Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 66 Bilag 1
Offentligt
2476905_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om arbejdsmiljø
(Forlængelse af retten til uddannelse for per-
soner, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, inden for en pulje til og med
2022 og bemyndigelse til at fastsætte regler
om Arbejdstilsynets behandling af personop-
lysninger i forbindelse med brug af hjælpe-
værktøjer m.v.)
September 2021
J.nr. 21/10188 – 2021-9097
APOC2
Baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet) har efter aftale med Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance, som er aftalekredsen bag
Aftale om er-
statning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
af 25. januar
2021, besluttet at forlænge retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022.
Desuden indeholder lovforslaget en ændring af arbejdsmiljøloven, der indfører en
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler, der tydeliggør bl.a. ansvar og opgaver
ved behandling af personoplysninger, der modtages i forbindelse med, at Arbejds-
tilsynet stiller diverse værktøjer eller løsninger til rådighed for virksomhederne.
Formål
Lovforslaget har til formål at forlænge retten til uddannelse for personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til og med 2022.
Dermed forlænges den midlertidige ordning med ret til tilbud om uddannelse inden
for en pulje for målgruppen med ét år, således at de også i 2022 har ret til tilbud om
uddannelse inden for en pulje, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Lovforslaget har desuden til formål at sikre, at Arbejdstilsynet ved bekendtgørelse
opfylder GDPR-lovgivningens krav i forhold til et eksisterende IT-værktøj – kaldt
APV-værktøjet. Værktøjet, der er midlertidigt lukket ned, hjælper virksomheder
med opfyldelse af kravet til arbejdspladsvurdering.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der omhandler forlængelse af
ret til tilbud om uddannelse inden for en pulje til og med 2022, er: Dagpengemod-
tagere, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodta-
gere (uden for introduktionsprogrammet), sygedagpengemodtagere og personer i
jobafklaringsforløb, som ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig
virksomhed, personer i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, revalidender,
førtidspensionister, selvforsørgende ledige samt unge under 18 år med behov for en
uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats.
Personen skal have arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af
perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts 2021. Personen
skal på tro og love erklære, at personen har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller
dele af perioden.
Det er ikke muligt at opgøre en fordeling af ovenstående ydelsesmodtagere, som
samtidig har arbejdet i følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1.
januar 2020 til og med den 22. marts 2021. Det skyldes bl.a., at det ikke er muligt
at identificere virksomheder, hvor over halvdelen af virksomhedens omsætning i
2017-19 hidrører fra handel med danske minkproducenter, hvor virksomhedens
produktion ikke umiddelbart kan omlægges til anden aktivitet.
Ifølge data fra statistikbanken hos Danmarks Statistik udgjorde kvinder 22,7 pct.
og mænd 77,3 pct. af personer med beskæftigelse inden for branchen ”Avl af pels-
dyr mv.” (DB07) i 2019.
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der omhandler den foreslåede
bemyndigelse i lov om arbejdsmiljø til at fastsætte nærmere regler om Arbejdstil-
synets behandling af personoplysninger i forbindelse med brug af hjælpeværktøjer,
er virksomheder og Arbejdstilsynet.
De sekundære målgrupper
De sekundære målgrupper i forhold til forslaget om forlængelse af ret til tilbud om
uddannelse inden for en pulje til og med 2022 er kommunerne, herunder jobcen-
trene, der varetager indsatsen for den enkelte person.
Samlet vurdering
Lovforslaget vurderes ikke at have elementer, som tilsigtet eller utilsigtet berører
mænd og kvinder forskelligt. Det vurderes således, at lovforslaget ikke har ligestil-
lingsmæssige konsekvenser.
Det vurderes, at kvinder og mænd vil blive berørt af lovforslaget på samme måde.
2
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Fordelingen mellem mænd og kvinder i persongruppen med beskæftigelse inden
for branchen ”Avl af pelsdyr mv.” afspejler kønsforskelle på erhvervs- og uddan-
nelsesvalg og afspejler ikke en ulige mulighed for adgang til indsats for den pri-
mære målgruppe for lovforslaget.
Lovforslaget påvirker ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forslaget påvir-
ker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3