Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 29 Bilag 8
Offentligt
2476248_0001.png
Til lovforslag nr.
L 29
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. november 2021
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-,
energi- og forsyningsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-5 og 13, og Alternativets medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 6-12.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti, Kristende-
mokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af <ud-
valget>:
Til § 2
1)
Ordene »den forberedelse« ændres til: »forberedelse«,
og »projektering og« udgår.
[Sproglig korrektion]
Til § 4
2)
I
stk. 2
ændres »design« til: »det konkrete design«.
[Præcisering]
Ny paragraf
3)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Tilladelse efter § 4, stk. 1, kan først meddeles efter
høring af offentligheden og berørte myndigheder.
Stk. 2.
Offentliggørelsen af høringen foretages på Energi-
styrelsens hjemmeside.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter
en passende frist for høringen efter stk. 1.«
[Høring af offentligheden og berørte myndigheder forud for
meddelelse af anlægstilladelse]
Til § 8
4)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »loven« til: »denne lov«, og »i
medfør af« ændres til: »efter sagsbehandlingsreglerne i«.
[Sproglig korrektion og præcisering]
Til § 9
5)
I
stk. 2
indsættes efter »en myndighed«: »eller institu-
tion«.
[Udvidelse af delegationsbestemmelsen]
Af et
mindretal (ALT),
tiltrådt af et <mindretal>:
Nye paragraffer
6)
Før § 10 indsættes efter overskriften som nye paragraf-
fer:
DokumentId
Journalnummer
L 29 - 2021-22 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
2476248_0002.png
2
Ȥ 02.
Energiklagenævnet behandler klager over tilladel-
ser og andre afgørelser truffet af klima-, energi- og forsy-
ningsministeren efter denne lov eller regler fastsat i medfør
af loven.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministerens tilladel-
ser og andre afgørelser efter loven eller regler fastsat i med-
før af loven kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed end Energiklagenævnet. Tilladelserne og andre
afgørelser kan ikke indbringes for domstolene, før den ende-
lige administrative afgørelse foreligger.
Stk. 3.
Klage skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger
efter at tilladelsen og andre afgørelser er offentliggjort. Hvis
klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlæn-
ges fristen til den følgende hverdag.
Stk. 4.
Søgsmål til prøvelse af tilladelser og andre afgørel-
ser truffet af Energiklagenævnet efter loven eller de regler,
der udstedes efter loven, skal være anlagt, inden 6 måneder
efter at tilladelsen eller afgørelsen er meddelt den pågæl-
dende. Er tilladelsen eller afgørelsen offentliggjort regnes
fristen dog altid fra offentliggørelsen.
§ 03.
Enhver med en væsentlig og individuel interesse
kan klage til Energiklagenævnet over de miljømæssige for-
hold i tilladelser og andre afgørelser efter § 4, hvis disse
tilladelser og andre afgørelser tillige er omfattet af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete pro-
jekter (VVM).
Stk. 2.
Lokale og landsdækkende foreninger og organisa-
tioner, der som hovedformål har beskyttelse af natur og
miljø, kan klage over tilladelserne og andre afgørelser nævnt
i stk. 1. Det samme gælder for lokale og landsdækkende
foreninger og organisationer, som efter deres formål vareta-
ger væsentlige rekreative interesser, når en tilladelse berører
sådanne interesser.
Stk. 3.
Lokale og landsdækkende foreninger og organisa-
tioner fremsender senest samtidig med klagen deres vedtæg-
ter til Energiklagenævnet som dokumentation for, at de er
lokale eller landsdækkende, og at deres formål opfylder kra-
vene i stk. 2.
Stk. 4.
Klage i henhold til stk. 1 og 2 skal være indgi-
vet skriftligt, inden 4 uger efter at tilladelsen er offentlig-
gjort. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller en hellig-
dag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
Stk. 5.
En tilladelse og andre afgørelser må ikke udnyttes,
før klagefristen er udløbet.
