Finansudvalget 2021-22
L 207 Bilag 20
Offentligt
2618379_0001.png
Notat
Oversigt over nye tekstanmærkninger på § 19 ved FFL23
På FFL23 er der på § 19 optaget to nye tekstanmærkninger.
Nr. 217.
ad 19.22.01., 19.22.05., 19.22.11., 19.22.15., 19.22.17., 19.22.21.,
19.22.37., 19.22.45. og 19.45.02.
Uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at videreføre samarbejdet i
Dansk e-infrastruktur konsortium (DeiC)
Stk. 2. DeiC ledes af en bestyrelse, der har ansvaret for den overordnede og stra-
tegiske ledelse samt drift af samarbejdet, jf. dog stk. 3. Bestyrelsen bemyndiges til
at forvalte og udmønte midler til national og international digital forskningsinfra-
struktur. Bestyrelsen betjenes af et sekretariat under ledelse af en direktør.
Stk. 3. Bestyrelsen forelægger strategiske og principielle beslutninger til uddan-
nelses og forskningsministerens godkendelse.
Stk. 4. Universiteterne har pligt til at deltage i DeiC og udpeger en ledelsesrepræ-
sentant til bestyrelsen. Uddannelses- og forskningsministeren kan godkende, at et
universitet ikke indgår i DeiC-samarbejdet, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. Universiteterne har pligt til at deltage i Forskningsnettet, der er brugerbe-
talt. Bestyrelsen fastlægger det årlige budget og fordeling af udgifter for universite-
ter og øvrige brugere af Forskningsnettet.
Stk. 6. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om DeiC,
herunder om forvaltning og udmøntning af midler, organisation, ansvar og kompe-
tence for bestyrelsen, sekretariatet og værtsuniversitet, og om universiteternes
ansvar og forpligtelser i DeiC-samarbejdet.
Stk. 7. Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser om forvaltning og udmøntning af midler til digi-
tal forskningsinfrastruktur, jf. stk. 2, og om forskningsnettet, jf. stk. 5, herunder at
afgørelserne ikke kan påklages.
Ad tekstanmærkning nr. 217.
Tekstanmærkningen er første gang optaget på finansloven for 2023 og erstatter
den tidligere tekstanmærkning nr. 150, som første gang var optaget på finanslo-
ven for 2003, samt tekstanmærkning nr. 215, som første gang er opført på finans-
loven for 2022. Dansk e-infrastruktur Konsortium (DeiC) blev etableret ved akt. 70
af 19. april 2012.
Med tekstanmærkningen etableres en samlet ramme for DeiC. Samtidigt revideres
de særlige bevillingsbestemmelser på § 19.45.02 Nationalt samarbejde om digital
forskningsinfrastruktur.
Side 1/4
L 207 - 2021-22 - Bilag 20: § 19, Uddannelses- og Forskningsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 7. september 2022
2618379_0002.png
Tekstanmærkningen fastsætter Dansk e-infrastruktur Konsortium (DeiC) som et
samarbejde under Uddannelses- og Forskningsministeriet. DeiC har til formål at
styrke, udvikle og koordinere de danske universiteters samarbejde om digital
forskningsinfrastruktur, herunder Forskningsnettet.
Med stk. 1 bemyndiges uddannelses- og forskningsministeren til at videreføre
samarbejdet i Dansk e-infrastruktur Konsortium (DeiC)
Med stk. 2 bestemmes det, at DeiC-samarbejdet ledes af en bestyrelse, der har
ansvaret for den overordnede og strategiske ledelse samt drift af samarbejdet.
Dog skal bestyrelsen forelægge strategiske og principielle beslutninger til uddan-
nelses- og forskningsministerens godkendelse, jf. stk. 3.
Bestyrelsen bemyndiges til at forvalte og udmønte midler til national og internatio-
nal digital forskningsinfrastruktur. Bestemmelsen indebærer bl.a., at bestyrelsen
får kompetence til at træffe beslutninger om national og international digital forsk-
ningsinfrastruktur, herunder om aftaleindgåelse, Forskningsnettet, indkøb af High
Performance Computing (HPC) og tildeling af regnetid, data management mv.
Bestyrelsen kan herunder træffe beslutninger om fælles indkøb af varer og tjene-
steydelser i DeiC-regi. Bestyrelsen betjenes af et sekretariat under ledelse af en
direktør.
Med stk. 3 bestemmes det, at bestyrelsen forelægger strategiske og principielle
beslutninger til uddannelses- og forskningsministerens godkendelse. Uddannel-
ses- og forskningsministeren har dermed mulighed for at præge retningen i forbin-
delse med bestyrelsens oplæg til strategiske og principielle beslutninger. Strategi-
ske og principielle beslutninger er større beslutninger, som binder økonomisk eller
retligt, og kan eksempelvis være nationale strategier om digital forskningsinfra-
struktur, DeiC's deltagelse i internationale samarbejder om digital forskningsinfra-
struktur og initiativer på cyber- og informationssikkerhedsområdet.
Med stk. 4 bestemmes det, at universiteterne har pligt til at indgå i DeiC og udpe-
ger en ledelsesrepræsentant til bestyrelsen. Uddannelses- og forskningsministe-
ren kan godkende, at et universitet ikke indgår i DeiC-samarbejdet.
