Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 47
Offentligt
2523456_0001.png
LL2014 – Bilag 87
Dato: 11. juni 2014
Forlig mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre,
Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten om forenkling og modernisering af
lejelovgivningen m.v.
Lejelovgivningen er kompliceret og præget af mange års løbende justeringer og tilføjelser. Det er
derfor – både politisk og blandt brugerne – et ønske, at der foretages en forenkling og modernisering
af lejelovgivningen.
Forligsparterne (SD, RV og V, DF, SF og EL) er på den baggrund enige om at gennemføre en samlet
forenkling og modernisering af lejelovgivningen. Det er i den sammenhæng et vigtigt hensyn, at den
retlige og økonomiske balance mellem udlejere og lejere ikke forrykkes.
Parterne er ligeledes enige om, at der ikke kan gennemføres væsentlige forenklinger, hvis der på
forhånd ses bort fra enkeltforslag, der er af størst interesse for enten lejerne eller udlejerne.
Parterne er derfor enige om, at balancen mellem lejere og udlejere ikke skal opretholdes i det
enkelte (del)forslag, men derimod i det samlede lovforslag, som således vil indeholde elementer, der
hver for sig er til størst glæde for den ene af lejeboligmarkedets parter.
Blandt andet med henblik på at sikre lejerne mod urimelige økonomiske udgifter ved fraflytning samt
at sikre udlejerne administrative lettelser indeholder forslaget følgende elementer:
Obligatorisk ind- og fraflytningssyn
Normalistandsættelse ved fraflytning
Vedligeholdelsesreglerne forenkles og moderniseres
Reglerne om varsling af omkostningsbestemte lejeforhøjelser og beboerrepræsentationens
kompetence forenkles og moderniseres
Stærkere sanktioner ved overtrædelse af dusørregler
Billigere adgang til forhåndsgodkendelse af huslejen for udlejere af enkelte ejer- og
andelsboliger
Nye muligheder for nettoprisindeksregulering af lejen.
1. Nettoprisindeksregulering af den omkostningsbestemte leje
2. Trappeleje erstattes af mulighed for nettoprisindeksregulering af lejen.
Adgang for udlejere af ejer- eller andelsbolig til at opsige lejer med 1 års varsel, hvis udlejer
selv skal benytte boligen.
Lejeloven og boligreguleringsloven sammenskrives i et to-faset forløb:
1. Enslydende bestemmelser i de to love sammenskrives, så de kun fremgår af én lov.
2. Fuldstændig sammenskrivning af de to love.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
Evaluering af de gennemførte forenklinger
Udmøntning af forslag fra organisationernes enighedsliste
Gennemsigtighed i huslejenævnene
Sommerhuse undtages fra lejelovgivningen
Parterne er enige om at udmønte disse forslag i lovgivning. Lovforslaget herom fremsættes for
Folketinget i oktober 2014, jf. dog punkt vedr. sammenskrivning af de to lejelove.
Parterne er enige om at genforhandle lejelovgivningen senest 3 år efter den sammenskrevne lovs
ikrafttrædelse. Hvis parterne ikke her kan nå til enighed, betragtes forliget som ophørt.
Obligatorisk ind- og fraflytningssyn samt normalistandsættelse ved fraflytning
Der er for ofte konflikter mellem lejer og udlejer, når lejeren flytter. Hver 5. af de sager, der
behandles af huslejenævnene, vedrører således flytteopgørelser. Parterne er enige om at skabe
rammer, der kan reducere konfliktniveauet.
Parterne er samtidig enige om, at det er en uhensigtsmæssig anvendelse af lejerens og samfundets
ressourcer, når lejeren skal nyistandsætte lejemålet ved fraflytning, hvis lejemålet fremstår i
velvedligeholdt stand.
Parterne er på den baggrund enige om at gennemføre:
1. Obligatorisk ind- og fraflytningssyn.
Det gøres obligatorisk, at der foretages ind- og fraflytningssyn, samt at der udarbejdes skriftlig
ind- og fraflytningsrapport. Der fastsættes ingen formkrav til rapporten. Indkaldelse af lejeren og
afholdelse af syn, samt udarbejdelse af ind- og fraflytningsrapport vil være en betingelse for, at
lejeren kan afkræves betaling for istandsættelse ved fraflytning. Lejeren skal indkaldes med et
rimeligt varsel til såvel ind- som fraflytningssyn.
