Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 49 Bilag 1
Offentligt
2464407_0001.png
Enhed
Bygge- og
Boliglovgivning
Sagsbehandler
Nynne Horn
Koordineret
med
Høringsnotat lov om boligforhold (2. høring)
Høringsnotat til forslag til lov om boligforhold (Sammenskrivningen).
1. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring i perioden 23. december 2020 til 12. marts 2021.
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
Sagsnr.
2021-2262
Doknr.
451155
Dato
9. april 2021
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Andelsboligernes Fællesrepræsentation, BL
Danmarks Almene Boliger, BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske
Lejere, Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, EjendomDanmark, Finans Danmark, Forsikring &
Pension, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
KL, Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, P+,
SAPU, Slots- og Kulturstyrelsen og Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg
Universitet.
Herudover har lovforslaget været tilgængeligt på Høringsportalen.
2. Modtagne høringssvar
Der er indkommet høringssvar inden for fristen fra følgende høringsparter:
BL
Danmarks Almene Boliger, Danmarks Lejerforeninger, Danske Udlejere,
EjendomDanmark, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Københavns Kommune, Lejernes Landsorganisation i
Danmark og Slots- og Kulturstyrelsen.
Herudover er der inden for fristen modtaget høringssvar fra: Københavns
Lejerbevægelse ApS og Husen Advokater.
Alle høringssvar offentliggøres på høringsportalen.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene. Der er
derudover foretaget mindre ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
Endelig bemærkes, at i det omfang, der i 2. høring er fremsat gentagelse af
bemærkninger, som også blev fremsat i 1. høring og kommenteret i 1. høringsnotat,
besvares disse med en henvisning til det tidligere høringsnotat.
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464407_0002.png
3. Generelt til lov om boligforhold
BL
Danmarks Almene Boliger har ligesom i sit første høringssvar peget på et behov
for, at det i loven præciseres, hvilke regler der gælder for det almene område.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at sammenskrivningen af
lejelovgivningen ikke har medført ændringer i reglernes anvendelsesområde, og
ministeriet bekendt har de hidtidige regler ikke givet anledning til uklarhed med
hensyn til reglernes anvendelsesområde. Kapiteloverskrifterne i lovudkastet er på
baggrund af høringen dog gennemgået på ny, og reglernes anvendelsesområde er i den
forbindelse tydeliggjort i et par af overskrifterne.
Herudover henvises til de generelle bemærkninger, som indgår i høringsnotatet
om en ny lov om leje.
4. Bemærkninger til de enkelte kapitler i lovforslaget
Kapitel 1: Benyttelse af boliger
EjendomDanmark vurderer, at formuleringen af den foreslåede § 2, stk. 1, som
fastslår, at ”reglerne i dette kapitel gælder for boliger med køkken”, bør ændres, så den
stemmer overens med den generelle definition af en lejlighed.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at der foretages den foreslåede
sproglige ændring i ordlyden af bestemmelsen, så definitionen på en lejlighed svarer til
den definition, der i øvrigt anvendes i lejelovgivningen.
Københavns Kommune foreslår flere konkrete ændringer til bestemmelser i det
foreslåede kapitel 1. Kommunen anbefaler, at den foreslåede § 8, stk. 3, om, at hvis
kommunen ikke anviser en lejer inden 6 uger, betragtes anmodningen om ophævelse
af kravet om helårsbeboelse imødekommet, udgår og erstattes med
sanktionsbestemmelser, der gør det muligt enten at udskrive administrative
tvangsbøder eller at politianmelde med henblik på rettens fastsættelse af bødestraf og
tvangsbøder ved manglende helårsanvendelse af boliger. Københavns Kommune
ønsker endvidere, at der indsættes bestemmelser, som gør det muligt at stille krav om
udlevering af oplysninger fra ejer eller lejer, som kan dokumentere benyttelsen af en
bolig, fx en lejekontrakt. Endelig foreslår kommunen, at der i loven indsættes
mulighed for at tildele administrative bøder, hvis ejeren ikke medvirker med
oplysninger om benyttelsen af en bolig.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at der ikke med
sammenskrivningen er lagt op til ændringer i regelsættene.
Det bemærkes endvidere, at Københavns Kommune fremkom med de samme forslag
som led i høringen over forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger), som blev vedtaget som lov nr. 2076 af 21. december 2020. Der henvises
til ministeriets bemærkninger til forslagene i høringsnotat af 30. september 2020
vedrørende det nævnte lovforslag.
Kapitel 4: Frakendelse af retten til at administrere private udlejningsejendomme
Grundejernes Investeringsfond anbefaler, at det i bemærkningerne tydeliggøres, at
huslejenævnet træffer afgørelse i yderligere tvister end de i bemærkningerne til den
foreslåede § 21 anførte.
2
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464407_0003.png
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at bemærkningerne til
bestemmelsen tilpasses som anført.
