Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 64
Offentligt
2495855_0001.png
Enhed
Jura og International
Sagsbehandler
Louise Skovgaard
Petersen
Koordineret med
Sagsnr.
2020 - 12084
Doknr.
503040
Dato
06-12-2021
Ændringsforslag til L 64 (Styrkelse af socialtilsynet og
styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud)
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service
Af
[…],
tiltrådt af
[…]:
Til § 1
1)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 1,
ændres »3 måneder«
til: »6 måneder«.
[Udvidelse af varighed for skærpet tilsyn]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det nyaffattede § 8, stk. 1, i socialtilsynsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 25,
medfører, at socialtilsynet kan træffe afgørelse om skærpet tilsyn, hvis
konkrete forhold i et tilbud skaber bekymring for tilbuddets kvalitet, eller hvis
socialtilsynet ud fra en samlet vurdering af tilbuddet finder, at tilbuddet ikke
længere har den fornødne kvalitet. Afgørelse om skærpet tilsyn kan træffes for
en periode på højst 3 måneder ad gangen og oplyses på Tilbudsportalen.
Med ændringsforslaget til den foreslåede nyaffattelse af § 8, stk. 1, i
socialtilsynsloven, vil varigheden af det skærpede tilsyn blive ændret fra at
kunne være højst 3 måneder til højst 6 måneder.
Ændringsforslaget vil medføre, at socialtilsynet vil kunne træffe afgørelse om
skærpet tilsyn i en periode på op til 6 måneder i de tilfælde, hvor konkrete
forhold i et tilbud skaber bekymring for tilbuddets kvalitet, eller hvis
socialtilsynet ud fra en samlet vurdering af tilbuddet finder, at tilbuddet ikke
længere har den fornødne kvalitet.
Det bemærkes, at varigheden af det skærpede tilsyn skal være proportionel
med årsagen til, at dette iværksættes, således at det ikke løber længere, end
hvad der vurderes nødvendigt af hensyn til, at tilbuddet kan nå at opfylde de
angivne forhold. Dette vil således også skulle begrundes i afgørelsen, så det er
tydeligt for tilbuddet, hvad der kræves, for at det skærpede tilsyn kan bortfalde,
og hvornår dette i så fald vil ske. Dette er af hensyn til retssikkerheden for
borgerne og tilbuddene. Afgørelsen vil kunne påklages efter reglerne i
retssikkerhedslovens kapitel 10, ligesom socialtilsynet forud for afgørelsen vil
skulle iagttage gældende forvaltningsretlige regler og grundsætninger om f.eks.
proportionalitet og partshøring.
1