Kravet omfatter ikke udlejere, der kun udlejer én bolig, herunder ejere af en enkelt ejer- eller
andelsbolig.
Udlejer skal dokumentere, at lejeren er indkaldt til syn, og at lejeren har fået udleveret
synsrapport. Hvis udlejer trods rimelige og sædvanlige bestræbelser på at indkalde lejeren til
synet ikke får kontakt til lejeren, kan udlejer gennemføre synet uden lejerens deltagelse.
Udlejer skal som efter de gældende regler fremsætte krav om istandsættelsen inden 2 uger efter
lejeren er flyttet.
2. Normalistandsættelse ved fraflytning.
Muligheden for at aftale nyistandsættelse ved fraflytning afskaffes. Hvis lejeren har den
indvendige vedligeholdelsespligt i lejeperioden, skal parterne i stedet kunne aftale
normalistandsættelse.
2
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
Forslaget indebærer, at der ved fraflytning af boligen gennemføres en normalistandsættelse for
lejerens regning, der omfatter nødvendig hvidtning, maling og tapetsering af vægge, herunder
også maling af ”træ og jern”, samt mellemslibning og lakering af gulve.
Vedligeholdelsesreglerne forenkles og moderniseres
Parterne er enige om, at de gældende regler for vedligeholdelse af store ejendomme er
komplicerede. Det gør det svært for parterne at få overblik over rettigheder og pligter på området.
Parterne er på den baggrund enige om:
1. At det udtrykkeligt anføres i loven, at lejernes krav på vedligeholdelse er ubetinget
2. At ophæve kravet om, at udlejeren skal aflægge et vedligeholdelsesregnskab og oplyse om
indestående på vedligeholdelseskontiene som gyldighedsbetingelse ved varsling af
lejeforhøjelser.
3. At forbedre overblikket over vedligeholdelsesbehovet i den enkelte ejendom i regulerede
kommuner ved at etablere en ordning med rullende 10-årige vedligeholdelsesplaner. Der
fastsættes ingen formkrav til vedligeholdelsesplanen.
Udarbejdelse af en skriftlig vedligeholdelsesplan er en betingelse for, at udlejer kan opkræve
beløb til udvendig vedligeholdelse. Udlejer mister retten hertil i perioden fra lejernes
indbringelse af sag herom for huslejenævnet til en vedligeholdelsesplan er udarbejdet og
udsendt til lejerne.
Kravet omfatter ikke
udlejere af småhuse med op til 6 boliger,
udlejere, der kun udlejer én bolig, herunder ejere af en enkelt ejer- eller andelsbolig, eller
ejere af udlejede ejerlejligheder, hvis de ikke har bestemmende indflydelse i
ejerforeningen.
andelshavere, der udlejer én eller flere lejligheder i samme andelsboligforening uden at
have bestemmende indflydelse i andelsboligforeningen.
4. At ophæve ordningen med binding i Grundejernes Investeringsfond af hensættelser til
forbedringer i uregulerede ejendomme.
Reglerne om varsling af omkostningsbestemt lejeforhøjelser og beboerrepræsentationens
kompetence forenkles og moderniseres.
A. Reglerne for varsling af omkostningsbestemt lejeforhøjelser.
3
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
Parterne er enige om, at det er administrativt besværligt for udlejere at få dækket selv ganske små
stigninger i ejendommens driftsudgifter gennem en lejeforhøjelse, og at der derfor er behov for en
forenkling og modernisering af reglerne for varsling af omkostningsbestemte lejeforhøjelser.
Der er samtidig behov for at styrke samarbejdet mellem beboerrepræsentationen og udlejer.
Parterne er på den baggrund enige om:
1. At begrænse udlejerens administrative forpligtelser i forbindelse med varsling af
omkostningsbestemt husleje.
