Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 67 Bilag 4, L 67 A Bilag 4, L 67 B Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om syge-
dagpenge, og forskellige andre love (En styrket og forenklet ungeindsats
og samtaler over video eller telefon m.v.)
(L 67)
Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af
…:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. og lov nr.
1160 af 8. juni 2021 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov
om aktiv socialpolitik, lov om social pension og lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v. (Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, en
styrket og forenklet ungeindsats m.v.) « omfattende § 1, nr. 1 og 2 og nr. 6-
11, og §§ 3-6.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
lov om sygedagpenge (Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, samtaler
over video eller telefon) « omfattende § 1, nr. 3-5, og §§ 2 og 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
L 67 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til §1
2)
I den under nr. 11 foreslåede § 167, stk. 3, 3. pkt., ændres »stk. 1« til:
»stk.1, 2. pkt.«.
Til § 3
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
01.
I
§ 2
udgår », jf. dog § 22«.
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 2, om ophævelse af
§ 22]
4)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Efter § 3 indsættes før overskriften før § 4:
Ȥ 3 a.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for og varetager opgaver i med-
før af artikel 64, stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikrings-
ordninger og artikel 55, stk. 2-6, i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 987/2009 af 16. september 2009 om de nærmere regler til gen-
nemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger.
Stk. 2.
En kommunalbestyrelse kan efter aftale helt eller delvist overlade
opgaver efter stk. 1, til en anden kommunalbestyrelse, som i et International
Citizen Service varetager opgaver efter stk. 1.««
[Ændring af kompetencen til at varetage opgaver med modtagelse, registre-
ring og opfølgning for jobsøgere fra EU/EØS med arbejdsløshedsydelse fra
hjemlandet, så opgaven varetages af kommunerne. Mulighed for delegation
af opgaverne fra en kommune til en anden kommune, som varetager opga-
ven i et International Citizen Service (ICS)]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Begge lovforslag udmønter
dele af
’Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’.
2
L 67 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det ene lovforslag vedrører en styrket og forenklet ungeindsats, således at
der for uddannelses- og aktivitetsparate unge under 30 år uden en er-
hvervskompetencegivende uddannelse må være fire måneder mellem hvert
tilbud, hvor der i dag højest må være fire uger. Lovforslaget giver endvi-
dere ret til selvfunden virksomhedspraktik og løntilskud. Dermed får
denne målgruppe bedre muligheder for at tage et større ansvar for deres
eget forløb. Endelig gives der med lovforslaget ret til mentorstøtte i over-
gangen fra uddannelseshjælp til uddannelse for at understøtte, at den unge
fastholdes i uddannelsen. I forlængelse heraf forpligtes jobcentrene med
lovforslaget til at reagere på beskeder om risiko for frafald, der kommer
fra uddannelsesinstitutionerne inden for de første seks måneder efter stu-
diestart.
Lovforslaget indeholder desuden en række mindre ændringer, der ikke er
en del af ’Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’, her-
under en overførelse af en række statslige opgaver fra Workindenmark til
kommunerne, en mindre ændring af en overgangsregel vedrørende indsats-
garantien for personer i ressourceforløb (Bedre Ressourceforløb) og en
ændring der sikrer en bedre udveksling af relevante oplysninger om unge
mellem kommunerne og uddannelsesinstitutionerne.
Det andet lovforslag vedrører, at ledige efter seks måneders ledighed får
mulighed for at vælge, om samtaler med jobcenteret eller arbejdsløsheds-
kassen skal afholdes ved personligt fremmøde, over video eller telefonisk.
Til nr. 2
Der er tale om korrektion af en henvisning.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i § 2 i lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. udgår en henvisning til lo-
vens § 22.
Ændringen er en konsekvens af, at lovens § 22 ophæves i lovforslagets § 3,
nr. 2.
Til nr. 4
3
L 67 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at bestemmelsen § 3 a, stk. 1, i lov nr. 1482 af 23. december
2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
ændres og nyaffattes.
Det foreslås, at det er kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune
og
ikke kommuner udpeget som International Citizen Service kommuner (Kø-
benhavn, Århus, Odense og Aalborg)
der har ansvaret for og varetager
opgaver over for jobsøgere fra EU/EØS med arbejdsløshedsydelse fra hjem-
landet efter EU/EF-regler. (Artikel 64, stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering
af de sociale sikringsordninger og artikel 55, stk. 2-6, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 987/2009 af 16. september 2009 om de nær-
mere regler til gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004 om koordi-
nering af de sociale sikringsordninger). Samtidig foreslås det, at overskrif-
ten til § 3 a, udgår.
Dermed vil det fremover være kommunalbestyrelsen i den enkelte kom-
mune, der har ansvaret for og varetager opgaverne efter forordningerne med
modtagelse, registrering og opfølgning for europæiske jobsøgere, der har
arbejdsløshedsydelse med fra hjemlandet.
Der foreslås endvidere, at der i § 3 a indsættes et nyt stk. 2, hvorefter en
kommunalbestyrelse efter aftale helt eller delvist kan overlade disse opgaver
til en anden kommunalbestyrelse, som i et International Citizen Service
(ICS) varetager disse opgaver.
Dermed vil kommunalbestyrelsen i en kommune kunne overlade opgaverne
vedr. modtagelse, registrering og opfølgning for europæiske jobsøgere med
arbejdsløshedsydelse fra hjemlandet, som har bopæl/ophold i kommunen,
til en anden kommunalbestyrelse.
Det er en betingelse, at den bemyndigede kommunalbestyrelse varetager
disse opgaver i et ICS, og at opgaveudførelsen på vegne af den delegerende
kommunalbestyrelse finder sted i et ICS. Det er dermed en betingelse for
overladelse af opgaver efter den foreslåede bestemmelse, at opgaven over-
lades til en kommune, som i et ICS i øvrigt varetager disse opgaver vedrø-
rende europæiske jobsøgere. En kommune, der har overladt opgaven til en
anden kommune efter den foreslåede bestemmelse, vil til enhver tid kunne
vælge at kalde delegationen tilbage og fremover varetage opgaven selv.
Den delegerende kommune vil fortsat med opgaveoverladelsen skulle vare-
tage opgaven, hvis tilflyttende europæiske jobsøgere ikke ønsker at gøre
4
L 67 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
brug af den service, som ydes i et ICS. Den delegerende kommune vil såle-
des ikke i et sådant tilfælde kunne afvise personen under henvisning til, at
kommunalbestyrelsen har delegeret varetagelse af opgaverne til en anden
kommunalbestyrelse.
Baggrunden for ændringsforslaget er en henvendelse fra Kommunernes
Landsforening (KL) efter den eksterne høring, hvor KL har opfordret til æn-
dringerne.
5