Skatteudvalget 2021-22
L 73 Bilag 5
Offentligt
2490046_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
30. november 2021
L 73 Forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister,
skatteindberetningsloven og skattekontrolloven
FSR – danske revisorer har overfor Skatteministeriet kommenteret udkast til lovforslaget
den 10. september 2021.
Vi finder, det er relevant at rette henvendelse til Folketingets skatteudvalg på baggrund
af Skatteministeriets høringsskema samt 1. behandlingen i Folketinget den 19.
november 2021.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Lovforslagets § 3, nr. 1
Vi mener, det er problematisk, at lovforslagets § 3, nr. 1 er uden et specifikt formål til
indsamling, samkøring og behandling af oplysninger, og samme bestemmelse indeholder
heller ikke en afgrænset anvendelse. Det er efter vores opfattelse i strid med den
generelle persondatabeskyttelse og opretholdelse af de almindelige frihedsrettigheder.
Det er vores opfattelse, at indholdet i lovforslagets § 3, nr. 1, giver risiko for, at
Skatteforvaltningen kan udvikle af it-systemer, der gør brug af machine learning m.v.,
som kan finde sammenhænge, der potentielt ikke vil være forbundet af beviselig
kausalitet og dermed bidrage til at mistænkeliggøre skattepligtige uden grund.
Vi støtter muligheden for, at Skatteforvaltningen får gavn af machine learning og kunstig
intelligens til
kontrolformål.
Det er i samfundets interesse at anvende de muligheder, som
findes, i ønsket om at mindske skattesvig og skatteunddragelse gennem forbedring af
told- og skattekontrollen.
Det er dog vores bekymring, at lovforslagets § 3, nr. 1, med udtrykket
”myndighedsudøvelse” giver mulighed for mere end der er nødvendigt for udøvelsen af
told- og skatteforvaltningens kontrolopgaver.
Vi foreslår derfor, det bliver muligt for told og skatteforvaltningen at udvikle it-systemer,
som kan indsamle, samkøre og behandle oplysninger ved hjælp af machine learning og
AI til brug for opgørelse, opkrævning og inddrivelse af skatter, arbejdsmarkedsbidrag, told
og afgifter.
Underretning til den registrerede
En anden del af lovforslaget handler om, at Skatteministeriet fraskriver sig
oplysningspligten over for den enkelte skattepligtige, som er blevet udsat for
registersamkøring.
L 73 - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 30/11-21 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets § 3, nr. 1
2490046_0002.png
Det er vel og mærke en oplysningspligt, som blandt andet skal give den skattepligtige
indsigt i de legitime interesser, hvorpå data er indsamlet. Når myndigheden ikke oplyser
den registrerede om indsamlet data, vil skatteyderen ikke være vidende om hændelsen.
Skatteforvaltningen afviser, at skatteyderen uden opfordring kan få indsigt i blandt andet
den data, der er indsamlet, og hvor lang tid myndigheden opbevarer data. Skatteyderen
kan således kun få indsigt i data ved henvendelse til skatteforvaltningen.
Det er retssikkerhed for den enkelte skatteyder, at der er åbenhed om de samkørte data,
som myndigheder har til rådighed om denne.
Vi stiller os samtidig skeptiske over for, Skatteforvaltningens afvisning af opretholdelse
af oplysningspligten efter en begrundelse om (jf. lovforslagets bemærkninger), at ”…
det
vil kræve en uforholdsmæssig stor indsats…”.
I et samfund, hvor registersamkøringen eksisterer, og der er lovkrav om en
oplysningspligt, må det også være muligt at kunne opretholde denne oplysningspligt på
trods af en stor datamængde. Når lovforslaget alligevel lægger op til nye it-systemer, må
disse kunne blive dannet, så de skaber en meddelelse til skatteyder, som lever op til
oplysningsforpligtelsen.
Kun undtagelsesvist, hvis der er en konkret og individuel mistanke om svig (og formålet
med indsamling, behandling og samkøring dermed kommer i fare ved underretning til
den skattepligtige), bør underretning kunne undlades. Det princip kendes også fra
retssikkerhedsloven § 5, stk. 4, hvorefter underretning ikke sker, hvis øjemedet
forspildes.
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for Skatteudvalget
Louise Egede Olesen
Skattechef
Side 2