2. At indføre en pligt til forhøring af beboerrepræsentanterne ved huslejeregulering.
B. Reglerne for beboerrepræsentationens kompetence.
Parterne er enige om at sanere de gældende bestemmelser om beboerrepræsentationens
rettigheder, således at ikke-sanktionerede rettigheder fjernes. Parterne er endvidere enige om, at de
regler, som tillægger beboerrepræsentationen relevante og hensigtsmæssige kompetencer, skal
overholdes og derfor sanktioneres.
Parterne er på den baggrund enige om:
1. At de gældende bestemmelser i lejelovens § 65 og § 66 om beboerrepræsentationens
kompetence erstattes af en formålsbestemmelse om hensigten med beboerrepræsentation
samt regler om inddragelse af beboerrepræsentationen i forbindelse med varsling og
gennemførelse af større forbedringsarbejder i ejendommen.
2. At reglernes overholdelse er en gyldighedsbetingelse for at opkræve lejeforhøjelse for de
pågældende forbedringer.
Stærkere sanktioner ved overtrædelse af dusørregler
Parterne er enige om at skærpe sanktionen ved udlejeres krav om dusør for udlejning af et ledigt
lejemål. Parterne ønsker derfor at stramme reglerne om frakendelse af retten til at administrere
udlejningsejendomme, således at udlejeren kan frakendes retten til at administrere, hvis han
idømmes bøde- eller fængselsstraf efter lejelovens § 6 om dusør, og samtidig ikke har efterlevet én
eller flere endelige huslejenævnskendelser inden for en periode på 2 år.
Billigere adgang til forhåndsgodkendelse af huslejen for udlejere af enkelte ejer- og andelsboliger
For at hjælpe enkeltudlejere af ejer- eller andelsboliger, der som ikke professionelle udlejere kan
have svært ved at fastsætte huslejen for den udlejede boliger, er der tidligere indført en mulighed for
forhåndsgodkendelse af lejen i huslejenævnet. Gebyret for indhentelse af huslejenævnets
forhåndsgodkendelse af huslejen udgør pt. 3.500 kr. Mange enkeltudlejere finder dette gebyr for
dyrt, hvilket begrænser ordningens anvendelse.
Parterne er på den baggrund enige om at reducere gebyret til 500 kr.
Den kommunale merudgift, som dette medfører, udlignes ved 1) at forøge det nuværende gebyr for
øvrige huslejenævnssager til 300 kr., og 2) ved i lighed med andre klagenævn at indføre
medfinansiering af sagsbehandlingen ved huslejenævnet for udlejere, der taber en sag.
4
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
Medfinansieringen udgør 2.080 kr, svarende til ca. halvdelen af den gennemsnitlige sagsudgift ved
huslejenævnene.
I forlængelse af lovændringerne udarbejdes en målrettet vejledning til enkeltudlejere om
tidsbegrænset udlejning, hvor der redegøres nærmere for den foreliggende retspraksis, samt andre
forhold af relevans for sådanne i forbindelse med udlejning og indgåelse af lejekontrakt.
Nye muligheder for nettoprisindeksregulering af lejen.
Parterne er enige om, at det kan være en administrativt krævende opgave at varsle selv små
ændringer i huslejen. Det gælder især for de mindre udlejere, der typisk ikke har professionel hjælp
til at drive deres virksomhed.
Parterne er på den baggrund enige om at give udlejere nye muligheder for at nettoprisindeksregulere
lejen:
1. Nettoprisindeksregulering af den omkostningsbestemte leje.
Udlejere, der opkræver omkostningsbestemt husleje, får mulighed for at beslutte, at lejen i en
periode på 2 år årligt reguleres efter nettoprisindeks i stedet for efter reglerne om
omkostningsbestemt husleje.
2. Trappeleje erstattes af mulighed for nettoprisindeksregulering af lejen.
Som et led i forenkling af lejelovgivningen er parterne enige om at afskaffe muligheden for efter
aftale at regulere lejen med bestemte beløb til bestemte tidspunkter (trappeleje). I ejendomme,
der ikke er omfattet af omkostningsbestemt leje, skal udlejer og lejer i stedet kunne aftale, at
lejen reguleres efter nettoprisindeks.
Den indeksregulerede leje vil som de trappelejeaftaler, de afløser, fortsat være omfattet af
reglerne om det lejedes værdi.
