Finansudvalget 2021-22
L 209 Bilag 1
Offentligt
2616411_0001.png
Lovforslag nr.
L 209
Folketinget 2021-22
Fremsat den 31. august 2022 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2022, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2024 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025
(Konsekvenser af 2030-planforløb og regeringens forslag til finanslov for 2023 m.v.)
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2022, jf. lovbekendtgørelse nr.
436 af 12. marts 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 885 af
21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres "515,0" til: ”515,7”, ”225,6” ændres
til: ”225,5”, og ”289,4” ændres til: ” 290,2”.
§2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2023, jf. lovbekendtgørelse nr.
437 af 12. marts 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 885 af
21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres ”523,9” til: ”545,5”, ”229,6” ændres
til: ”239,2”, og ”294,3” ændres til: ” 306,3”.
§3
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2024, som ændret ved § 3 i lov nr. 885 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres ”528,2” til: ”549,8”, ”231,7” ændres
til: ”246,2”, og ”296,5” ændres til: ” 303,6”.
§4
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres ”536,6” til: ”558,6”, ”238,5” ændres
til: ”253,9”, og ”298,1” ændres til: ” 304,7”.
§5
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende.
DokumentId
Journalnummer
L 209 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til Forslag til lov om ændring af udgiftslofter for 2022-2025
2616411_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer
for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finans-
årene 2022, 2023, 2024 og 2025, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der som led 2030-planforløbet
er foretaget ændringer i de finanspolitiske rammer. Derudo-
ver afspejler ændringerne virkninger af politiske aftaler samt
regeringens øvrige prioriteringer på finanslovsforslaget for
2023 mv.
2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2022-2025
2.1 Gældende ret
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren
i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om æn-
dring af de love, der nævnes i stk. 1 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen
tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de
tre udgiftslofter under ét, altså ændringer i niveauet for de
samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige
tilfælde dels at ændre de gældende udgiftslofter og dels at
gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folke-
tingets vedtagelse af forslaget til finanslov.
Tabel 1
Forslag til udgiftslofter for stat for 2022-2025
2022
Gældende statsligt delloft for driftsudgifter
1
(mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative
korrektioner på FFL23 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- heraf korrektioner som følge af 2030-planforløb
- heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
- heraf korrektioner som følge af øvrige prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2023 m.v.
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
225,6
0,0
225,6
-99,3
0,0
-129,3
30,0
225,5
2023
229,6
4.914,7
234,5
4.699,1
4.000,0
509,0
190,1
239,2
2024
231,7
5.353,1
237,0
9.140,9
5.500,0
1.969,6
1.686,9
246,2
2025
238,5
5.687,1
244,2
9.746,9
4.100,0
5.224,4
422,5
253,9
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et folke-
tingsvalg, eller når der på baggrund af større politisk beslut-
tede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk frem-
skrivning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættel-
se. Endvidere kan bestemmelsen f.eks. finde anvendelse ved
væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter.
2.2 Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Der lægges op til at ændre de gældende statslige udgifts-
lofter for 2022-2025. De samlede forslag til ændringer af
udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af ne-
denstående tabel og kan overordnet henføres til:
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af ændrede mel-
lemfristede rammer, jf. 2030-planforløb.
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af indgåede af
politiske aftaler.
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af prioriteringer
på regeringens forslag til finanslov for 2023.
Tabel 1 viser de samlede ændringer (inkl. administrative
korrektioner på regeringens forslag til finanslov for 2023).
Gældende statsligt delloft for indkomstoverførsler
1
(mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
289,4
0,0
294,3
8.202,6
296,5
8.224,5
298,1
8.245,4
L 209 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til Forslag til lov om ændring af udgiftslofter for 2022-2025
2616411_0003.png
3
Gældende delloft for indkomstoverførsler inkl. admini-
strative korrektioner på FFL23 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- heraf korrektioner som følge af ny 2030-planforløb
- heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
- heraf korrektioner som følge af øvrige prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2023 m.v.
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
289,4
750,5
0,0
750,5
0
290,2
302,5
3.841,4
2.565,9
1.275,5
0
306,3
304,8
-1.172,7
-1.116,8
-52,7
-3,2
303,6
306,3
-1.056,7
-1.530,9
-52,7
-6,1
304,7
Kommunalt udgiftsloft på FL22 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
Gældende kommunalt udgiftsloft inkl. administrative
korrektioner på FFL23 (mia. kr.)
-
2
-
2
-
2
275,6
12.147,6
287,8
275,6
12.147,6
287,8
275,6
12.147,6
287,8
Regionalt delloft for sundhedsudgifter på FL22 (mia.
kr.)
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for sundhedsudgifter
inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia. kr.)
