Erhvervsudvalget 2021-22
L 199 Bilag 15
Offentligt
2585667_0001.png
Til lovforslag nr.
L 199
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den [2. juni 2022]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udbudsloven, lov om Klagenævnet for Udbud
og lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter
(Styrket mulighed for udelukkelse af virksomheder, krav om anvendelse af personer under oplæring, oprettelse af en enhed for
pålidelighedsvurderinger, øget fleksibilitet for ordregivere i forbindelse med gennemførelse af udbud m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 35 ændringsforslag til lovforslaget. Er-
hvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-11, 13 og
14 og 18-34. Frie Grønnes medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 12 og Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 15-17 og 35.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Mo-
deraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af < >:
Til Titlen
1)
Ordene »lov om indhentning af tilbud på visse offent-
lige og offentligt støttede kontrakter« ændres til: »lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
2)
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af
26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophæ-
velse af direktiv 2004/18/EF, EU-Tidende 2014, nr. L
94, side 65 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/66/EF af 11. december 2007 om ændring af Rå-
dets direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF, EU-Tidende
2007, nr. L 335, side 31.«
[Præcisering af fodnote]
Til § 1
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 5 a
ændres »lov om ind-
hentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
DokumentId
Journalnummer
L 199 - 2021-22 - Bilag 15: 1. udkast til betænkning
2585667_0002.png
2
kontrakter« til: »lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
4)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 5 a
ændres »har retlig
interesse i at indgive en klage« til: »er klageberettiget«.
[Ændring af den kreds for hvem retten til aktindsigt i tilbud
efter lov om offentlighed i forvaltningen gælder. Den oprin-
delige bestemmelse begrænsede utilsigtet retten til aktind-
sigt for visse klageberettigede parter. Intentionen er, at alle
klageberettigede ved Klagenævn for Udbud kan få adgang
til aktindsigt]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 2,
udgår i
nr. 1
efter »den anslåede værdi«: »eksklusiv moms«.
[Lovteknisk ændring for at fjerne den overflødige anvendel-
se af ordene eksklusiv moms]
6)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 2,
indsættes i
nr. 2
efter »der tildeles uden anvendelse af«:
»reglerne i«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
7)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
1.
pkt.
»finder tilsvarende anvendelse vedrørende« til: »finder
tilsvarende anvendelse for«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
8)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
2.
pkt.
»ydelser omfattet af lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter« til: »ydel-
ser omfattet af lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
9)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
2. pkt.
»der er omfattet af lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter« til: »der
er omfattet af lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
10)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
3.
pkt.
»Derudover vil lov om indhentning af tilbud på visse
offentlige og offentligt støttede kontrakter finde anvendelse
for den samlede kontrakt« til: »Derudover finder lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren anvendelse
for den samlede kontrakt«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
11)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
3.
pkt.
»ydelser omfattet af lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter« til: ydelser
omfattet af lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
Af et
mindretal
(FG), tiltrådt af <>:
12)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 46, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Hvis en tilbudsgiver påviselig ikke har mulighed
for at få det specifikke mærke, som en ordregiver har fastsat,
eller et andet tilsvarende mærke inden for den gældende
frist af årsager, der ikke kan tilskrives den pågældende til-
budsgiver, accepterer den ordregivende myndighed anden
relevant dokumentation, herunder teknisk dokumentation fra
fabrikanten, hvis den pågældende tilbudsgiver godtgør, at
de bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser, den
pågældende skal levere, opfylder det specifikke mærke eller
de specifikke krav, som den ordregivende myndighed har
fastsat.««
[Teksten implementeres af udbudsdirektivets artikel 43
(mærker)]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af < >:
13)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 134, stk. 1,
der bliver stk. 2, ændres »stk. 2.« til:
»stk. 3.«
[Lovteknisk ændring for at foretage en nødvendig konse-
kvensændring af lovforslagets § 1, nr. 16]
14)
I indledningen til den under
nr. 17
foreslåede
§ 134 a
indsættes efter »indsættes«: »i kapitel 11«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af<>:
15)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 134 a
ændres »hvis an-
søgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land« til: »hvis
ansøgerens eller tilbudsgiverens direkte eller indirekte ejer
er hjemmehørende i et land«.