Adgang for udlejere af en ejer- eller andelsbolig til at opsige lejer med 1 års varsel, hvis udlejer selv
skal benytte boligen.
De gældende regler for opsigelse af lejere af ejerlejligheder indeholder snubletråde, der har betydet,
at enkeltudlejere af ejerlejligheder uforvarende har indgået permanente lejekontrakter, som de ikke
har kunnet komme ud af.
Med henblik på at skabe større sikkerhed for sådanne enkeltudlejere er parterne på den baggrund
enige om at ændre opsigelsesreglerne således, at udlejere af en ejer- eller andelsbolig får ret til at
opsige lejeren med 1 års varsel, når ejeren eller andelshaveren selv ønsker at benytte boligen.
Sammenskrivning af lejeloven og boligreguleringsloven
5
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
Parterne er enige om, at det vil være hensigtsmæssigt at foretage en sammenskrivning og
modernisering af lejeloven og boligreguleringsloven. Med henblik herpå gennemføres en to-faset
proces, hvor der i fase 1 gennemføres en fjernelse af enslydende bestemmelser i de to love.
Lovændringen evalueres efter to år. I løbet af denne to-årige periode gennemføres som fase 2 en
sammenskrivning af de to love, som afsluttende eventuelt justeres i lyset af evalueringens resultater,
jf. nedenfor:
1. Enslydende bestemmelser i lejeloven og boligreguleringsloven fjernes, så de kun fremgår af én
lov
Lejeloven og boligreguleringsloven indeholder i dag bestemmelser, der stort set er ens
(dubletter).
Parterne er enige om at gøre lovgivningen mere overskuelig og enkel ved, at de pågældende
bestemmelser fremover kun fremgår af én lov, herunder at der foretages en sammenskrivning af
dubletter indenfor følgende områder:
a. Reglerne om lejemål, hvor der kan aftales fri leje.
b. Forhåndsgodkendelse af forbedringer.
c. Forhåndsgodkendelse af lejen ved udlejning af private andelsboliger og ejerlejligheder, der
af ejeren ønskes udlejet. Sammenskrivningen vil omfatte private ejer- og andelsboliger.
d. Regler om depositum.
e. Huslejenævnets kompetence i forbindelse med sager om lejerens vedligeholdelsespligt.
f.
Delvist huslejenævnets kompetence vedrørende udlejerens vedligeholdelsespligt.
g. Huslejenævnets kompetence vedrørende istandsættelse ved fraflytning og tilbagebetaling
af depositum.
2. Lejeloven og boligreguleringsloven sammenskrives.
I forlængelse af forenklingsforslagets fjernelse af dubletter i lejeloven og boligreguleringsloven
foretages en sammenskrivning af de to love. Sammenskrivningen inddrager resultaterne af
evalueringen, jf. nedenfor.
Med henblik på sammenskrivningen drøfter og aftaler parterne i efteråret 2014 strukturen i den
sammenskrevne lov.
Evaluering af den gennemførte forenkling og modernisering af lejelovgivningen
To år efter lovændringens ikrafttrædelse foretages en evaluering af lovændringen. Evalueringen skal
belyse, om den gennemførte forenkling og modernisering har haft den tilsigtede effekt. De
6
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
ændringsbehov, der måtte fremgå af evalueringen og som der er enighed om mellem forligsparterne,
indarbejdes i sammenskrivningen af de to love, jf. pkt. 2.2.
Forslag fra lejer- og boligorganisationernes enighedsliste
Parterne er enige om, at der i forslaget skal medtages en udmøntning af de punkter fra
enighedslisten, hvor organisationerne i forhandlingsforløbet er blevet enige om udmøntning i
lovgivning. 21 punkter udmøntes i lovgivning, og yderligere 3 enighedspunkter udmøntes
administrativt.
Parterne er enige om, at de medtagne punkter i bilag 1 samlet set opretholder balancen mellem
lejere og udlejere.
