Retsudvalget 2021-22
L 93 Bilag 32
Offentligt
2531260_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2021-22
Ændringsforslag stillet den 14. februar 2022 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
(Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
Af
justitsministeren:
Til § 1
26)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 781 a
ændres »oplysnin-
ger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter §§ 786
a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af
disse bestemmelser« til: »trafik- og lokaliseringsdata«.
[Udvidelse af datatyper omfattet af kriminalitetskrav ved
teleoplysning og udvidet teleoplysning]
27)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c
indsættes i
stk.
1
og
2
efter »trafikdata«: », dog ikke om fastnettelefoni,
herunder udbydernes egne internettelefonitjenester,«.
[Indskrænkning af data omfattet af pålæg om målrettet geo-
grafisk registrering og opbevaring af trafikdata]
28)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 d
indsættes i
stk. 1
som
2. pkt.:
»Udbydere kan dog ikke meddeles pålæg om at foretage
målrettet registrering og opbevaring af trafikdata om fastnet-
telefoni, herunder udbydernes egne internettelefonitjenester,
vedrørende bestemte områder.«
[Indskrænkning af data omfattet af pålæg vedrørende regi-
strering og opbevaring af trafikdata vedrørende bestemte
områder]
29)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 h
ændres »re-
gistrering og verificering« til: »registrering, indberetning,
verificering og opbevaring«, og efter »nummeroplysnings-
data« indsættes: »og andre identifikationsoplysninger samt
tilsyn hermed og oplysningspligt«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om regi-
strering, indberetning, verificering og opbevaring af num-
meroplysningsdata og andre identifikationsoplysninger samt
tilsyn hermed og oplysningspligt]
30)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 a
ændres »oplys-
ninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter §§
786 a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af
disse bestemmelser,« til: »trafik- og lokaliseringsdata«.
[Udvidelse af datatyper omfattet af kriminalitetskrav ved
edition]
31)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 b
ændres i
stk.
2
»Oplysninger, som opbevares som følge af §§ 786 a-786
f eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af disse
bestemmelser,« til: »Trafik- og lokaliseringsdata«.
[Konsekvens af udvidelse af datatyper omfattet af kriminali-
tetskrav]
Til § 2
32)
Nr. 2
udgår.
[Bortfald af krav om indberetning af oplysninger om unikt
id på slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere
til forsyningspligtudbyderens landsdækkende nummeroply-
sningstjeneste (118-databasen)]
Til § 3
33)
I
stk. 1
ændres »1. januar 2022, jf. dog stk. 2« til: »3.
marts 2022«.
[Ændring af ikrafttrædelsesdato]
34)
Stk. 2
og
3
udgår.
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 2-5.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 32]
AX027346
L 93 - 2021-22 - Bilag 32: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 14. februar 2022 af justitsministeren
2531260_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 26 og 30
Det foreslås med ændringsforslagene, at de med lovfor-
slaget foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven ændres,
så de omfatter trafik- og lokaliseringsdata. Det vil i forhold
til det fremsatte lovforslag betyde, at bestemmelserne også
vil finde anvendelse ved pålæg om udlevering af lokalise-
ringsdata og trafikdata, der ikke er registrerings- og opbeva-
ringspligtige efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejelo-
ven eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af disse
bestemmelser.
Det vil indebære, at politiet uanset retsplejelovens § 781,
stk. 1, nr. 3, vil kunne foretage teleoplysning, jf. retsplejelo-
vens § 780, stk. 1, nr. 3, og udvidet teleoplysning, jf. retsple-
jelovens § 780, stk. 1, nr. 4, ved pålæg om udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata, hvis efterforskningen angår en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel
i 3 år eller derover, eller en lovovertrædelse omfattet af
straffelovens § 81 a.
Det vil desuden indebære, at pålæg om edition, jf. rets-
plejelovens § 804, af trafik- og lokaliseringsdata kun kan
meddeles, hvis efterforskningen angår en lovovertrædelse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover,
en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller
13, en overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2, § 125,
§ 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, en krænkelse eller
overtrædelse, som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3 eller en
lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Ved »trafikdata« skal efter ændringsforslaget forstås
samme definition som den, der bl.a. anføres i punkt 3.1.3.4
i det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger, jf.
også punkt 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger.
Ændringsforslaget vil dermed indebære, at retsplejelo-
vens §§ 781 a og 804 a vil omfatte trafikdata, uanset om
oplysningerne er omfattet af en pligt til registrering og opbe-
varing efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven
eller pålæg eller regler udstedt i medfør heraf eller ej.
