Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 67 Bilag 5, L 67 A Bilag 5, L 67 B Bilag 5
Offentligt
2495452_0001.png
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. december 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
sygedagpenge og forskellige andre love
(En styrket og forenklet ungeindsats og samtaler over video eller telefon m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Mattias Tesfaye, fg.)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla-
get. Det var særligt vigtigt for Enhedslisten, da den forud-
gående aftale blev indgået, at omstrukturering af beskæfti-
gelsesindsatsen skulle ske ved en fælles behandling, fordi
området er enormt komplekst. Alligevel valgte regeringen
at dele det op og tage det i bider. Enhedslisten er derfor
betænkelige ved den fortsatte proces, og at regeringen kan
miste det overblik, der er behov for, så vi samlet set får en
bedre beskæftigelsesindsats.
Enhedslisten noterer dog en række positive aspekter i
lovforslaget. Lovforslaget lemper formålsløs tvangsaktive-
ring i indsatsen for, at de unge kommer i beskæftigelse eller
uddannelse. Lovforslaget sikrer samtidig en mere håndholdt
indsats med mentorstøtte til de unge, der er i risiko for at
falde ud af deres uddannelse. Dertil har Enhedslisten fået
sikkerhed for, at en ung, der har et særligt ønske om en
bestemt praktik, et job med løntilskud eller lignende, kan få
det tildelt. Derfor tror Enhedslisten, at der rent faktisk kan
komme noget godt ud af det for de unge. Det er afgørende,
at der med denne omstrukturering sikres en bedre og mere
nær indsats for den enkelte unge, der betyder, at de kan få en
langt bedre oplevelse med at være en del af beskæftigelses-
systemet.
I forhold til den anden del af lovforslaget vedrørende
samtaler er det afgørende for Enhedslisten, at folk, der øn-
sker ikke-digitale samtaler, altid har ret til dem.
For Enhedslisten er det helt afgørende, at det videre ar-
bejde tager udgangspunkt i, at der gennemføres en et-årig
afklaringsgaranti, så ingen tvinges unødigt længe igennem
beskæftigelsessystemet.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
DokumentId
Journalnummer
L 67 - 2021-22 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2495452_0002.png
2
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats og lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Nytænkning af beskæftigel-
sesindsatsen og en styrket og forenklet ungeindsats m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1 og 2 og nr. 6-11, og §§ 3-6.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats og lov om sygedagpenge (Nytænkning af be-
skæftigelsesindsatsen og samtaler over video eller telefon)«
omfattende § 1, nr. 3-5, og §§ 2 og 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 11
foreslåede
§ 167, stk. 3,
ændres i
3.
pkt.
»stk. 1« til: »stk. 1, 2. pkt.«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 3
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2
udgår », jf. dog § 22«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 2,
om ophævelse af § 22]
4)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Efter § 3 indsættes før overskriften før § 4:
Ȥ 3 a.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for og vareta-
ger opgaver i medfør af artikel 64, stk. 1, litra b, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29.
april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger
og artikel 55, stk. 2-6, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 987/2009 af 16. september 2009 om
de nærmere regler til gennemførelse af forordning (EF) nr.
883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger.
Stk. 2.
En kommunalbestyrelse kan efter aftale helt eller
delvist overlade opgaver efter stk. 1, til en anden kommu-
nalbestyrelse, som i et International Citizen Service vareta-
ger opgaver efter stk. 1.««
[Ændring af kompetencen til at varetage opgaver med
modtagelse, registrering og opfølgning for jobsøgere fra
EU/EØS med arbejdsløshedsydelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Begge
lovforslag udmønter dele af »Første delaftale om nytænk-
ning af beskæftigelsesindsatsen«.
Det ene lovforslag vedrører en styrket og forenklet unge-
indsats, således at der for uddannelses- og aktivitetsparate
unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse må være fire måneder mellem hvert tilbud, hvor
der i dag højest må være fire uger. Lovforslaget giver
endvidere ret til selvfunden virksomhedspraktik og løntil-
skud. Dermed får denne målgruppe bedre muligheder for
at tage et større ansvar for deres eget forløb. Endelig gives
der med lovforslaget ret til mentorstøtte i overgangen fra
uddannelseshjælp til uddannelse for at understøtte, at den
unge fastholdes i uddannelsen. I forlængelse heraf forpligtes
jobcentrene med lovforslaget til at reagere på beskeder om
risiko for frafald, der kommer fra uddannelsesinstitutionerne
inden for de første seks måneder efter studiestart. ¬
Lovforslaget indeholder desuden en række mindre æn-
dringer, der ikke er en del af »Første delaftale om nytænk-
ning af beskæftigelsesindsatsen«, herunder en overførelse af
en række statslige opgaver fra Workindenmark til kommu-
nerne, en mindre ændring af en overgangsregel vedrørende
indsatsgarantien for personer i ressourceforløb (bedre res-
sourceforløb) og en ændring, der sikrer en bedre udveksling
af relevante oplysninger om unge mellem kommunerne og
uddannelsesinstitutionerne.