Stk. 6.
Klage over en tilladelse og andre afgørelser til
et projekt omfattet af stk. 1 har ikke opsættende virkning,
medmindre Energiklagenævnet bestemmer andet.
Stk. 7.
Energiklagenævnets afgørelser kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed.
§ 04.
Ved behandlingen af klagesager vedrørende afgørel-
ser efter denne lov eller regler fastsat i medfør af loven er-
stattes repræsentanter i Energiklagenævnet, som er udpeget
efter indstilling fra Dansk Industri og Landbrugsrådet, af to
medlemmer med særlig sagkundskab inden for henholdsvis
havmiljø og marine konstruktioner, som udpeges af klima-,
energi- og forsyningsministeren.«
[Etablering af administrativ klageadgang, frister for klage
og domstolsprøvelse, uddybning af kredsen af klageberetti-
gede og nærmere om klagesagsbehandlingen ved Energikla-
genævnet]
7)
Efter § 04 indsættes som ny paragraf med tilhørende
overskrift:
»Frister for sagsbehandling af klager«
§ 05.
Inden for 6 måneder fra klagens modtagelse træffer
Energiklagenævnet afgørelse i klagesager over tilladelser
og andre afgørelser i medfør af loven eller regler udstedt i
medfør heraf.
Stk. 2.
Inden for 6 måneder fra klagens modtagelse træffer
Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelse i klagesager over
tilladelser og andre afgørelser efter § 20 i lov om råstoffer,
som angår indvinding af råstoffer til brug for anlægget af
energiøen.
Stk. 3.
Inden for 6 måneder fra klagens modtagelse træffer
Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelse i klagesager over
tilladelser og andre afgørelser efter museumslovens § 28 a,
stk. 4, som angår fund af kulturarv i området for energiøen,
jf. bilag 1.«
[Fastsættelse af sagsbehandlingsfrister for klagesager efter
lovforslaget, lov om råstoffer og museumsloven]
Til § 10
8)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af indførelse af en admini-
strativ klageadgang]
Til § 11
9)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af indførelse af en admini-
strativ klageadgang]
Til § 12
10)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af indførelse af en admini-
strativ klageadgang]
Til § 13
11)
Overskriften før paragraffen udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af indførelse af en admini-
strativ klageadgang]
12)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af indførelse af en admini-
strativ klageadgang]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af <ud-
valget>:
Til § 17
13)
I
stk. 1, nr. 2,
ændres »andre« til: »anden«.
L 29 - 2021-22 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
2476248_0003.png
3
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
De foreslåede ændringer af lovforslagets § 2 er sprogli-
ge korrektioner. Lovforslagets § 2 vil med de foreslåede
ændringer have følgende ordlyd »Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren bemyndiges til at foretage forberedelse og
projektering, herunder afholdelse af udbud, samt de øvrige
dispositioner, som er nødvendige for anlæg af energiøen.«.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering af,
at »konkrete« også vil referere til konstruktion, størrelse
og design i lovforslagets § 4, stk. 2. Der henvises også til
bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk. 2, hvoraf fremgår,
at tilladelsen efter lovforslagets § 4, stk. 1, vil skulle fast-
sætte den konkrete placering, konstruktion, størrelse og det
konkrete design af energiøen, og at dette sker på baggrund
af udbudsvinderens ansøgning om anlægstilladelse.