Der vil, for så vidt angår adgang til trafikdata, ikke
være nogen ændring i forhold til det fremsatte lovforslag
ved indgreb i meddelelseshemmeligheden eller ved pålæg
om udlevering (edition) af trafikdata i perioder med gene-
rel og udifferentieret registrering og opbevaring af trafikda-
ta. Det skyldes, at de foreslåede §§ 781 a og 804 a i det
fremsatte lovforslag allerede omfatter oplysninger, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§
786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør heraf. I perioder med generel og udifferen-
tieret registrering og opbevaring af trafikdata vil trafikdata
omfattet af lovforslagets definition være registrerings- og
opbevaringspligtige efter regler udstedt i medfør af den fore-
slåede § 786 e i retsplejeloven.
I perioder, hvor der alene er iværksat målrettet registre-
ring og opbevaring af trafikdata, vil der imidlertid være en
forskel i forhold til det fremsatte lovforslag. Det skyldes,
at de foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven i det
fremsatte lovforslag alene omfatter oplysninger, der er regi-
strerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786
a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt
i medfør heraf. Det vil sige, at de ikke omfatter trafikdata
vedrørende de personer og områder, der ikke er omfattet af
et pålæg om registrering og opbevaring efter de foreslåede
§§ 786 a-786 d. Med ændringsforslaget lægges der imidler-
tid op til, at også disse oplysninger skal være omfattet af de
foreslåede §§ 781 a og 804 a.
Visse lokaliseringsdata, som udgør trafikdata i forbindel-
se med telefoni- og sms-/mms-kommunikation, er allerede
omfattet af de med det fremsatte lovforslag foreslåede §§
781 a og 804 a i retsplejeloven, idet de er omfattet af lovfor-
slagets definition af trafikdata.
Der lægges med ændringsforslaget imidlertid op til, at
også lokaliseringsdata, der ikke er omfattet af registrerings-
og opbevaringspligterne i de foreslåede §§ 786 a-786 e i
retsplejeloven og pålæg eller regler udstedt i medfør heraf,
skal være omfattet af de foreslåede §§ 781 a og 804 a i
retsplejeloven.
Ved »lokaliseringsdata« skal efter ændringsforslaget for-
stås oplysninger om, hvor et kommunikationsapparat befin-
der sig eller har befundet sig i forbindelse med aktiv brug,
eller hvor apparatet har befundet sig ved signalering til
mobilnetværket, selv om apparatet ikke aktivt har været an-
vendt, i det omfang disse oplysninger ikke falder ind under
lovforslagets definition af trafikdata, jf. ovenfor. Det bemær-
kes, at definitionen dermed er uafhængig af definitionen af
lokaliseringsdata i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om behandling af personoplysninger og beskyttelse af pri-
vatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor.
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil
lokaliseringsdata bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbindel-
se med internetbrug (mobildata) og lokaliseringsdata fra te-
lefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om telefonen
ikke aktivt anvendes. Det afgørende for, om oplysningerne
vil skulle anses som lokaliseringsdata omfattet af den fore-
slåede bestemmelse, er ikke, hvordan oplysningerne er ble-
vet genereret fra kommunikationsapparatet, men om oplys-
ningerne fra kommunikationsapparatet viser, hvor apparatet
befinder eller har befundet sig.
De med ændringsforslaget foreslåede ændringer af de
foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven vil medføre, at
også udlevering af lokaliseringsdata og trafikdata, der ikke
er registrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede
§§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør heraf, vil skulle opfylde de samme betin-
gelser som udlevering af oplysninger, der er registrerings-
og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i
retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør
heraf, jf. de med det fremsatte lovforslag foreslåede §§ 781
a og 804 a.
Anmodning om adgang til trafik- og lokaliseringsdata vil
efter de med ændringsforslaget foreslåede ændringer af de
foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven skulle rettes til
den tjenesteproducerende udbyder.
Det bemærkes, at de med ændringsforslaget foreslåede
ændringer af de foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejelo-
L 93 - 2021-22 - Bilag 32: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 14. februar 2022 af justitsministeren
2531260_0003.png
3
ven ikke vil omfatte oplysninger, der registreres og opbeva-
res efter den med det fremsatte lovforslag foreslåede § 786
f om registrering og opbevaring af oplysninger om en slutbr-
ugers adgang til internettet, der omfatter ip-adresser. Det
skyldes, at disse oplysninger ikke vil være trafik- eller loka-
liseringsdata i lovforslagets forstand. Sådanne oplysninger
vil kunne kræves udleveret efter den almindelige editionsre-
gel i retsplejelovens § 804. Der henvises til punkt 3.3.3 i det
fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger.
Det bemærkes desuden, at de med ændringsforslaget
foreslåede ændringer af de foreslåede §§ 781 a og 804 a
i retsplejeloven bl.a. vil have den konsekvens, at der også
i forbindelse med adgang til oplysninger, der ikke er regi-
strerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786
a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør heraf,
vil skulle beskikkes en indgrebsadvokat for den, som ind-
grebet angår, jf. retsplejelovens §§ 784 og 785. Tilsvarende
vil der skulle ske underretning af den, som indgrebet angår,
jf. reglerne herom i retsplejelovens § 788.
