Kulturudvalget 2021-22
L 86
Offentligt
2494195_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
13. januar 2022
Folketingets Kulturudvalg har den 30. november 2021, efter ønske fra Birgitte
Bergman (KF), stillet mig følgende spørgsmål 4 ad L nr. 86, som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Implementeringen af den nye blankmedieordning kræver væsentlige ændringer af
It-sy-stemer for de erhvervsdrivende, der skal håndtere ordningen. Der er tale om
betydelige og meget omkostningstunge ændringer, der i praksis er umulig at have
implementeret for de omfattede erhvervsdrivende allerede den 1. januar 2022.
Mener ministeren, at den meget korte implementeringsperiode mellem 3.
behandling og ikrafttrædelsen den 1. januar 2022 (under to uger) er en realistisk
tidsfrist?
Svar:
Som anført i svaret på KUU spm. 3 ad L 86 følger af
Aftale om en ny, moderniseret
blankmedieordning
af 10. februar 2021, som lovforslaget har til formål at udmønte, at
den reviderede vederlagsordning skal have virkning fra den 1. januar 2022.
Af lovforslagets § 2 fremgår det således, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Jeg bemærker, at lovforslaget i forhold til den administrative indretning af
vederlagsordningen grundlæggende viderefører den eksisterende ordning, herunder den
eksisterende producent/importør-model. Jeg bemærker samtidig, at en forestående
revision af vederlagsordningen, herunder en udvidelse af ordningen til bl.a. at omfatte
smartphones, computere og tablets, har været industrien bekendt i hvert fald siden
indgåelsen af
Aftale om en ny, moderniseret blankmedieordning,
og industrien synes
således at have haft god tid til at forberede sig på en lovændring med virkning fra den
1. januar 2022.
Jeg bemærker derudover, at Copydan KulturPlus, som er godkendt af Kulturministeriet
til at administrere vederlagsordningen, har oplyst, at organisationen har udsendt
informationsmateriale om de potentielt kommende ændringer som følge af lovforslaget
til de potentielt berørte vederlagspligtige virksomheder og samtidig opfordret alle ikke-
registrerede til at registrere sig. Informationen er også tilgængelig på organisationens
hjemmeside, og Copydan påtænker at udsende yderligere information de kommende
uger og yde både skriftlig og telefonisk rådgivning om de potentielle ændringer.
Dok. nr. 16636
L 86 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om den meget korte implementeringsperiode mellem 3. behandling og ikrafttrædelsen den 1. januar 2022 (under to uger) er en realistisk tidsfrist, til kulturministeren
Kulturministeriet er i øvrigt i tæt dialog med de berørte interessenter i forhold til
håndteringen af ordningen.
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2