[Både det direkte og indirekte ejerskab af ansøgere og til-
budsgivere omfattes af skattelykravet]
16)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 134 a
indsættes efter
»i et land,«: »der har en nominel selskabsskatterate på 9
procent eller derunder, eller«.
[Lande med lav eller ingen selskabsskat omfattes af skatte-
lykravet]
17)
Efter den under
nr. 17
foreslåede § 134 a indsættes:
Ȥ 134 b.
En ansøger eller tilbudsgiver skal offentliggøre
navn, adresse og fødselsmåned og år på samtlige reelle ejere
med en ejerandel på 5 procent eller mere.
L 199 - 2021-22 - Bilag 15: 1. udkast til betænkning
2585667_0003.png
3
§ 134 c.
En ansøger eller tilbudsgiver med en årlig konso-
lideret omsætning på 5,6 mia. kroner eller mere forpligtes til
at offentliggøre deres land-for-land-regnskab ved tildeling af
kontrakt.«
[§ 134 b: Åbenhed om reelle ejere. § 13c: Offentlig land-for-
land rapportering]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af < >:
18)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 136, nr. 3,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til:
»137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
19)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 137, stk. 2,
ændres »stk. 1, nr. 7« til: »stk. 1, nr. 6«.«
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
20)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 144, stk. 4, nr. 2,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6.««
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
21)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 147, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6.««
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
22)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 148, stk. 1, nr. 1,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
23)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 152, stk. 1,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til:
»137, stk. 1, nr. 2 eller 6.««
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
24)
I det under
nr. 27
foreslåede
§ 152, stk. 4,
ændres i
3.
pkt.
»medlemsstaters« til: »EU-medlemsstaters«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
25)
Efter nr. 27 indsættes som nye numre:
»09.
I
§ 153, stk. 1,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til:
»137, stk. 1, nr. 2 eller 6«
010.
I
§ 153, stk. 1, nr. 2,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.
011.
I
§ 153, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
Til § 2
26)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 a
ændres »ordregi-
ver, som en del af den offentlige forvaltning« til: »en ordre-
giver, som er en del af den offentlige forvaltning«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
27)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 a
ændres i
nr. 1
»at
angive en baggrund for« til: »at angive baggrunden for«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
28)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 a
ændres i
nr. 2
Ȥ
16 a i lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og of-
fentligt støttede kontrakter« til: »§ 16 i lov om indhentning
af tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag til § 3]
29)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 b
ændres i
nr. 1
»at
angive en baggrund for« til: »at angive baggrunden for«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
30)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 b
ændres i
nr. 2
Ȥ
16 a i lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og of-
fentligt støttede kontrakter« til: »§ 16 i lov om indhentning
af tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag til lov-
forslagets § 3]
Til § 3
31)
I indledningen ændres »lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter« til: »lov
om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
32)
Nr. 3
affattes således:
»3.
Efter kapitel 6 indsættes i afsnit III:
»Kapitel 7
Bemyndigelsesbestemmelser
§ 16.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at or-
dregivere, som i forbindelse med gennemførelsen af udbud
efter denne lov ikke inddrager miljø- eller klimahensyn, skal
oplyse om baggrunden herfor i sit udbudsmateriale.««
[Teknisk ændring: Ændret henvisning fra kapitel 7 a til i
stedet kapitel 7]
L 199 - 2021-22 - Bilag 15: 1. udkast til betænkning
2585667_0004.png
4
33)
Nr. 4-5 udgår.