Det bemærkes endvidere, at det foreslåede ændringsfor-
slag vil betyde, at politiet ikke vil kunne få adgang til de
lokaliseringsdata, som udbyderne råder over i egne systemer
til brug for fejlretning m.v., og som ikke er omfattet af
ændringslovforslagets definition af lokaliseringsdata, samt
trafikdata, der ikke efter den foreslåede ordning med målret-
tet registrering og opbevaring gøres registrerings- og opbe-
varingspligtige, efter de gældende regler om edition. Efter
ændringsforslaget vil disse oplysninger således være omfat-
tet af de foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven og vil
dermed kun kunne udleveres i sager om grov kriminalitet.
Ændringsforslaget vil have den følge, at udbyderne ved
udlevering ikke på samme måde, som det forudsættes i det
fremsatte lovforslag, skal kunne adskille oplysninger, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§
786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør af disse bestemmelser, fra oplysninger,
der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige efter de
foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg
eller regler udstedt i medfør af disse bestemmelser. Det skyl-
des, at der for udlevering af disse typer oplysninger som
udgangspunkt vil gælde det samme kriminalitetskrav.
Det bemærkes dog, at der fortsat vil være en forudsæt-
ning om, at udbyderne kan adskille visse oplysninger fra
hinanden ved udlevering i den særlige situation, hvis den
væsentlige procesrisiko, der beskrives under punkt 3.7.2 i
det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger, måtte
blive udløst og det ved domstolene fastslås, at trafikdata, der
er registreret og opbevaret som følge af en pligt til generel
og udifferentieret registrering og opbevaring med henblik på
beskyttelse af den nationale sikkerhed, alene kan anvendes i
sager om beskyttelse af national sikkerhed. I denne situation
vil det således fortsat være en forudsætning, at trafikdata,
der er registrerings- og opbevaringspligtige efter regler ud-
stedt i medfør af den foreslåede § 786 e i retsplejeloven, kan
adskilles fra de oplysninger, der i øvrigt er omfattet af de
med ændringsforslaget foreslåede §§ 781 a og 804 a. Det
skyldes, at der i den situation vil gælde et krav om, at trafik-
data, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter regler
udstedt i medfør af den foreslåede § 786 e i retsplejeloven,
alene vil kunne udleveres i sager om beskyttelse af national
sikkerhed, mens lokaliseringsdata og trafikdata, der ikke er
registrerings- og opbevaringspligtig efter de foreslåede §§
786 a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør
heraf, vil kunne udleveres i sager om grov kriminalitet.
For definitionen af »grov kriminalitet« henvises til
det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger, punkt
3.7.3.1.
Til nr. 27 og 28
Med ændringsforslagene foreslås det, at de med lovfor-
slaget foreslåede § 786 c, stk. 1 og 2, i retsplejeloven
ændres, så bestemmelserne ikke omfatter trafikdata om fast-
nettelefoni, herunder udbydernes egne internettelefonitjene-
ster, der er forbundet via en fastnetforbindelse, der ikke
registreres på master, og som derfor efter dette ændringsfor-
slag anses som en form for fastnettelefoni (herefter ip-tele-
foni). Herudover foreslås det, at § 786 d, stk. 1, ændres, så
udbydere ikke kan meddeles pålæg om at foretage målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata om fastnettelefoni,
herunder ip-telefoni, vedrørende bestemte områder.
Efter ændringsforslaget vil udbyderne således ikke kunne
pålægges at foretage målrettet geografisk registrering og
opbevaring af trafikdata efter de foreslåede § 786 c, stk. 1
og 2, eller målrettet registrering og opbevaring af trafikdata
vedrørende bestemte områder efter den foreslåede § 786 d,
stk. 1, for så vidt angår trafikdata om fastnettelefoni, herun-
der IP-telefoni, der er forbundet via en fastnetforbindelse,
der ikke registreres på master.
Det vil betyde, at forpligtelsen til at foretage målrettet
geografisk registrering og opbevaring af trafikdata efter de
foreslåede § 786 c, stk. 1 eller 2, eller § 786 d, stk. 1, i
retsplejeloven vil gælde:
– følgende oplysninger om mobiltelefoni samt sms-,
ems- og mms-kommunikation:
1) opkaldende nummer (A-nummer) samt navn og adresse
på abonnenten eller den registrerede bruger,
2) opkaldte nummer (B-nummer) samt navn og adresse på
abonnenten eller den registrerede bruger,
3) ændring af opkaldte nummer (C-nummer) samt navn
og adresse på abonnenten eller den registrerede bruger,
4) kvittering for modtagelse af meddelelser,
5) identiteten på det benyttede kommunikationsudstyr
(f.eks. IMSI- og IMEI-numre),
6) den eller de celler, en mobiltelefon er forbundet til
ved kommunikationens start og afslutning, samt de til-
hørende masters præcise geografiske eller fysiske pla-
cering på tidspunktet for kommunikationen og
7) tidspunktet for kommunikationens start og afslutning,
og
følgende oplysninger om udbydernes egne e-mailtjene-
ster:
8) afsendende e-mailadresse og
9) modtagende e-mailadresse.
