i direktiv nr. 2002/58 (e-databeskyttelsesdirektivet).
På den baggrund er det fremsatte lovforslag udformet således, at pålæg om
edition af data, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige efter de fo-
reslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven, vil kunne meddeles som led i ef-
terforskningen af en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, eller
en krænkelse som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, i lov om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning, jf. retsplejelovens § 804.
Mens pålæg om edition af data, der er registrerings- og opbevaringspligtige
efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven, alene vil kunne meddeles
i de tilfælde, hvor oplysningerne anvendes af politiet til bekæmpelse af grov
kriminalitet eller beskyttelse af den nationale sikkerhed, jf. den foreslåede §
804 a i retsplejeloven.
Det forhold, at der efter det fremsatte lovforslag vil gælde et kriminalitets-
krav for udlevering af de nævnte registrerings- og opbevaringspligtige op-
lysninger, nødvendiggør, at udbyderne kan filtrere disse oplysninger fra op-
Side 2/3
lysninger, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslå-
ede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven. Der henvises i den forbindelse til pkt.
3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet har noteret det af IT-Politisk Forening anførte om, at tele-
selskaberne vil kunne spare betydelige udgifter, hvis det ikke forudsættes,
at de kan filtrere oplysninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige
efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven, fra oplysninger, der ikke
er registrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i
retsplejeloven.
Justitsministeriet er ved at se på dette forslag og det lignende forslag, som
er rejst af Teleindustrien, herunder hvordan de nævnte forslag vil påvirke
politiets og anklagemyndighedens muligheder for at bekæmpe kriminalitet.
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 6 til lovforslaget.
Afslutningsvis bemærkes det, at det er Justitsministeriets vurdering, at lov-
forslaget er i overensstemmelse med EU-retten. For så vidt angår den væ-
sentlige procesrisiko, som IT-Politisk Forening henviser til, fremgår Justits-
ministeriets overvejelser i den anledning under pkt. 3.7.2 i det fremsatte lov-
forslags almindelige bemærkninger.
Side 3/3