[Teknisk ændring: Ændret henvisning fra kapitel 7 a til i
stedet kapitel 7]
Til § 4
34)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 22, træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1-21, og nr. 23-35, § 2 og § 3 finder
ikke anvendelse på udbud, der er iværksat inden den 1. juli
2022. For sådanne udbud finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 4.
§ 1, nr. 22, finder ikke anvendelse på udbud, der er
iværksat inden den 1. januar 2023. For sådanne udbud finder
de hidtil gældende regler anvendelse.«
[Lovteknisk ændring for at rette fejlhenvisning til udbudslo-
vens § 128]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af<>:
35)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Erhvervsministeren fremsætter i folketingsåret
2024-25 forslag om revision af udbudslovens § 134 a, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 17.«
[Revisionsbestemmelse vedr. udbudlovens § 134 a]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at titlen på lovforslaget ændres således,
at henvisningen til lov om indhentning af tilbud i bygge-
og anlægssektoren (tilbudsloven) får sin korrekte titel, som
denne er ændret ved lov nr. 1564 af den 15. december 2015.
Til nr. 2
Det foreslås, at fodnoten til lovforslagets titel affattes
således, at henvisningen til de gennemførte direktiver som
EØS-relevant tekst fjernes. Herudover affattes fodnoten som
en sammenhængende sætning.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningen til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får sin korrekte titel, som denne er ændret ved lov nr.
1564 af den 15. december 2015.
Til nr. 4
Det foreslås, at betingelsen om retlig interesse for at op-
nå aktindsigt i tilbud ændres til en betingelse om at være
klageberettiget til Klagenævnet for Udbud. Der er derved
tale om en udvidelse af den kreds, som kan få aktindsigt i
tilbud, da den, der har retlig interesse i at indgive en klage
til Klagenævnet for Udbud, vil være omfattet af betingelsen
om at være klageberettiget. Baggrunden for ændringen er, at
kravet om retlig interesse udgør en utilsigtet indskrænkning
af retten til aktindsigt for de organisationer og offentlige
myndigheder mv., som er klageberettigede til Klagenævnet
for Udbud i medfør af Lov om Klagenævnet for Udbud,
men som ikke nødvendigvis har retlig interesse i den på-
gældende sag, som aktindsigtsanmodningen vedrører. Med
ændringen opnås mere præcist den tilsigtede afgrænsning
i adgangen til aktindsigt i tilbud. Herudover vil det fortsat
efter bestemmelsen være muligt for massemedier at få akt-
indsigt i tilbud.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 8
Det foreslås, at henvisningerne til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningerne til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får den korrekte titel, som denne er ændret ved lov nr.
1564 af den 15. december 2015.
Til nr. 9
Det foreslås, at henvisningerne til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningerne til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får den korrekte titel, som denne er ændret ved lov nr.
1564 af den 15. december 2015.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 11
Det foreslås, at henvisningerne til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningerne til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får den korrekte titel, som denne er ændret ved lov nr.
1564 af den 15. december 2015.
Til nr. 12
Danmarks nuværende overimplementering af udbudsdi-
rektivets bestemmelse om brug af mærker i udbud, gør det
L 199 - 2021-22 - Bilag 15: 1. udkast til betænkning
2585667_0005.png
5
unødvendigt vanskeligt at stille krav om mærker, herunder
miljømærker. Denne overimplementering medfører nemlig,
at offentlige ordregivere altid er forpligtet til at bruge res-
sourcer på at vurdere anden passende dokumentation, frem
for blot at stille krav om et mærke. Ændringsforslaget fjer-
ner denne forpligtelse og sidestiller danske ordregivere med
øvrige ordregivere i EU. Dermed gøres det mere enkelt og
trygt for ordregiverne at bidrage til målet om, at alle of-
fentlige indkøb skal være miljømærkede i 2030. Ændringen
sikrer ligeledes, at danske ordregivere kan benytte sig af
Europa-Kommissionens vejledninger om brug af mærker i
udbud.