Gennemsigtighed i huslejenævnene
Parterne finder det afgørende, at huslejenævnenes afgørelser i alle tilfælde er fyldestgørende
begrundet og gennemsigtige. Parterne er derfor enige om, at ministeriet, evt. i samarbejde med
Huslejenævnsforeningen, undersøger, hvordan der kan skabes større åbenhed om og overblik over
huslejenævnenes afgørelser. Ministeriet vil den forbindelse vurdere, hvordan man gennem
yderligere tiltag kan sikre kvaliteten i huslejenævnsafgørelser, f.eks. gennem udarbejdelse af
skabeloner eller formularer for forskellige typer af typiske huslejenævnsafgørelser.
Sommerhuse undtages fra lejelovgivningen
Parterne er enige om, at lejeforhold om sommerhuse og andre fritidshuse mv., der udlejes til
fritidsformål ikke skal være omfattet af lejelovgivningen, herunder reglerne om lejeregulering. Det
præciseres derfor, at sommerhuse, som udlejes til fritidsformål, ikke er omfattet af lejelovgivningen.
Hermed udelukkes den uklarhed, som ville kunne opstå vedrørende lejefastsættelsen.
7
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
Bilag 1
Temaer i den kommende evaluering
Det foreslås, at følgende temaer indgår i den kommende evaluering:
1.
Indførelse af obligatoriske ind- og fraflytningssyn.
Det skal vurderes om ordningen har medført et fald i antallet af sager om istandsættelse ved
fraflytning.
2.
Begrænsning af aftaler om nyistandsættelse ved fraflytning.
Det skal undersøges, om begrænsningen af mulighederne for at aftale nyistandsættelse har
begrænset de store flytteregninger, som ses i dag. Det skal endvidere vurderes, om begrænsningen
har medført en forringelse af vedligeholdelsesstandarden.
3.
Ophævelse af ordningen med afsætning til forbedring i uregulerede kommuner.
Det skal undersøges hvorledes afviklingen af ordningen forløber, herunder i hvilken takt der udføres
forbedringer i ejendommene, som er en betingelse for udbetaling.
4.
Initiativer med henblik på at øge gennemsigtigheden i huslejenævnenes afgørelser.
Det skal undersøges, om de initiativer, som iværksættes med henblik på at øge gennemsigtigheden
omkring huslejenævnenes afgørelser, er tilstrækkelige, og om initiativerne med henblik på at styrke
huslejenævnes afgørelser, bruges af huslejenævnene.
5.
Stærkere sanktioner ved overtrædelse af dusørregler.
Ministeriet vil drøfte med Domstolsstyrelsen, hvilke muligheder der er for at belyse udviklingen i
antallet af sager om overtrædelse af dusørreglen.
6. Billigere adgang til forhåndsgodkendelse af huslejen for udlejere af enkelte ejer- eller
andelsboliger.
Det skal undersøges, om ændringen medfører en øget anvendelse af muligheden for
forhåndsgodkendelse og om ændringen har medført øget ventetid i sagsbehandlingen hos
huslejenævnene.
7. Adgang for udlejere af en ejer- eller andelsbolig til at opsige lejer med 1 års varsel, hvis udlejer selv
skal benytte boligen.
Det skal undersøges, om ordningen fører til utilsigtet brug, herunder om udlejere, som ikke er
omfattet af ordningen, forsøger at gøre brug af den med henblik på at spekulere i at frigøre
ejerlejligheder for lejere for at sælge.
8
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
8.
Vedligeholdelsesplaner for udlejede andelslejligheder.
Det skal undersøges, om der opstår problemer i forbindelse med andelsboligforeningers
overholdelse af kravet om vedligeholdelsesplan i forbindelse med udlejede boliger.
9.
Undersøgelse af grundlaget for fastsættelse af kapitalafkastet for ejendomme, opført før 1973.
Det skal undersøges, hvordan der kan skabes et bedre tilgængeligt grundlag for
ejendomsvurderingerne ved 15. alm. Vurdering, og i givet fald vil Ministeriet for By-, Bolig- og
Landdistrikter være indstillet på at skabe bedre oplysning herom
10.
Undersøgelse af omfanget af hoteludlejning.
Der gennemføres en undersøgelse af omfanget af problemer med udlejning af helårsboliger som
hotellejligheder i de kommuner, hvor reglerne i boligreguleringslovens kapitel VII finder anvendelse.