Det andet lovforslag vedrører, at ledige efter seks måne-
ders ledighed får mulighed for at vælge, om samtaler med
jobcenteret eller arbejdsløshedskassen skal afholdes ved per-
sonligt fremmøde, over video eller telefonisk.
Til nr. 2
Der er tale om korrektion af en henvisning.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen til § 22 udgår.
Ændringen er en konsekvens af, at lovens § 22 ophæves i
det fremsatte lovforslags § 3, nr. 2.
Til nr. 4
Det foreslås, at den foreslåede § 3 a nyaffattes.
Det foreslås, at det er kommunalbestyrelsen i den enkel-
te kommune – og ikke kommuner udpeget som Internatio-
nal Citizen Service kommuner (København, Århus, Odense
og Aalborg) – der har ansvaret for og varetager opgaver
over for jobsøgere fra EU/EØS med arbejdsløshedsydelse
fra hjemlandet efter EU/EF-regler, Artikel 64, stk. 1, litra
b, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger og artikel 55, stk. 2-6, i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 987/2009 af 16. septem-
ber 2009 om de nærmere regler til gennemførelse af for-
ordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger. Det foreslås samtidig, at overskriften til §
3 a, udgår.
Dermed vil det fremover være kommunalbestyrelsen i
den enkelte kommune, der har ansvaret for og varetager op-
gaverne efter forordningerne med modtagelse, registrering
og opfølgning for europæiske jobsøgere, der har arbejdsløs-
hedsydelse med fra hjemlandet.
Der foreslås endvidere, at der i § 3 a indsættes et stk.
2, hvorefter en kommunalbestyrelse efter aftale helt eller
delvist kan overlade disse opgaver til en anden kommunal-
bestyrelse, som i et International Citizen Service (ICS) vare-
tager disse opgaver.
Dermed vil kommunalbestyrelsen i en kommune kunne
overlade opgaverne vedrørende modtagelse, registrering og
L 67 - 2021-22 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2495452_0003.png
3
opfølgning for europæiske jobsøgere med arbejdsløsheds-
ydelse fra hjemlandet, som har bopæl/ophold i kommunen,
til en anden kommunalbestyrelse.
Det er en betingelse, at den bemyndigede kommunalbe-
styrelse varetager disse opgaver i et ICS, og at opgaveud-
førelsen på vegne af den delegerende kommunalbestyrelse
finder sted i et ICS. Det er dermed en betingelse for over-
ladelse af opgaver efter den foreslåede bestemmelse, at op-
gaven overlades til en kommune, som i et ICS i øvrigt va-
retager disse opgaver vedrørende europæiske jobsøgere. En
kommune, der har overladt opgaven til en anden kommune
efter den foreslåede bestemmelse, vil til enhver tid kunne
vælge at kalde delegationen tilbage og fremover varetage
opgaven selv.
Den delegerende kommune vil fortsat med opgaveoverla-
delsen skulle varetage opgaven, hvis tilflyttende europæiske
jobsøgere ikke ønsker at gøre brug af den service, som ydes
i et ICS. Den delegerende kommune vil således ikke i et
sådant tilfælde kunne afvise personen under henvisning til,
at kommunalbestyrelsen har delegeret varetagelse af opga-
verne til en anden kommunalbestyrelse.
Baggrunden for ændringsforslaget er en henvendelse fra
Kommunernes Landsforening (KL) efter den eksterne hø-
ring, hvor KL har opfordret til ændringerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og var
til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 9.
september 2021 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del
– bilag 413 (folketingsåret 2020-21). Den 10. november
2021 sendte beskæftigelsesministeren (fg.) høringssvarene,
et høringsnotat og ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Alexander Grandt (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT)
Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V)
Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5