Det vil således være oplysninger om mobiltelefoni samt
sms-, ems- og mms-kommunikation og oplysninger om ud-
bydernes egen e-mailtjenester, som vil være omfattet af den
L 93 - 2021-22 - Bilag 32: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 14. februar 2022 af justitsministeren
2531260_0004.png
4
målrettede geografiske registrering og opbevaring af trafik-
data efter de foreslåede § 786 c, stk. 1 eller 2, eller § 786
d, stk. 1, i retsplejeloven. Oplysninger om ip-telefoni, der
kan registreres på master og dermed kan sidestilles med
f.eks. mobiltelefoni, og oplysninger om trådløst forbundet
ip-telefoni vil også være omfattet.
Det bemærkes, at ændringsforslaget ikke i øvrigt vil have
betydning for, hvordan trafikdata skal forstås efter lovforsla-
get, jf. punkt 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger.
Til nr. 29
Det foreslås med ændringsforslaget, at den med lovfor-
slaget foreslåede § 786 h i retsplejeloven ændres, så be-
myndigelsen vil omfatte mulighed for at fastsætte regler
om registrering, verificering, indberetning og opbevaring af
nummeroplysningsdata og andre identifikationsoplysninger
samt tilsyn hermed og oplysningspligt.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med den fore-
slåede ordning med målrettet personbestemt registrering og
opbevaring af trafikdata i det fremsatte lovforslag, hvorefter
der er behov for at sikre, at der kan ske en entydig identifi-
kation af slutbrugeren/brugeren af et givet kommunikations-
middel, dels for at det bedst muligt sikres, at politiet af
hensyn til bekæmpelse af grov kriminalitet kan finde frem
til de personer og telefonnumre, der efter loven kan iværk-
sættes målrettet registrering og opbevaring af trafikdata ved-
rørende, dels for at det i videst muligt omfang undgås, at der
uforvarende sker registrering og opbevaring af forkerte per-
soners trafikdata i forbindelse med målrettet personbestemt
registrering og opbevaring af trafikdata.
Ændringsforslaget skal endvidere ses i sammenhæng
med ændringsforslag nr. 32, hvor det foreslås, at det frem-
satte lovforslags krav om indberetning af oplysninger om
unikt id på slutbrugere og eventuelle oplysninger om bruge-
re til 118-databasen skal bortfalde. Ændringsforslag nr. 32
vil medføre, at oplysninger om unikt id på slutbrugere og
eventuelle oplysninger om brugere ikke vil blive omfattet af
telelovens § 31, stk. 2, og derfor ikke vil være at anse for
nummeroplysningsdata.
I medfør af telelovens § 31, stk. 2, er bl.a. oplysnin-
ger om navn og adresse at anse som nummeroplysningsda-
ta. Ifølge § 3 i bekendtgørelse nr. 435 af 9. maj 2011 om
nummeroplysningsdatabaser (nummeroplysningsbekendtgø-
relsen) skal datasælgere indsamle og registrere nummero-
plysningsdata i forbindelse med indgåelsen af kontrakt om
adgang til elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester
mellem udbyderen og slutbrugeren. Det følger desuden af
telelovens § 31, stk. 5, nr. 2, at nummeroplysningsdata altid
skal videregives til forsyningspligtudbyderens landsdækken-
de nummeroplysningstjeneste (118-databasen).
Der forudsættes med ændringsforslaget for det første
fastsat regler om, at udbyderne skal registrere andre iden-
tifikationsoplysninger end nummeroplysningsdata, dvs. op-
lysninger om unikt id på slutbrugere og eventuelle oplys-
ninger om brugere, i forbindelse med oprettelsen af et
abonnement. Det forudsættes, at der fastsættes krav om, at
oplysningerne er registreret forud for, at slutbrugeren opnår
adgang til elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester.
Ved et »unikt id« forstås for slutbrugere, som er fysiske
personer, der er bopælsregistreret i Det Centrale Personre-
gister (CPR), og som ikke er registreret med navne- og
adressebeskyttelse i CPR, den pågældendes personnummer.
For andre fysiske personer forstås ved et »unikt id« navn,
fødselsdato (inklusiv fødselsår), køn, pasnummer eller num-
mer fra nationalt identitetskort og udstedelsesland for passet
eller det nationale identitetskort. For fysiske personer med et
personnummer, som er registreret med navne- og adressebe-
skyttelse i CPR, forstås ved »unikt id« også oplysninger om
personnummeret.