9
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
Bilag 2
Nedenfor er de 21 enkelte punkter fra lejer- og udlejerorganisationernes enighedsliste, der foreslås
udmøntet i lovgivning, kort beskrevet. I oversigten er enighedslistens nummerering angivet i
parentes (EL)
1
Der findes regler om indgreb i retten til at administrere udlejningsejendomme både i lejeloven og i
tvangsadministrationsloven. Med henblik på at præcisere, at der findes 2 regelsæt om indgreb i
udlejers administrationsret medtages en henvisning til tvangsadministrationslovens bestemmelser
i lejeloven. (EL 4)
Udlejeren kan ved lejemålets indgåelse dels forlange et depositum og dels forudbetalt leje. Begge
dele kan hver for sig udgøre op til 3 måneders huslejebetaling. Det er i loven nærmere angivet,
hvad det indbetalte depositum kan anvendes til. Det foreslås, at det angives i loven at lejeren i den
sidste tid af lejeperioden kan bo forudbetalt leje op, hvis lejeaftalen er opsagt eller ophævet af en
af parterne. (EL 7)
Lejeren kan med fogedens hjælp afhjælpe mangler i ejendommens forsyning med lys, gas, varme,
kulde el. lign., når udlejeren uberettiget har afbrudt forsyningen. Ændringen indebærer, at det
klargøres, at ikke alene egentlige mangler ved anlægget, men også manglende leverance af lys,
gas, varme, kulde el. lign., hvor afbrydelsen skyldes, at udlejeren har afbrudt leverancen, kan
afhjælpes ved fogedens hjælp (EL 8)
I lejelovens bestemmelser om udlejerens levering af el og vand, er der udtrykkelig taget højde for,
at der kan være situationer, hvor kommunen må indfri en restance for at få genoptaget leveringen
af el til ejendommen, hvis elforsyningen er blevet afbrudt på grund af manglende betaling fra
udlejeren. En lignende hjemmel etableres for levering af energi til opvarmning. (EL
9)Bestemmelsen udformes som en ”kan”-bestemmelse, således at det er op til den enkelte
kommune selv at vurdere, om man vil påtage sig den minimale risiko for et tab, som der principielt
kan være ved en kommunes udlæg til indfrielse af restancer.
Reglerne om udarbejdelse af hhv. vand- og varmeregnskaber sammenskrives og harmoniseres
således, at det samme sæt af lovbestemmelser anvendes for henholdsvis vand- og
varmeregnskaber. (EL 10)
Efter de gældende regler om varme- og varmtvandsregnskaber skal udlejeren bl.a. medtage
udgifter til energimærkning i regnskabet. Hvordan denne udgift medtages, er imidlertid ikke
nærmere reguleret. Det angives derfor, at udgiften til energimærkning skal medtages i varme- og
varmtvandsregnskaberne med lige store beløb i energimærkningens gyldighedsperiode.
Med henblik på koordinering mellem regler fastsat af klima- og energiministeren vedrørende
kontrol, eftersyn og vedligeholdelse af tekniske anlæg og lejelovgivningens regler om
lejefastsættelse og varmeregnskaber bemyndiges ministeren for by, bolig og landdistrikter til at
2
3
4
5
6
10
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
fastsætte nærmere regler for fordelingen af udgifter mellem ejendommens lejligheder og lokaler
m.v. (EL 11)
7
De gældende regler om opsigelse af lejere i udlejede ejerlejligheder er fordelt på tre forskellige
bestemmelser og kan derfor være vanskelige at få et overblik over. De gældende regler samles
derfor i én bestemmelse. (EL 15)
Lejelovens bestemmelse om udlejers adgang til at opsige lejeforhold om garager, stalde og
lignende ophæves, idet den er afløst af bestemmelser i erhvervslejeloven. (EL 16)
Bestemmelserne i den gældende § 7, stk. 3 og 4, om lejerens ret til at få tinglyst en aftale på
ejendommen og udlejers ret til at lade aftalen aflyse efter lejerens fraflytning ophæves som
overflødige. Tinglysning og aflysning af sådanne aftaler vil herefter være omfattet af almindelige
tinglysningsretlige regler (EL 18)
Det præciseres, at det betalingssted, som udlejer efter den gældende bestemmelse skal anvise til
betaling af huslejen, skal være en konto i et pengeinstitut. (EL 43)
Huslejenævnets kompetence til at pålægge udlejer at udføre bestemte arbejder og GI´s mulighed
for efterfølgende at tvangsgennemføre arbejderne på lejerens begæring udvides til også at gælde
ejendomme i uregulerede kommuner (kommuner, der ikke er omfattet af boligreguleringslovens
kapitel II-IV). (EL 45)
Efter lejelovens § 63 kan lejeren og udlejeren aftale, at lejeren har en udvidet ret til at udføre
forbedringer mod godtgørelse herfor ved fraflytning (råderet) i forhold til råderetten efter § 62 a.