Til nr. 3
I medfør af § 35 i lov om af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse nr. 1976 af
27. oktober 2021 (herefter miljøvurderingsloven), gennem-
føres der høringer i forbindelse med miljøkonsekvensvurde-
ringen (VVM) af konkrete projekter. Af miljøvurderingslo-
vens § 35, stk. 3, nr. 3, fremgår således, at offentligheden,
berørte myndigheder og berørte stater skal høres med hen-
syn til miljøkonsekvensrapporten, som bygherren har frem-
lagt, herunder ansøgningen om tilladelse, før der træffes en
afgørelse om tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25. I
medfør af miljøvurderingslovens § 35, stk. 4, indgår i denne
høring en lang række materiale, herunder udkast til tilladelse
efter miljøvurderingslovens § 25. I medfør af den foreslåede
§ 01, stk. 1, kan tilladelse efter § 4, stk. 1, først meddeles
efter høring af offentligheden og berørte myndigheder. For-
målet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at der
gives offentligheden og berørte myndigheder endnu en hø-
ring af tilladelsen til anlæg af energiøen efter lovforslagets
§ 4, stk. 1, inden denne tilladelse meddeles. Meddelelse af
tilladelse efter lovforslagets § 4, stk. 1, vil ske efter sagsbe-
handlingsreglerne i miljøvurderingsloven, jf. lovforslagets §
8, stk. 1. Det vil indebære, at der – ud over høringen efter
den foreslåede § 01, stk. 1, – også vil blive gennemført
en høring efter miljøvurderingslovens § 35, stk. 3, nr. 3,
som vil skulle ledsages af et udkast til tilladelse, jf. miljø-
vurderingslovens § 35, stk. 4, nr. 4. Det foreslåede § 01,
stk. 1, vil ikke ændre herpå, og denne høring vil stadig
blive gennemført i overensstemmelse med miljøvurderings-
loven. Efter høringen efter miljøvurderingsloven, jf. § 35,
stk. 3, nr. 3, som vil blive foretaget af den tilladelsesgivende
myndighed (tilladelseskompetencen efter lovforslagets § 4,
stk. 1, forventes delegeret til Energistyrelsen), vil der blive
udarbejdet høringsnotater og indarbejdet relevante indkom-
ne høringssvar i udkast til tilladelsen, herunder i form af
vilkår i tilladelsen. På baggrund af dette reviderede udkast
til tilladelse vil der som følge af den foreslåede § 01, stk. 1,
skulle gennemføres endnu en høring, som vil sikre, at tilla-
delsen i det omfang, det har været muligt, har taget højde for
indkomne høringssvar på tilstrækkelig vis. Høringen efter
den foreslåede bestemmelse vil også - på samme vis som
efter miljøvurderingsloven - give offentligheden og berørte
myndigheder mulighed for at kommentere og stille spørgs-
mål til det reviderede udkast til tilladelse. Den foreslåede
bestemmelse vil også indebære, at forhold i tilladelsen, som
ikke nødvendigvis er af miljømæssig karakter, også vil være
genstand for en lovpligtig offentlig høring. Af det foreslåede
stk. 2 fremgår, at offentliggørelsen af høringen foretages
på Energistyrelsens hjemmeside. Som det vil være tilfældet
for offentliggørelse af tilladelser og andre afgørelser efter
lovforslaget, jf. lovforslagets § 6, vil høringen efter det fore-
slåede § 01, stk. 1, blive offentliggjort digitalt på en relevant
hjemmeside for energiøen, jf. også bemærkningerne til lov-
forslagets § 6. Det foreslåede stk. 2 vil ikke udelukke, at
der også samtidig kan ske offentliggørelse på andre relevan-
te portaler, herunder eksempelvis Høringsportalen. Det er i
tilknytning hertil endvidere forventningen, at høringen vil
blive sendt direkte til en bred målgruppe af offentligheden,
herunder navnlig relevante organisationer og foreninger, li-
gesom høringen også vil blive sendt til den målgruppe, som
allerede har afgivet høringssvar i forbindelse med høringen
efter miljøvurderingsloven. Endelig fremgår det af det fore-
slåede stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren fast-
sætter en passende frist for høringen efter stk. 1. Det fore-
slåede stk. 3 vil indebære, at klima-, energi- og forsynings-
ministeren kan fastsætte fristen. Fastsættelsen af tidsfristen
vil skulle fastsættes sådan, at den vil give offentligheden
og berørte myndigheder mulighed for at forberede sig og
opnå reel deltagelse i høringen efter den foreslåede bestem-
melse. Der forventes ikke en høringsperiode på mindre en
3-4 uger. Ved fristfastsættelsen vil der skulle tages hensyn
til, om høringen vil finde sted i længere ferieperioder, f.eks.