Hvis slutbrugeren er en juridisk person, der er tildelt et
cvr-nummer, forstås ved »unikt id« cvr-nummeret. For slut-
brugere, som er juridiske personer uden cvr-nummer, forstås
ved »unikt id« i stedet selskabsregisteret, hvori den juridiske
person er registreret, og registreringsnummeret.
Ved »eventuelle oplysninger om bruger« forstås oplys-
ninger om den fysiske person, der forventes at anvende
teletjenesten. Der kan derfor være et overlap mellem slut-
brugeren og brugeren, men i flere tilfælde vil slutbrugeren
og brugeren ikke være den samme person. Registrering af
oplysninger om brugeren vil alene skulle ske i det omfang,
at det på tidspunktet for registreringen vides, hvem der er
den forventede bruger af teletjenesten.
Af punkt 3.3.3 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger fremgår, at der ikke med hjemmel i den med
det fremsatte lovforslag foreslåede § 786 h i retsplejeloven
forudsættes fastsat krav til, hvordan verificering af numme-
roplysningsdata skal foretages. Ændringsforslaget vil ændre
herved.
Det forudsættes således for det andet med ændringsfor-
slaget, at der med hjemmel i den med ændringsforslaget
foreslåede § 786 h i retsplejeloven fastsættes regler om den
nærmere metode for verificering af nummeroplysningsdata
og andre identifikationsoplysninger.
For så vidt angår slutbrugere, der er bopælsregistreret i
CPR, og som ikke er registreret med navne- og adressebe-
skyttelse i CPR, forudsættes der fastsat regler, hvorefter ud-
byderne forpligtes til at validere de pågældendes navne- og
adresseoplysninger via opslag i CPR, inden oplysningerne
overføres til 118-databasen.
For så vidt angår slutbrugere, som er andre fysiske per-
soner, forudsættes der fastsat regler om, at udbyderne skal
verificere oplysninger om navn, fødselsdato (inklusiv fød-
selsår), køn, pasnummer eller nummer fra nationalt identi-
tetskort og udstedelsesland for passet eller det nationale
identitetskort ved anmodning om enten fysisk eller digital
forevisning af billedlegitimation i form af et pas eller nati-
onalt identitetskort. Det forudsættes desuden, at der fastsæt-
tes regler om, at verificeringen dokumenteres ved digital
kopi. Dette skal bidrage til, at datakvaliteten i 118-databasen
forbedres, og at der ikke i Danmark kan ske anonym opret-
telse af et abonnement.
For så vidt angår slutbrugere, som er juridiske personer
med cvr-nummer, forudsættes der fastsat regler om, at udby-
derne skal verificere det oplyste cvr-nummer ved opslag i
L 93 - 2021-22 - Bilag 32: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 14. februar 2022 af justitsministeren
2531260_0005.png
5
cvr-registeret (som er offentligt tilgængeligt). For slutbruge-
re, som er juridiske personer uden cvr-nummer, forudsættes
der fastsat regler om, at verificeringen sker ved opslag i det
selskabsregister, slutbrugeren er registreret i.
Formålet hermed er at sikre, at der for såvel fysiske som
juridiske personer foretages en verificering af slutbrugerens
unikke id, der kan bidrage til at sikre, at de angivne oplys-
ninger er korrekte.
Som nævnt ovenfor følger det af telelovens § 31, stk. 5,
nr. 2, at nummeroplysningsdata, herunder navn og adresse
på slutbrugeren, jf. telelovens § 31, stk. 2, altid skal videre-
gives til forsyningspligtudbyderens landsdækkende numme-
roplysningstjeneste (den såkaldte 118-database). Der gælder
dog ikke i dag regler om, inden for hvilke tidsfrister indbe-
retningen skal ske.
Der forudsættes på den baggrund med ændringsforslaget
for det tredje fastsat regler, hvorefter udbyderne forpligtes
til at indberette validerede navne- og adresseoplysninger
til den såkaldte 118-database, umiddelbart efter at validerin-
gen er foretaget. Dette bl.a. for at sikre, at politiet hurtigst
muligt kan knytte navne- og adresseoplysningerne til et per-
sonnummer el. lign. i politiets systemer og derved i videst
muligt omfang kan it-understøtte målrettet personbestemt
registrering og opbevaring af trafikdata. Samtidigheden er
desuden vigtig af hensyn til at sikre entydig identifikation af
slutbrugeren.
Endvidere forudsættes der med ændringsforslaget for det
fjerde fastsat regler, som forpligter udbyderne til dagligt at
berige 118-databasen med ajourførte validerede navne- og
adresseoplysninger fra CPR på de af deres kunder, som måt-
te have ændret navn eller adresse. Dette er for at bidrage til
at sikre en datakvalitet i 118-databasen, som i videst muligt
omfang kan understøtte, at politiet kun iværksætter målrettet
personbestemt registrering og opbevaring af trafikdata for
de korrekte personer.
Der forudsættes ikke med ændringsforslaget fastsat reg-
ler om krav til indberetning af oplysninger om unikt id på
slutbrugere eller eventuelle oplysninger om brugere til 118-
databasen.