Efter reglerne i udbudsdirektivets artikel 43, skal ordre-
giver kun acceptere anden passende dokumentation, hvis
tilbudsgiver påviseligt ikke har mulighed for at få det speci-
fikke mærke eller et tilsvarende mærke inden for de fastsatte
frister. Den danske overimplementering betyder imidlertid,
at offentlige ordregivere i Danmark altid skal acceptere an-
den passende dokumentation for opfyldelse af mærkekrav,
selvom det har været muligt at opnå mærket inden for den
gældende tidsfrist.
Anden passende dokumentation kan efter udbudsloven i
visse tilfælde afvises, såfremt de ressourcer en ordregiver
skal bruge på at konstatere, at den anden dokumentation
er passende efter en konkret vurdering i »uhensigtsmæssigt
omfang« overstiger de ressourcer, der er forbundet med at
konstatere, at tilbudsgiveren har det krævede mærke. Det
følger af betænkningen til den nugældende udbudslov, at
der med »uhensigtmæssigt omfang« forstås, hvis ordregive-
ren skal bruge mere end 1 time pr. tilbud, ud over hvad
ordregiveren ville skulle bruge på at konstatere, at tilbudsgi-
veren har det krævede mærke, på at konstatere, at den anden
dokumentation er passende. Dette har fået betegnelsen 1-ti-
mes-reglen.
I praksis har det vist sig, at de offentlige ordregivere ikke
tør anvende den såkaldte 1-times-regel, fordi der er tale om
en ren dansk særlov. Som konsekvens heraf skal ordregiver
bruge mange ressourcer på at gennemgå anden passende
dokumentation. Det foreslås derfor, at der laves en tekstnær
implementering af udbudsdirektivets artikel 43 (Mærker) i
den danske udbudslov, således at ordregivere i Danmark på
linje med offentlige ordregivere i de øvrige EU-lande ikke
altid behøver at acceptere anden passende dokumentation.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 15
Det i lovforslagets § 1, nr. 17, foreslåede skattelykrav i §
134 a risikerer at blive uden reel betydning, hvis ikke både
det direkte og indirekte ejerskab af ansøgere og tilbudsgive-
re omfattes. Europa-Kommissionen har ad flere omgange
anbefalet denne ordning i forhold til skattelykrav i forbin-
delse med statsstøtte. Ændringsforslaget medfører, at både
det direkte og indirekte ejerskab af ansøgere og tilbudsgive-
re omfattes.
Til nr. 16
Ændringen foreslås for at sikre, at lande med lav eller
ingen selskabsskat omfattes af den foreslåede § 134 a i ud-
budsloven. Et lignende kriterium til at identificere lavskatte-
lande anvendes af Holland. Ændringsforslaget skal sikre, at
formålet med § 134 a (beskrevet i lovforslaget som at sikre,
at skattekroner ikke ender i skattely) bedre indfries. EU’s
sortliste indeholder i dag ikke en eneste af de 12 jurisdikti-
oner med nul procent selskabsskat, og indeholder ej heller
et eneste af verdens 20 værste skattely, som er identificeret
af tænketanken Tax Justice Network, og er derfor ikke en
hensigtsmæssig liste at anvende til at sikre, at skattekroner
ikke ender i skattely.
Til nr. 17
I tillæg til den foreslåede § 134 a i udbudsloven er
det nødvendigt at styrke samfundskontrakten ved at kræve
åbenhed om reelt ejerskab, som går videre end det eksister-
ende krav om åbenhed af reelle ejere med 25 procent ejer-
skab eller mere, som er gældende for alle virksomheder i
dag. Skjult ejerskab kan give anledning til skatteunddragel-
se, hvidvask og korruption, og det vurderes derfor at være
hensigtsmæssigt at stille yderligere krav til åbenhed på dette
område for offentlige leverandører. Efter den i ændringsfor-
slaget foreslåede § 134 b skal en ansøger eller tilbudsgiver
offentliggøre navn, adresse og fødselsmåned og år på samtli-
ge reelle ejere med en ejerandel på 5 procent eller mere.