jule- og sommerferie.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion af lov-
forslaget § 8, stk. 1, 2. pkt., som herefter vil have følgende
ordlyd: »Meddelelse af tilladelser og andre afgørelser efter
denne lov sker efter sagsbehandlingsreglerne i lov om miljø-
vurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM).« Den foreslåede ændring præciserer, at meddelelse
af tilladelse efter lovforslagets § 4 vil ske efter sagsbehand-
lingsreglerne i lov om miljøvurdering af planer og program-
mer og af konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse
nr. 1976 af 27. oktober 2021.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring af lovforslagets § 9, stk. 2, vil
indebære, at de regler, som klima-, energi og forsyningsmi-
nisteren vil kunne fastsætte i forhold til delegation også vil
omfatte institutioner, der er oprettet under Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet. Med den foreslåede ændring vil
der således være bedre symmetri med lovforslagets § 9,
L 29 - 2021-22 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
2476248_0004.png
4
stk. 1, som også vil omfatte delegation til institutioner, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 9, stk. 1.
Til nr. 6
Efter det foreslåede § 02, stk. 1 Energiklagenævnet be-
handler klager over tilladelser og andre afgørelser truffet af
klima-, energi- og forsyningsministeren efter denne lov eller
regler fastsat i medfør af loven.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det uafhæn-
gige Energiklagenævn, vil være klageinstans for tilladelser
og andre afgørelser, som vil blive truffet af klima-, energi-
og forsyningsministeren (forventes delegeret til Energisty-
relsen) i medfør af lovforslaget. Nævnets forretningsorden
er fastsat i bekendtgørelse nr. 664 af 19. juni 2006 om for-
retningsorden for Energiklagenævnet.
Efter det foreslåede stk. 2 kan klima-, energi- og forsy-
ningsministerens tilladelser og andre afgørelser efter loven
eller regler fastsat i medfør af loven ikke indbringes for
anden administrativ myndighed end Energiklagenævnet. Til-
ladelserne og andre afgørelser kan ikke indbringes for dom-
stolene, før den endelige administrative afgørelse foreligger.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der alene er
adgang til én administrativ klagesagsbehandling. Den fore-
slåede bestemmelse svarer til reglerne om klageadgang i §
66 i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1791 af 9. februar 2021 (herefter VE-loven).
Efter det foreslåede stk. 3 skal klage være indgivet skrift-
ligt, inden 4 uger efter at afgørelsen er offentliggjort. Hvis
klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlæn-
ges fristen til den følgende hverdag.
Der henvises til bemærkningerne til VE-lovens § 66, stk.
3, og § 67, stk. 4.
Af det foreslåede stk. 4 fremgår, at søgsmål til prøvelse
af tilladelser og andre afgørelser truffet af Energiklagenæv-
net efter loven eller de regler, der udstedes efter loven, være
anlagt, inden 6 måneder efter at tilladelsen eller afgørelsen
er meddelt den pågældende. Er tilladelsen eller afgørelsen
offentliggjort regnes fristen dog altid fra offentliggørelsen.
For så vidt angår offentliggørelse henvises til bemærk-
ninger til lovforslagets § 6. Endvidere henvises til bemærk-
ningerne til bemærkningerne til VE-lovens § 66, stk. 5.
Det følger bl.a. af den foreslåede § 03, at enhver med
en væsentlig og individuel interesse kan klage til Energik-
lagenævnet over de miljømæssige forhold i tilladelser og
andre afgørelser efter lovforslagets § 4, hvis disse tilladelser
og andre afgørelser tillige er omfattet af lov om miljøvur-
dering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Den foreslåede bestemmelse vil være en uddybning
af kredsen af klageberettigede, herunder navnlig i relation til
lokale og landsdækkende foreninger og organisationer.