Bestemmelsen giver ikke lejeren større rettigheder, end lejeren og udlejeren frit kan aftale om
lejerens gennemførelse af forbedringer og godtgørelse herfor ved fraflytning. § 63 ophæves
derfor. (EL 46)
Bestemmelsen om erhvervslejeres ret til at lade en anden lejer inden for samme branche forsætte
lejemålet på uændret vilkår (afståelsesret) ophæves, idet den er afløst af erhvervslejelovens § 55.
(EL 48)
Det præciseres i lejelovens § 75, stk. 3 om arvingers ret til at overtage erhvervsbeskyttede lejemål,
at bestemmelsen alene vedrører blandede lejemål. (EL 49). At lejemålet er erhvervsbeskyttet
betyder, at den stedlige forbliven i ejendommen er af væsentlig betydning og værdi for
virksomheden
Begrebet ”indvendig vedligeholdelse” indføres bl.a. i lejeloven med henblik på at klargøre
forskellen med begreberne indvendig- og udvendig vedligeholdelse. (EL 56)
Ordningen vedrørende afsætning og anvendelse af beløb til indvendig vedligeholdelse udvides,
således at der også løbende skal afsættes beløb, når en lejlighed delvis er udlejet til beboelse (et
såkaldt blandet lejemål). Dette indebærer, at der også skal afsættes beløb for så vidt angår den del
af det lejede, som er udlejet til andet end beboelse. (EL 57)
8
9
10
11
12
13
14
15
16
11
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
17
Det fremgår udtrykkeligt af loven, at huslejenævnet som led i sin kompetence til at behandle
tvister om lejerens pligt til istandsættelse ved fraflytning også kan tage stilling til størrelsen af
istandsættelsesudgifterne. (EL 58)
Det præciseres, hvilke større udlejer- og lejerforeninger der er indstillingsberettigede ved
udpegning af huslejenævnsmedlemmer til fælleskommunale huslejenævn. (EL 59)
Det kommer udtrykkeligt til at fremgå af loven, at såvel foranstaltninger i selve boligen som på
fællesarealer er omfattet af lejerens ret til at installere hjælpemidler m.v. efter lov om social
service. (EL 71)
Der indføres nye varslingsregler ved regulering af omkostningsbestemt leje i ejendomme med
beboerrepræsentation (EL 40).
Udmøntningen er en del af hovedelementet om, at reglerne om varsling af omkostningsbestemte
lejeforhøjelser og beboerrepræsentationens kompetence forenkles og moderniseres
18
19
20
21
Der foretages en omskrivning af boligreguleringslovens regler om udvendig vedligeholdelse (EL
44).
Udmøntningen er en del af hovedelementet om, at vedligeholdelsesreglerne forenkles og
moderniseres.
12
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
Bilag 3
Oversigt over punkter fra lejer- og udlejerorganisationernes enighedsliste, der
kommer i spil ved en sammenskrivning
Følgende 15 citerede punkter fra enighedslisten om strukturforslag mv. forudsætter en
sammenskrivning af lejelovgivningen. Nummereringen fra enighedslisten er anført i parentes (EL).
