Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 30
Offentligt
2485031_0001.png
Bilag til Svar på KEF L 30 spm 4
Center
Center for klimaneutralt Dan-
mark
Dato
19. november 2021
J nr.
2020 - 5659
Pkt. 6 i ”Aftale om fremtiden for olie - og gasindvinding i Nordsøen af 3. de-
cember 2020”
Aftaleparterne er enige om, at stabilitet og forudsigelighed i muligheder og vilkår i
Nordsøen er en nødvendig forudsætning for at opretholde branchens aktiviteter og
investeringer. Olie- og gasaktiviteter er betinget af lange investeringshorisonter og
en lang afkastprofil. Aktiviteterne frem mod 2050 fremmes af og forudsætter stabile,
pålidelige og forudsigelige muligheder og vilkår, som dermed bidrager til samfunds-
økonomien, indtægter, arbejdspladser og forsyningssikkerheden.
Derfor er aftaleparterne enige om, at det er vigtigt at have stabile, pålidelige og for-
udsigelige muligheder og vilkår for de eksisterende tilladelser og resterende aktivi-
teter frem til 2050-slutdatoen. Aftalepartierne er desuden enige om, at det frem
mod 2050-slutdatoen forsat skal være muligt at ansøge om nye efterforsknings - og
produktionstilladelser efter hhv. minirunde og naboblokprocedurerne på samme
måde som på nuværende tidspunkt. Såfremt den siddende minister agter at træffe
en beslutning vedr. tildeling, der ikke følger hensigten i Energistyrelsens redegø-
relse efter § 6 i undergrundsloven, skal det først drøftes med forligskredsen. Hen-
sigten i redegørelsen er baseret på en faglig vurdering ud fra kravene i under-
grundsloven og udbudsbetingelserne. Hvis kriterierne i undergrundsloven vedr. til-
ladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas skal ændres, kræves der
enighed i forligskredsen. Sagsbehandlingstiden i Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet, herunder Energistyrelsen, må samlet set ikke overskride seks måneder.
Aftaleparterne er enige om, at 2050-slutdatoen for indvinding af olie og gas i Nord-
søen ikke fremrykkes yderligere. Det er forventningen, at der vil være øget inte-
resse for minirunder og naboblokproceduren i en situation, hvor der ikke længere
iværksættes udbudsrunder, som dog ikke vil opveje den samlede reduktion i pro-
duktion som følge af aftalen (som pt. forventes at være 9-15 pct. af Energistyrel-
sens seneste prognose).
Det bemærkes, at dette afsnit ikke vedrører andre end de ovennævnte områder,
herunder ikke evt. nødvendig implementering af EU-lovgivning og andre internatio-
nale forpligtelser, fx på miljøområdet.
Det bemærkes endvidere, at dette afsnit ikke vedrører skatteforhold vedrørende
kulbrinter, hvor gældende forlig ikke ændres, eller forhindrer fremtidige ændringer
herom.
Side 1/1