Den foreslåede bestemmelse vil svare til § 67 i VE-loven,
den foreslåede § 03 vedrører klager over miljømæssige for-
hold i tilladelser og andre afgørelser efter § 4, hvis disse
tilladelser og andre afgørelser tillige er omfattet af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete pro-
jekter (VVM).
Bestemmelsen vil indebære, at enhver med en væsentlig
og individuel interesse og lokale og landsdækkende forenin-
ger og organisationer, der som hovedformål har beskyttelse
af natur og miljø, vil kunne klage over en tilladelse, som ud-
gør eller erstatter § 25-tilladelsen i miljøvurderingsloven. Af
lovforslagets § 8, stk. 2, fremgår, at tilladelse efter lovforsla-
gets § 4 udgør en sådan tilladelse.
Der er ikke med den foreslåede § 03 tiltænkt realitets-
ændringer i forhold til anvendelsesområde for § 67 i lov
om fremme af vedvarende energi, hvorfor der henvises til
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Af den foreslåede § 04 fremgår, at ved behandlingen af
klagesager vedrørende afgørelser efter denne lov eller reg-
ler fastsat i medfør af loven erstattes repræsentanter i Ener-
giklagenævnet, som er udpeget efter indstilling fra Dansk
Industri og Landbrugsrådet af 2 medlemmer med særlig
sagkundskab inden for henholdsvis havmiljø og marine kon-
struktioner, som udpeges af klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at repræsen-
tanterne i Energiklagenævnet, som er udpeget efter indstil-
ling fra Dansk Industri og Landbrugsrådet, jf. § 2, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 664 af 19. juni 2006 om forretningsorden
for Energiklagenævnet vil være erstattet af 2 medlemmer
med særlig sagkundskab inden for henholdsvis havmiljø og
marine konstruktioner, og at disse to medlemmer vil skulle
udpeges af klima-, energi- og forsyningsministeren.
Herved følger den foreslåede bestemmelse den praksis
for anvendelse af særlig sagkundskab, der er ved Energikla-
genævnets behandling af klagesager efter eksempelvis VE-
loven, jf. § 69, og lov om elforsyning, jf. § 91. Disse to
love indeholder bl.a. tilladelse til henholdsvis etablering af
havvindmøller og anlæg af eltransmissionsnettet.
Henset til energiøens karakter og placering på havet fore-
slås det, at den særlige sagkundskab vil skulle være centreret
omkring kendskab til henholdsvis havmiljøet og anlægget af
marine konstruktioner. Sidstnævnte vil eksempelvis kunne
være kendskab til havnekonstruktioner eller lignende på ha-
vet.
Til nr. 7
Uanset om en administrativ klage tillægges opsættende
virkning, vil selv kortere sagsbehandlingstider potentielt
kunne forsinke anlægsarbejdet, ligesom lange verserende
klagesager udgør en betydelig risiko for projektet. Anlægget
af energiøen vil således skulle gennemføres i Nordsøen og
100 km fra kysten, hvorfor anlægsarbejdet vil kræve nøje
planlægning, herunder af hensyn til særlige vejrforhold samt
i øvrigt også i forhold til andre projektelementer.
Til nr. 8-12
Konsekvensrettelse som følge af indførelse af en admini-
strativ klageadgang.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring er en mindre sproglig korrektion
af lovforslaget § 17, stk. 1, nr. 2, hvor ordet »andre« ændres
til »anden«. Det følger herefter af den foreslåede bestem-
melse, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden
L 29 - 2021-22 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
2476248_0005.png
5
lovgivning, straffes med bøde den, der tilsidesætter vilkår i
en tilladelse eller anden afgørelse i medfør af loven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 5. juli 2021 dette udkast til udvalget, jf. KEF
alm. del – bilag 385 (folketingsåret 2020-21). Den 7. ok-
tober 2021 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <2> depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV)
Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl (ALT)
Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Mark Grossmann (V) Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V)
Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5