Erhvervsudvalget 2021-22
L 199 Bilag 21
Offentligt
2587441_0001.png
GENTOFTE KOMMUNE
°
KOMMUAL8ESTYRELSEN
Medlemmerne at’ Folketingets Erhvervsudvalg
2. juni 2022
EMN-20 19-03530
Lovlorslag nr. 199 om æl ringaf udbudsloven mv.: Kommentarer til erhvervsministerens
elseal’sppl17
Frhvervsministeren skriver i sit svar: ‘Tor sä vidt angår det første forslag. er der i forvejen
ikke
noget udbudsretligt til hinder for at gøre,
som
Gentofte Kommune foreslår, når der er tale
om
kontrakter under FU’s tærskelværdier og uden klar grænseoverskridende interesse. Hvis der
måtte
være hindringer for, at en kommune kan varetage sådanne hensyn. så vil det være i anden
lovgivning.”
Gentole Kommune skal dertil bemærke. al det ikke fremgår af ministerens svar, at der er
hjemmel
til at stille kravet. Det er således en forudsætning for, at ordregivere kan stille kravet. al. der er
en
eksplicit hjemmel til det, da det ellers vil være i strid med kravet om saglighed og proportionalitet
i
udhudslovens §193. stk. 5 og Konkurrencestyrelsens vejledning om sociale klausuler.
Gentofte Kommunes model er således ikke lovlig uden en hjemmel. Regeringen har i de
snart 3 år.
siden
Gentofte
Kommune fremsatte forslaget. valgt ikke at fremsætte et lovforslag med en
hjemmel,
der kan mut i ggore modellen.
Netop nu har Erhvervsudvalget anledningen til at skabe den nødvendige hjemmel, og det håber
Gentofie Kommune naturligvis at Erhvervsudvalget vil
gøre.
Til Gentofte Kommunes andet forslag vedr, at erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler
for. hvornår en kontrakt ikke har klar gi’ænseoverskridende interesse, svarer ministeren: ‘Med
hensyn til regler om. hvoi’når en kontrakt har klar grænseoverskridende interesse. s er det praksis
i
ikke muligt at lovgi ve om, da der skal være tale om en konkret vurdering hos cleo oi’dregive
r.
der
foretager købet. Konkurrence- og Forbrugerstvrelsen har udgivet en vejledning om.
hvordan denne vurdering kan foretages i praksis.”
Gentofte Kommune skal dertil bemærke. at Gentofte Kommune
har foreslået, at der tages
stilling til, hvilke kontrakter. dci’ har klar grænseoverskridene interesse, men alene at der defineres
hvilke kontrakter, der helt sikkert ikke har det.
At erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om. hvilke konti’akter. der ikke har klar
grænseoverskridende interesse, er en forudsætning for at undgå tvivl om. hvornår modellen
kan
anvendes. Det kan den nemlig kun, når
der ikke er
en klar grænseoverskridende interesse.
i_.
L 199 - 2021-22 - Bilag 21: Henvendelse af 2/6-22 fra Gentofte Kommune om kommentar til erhvervsministerens besvarelse af L 199 - spm. 17
2587441_0002.png
GENTOFTE KOMMUNE
KOMMUALBESTYRELSEN
Det fremgår endvidere af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens “Evaluering af udbudsloven” fra
maj 2021, s. 156, at EU-Domstolen har åbnet op for, at det vil være muligt at indføre en national
tærskelværdi for, hvornår kontrakten ikke vil have klar grænseoverskridende interesse.
Kopi af dette brev med bilag er sendt til: erhvervsminister Simon Kollerup og børne- og
undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.
Med venlig hilsen
Michael Fc er I
Borgmester
1. viceborgmester og formand for Erhvervs-, Beskæftigelses- og
Tntegrationsudvalget
t
I1 kçnminç
ILIlH
LU’
IL•I)[I
\
\1iiIi—( )IIIL:
6
?
Hj—
N
i)KILJ)IflRI
I
Ir