Der forudsættes med ændringsforslaget for det femte
fastsat regler, der forpligter udbyderne til inden for en pe-
riode at efterregistrere eksisterende slutbrugere i 118-databa-
sen, bl.a. med navne- og adresseoplysninger, der er validere-
de via CPR, i det omfang det er muligt. Der forudsættes
også fastsat regler om, at udbyderne efterregistrerer og op-
bevarer personnumre, i det omfang det er muligt. Det for-
udsættes desuden, at der med ændringsforslaget fastsættes
regler om, at efterregistreringen skal ske inden for en given
periode, og at udbyderne, i det omfang det ikke er muligt at
foretage efterregistrering inden for denne frist, skal opsige
det pågældende abonnement.
Der vil dog ikke på baggrund af ændringsforslaget kunne
fastsættes regler om efterregistrering af allerede eksisteren-
de taletidskort- og fastnettelefoniabonnenter, herunder ip-te-
lefoniabonnenter. For sådanne abonnenter finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Med ændringsforslaget forudsættes der for det sjette fast-
sat regler i medfør af den med ændringsforslaget foreslåe-
de § 786 h, hvorefter udbyderne forpligtes til at opbevare
slutbrugerens personnummer og eventuelle oplysninger om
brugere, indtil kundeforholdet er udløbet, dvs. også efter at
slutbrugeren har opnået adgang til elektroniske kommunika-
tionsnet eller -tjenester. Forslaget har til formål at sikre, at
udbyderne bl.a. vil kunne bistå politiet med udredning af
fejl i forbindelse med politiets kobling af slutbrugers person-
nummer og vedkommendes navne- og adresseoplysninger i
118-databasen. Det er nødvendigt, at teleudbyderne opbeva-
rer oplysningerne, så politiet efterfølgende kan få oplysning
herom til brug for politiets udvikling af et it-system, som i
videst muligt omfang korrekt skal oversætte slutbrugernes
navne- og adresseoplysninger i 118-databasen til et person-
nummer.
Med ændringsforslaget forudsættes det for det syvende,
at der fastsættes regler om tilsyn med udbydernes overhol-
delse af regler om registrering, verificering, indberetning og
opbevaring af nummeroplysningsdata og andre identifikati-
onsoplysninger samt oplysningspligt fastsat med hjemmel i
den med ændringsforslaget foreslåede § 786 h i retsplejelo-
ven.
Herudover forudsættes der med ændringsforslaget for det
ottende fastsat regler om, at teleudbyderne forpligtes til på
begæring af politiet at oplyse de andre identifikationsoplys-
ninger, som udbyderne er forpligtet til at opbevare efter reg-
ler udstedt i medfør af den med ændringsforslaget foreslåede
§ 786 h i retsplejeloven (dvs. personnumre og eventuelle
oplysninger om brugere). Dette skal ske med henblik på
at udbyderne kan levere de nødvendige oplysninger om de
personnumre, som ligger til grund for navne- og adresseop-
lysningerne i 118-databasen, i forbindelse med politiets ud-
vikling af et it-system, som i videst muligt omfang korrekt
skal oversætte slutbrugernes navne- og adresseoplysninger
i 118-databasen til et personnummer. Når it-systemet er i
drift, vil udbyderne kunne bistå politiet med at sikre korrekt
kobling af slutbrugers personnummer og vedkommendes
navne- og adresseoplysninger i 118-databasen, f.eks. hvis
politiet ikke ud fra de nævnte navne- og adresseoplysninger
entydigt kan koble oplysningerne til et personnummer. End-
videre vil politiet kunne bruge oplysningerne i forbindelse
med udredning af eventuelle fejl i forbindelse med politiets
behandling af navne- og adresseoplysninger til at udfinde
korrekt personnummer. Eventuelle oplysninger om brugere
kan være relevante for politiet i efterforskningsmæssig sam-
menhæng, eksempelvis ved iværksættelse af indgreb efter
retsplejeloven vedrørende telefonnumre, som i 118-databa-
sen er anført som registreret til f.eks. en virksomhed, således
at det er muligt for politiet at undersøge hos udbyderne,
hvem der er bruger af sådanne telefonnumre.
