Skatteudvalget 2021-22
L 8
Offentligt
2472594_0001.png
3. november 2021
J.nr. 2021 - 2191
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 8 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven (Be-
skatningstidspunktet for visse beløb modtaget i henhold til en covid-19-hjælpepakke og
for visse erstatninger og kompensationer modtaget som følge af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink og særregel om beskatning af andelsforeninger med
minkavlere m.v. som medlemmer).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 29. oktober 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 8 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om det med behandlingen af lovforslaget vil være en meget kærkommen lejlighed til at fastsætte beskatningstidspunktet for de endelige erstatnings- og kompensationsbeløb efter lov om aflivning og midlertidigt forbud mod hold af mink, til skatteministeren
2472594_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at den manglende mulighed for at indtægtsføre kompensationer
og erstatninger til minkerhvervet til 2020, de facto medfører en ekstra skatteregning for
en del tidligere avlere, hvormed de ikke opnår fuld erstatning, hvilket strider mod aftalen
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Liberal Alliance om erstatning mv. til minkavlere og følgeerhverv berørt af COVID-19
af 25. januar 2021?
Svar
Som det fremgår af Skatteministeriets bemærkninger i høringsskemaet (SAU L 8
bilag
1), side 3-4, er det vurderingen, at det vil være i strid med gældende ret (retserhvervelses-
princippet) herunder navnlig højesteretsdommen i UfR2001.299H, at henføre beskatnin-
gen helt eller delvist til 2020. Det er ikke hensigten med lovforslaget at give mulighed for
at fremrykke beskatningstidspunktet til et tidligere tidspunkt end det, der efter gældende
ret er det tidligst mulige beskatningstidspunkt.
Da det således allerede af de gældende regler følger, at der ikke kan ske beskatning i 2020,
vil de foreslåede bestemmelser ikke indebære en hårdere beskatning af udbetalingerne.
Der ses ikke at være grundlag for et synspunkt om, at en anvendelse af de almindeligt gæl-
dende skatteregler er i strid med den politiske aftale af 25. januar 2021 om erstatning til
minkavlerne m.fl. Tværtimod fremgår det af aftalen, at erstatninger og kompensationer,
der ydes til minkavlere og minkafhængige følgeerhverv, som udgangspunkt skattemæssigt
vil blive behandlet efter gældende beskatningsprincipper
Som det desuden er fremhævet i Skatteministeriets bemærkninger i høringsskemaet, side
4-5, har udbetaling af erstatning ofte skattemæssige konsekvenser for modtagerne. I vidt
omfang vil det afhænge af den enkelte modtagers individuelle skattemæssige forhold, om
disse konsekvenser konkret opleves som en ulempe eller fordel. Skattereglerne, herunder
reglerne om periodisering af skattepligtige beløb, er imidlertid generelle regler, der hver-
ken er eller kan være indrettet på en sådan måde, at der gives hver enkelt skatteyder mu-
lighed for frit at vælge den skattemæssige behandling, der konkret vurderes at være den
optimale.
Den valgret med hensyn til beskatningstidspunktet, som foreslås ved L 8, gælder derfor
også kun i de tilfælde, hvor der efter gældende ret kan være væsentlig tvivl om beskat-
ningstidspunktet, og den er begrænset, idet der kun er mulighed for at vælge, at beskat-
ningen skal ske i et af de indkomstår, som kan være beskatningstidspunktet efter gæl-
dende regler.
Side 2 af 2