Med stk. 5 bestemmes det, at universiteterne er forpligtet til at deltage i Forsk-
ningsnettet, der er brugerbetalt. Dermed fastholdes det eksisterende forpligtende
samarbejde for universiteterne om Forskningsnettet (tidligere Forskningens Høj-
hastighedsnet) for at sikre adgang til højhastighedsinternet og til internationale
datanetværk. Bestyrelsen fastlægger det årlige budget og fordeling af udgifter for
universiteter og øvrige brugere af Forskningsnettet.
Tekstanmærkningens stk. 6 bemyndiger uddannelses- og forskningsministeren til
at fastsætte nærmere regler om DeiC-samarbejdet, herunder om forvaltning og
udmøntning af midler, organisation, ansvar og kompetence for bestyrelsen, sekre-
tariatet og værtsuniversitet, og om universiteternes ansvar og forpligtelser i DeiC-
samarbejdet.
Der er herunder hensigten, at der vil blive fastsat regler om udpegning af ledelses-
repræsentanter fra universiteterne til bestyrelsen, beslutningskompetence for be-
Side 2/4
L 207 - 2021-22 - Bilag 20: § 19, Uddannelses- og Forskningsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 7. september 2022
2618379_0003.png
styrelsen i DeiC-samarbejdet, bl.a. i forhold til de deltagende universiteter, etable-
ring af sekretariat på et værtsuniversitet og sekretariatets ledelse, delegation mel-
lem bestyrelse, sekretariat og værtsuniversitet.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter - som hidtil - regler om tildeling
af national regnetid på nationale og internationale HPC-anlæg (supercomputere),
herunder om kriterier for tildeling og procedure for ansøgning.
Der kan endvidere fastsættes regler om udarbejdelse af årligt budget og regnskab
for DeiC, herunder regnskab vedrørende udmøntning af midler samt regler om
varetagelse af drift for Forskningsnettet, nationale HPC- og data management-
ressourcer samt internationalt samarbejde.
Med hjemmel i stk. 7 kan uddannelses- og forskningsministeren endvidere fast-
sætte regler om adgangen til at påklage afgørelser om forvaltning og udmøntning
af midler til digital forskningsinfrastruktur, jf. stk. 1, og om forskningsnettet, jf. stk.
4, herunder at afgørelserne ikke kan påklages.
Nr. 219.
ad 19.22.21. og 19.22.45.
Uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at pålægge Statens Admini-
stration at varetage lønadministrative opgaver for IT-Universitetet i København og
Copenhagen Business School - Handelshøjskolen.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at kunne bringe til
ophør, at Statens Administration pålægges at varetage lønadministrative opgaver
for IT-Universitetet i København og Copenhagen Business School - Handelshøj-
skolen.
Ad tekstanmærkning nr. 219.
Tekstanmærkningen er ny og første gang optaget på finansloven for 2023. Tekst-
anmærkningen er endvidere opført på forslag til lov om tillægsbevillinger for 2022,
jf. akt. 302 af 9. juni 2022.
Baggrunden for tekstanmærkningen er, at IT-Universitetet (ITU) og Copenhagen
Business School - Handelshøjskolen (CBS) skal anvende Statens Lønsystem
(SLS), jf. § 27 i BEK nr. 1957 af 15. oktober 2021 om tilskud og revision mv. ved
universiteterne. Hverken CBS eller ITU har imidlertid de nødvendige personale-
ressourcer med kendskab til Statens Lønsystem og har derfor svært ved at vare-
tage egne lønadministrative opgaver. ITU har haft opgaven vedrørende lønadmi-
nistration i udbud i efteråret 2021, men ingen aktører bød på opgaven. I lyset heraf
har ITU og CBS ønsket, at Statens Administration (SAM) håndterer de to universi-
teters lønadministrative opgaver på samme vilkår, som gælder for statsinstitutio-
ner.
ITU og CBS er som universiteter begge statsfinansierede, selvejende institutioner.
Fordi selvejende institutioner er organisatorisk og regnskabsmæssigt uden for
staten, kan de i udgangspunktet ikke anvende de fællesstatslige løsninger på
samme vilkår, som gælder for statsinstitutioner.
Side 3/4
L 207 - 2021-22 - Bilag 20: § 19, Uddannelses- og Forskningsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 7. september 2022
2618379_0004.png
Med tekstanmærkningen bemyndiges uddannelses- og forskningsministeren til at
pålægge SAM at udføre lønadministrative opgaver for ITU og CBS. Dette er efter
ønske fra ITU og CBS. ITU og CBS har på den måde mulighed for at blive løn-
kunder i den fællesstatslige løsning i SAM på samme vilkår, som gælder for stats-
institutioner.
Uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges endvidere til at kunne bringe til
ophør, at SAM pålægges at varetage lønadministrative opgaver for ITU og CBS.
Bemyndigelsen vil f.eks. kunne finde anvendelse, såfremt universiteterne måtte
ønske at hjemtage varetagelsen af lønadministrative opgaver.
Side 4/4