Der forudsættes også med hjemmel i den med ændrings-
forslaget foreslåede § 786 h for det niende i nødvendigt
omfang fastsat overgangsbestemmelser, hvorved der bl.a.
kan tages højde for, at udbyderne skal kunne nå at tilve-
jebringe den nødvendige systemunderstøttelse i forhold til
registrering, verificering, indberetning og opbevaring m.v. af
oplysninger om unikt id om slutbrugere og oplysninger om
eventuelle brugere. På baggrund af sammenhængen med den
foreslåede ordning med målrettet registrering og opbevaring
L 93 - 2021-22 - Bilag 32: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 14. februar 2022 af justitsministeren
2531260_0006.png
6
af trafikdata forudsættes det bl.a., at regler om registrering,
verificering, indberetning og opbevaring m.v. først sættes i
kraft på det tidspunkt, der passer i forhold til de relevante
regler om målrettet registrering og opbevaring af trafikdata
i overgangsperioden. Forslaget skal således ses i sammen-
hæng med det fremsatte lovforslags § 3, stk. 4, hvor det
foreslås, at justitsministeren i en overgangsperiode kan fast-
sætte regler om fravigelse af de foreslåede §§ 786 b-786 d
i retsplejeloven, herunder at reglerne helt eller delvis ikke
skal anvendes. Der henvises til de specielle bemærkninger
hertil.
Endelig forudsættes der for det tiende fastsat regler om,
at uregistrerede taletidskort inden for en periode skal væ-
re omfattet af de samme krav til registrering af nummero-
plysningsdata som andre abonnenter i nummeroplysningsbe-
kendtgørelsen. Dette er for at sikre, at det ikke længere vil
være muligt at købe uregistrerede taletidskort. Det er Justits-
ministeriets opfattelse, at dette kan medvirke til at begrænse
den væsentlige omgåelsesrisiko, som brugen af uregistrere-
rede taletidskort udgør, og som allerede i dag udnyttes af
organiserede kriminelle m.v. Justitsministeriet bemærker, at
registreringen af uregistrerede taletidskort ikke i sig selv vil
kunne forhindre kriminelle i at kommunikere anonymt på
anden vis. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget
om, at alle udbydere vil skulle registrere oplysninger om
unikt id om slutbrugere og eventuelle oplysninger om bruge-
re, jf. lige ovenfor.
Ændringsforslag nr. 29 i sammenhæng med ændringsfor-
slag nr. 30 ændrer således ikke ved, at der med det fremsatte
lovforslag lægges op til, at der skal fastsættes regler, hvor-
efter der inden for en periode vil gælde de samme krav
for uregistrerede taletidskort, som der skal gælde for andre
abonnenter.
Det bemærkes, at ændringsforslag nr. 29 i sammenhæng
med ændringsforslag nr. 32 forventes at kunne have øko-
nomiske konsekvenser for politiet som følge af bl.a. øget
ressourcebehov til udvikling og drift af it-løsningen hos po-
litiet.
Til nr. 31
Med det fremsatte lovforslag foreslås det at indsætte en
ny § 804 b i retsplejeloven, hvorefter udbydere på politiets
begæring som led i efterforskningen af en lovovertrædelse,
der er undergivet offentlig påtale, eller en krænkelse som
nævnt i § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning skal udlevere oplysninger, der identificerer en
slutbrugers adgang til elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester, jf. det foreslåede § 804 b, stk.1.
Med bestemmelsens stk. 2 foreslås det, at oplysninger,
som opbevares som følge af de foreslåede §§ 786 a-786 f i
retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør
af disse bestemmelser, ikke er omfattet af stk. 1.
Med ændringsforslag nr. 26 og 30 foreslås det at udvide
de datatyper, der er omfattet af et kriminalitetskrav ved edi-
tion og teleoplysning og udvidet teleoplysning. Det foreslås
således, at der også for lokaliseringsdata og trafikdata, der
ikke er registrerings- og opbevaringspligtig efter de foreslåe-
de §§ 786 a-786 e, vil gælde, at disse oplysninger alene kan
udleveres, hvis efterforskningen angår en lovovertrædelse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover,
en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller
13, en overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2, § 125,
§ 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, en krænkelse eller
overtrædelse, som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3, eller en
lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Med ændringsforslag nr. 26 og 30 foreslås det at udvide
de datatyper, der er omfattet af et kriminalitetskrav ved edi-
tion og teleoplysning og udvidet teleoplysning. Det foreslås
således, at der også for lokaliseringsdata og trafikdata, der
ikke er registrerings- og opbevaringspligtig efter de foreslåe-
de §§ 786 a-786 e, vil gælde, at disse oplysninger alene kan
udleveres, hvis efterforskningen angår en lovovertrædelse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover,
en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller
13, en overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2, § 125,
§ 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, en krænkelse eller
overtrædelse, som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3, eller en
lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Som konsekvens heraf foreslås det, at det foreslåede §
804 b, stk. 2, i retsplejeloven ændres således, at de oplysnin-
ger, der er omfattet af de med ændringsforslaget foreslåede
§§ 781 a og 804 a i retsplejeloven, dvs. lokaliseringsdata og
trafikdata, også omfattes af bestemmelsen.
Det vil betyde, at disse oplysninger ikke vil kunne udle-
veres efter den foreslåede § 804 b i retsplejeloven, hvor der
ikke gælder et krav om retskendelse eller et kriminalitets-
krav. Udlevering af disse oplysninger vil efter ændringsfor-
slag nr. 1 og 5 i stedet skulle ske efter de foreslåede §§ 781 a
og 804 a i retsplejeloven.