1
2
”Sammenskrivning af lejeloven og boligreguleringsloven” (EL 2)
”Enighed om, at reglerne (nuv. LL §§ 37, stk. 4 og 46j, stk. 3) om mulighed for opkrævning af
forbedringsforhøjelse i tilknytning til udgifter til ændret varmefordeling, flyttes til lejelovens
kapitel om forbedringer (nuv. LL kap. 9).” (EL 52)
”Parterne er enige om, at der i lovteksten bør stilles krav om bedre og mere udførlige
begrundelser for nævnenes afgørelser, især hvad angår skønsmæssigt fastsat
huslejeniveau.” (EL 60)
”Enighed om, at inden et endeligt forhandlingsresultat afleveres til ministeren, da gennemgås
det med henblik på at udskille områder, hvor parterne finder overgangsbestemmelser
særligt påkrævede. I samme forbindelse formuleres forslag til disse
overgangsbestemmelser.” (EL 61)
”Opnået enighed om hoved-struktur for en ny sammenskrevet lejelov. En "Vugge til grav"-
disposition jfr. vedlagte bilag.
Parterne er enige om, at der ikke - udover hvad der fremgår af enighedspunkterne - skal ske
materielle ændringer ved sammenskrivningen af LL og BRL.
For de bestemmelser i den ny sammenskrevede lejelov, der alene gælder i lejemål omfattet
af boligregulerings-reglerne, skal dette klart fremgå i umiddelbar tilknytning til
bestemmelserne.” (EL 63)
”Enighed om, at nuv. LL § 7, om at en ejendomskøber indtræder i udlejerforpligtelser, overføres til
ny LLs kap. 12 om succession.” (EL 64)
”Enighed om, at nuv. LL § 53, stk 3 - 5, og BRL § 15 a, stk. 1 -3, indføjes i ny LL kap. 3, uden
at der herved skal ske materielle ændringer”
(EL 65)
”Enighed om, at reglerne om lejefastsættelse og -regulering samles i samme kapitel i ny
sammenskrevet lejelov. Jfr. Pkt. 63 sker dette i kap. 3, og der opdeles i de angivne underkategorier.
Lejefastsættelsesreglerne og varslingsreglerne adskilles ikke, men holdes samlet for hver
lejefastsættelseskategori.” (EL 67)
”Enighed om, at den ny sammenskrevne lejelovs kap. 5 skal indeholde reglerne om mangler, hvad
enten de er oprindelige eller senere opståede.”
(EL 68)
”Enighed om, at bestemmelserne i nuv.LL kap. XII A om lejerens overholdelse af god skik og orden
skrives ind i den ny sammenskrevne lejelovs kap. 13.” (EL 69)
3
4
5
6
7
8
9
10
13
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om et parti vil blive betragtet som værende udtrådt af forliget, såfremt partiet stiller ændringsforslag til lovforslaget/stemmer imod lovforslaget m.v., til indenrigs- og boligministeren
11
”Kommunale beslutninger om, hvorvidt reglerne om omkostningsbestemt leje skal gælde i
kommunen, medtages i en sammenskrevet lejelov, med indholdsmæssigt uændrede
bestemmelser.
Boligreguleringslovens kap. VII om benyttelse af boliger overføres derimod ikke til en
sammenskrevet lejelov, men samtlige bestemmelser i Boligreguleringsloven (BRL) kap. VII
opretholdes i anden lovgivning. Dette kan f.eks. ske i form af at BRL bliver opretholdt, med disse
bestemmelser som indhold.” (EL 3)
”Erstatningsbolig ved ekspropriation og erstatning til erhvervsbeskyttede (blandede) lejemål.
De gældende bestemmelser ønskes opretholdt, men flyttes til anden lov og i LL erstattes de med
en henvisning hertil.” (EL 13)
”Enighed om, at "Overbefolkningsbestemmelserne" i nuv. LL § 69, stk. 2, § 70, stk. 3 og 73, stk. 5,
overføres til en offentligretlig lov.” (EL 47)
”Enighed om, at reglerne i nuv. LL § 4a, overføres til byfornyelsesloven, men samtidig
enighed om, at de hertil hørende bestemmelser i standardlejekontrakten opretholdes, og enighed
om at huslejenævnene skal bevare deres nuværende kompetence på området.”. (EL 54)
”Enighed om, at nuv. LL § 53, stk 3 - 5, og BRL § 15 a, stk. 1 -3, indføjes i ny LL kap. 3, uden at der
herved skal ske materielle ændringer.” (EL 66)
12
13
14
15
14
af
14
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk