Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 92 Bilag 8, L 92 A Bilag 8, L 92 B Bilag 8
Offentligt
2499021_0001.png
Til lovforslag nr.
L 92
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 9. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet 5 ændrings-
forslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF, NB og LA) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. be-
handling.
Et
andet mindretal
(V og FG) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovfor-
slag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag til det under B nævnte
lovforslag.
Et
tredje mindretal
(DF) vil redegøre for sin stilling til de
under A og B nævnte lovforslag ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget glæder sig over opdelin-
gen af lovforslaget. Det betyder, at det er muligt at stemme
imod lovforslag B, hvor de røde partiers og RV´s ideologi-
ske modstand mod det frie valg på børneområdet kommer
til udtryk gennem en reel underminering af det økonomiske
grundlag for og dermed tilbuddet om privatpasning landet
over.
Det vil ikke bare ramme de private passere hårdt, men
også betyde, at mange børn vil miste det trygge pasningstil-
bud, som de kender. Derudover vil forslaget have store kon-
sekvenser for landdistrikterne, hvor de private passere ofte
er det eneste nære pasningstilbud, da kommunerne mange
steder har nedlagt dagplejen og de mindre institutioner.
Venstre kan derfor ikke støtte nedsættelsen af minimums-
tilskud til privat pasning. Vi ønsker nemlig et reelt frit valg –
også på børneområdet. Vi ønsker frihed og flere muligheder
for alle, og der trækker lovforslagets del B i den modsatte
retning. Venstre støtter ikke det ideologiske korstog, som
rød blok fører mod private institutioner. Venstre ønsker der-
imod at forbedre forholdene for de private udbydere af bør-
nepasning og sikre det frie valg på børnepasningsområdet.
For Venstre handler det om frit valg, god ledelse, dygtige
og uddannede medarbejdere og høj kvalitet på hele børne-
området.
Det er nemlig vigtigt for vores børn, at der er velkvalifi-
cerede voksne til at tage sig af dem, deres behov for tryghed
og deres udvikling og omsorg, når de er i et pasningstilbud.
Andre forhold spiller bestemt også en rolle, f.eks. ande-
len af voksne, som er uddannede pædagoger, pædagogiske
assistenter eller lign., om ledelsen er kvalificeret, om kom-
munikationen med forældrene er god, og om der er en or-
dentlig legeplads og gode faciliteter i det hele taget – med
andre ord ordentlige rammer og indhold af høj kvalitet.
Venstre støtter derfor lovforslag A om bedre normeringer
på børneområdet, så der er et minimum af tid til det enkelte
barn. Venstre bakker af den årsag op om minimumsnorme-
ringer i form af en tre til en og seks til en-model, men
vi støtter det ikke i en form, hvor det ødelægger det frie
valg på børneområdet. Derfor ønsker Venstre, at pengene
AX027088
L 92a - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 9/12-21
2499021_0002.png
2
skal følge barnet, hvad end det er et privat, selvejende eller
offentligt pasningstilbud, og vi ønsker videst mulig lokal
frihed i stedet for bureaukratisk og rigid detailregulering,
som de røde partier inkl. RV desværre lægger op til på en
række områder med deres aftale.
Venstre ærgrer sig også over, at den socialdemokratiske
regering under sin nu 2 1/2-årige regeringstid har valgt kun
at indkalde de røde partier til forhandlinger på børneområ-
det og dermed har valgt at føre snæver blokpolitik, hvor
der under tidligere regeringer – herunder VLAK-regeringen,
Venstreregeringen og tidligere VK-regeringer – har været
indkaldt til bredt politisk samarbejde. Det er trist, at Social-
demokraterne gennem deres ageren har ødelagt tidligere go-
de, brede samarbejder på børneområdet til skade for det frie
valg og børneområdet som helhed.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at mi-
nimumsnormeringer på et bestemt kommunalt velfærdsom-
råde risikerer at udsulte andre velfærdsområder, ikke mindst
ældreområdet og det specialiserede socialområde. Det vil
derfor være klogest at indføre minimumsnormeringer på dis-
se velfærdsområder samtidig med minimumsnormeringer på
dagtilbudsområdet. Dansk Folkeparti er ikke direkte imod
minimumsnormeringer, men mener, at det så også bør ind-
føres på ældreområdet og det specialiserede socialområde
samtidig.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Mini-
mumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med
dagtilbud m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-5, og § 2.
B.
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Nedsæt-
telse af minimumstilskud til privat pasning)« omfattende §
1, nr. 6-8, og § 2, stk. 1 og 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 2
2)
I
stk. 2
udgår »og 6-8«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
I
stk. 4
ændres »§ 1, nr. 1-8,« til: »Loven«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 2
4)
Stk. 1
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
5)
I
stk. 4
ændres »§ 1, nr. 1-8,« til: »Loven«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to forslag.
Det ene forslag (A) vedrører indførelse af minimumsnor-
meringer i daginstitutioner, hjemmel til i særlige tilfælde at
optage et barn fra en anden kommune, selv om kommunen
har lukket for ventelisten, og styrkelse af kommunernes til-
syn med dagtilbud.
Det andet forslag (B) vedrører nedsættelse af minimums-
tilskud til privat pasning.
Til nr. 2-5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2021 og
var til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 2. september 2021 dette udkast til udvalget, jf. BUU
alm. del – bilag 253 (folketingsåret 2020-21). Den 19. no-
vember 2021 sendte børne- og undervisningsministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
L 92a - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 9/12-21
2499021_0003.png
3
Anders Kronborg (S)
fmd.
Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG)
Anni Matthiesen (V) Jane Heitmann (V) Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Erling Bonnesen (V) Marie Krarup (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5