Det bemærkes til ændringsforslaget, at oplysninger, som
opbevares som følge af de foreslåede §§ 786 a-786 f i
retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt i med-
før af disse bestemmelser, fortsat vil være omfattet af det
med ændringsforslaget foreslåede § 804 b, stk. 2, i retsple-
jeloven. Disse oplysninger vil derfor fortsat ikke være om-
fattet af stk. 1. Oplysninger om f.eks. indehaveren af et
telefonnummer vil fortsat være omfattet af stk. 1, forudsat
at oplysningerne er statiske, og at de ikke er omfattet af en
registrerings- eller opbevaringspligt efter de foreslåede §§
786 a-786 f i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør af disse bestemmelser.
Det fremgår af punkt 3.7.4.2 i det fremsatte lovforslags
almindelige bemærkninger, at den foreslåede § 804 b i rets-
plejeloven vil videreføre telelovens § 13 med et ændret
anvendelsesområde. Det bemærkes, at der med ændringsfor-
slaget lægges op til at foretage ændringer af anvendelsesom-
rådet for § 804 b (og dermed telelovens § 13). Det skyldes,
at lokaliseringsdata og trafikdata, der ikke er registrerings-
og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786 a-786 e, i
modsætning til det fremsatte lovforslag med ændringsforsla-
get ikke vil være omfattet af det foreslåede § 804 b, stk.
1, i retsplejeloven, uanset om oplysningerne identificerer en
slutbrugers adgang til elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester.
L 93 - 2021-22 - Bilag 32: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 14. februar 2022 af justitsministeren
2531260_0007.png
7
Til nr. 32
Med det fremsatte lovforslag lægges der op til, at defi-
nitionen af nummeroplysningsdata i telelovens § 31, stk.
2, skal omfatte oplysninger om unikt id på slutbrugere og
eventuelle oplysninger om brugere. Ved et unikt id forstås
i det fremsatte lovforslag for fysiske personer, der er til-
delt et personnummer, personnummeret. For fysiske person-
er uden personnummer angives navn, fødselsdato (inklusiv
fødselsår), køn, pasnummer eller nummer fra nationalt iden-
titetskort og udstedelsesland for passet eller det nationale
identitetskort. Hvis slutbrugeren udgør en juridisk person,
der er tildelt et cvr-nummer, angives cvr-nummeret. For
juridiske personer uden cvr-nummer angives i stedet selska-
bsregisteret, hvori den juridiske person er registreret, og
registreringsnummeret.
Ved »eventuelle oplysninger om bruger« forstås i det
fremsatte lovforslag oplysninger om den fysiske person, der
forventes at anvende teletjenesten. Der kan derfor være et
overlap mellem slutbrugeren og brugeren, men i flere til-
fælde vil slutbrugeren og brugeren ikke være den samme
person. Registrering af oplysninger om brugeren vil alene
skulle ske i det omfang, det på tidspunktet for registreringen
vides, hvem der er den forventede bruger af teletjenesten.
Det følger af telelovens § 31, stk. 5, nr. 2, at nummero-
plysningsdata altid skal videregives til forsyningspligtudby-
derens landsdækkende nummeroplysningstjeneste (118-da-
tabasen). Omfattes oplysninger om unikt id på slutbrugere
og eventuelle oplysninger om brugere af telelovens § 31,
stk. 2, vil der således være en forpligtelse for de udbydere,
der registrerer oplysninger om unikt id på slutbrugere og
eventuelle oplysninger om brugere, til at indberette disse
oplysninger til 118-databasen.
Teleindustrien har oplyst, at indberetning af oplysninger
om unikt id på slutbrugere og eventuelle oplysninger om
brugere til 118-databasen vil være særdeles omkostnings-
fuldt for branchen. For ikke at pålægge telebranchen en
unødig byrdefuld regulering lægges der med ændringsfor-
slag nr. 32 op til, at det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2,
udgår, for at sikre, at der ikke som følge af lovforslaget
stilles krav om indberetning af oplysninger om unikt id på
slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere til forsy-
ningspligtudbyderens landsdækkende nummeroplysningstje-
neste (118-databasen). Det bemærkes, at ændringsforslag nr.
32 i sammenhæng med ændringsforslag nr. 29 forventes
at kunne have økonomiske konsekvenser for politiet som
følge af bl.a. øget ressourcebehov til udvikling og drift af
it-løsningen hos politiet.
Til nr. 33
Med ændringsforslag nr. 33 foreslås det at ændre § 3, stk.
1, i det fremsatte lovforslag, således at loven vil træde i kraft
den 3. marts 2022.
Til nr. 34
Med ændringsforslag nr. 32 foreslås det, at det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 2, udgår. Som konsekvens heraf foreslås
det, at lovforslagets § 3, stk. 2 og 3, der henviser til § 2, nr.
2, udgår.