-
2
-
2
-
2
124,2
5.203,7
129,4
124,2
5.203,7
129,4
124,2
5.203,7
129,4
Regionalt delloft for udviklingsopgaver på FL22 (mia.
kr.)
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for udviklingsopgaver,
inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia. kr.)
-
2
-
2
-
2
2,7
156,5
2,9
2,7
156,5
2,9
2,7
156,5
2,9
Anm. :
1
Udgiftslofterne er ændret efter vedtagelse af FL22 med lov nr. 885 af 21. juni 2022. Der er foretaget afrundin-
ger.
2
De kommunale og regionale udgiftslofter i 2022 ændres ikke med lovforslaget.
3
2022 er i 2022-pl mens 2023-2026
er i 2023-pl.
Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet ”Kor-
rektioner af gældende udgiftslofter”, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner som følge af de ændrede mellemfristede-
frammer, jf. 2030-planforløb
De statslige udgiftslofter ændres som følge af regeringens
2030-planforløb, der ændrer på de finans- og udgiftspoliti-
ske rammer, som med lovforslaget afspejles i udgiftslofter-
ne. På baggrund af 2030-planforløbet er der desuden foreta-
get en genfastsættelse af det statslige delloft for indkomst-
overførsler for 2023-2025.
Der lægges på den baggrund op til, at delloftet for drifts-
udgifter opjusteres med 4.000,0 mio. kr. i 2023, 5.500,0
mio. kr. i 2024 og 4.100,0 mio. kr. i 2025.
Der lægges på den baggrund endvidere op til, at delloftet
for indkomstoverførsler opjusteres med 2.565,9 mio. kr. i
2023 og nedjusteres med 1.116,8 mio. kr. i 2024 og 1.530,9
mio. kr. i 2025.
2.2.2. Korrektioner som følge af politiske aftaler
Regeringen har indgået aftaler om kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025, aftale om kompensation af borgere for
stigende energipriser, klimaaftale om grøn strøm og varme
2022, aftale om nedbringelse af danskernes gæld til det of-
fentlige, aftale om justering af beskatningen af elbiler og
plug-in hybridbiler, der anvendes som fri bil, skattefri el til
opladning på arbejdspladsen samt medfinansiering af lade-
standere i boligforeninger mv., aftale om grøn skattereform
for industri mv., aftale om etablering af en grøn fond samt
aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.
I Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025 er
der aftalt et løft af kriminalforsorgens driftsøkonomi i
L 209 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til Forslag til lov om ændring af udgiftslofter for 2022-2025
2616411_0004.png
4
2022-2025, der bl.a. finansieres af nedsættelse af rentekom-
pensation i udbyttesager.
I Aftale om kompensation af borgere for stigende energi-
priser er der aftalt en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget,
lempelse af elafgiften, en ældrecheck på 5.000 kr., engangs-
beløb til personer på tilbagetrækningsydelser, forhøjelse af
SU-fribeløbet og engangsbeløb til SU-handicaptillægsmod-
tagere og enlige forsørgere, der bl.a. finansieres af nedjuste-
ring af rammen til offentlige investeringer.
I Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 er der aftalt
initiativer til fremme af havvind og vedvarende energi samt
initiativer til udfasning af gas, der bl.a. finansieres af ompri-
oritering af puljer, disponering fra en grøn fond og salg af
VE-andele.
I Aftale om nedbringelse af danskernes gæld til det offent-
lige er der aftalt en række initiativer, der tilvejebringer et
varigt merprovenu, der disponeres til indsatser på Skattemi-
nisteriets og det grønne område.
I Aftale om justering af beskatningen af elbiler og plug-in
hybridbiler, der anvendes som fri bil, skattefri el til oplad-
ning på arbejdspladsen samt medfinansiering af ladestandere
i boligforeninger m.v. er det aftalt at medfinansiere ladestan-
dere i boligforeninger m.v., der finansieres af ændringer af
skatteregler for fri bil og el til opladning på arbejdspladser.
I Aftale om grøn skattereform for industri mv. er det aftalt
at oprette en fond til grøn omstilling, der bl.a. finansieres
af ændringer i skattesystemet, nedjustering af rammen til
offentlige investeringer m.v.
I Aftale om etablering af en grøn fond er det aftalt at
forhøje grænsen for indbetaling til aldersopsparing, der til-
vejebringer et provenu frem til 2040.
I Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler er der
aftalt en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, der til-
vejebringer et provenu, der bl.a. disponeres til udgifter til
vejslid, administrative omkostninger m.v.
På baggrund af aftalerne lægges der op til, at delloftet
for driftsudgifter nedjusteres med 129,3 mio. kr. i 2022 og
opjusteres med 509,0 mio. kr. i 2023, 1.969,6 mio. kr. i
2024 og 5.224,4 mio. kr. i 2025. Det statslige delloft for
indkomstoverførsler opjusteres med 750,5 mio. kr. i 2022,
1.275,5 mio. kr. i 2023 og nedjusteres med 52,7 mio. kr.