Kapitel 5: Tvangsadministration
Grundejernes Investeringsfond anbefaler, at det i bemærkningerne til § 26, stk. 2, om
reglernes anvendelsesområde, præciseres, at det formelle ejerforhold
som
altovervejende hovedregel
er afgørende.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at forslaget er imødekommet.
Kapitel 8: Grundejernes Investeringsfond
Grundejernes Investeringsfond anbefaler, at § 61, stk. 2, om, at fonden indhenter
oplysninger om ejerskifte fra tingbogen, udgår, idet fonden allerede i dag har adgang
hertil. Grundejernes Investeringsfond er i en række tilfælde afhængig af, at ejeren
giver meddelelse om ejerskifte.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at forslaget er imødekommet.
Huslejenævnsforeningen og Grundejernes Investeringsfond anbefaler en præcisering
af bemærkningerne til § 61, stk. 1, om ejerskifte for ejendommen. Der gøres
opmærksom på, at en køber ikke er i restance, idet en negativ § 121-saldo vil kunne
benyttes til modregning i fremtidige hensættelser.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at bemærkningerne er præciseret.
Grundejernes Investeringsfond anbefaler en række ændringer til bemærkningerne til
forslagets § 70 om fondens udførelse af vedligeholdelses- og forbedringsarbejder. Det
anbefales, at ordet ”forbedring” ændres til ”værdiforøgelse”, og at det i
bemærkningerne til § 70, stk. 1, fremgår, at den tinglyste meddelelse ikke alene
vedrører påbudt vedligehold, men tillige de øvrige arbejder, som er omhandlet i § 70,
stk. 1.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at forslagene er imødekommet.
EjendomDanmark bemærker, at der efter forslagets § 70, stk. 3, er pligt for udlejer til
at anlægge sag for domstolene senest 12 måneder efter, at Grundejernes
Investeringsfond ”har været berettiget til at udføre de omtvistede arbejder”. Det gøres
gældende, at bestemmelsen går videre end de eksisterende regler.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at ministeriet har fundet det
hensigtsmæssigt at foreslå bestemmelser til afklaring af retstilstanden vedrørende
deponering og sikkerhedsstillelse. Ministeriet er opmærksom på, at der er tale om en
materiel ændring.
Grundejernes Investeringsfond bemærker, at lovforslagets § 76 om huslejenævnets
kompetence, bør henvise til § 123 i lov om leje. Endvidere anbefales, at henvisningen
til § 77, stk. 1, bør udgå, da bestemmelsen omhandler en strafferetlig handling, som
ikke henhører under nævnets kompetence.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at huslejenævnets kompetence i
forhold til § 123 i lov om leje fremgår af § 125 i lov om leje, som fastslår, at tvister om
opfyldelse af udlejerens pligt til føre en indvendig vedligeholdelseskonto og om beløb,
der fradrages på kontiene for vedligeholdelse, afgøres af huslejenævnet. Ministeriet
3
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464407_0004.png
imødekommer forslaget vedrørende henvisningen til § 77, stk. 1, således at
henvisningen er udgået.
Kapitel 8: Grundejernes Investeringsfond
EjendomDanmark foreslår, at bemærkningerne til § 83, stk. 2, om, at udlejeren kan
pålægges at betale et beløb, når lejeren får fuldt medhold ved huslejenævnet, uddybes,
således at det bliver mere entydigt, at der skal være påstande af en vis klarhed.
EjendomDanmark anfører endvidere, at bemærkningen om, at udlejere kan pålægges
at betale beløb ved sager mellem udlejeren og Grundejernes Investeringsfond, savner
begrundelse.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at EjendomDanmark kom med
tilsvarende anbefaling i 1. høring. Ministeriet skal derfor henvise til ministeriets
bemærkning hertil på side 6 i høringsnotatet af 12. oktober 2020.
EjendomDanmark anfører til forslagets § 86, stk. 1, at bemærkningen om, at
besigtigelse sidestilles med, at nævnet har stillet spørgsmål til parterne, går videre, end
bestemmelsen selv og praksis giver anledning til.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at EjendomDanmark kom med
tilsvarende anbefaling i 1. høring. Ministeriet skal derfor henvise til ministeriets
bemærkning hertil på side 6 i høringsnotatet af 12. oktober 2020.
Huslejenævnsforeningen foreslår en rettelse til bemærkningerne til § 79 om
udpegning af en formand for et fælleskommunalt huslejenævn, idet det fremgår, at det
har betydning, om nævnets geografiske kompetenceområde er beliggende i forskellige
regioner.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at forholdet er præciseret i
bemærkningerne.
EjendomDanmark anbefaler en præcisering af bemærkningerne til forslagets § 89, stk.
2, hvorefter parterne har 4 uger til indbringelse af sager for boligretten fra
underretning om nævnets afgørelse. Det anføres, at bemærkningen om, at fristen også
gælder sager, som nævnet har kompetence til at behandle, men har afvist, bør
uddybes.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at forholdet er præciseret i
bemærkningerne.
4