Et af de mest effektive værn mod aggressiv skatteplan-
lægning og til at styrke samfundskontrakten omkring skat
er åbenhed. Studier viser, at multinationale selskaber, der of-
fentliggør deres land-for-land regnskab er mindre aggressive
i deres skatteplanlægning. Hvor § 134 a anvendes til at af-
skære visse selskaber muligheden for at opnå offentlige kon-
trakter på baggrund af tilstedeværelse i sortlistede jurisdikti-
oner, vil denne foreslåede tilføjelse ikke sigte på at udelukke
bestemte selskaber, men vil i stedet øge åbenheden om deres
skatteforhold for derigennem at give incitament til mere
ansvarlig skattepraksis. Koncerner med en årlig konsolideret
omsætning over 5,6 mia. kr. udarbejder allerede land-for-
land regnskab til skattemyndighederne efter OECD-handle-
plan 13 om udveksling af land-for-land regnskab, som Dan-
mark har været en del af siden 2016. Den i ændringsforsla-
get foreslåede § 134 c vil påkræve, at denne land-for-land
rapport også offentliggøres, ligesom et stigende antal sel-
skaber allerede har valgt at gøre frivilligt. EU-direktivet af
24.november 2021 om ændring af direktiv 2013/34/EU for
så vidt angår offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger
for visse virksomheder og filialer, vil medføre, at visse mul-
tinationale selskaber skal offentliggøre en meget begrænset
form for land-for-land regnskab, der vil fastholde hemme-
ligholdelse af selskabernes informationer for tre fjerdedele
af verdens lande. For at fremme ansvarlig skattepraksis og
sikre en styrkelse af samfundskontrakten, bør der kræves
L 199 - 2021-22 - Bilag 15: 1. udkast til betænkning
2585667_0006.png
6
fuld åbenhed af store multinationale koncerner, der har kon-
trakter med det offentlige.
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 19
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 20
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 22
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 23
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 24
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 25
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 26
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 27
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 28
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 29
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 30
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 31
Det foreslås, at henvisningen til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningen til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får sin korrekte titel, som denne er ændret ved lov nr.
1564 af den 15. december 2015.
Til nr. 32
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 33
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 34
Paragraffen foreslås affattet på ny for at rette en fejlhen-
visning til udbudslovens § 128, som ikke finder anvendelse
for tilbud indhentet i medfør af lov om indhentning af tilbud
i bygge- og anlægssektoren.
Til nr. 35
I høringsprocessen og i den politiske debat om den nye
udbudslov er der rejst bekymring om, hvorvidt det nye skat-
telykrav i den foreslåede § 134 a i udbudsloven vil være
et meningsfuldt værn imod skattely, og hvorvidt det overho-
vedet vil finde nogen praktisk anvendelse. Princippet om,
at skattekroner ikke bør sendes i skattely er vigtigt, og det
vurderes derfor hensigtsmæssigt, at der efter loven har haft
virkning i ca. to år gennemføres en revision af det nye
skattelykrav for at afgøre, om det fungerer. I tilfælde af, at
revisionen viser, at § 134 a ikke fungerer efter hensigten,
kan dette danne basis for en politisk dialog om eventuelle
ændringer, der kan styrke skattelykravet.
Ændringsforslaget pålægger erhvervsministeren i folke-
tingsåret 2024-25 at fremsætte lovforslag om revision af
udbudslovens § 134 a. Dette med henblik på at få analyseret,
om bestemmelsen effektivt hindrer, at det offentlige handler
med leverandører, som anvender skattely til aggressiv skat-
teplanlægning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. maj 2022 og var til
1. behandling den 17. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Teknisk gennemgang
Erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsmini-
steriet har den 12. maj 2022 foretaget en teknisk gennem-
gang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 3. februar
L 199 - 2021-22 - Bilag 15: 1. udkast til betænkning
2585667_0007.png
7
2022 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
176. Den 10. maj 2022 sendte erhvervsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt < > bilag på lovfor-
slaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 51 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe-
ren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Susanne Zimmer (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V)
Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9