Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2533958_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. februar 2022
Sikkerhedskontor II
DASI
2021-187-0043
2337992
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 97 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 21. februar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm., om den økonomiske og administrative byrde for teleudbyderne forbundet med frasortering af lokaliseringsdata knyttet til slutbrugerens sms- og tale-kommunikation er undersøgt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 97 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor ministerens ændringsfor-
slag benytter en anden definition af lokaliseringsdata end EU?
Der henvises til L 93
bilag 29.”
Svar:
Det er ikke med ændringsforslagene Justitsministeriets intention at ændre
ved eller skabe uklarhed omkring, hvilke datatyper der fremadrettet skal
være registrerings- og opbevaringspligtige. Det har derfor været nødvendigt
i ændringsforslagene at fastsætte en definition af lokaliseringsdata, der ikke
omfatter de lokaliseringsdata, som allerede er omfattet af definitionen af tra-
fikdata i det fremsatte lovforslag, og dermed ikke er registrerings- og opbe-
varingspligtige.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige be-
mærkninger, foreslås det, at registrerings- og opbevaringspligterne i lov-
forslaget generelt vil skulle omfatte de data, der er registrerings- og opbe-
varingspligtige i dag. Det vil sige de data, der efter retsplejelovens § 786,
stk. 4, og
regler udstedt i medfør heraf registreres og opbevares som ”tele-
trafik” (trafikdata).
Forpligtelsen til at foretage registrering og opbevaring af trafikdata vil her-
efter bl.a. omfatte følgende oplysninger om fastnet- og mobiltelefoni samt
SMS-, EMS- og MMS-kommunikation:
”den eller de celler en mobiltelefon
er forbundet til ved kommunikationens start og afslutning, samt de tilhø-
rende masters præcise geografiske eller fysiske placering på tidspunktet for
kommunikationen.”
Disse lokaliseringsdata, som udgør trafikdata i forbindelse med telefoni- og
SMS/MMS-kommunikation, er således også i dag registrerings- og opbeva-
ringspligtige, idet de anses for omfattet af forpligtelsen i retsplejelovens §
786, stk. 4, eller regler fastsat i medfør heraf. De vil også efter lovforslaget
fremadrettet være registrerings- og opbevaringspligtige.
Med ændringsforslag nr. 26 og 30 foreslås det, at de med lovforslaget fore-
slåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven ændres, så de omfatter trafik- og
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm., om den økonomiske og administrative byrde for teleudbyderne forbundet med frasortering af lokaliseringsdata knyttet til slutbrugerens sms- og tale-kommunikation er undersøgt, til justitsministeren
lokaliseringsdata. Det vil i forhold til det fremsatte lovforslag betyde, at be-
stemmelserne også vil finde anvendelse ved pålæg om udlevering af lokali-
seringsdata, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige efter de fore-
slåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt i
medfør af disse bestemmelser.
Ved
”trafikdata”
skal efter ændringsforslagene forstås samme definition
som den, der bl.a. anføres i pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags alminde-
lige bemærkninger, jf. også pkt. 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags alminde-
lige bemærkninger. Det vil bl.a. sige, at definitionen vil omfatte de lokali-
seringsdata, som udgør trafikdata i forbindelse med telefoni- og SMS/MMS-
kommunikation, jf. ovenfor.
Der lægges dog med ændringsforslagene op til, at også lokaliseringsdata,
der ikke er omfattet af registrerings- og opbevaringspligterne i de foreslåede
§§ 786 a-786 e i retsplejeloven og pålæg eller regler udstedt i medfør heraf,
skal være omfattet af de foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven.
Det har derfor været nødvendigt at fastsætte en definition af lokaliserings-
data, der tager højde for, at der både er lokaliseringsdata, der er registre-
rings- og opbevaringspligtige, og lokaliseringsdata, der ikke er.
Ved
”lokaliseringsdata”
skal efter ændringsforslagene forstås oplysninger
om, hvor et kommunikationsapparat befinder sig eller har befundet sig i for-
bindelse med aktiv brug, eller hvor apparatet har befundet sig ved signale-
ring til mobilnetværket, selvom apparatet ikke aktivt har været anvendt, i
det omfang disse oplysninger ikke falder ind under lovforslagets definition
af
”trafikdata”,
jf. ovenfor.
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil
”lokaliseringsdata”
bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbindelse med internetbrug (mobildata)
og lokaliseringsdata fra telefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om
telefonen ikke aktivt anvendes. Det afgørende for, om oplysningerne vil
skulle anses som
”lokaliseringsdata”
omfattet af den foreslåede bestem-
melse, er ikke, hvordan oplysningerne er blevet genereret fra kommunikati-
onsapparatet, men om oplysningerne fra kommunikationsapparatet viser,
hvor apparatet befinder eller har befundet sig.
Side 3/3