årligt i 2024-2025.
2.2.3. Korrektioner som følge af regeringens forslag til fi-
nanslov for 2023 mv.
Regeringens finanslovforslag for 2023 indeholder en ræk-
ke prioriteringer med betydning for de fastsatte udgiftslof-
ter, herunder håndtering af udgifter til fordrevne ukrainere
som følge af Ruslandskrisen, indbudgettering af reserve til
håndtering af udfordringer som følge af COVID-19 m.v., ny
udbyttepolitik for TV2 m.v.
På baggrund af prioriteringerne lægges der op til, at del-
10. Sammenfattende skema
loft for drift opjusteres med 30,0 mio. kr. i 2022, 190,1
mio. kr. i 2023, 1.686,9 mio. kr. i 2024 og 442,5 mio. kr. i
2025. Endvidere nedjusteres delloft for indkomstoverførsler
med 3,2 mio. kr. i 2024 og 6,1 mio. kr. i 2025.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Principper-
ne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for
dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da ændringerne af de gældende udgiftslofter
blandt andet følger af beslutninger, der først blev truffet i
sommeren 2022. Dertil kommer, at forslaget endvidere tager
højde for de administrative korrektioner i medfør af bud-
getlovens § 8, der medtages på finanslovforslaget. Det har
således ikke tidsmæssigt været muligt at sende lovforslaget i
høring inden fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen den 31. au-
gust sendt i høring med frist den 28. september 2022 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Danmarks
Nationalbank, Danske Regioner og Kommunernes Lands-
forening, Formandskabet for De Økonomiske Råd og Rigs-
revisionen.
L 209 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til Forslag til lov om ændring af udgiftslofter for 2022-2025
2616411_0005.png
5
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper for im-
plementering af erhvervsrettet EU-re-
gulering/Går videre end minimumskrav
i EU-regulering (sæt X)
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser /merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
L 209 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til Forslag til lov om ændring af udgiftslofter for 2022-2025
2616411_0006.png
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2022, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 436 af 12. marts 2021, som ændret ved lov nr.
885 af 21. juni 2022 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2022, at det samlede
statslige udgiftsloft er 515,0 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter er 225,6 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler er 289,4 mia. kr. i finansåret 2022.
Det foreslås at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra
515,0 mia. kr. til 515,7 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 225,6 mia. kr. til 225,5 mia. kr. samt det
statslige delloft for indkomstoverførsler fra 289,4 mia. kr. til
290,2 mia. kr. for finansåret 2022.
528,2 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 231,7
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
296,5 mia. kr. i finansåret 2024.
Det foreslås at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra
528,2 mia. kr. til 549,8 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 231,7 mia. kr. til 246,2 mia. kr. samt det
statslige delloft for indkomstoverførsler fra 296,5 mia. kr. til
303,6 mia. kr. for finansåret 2024.
Til § 4
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fast-
sættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2025, som ændret ved lov nr. 885 af 21. juni 2022
om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regio-
ner for finansåret 2025, at det samlede statslige udgiftsloft er
536,6 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 238,5
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
298,1 mia. kr. i finansåret 2025.
Det foreslås at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra
536,6 mia. kr. til 558,6 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 238,5 mia. kr. til 253,9 mia. kr. samt det
statslige delloft indkomstoverførsler fra 298,1 mia. kr. til
304,7 mia. kr. for finansåret 2025.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 437 af 12. marts 2021, som ændret ved lov nr.
885 af 21. juni 2022 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023, at det samlede
statslige udgiftsloft er 523,9 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter er 229,6 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler er 294,3 mia. kr. i finansåret 2023.
Det foreslås at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra
523,9 mia. kr. til 545,5 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 229,6 mia. kr. til 239,2 mia. kr. samt det
statslige delloft for indkomstoverførsler fra 294,3 mia. kr. til
306,3 mia. kr. for finansåret 2023.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2184 af 29. december 2020 om fast-
sættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2024, som ændret ved lov nr. 885 af 21. juni 2022
om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regio-
ner for finansåret 2024, at det samlede statslige udgiftsloft er
Til § 5
Det foreslås i
§ 5,
at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Baggrunden for ikrafttrædel-
sesbestemmelsen er, at finansministeren ifølge budgetlovens
§ 7, stk. 2, lægger de gældende udgiftslofter for 2023-2025
samt forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår 2026
til grund for budgetteringen af forslagene til finanslove for
finansårene 2023 til 2026.
Det er således nødvendigt, at loven træder i kraft samtidig
med finansloven for 2023, så de på finansloven indeholdte
udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet hoved-
lovene ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.