Indfødsretsudvalget 2021-22
L 190 Bilag 10
Offentligt
2585210_0001.png
Til lovforslag nr.
L 190
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 25. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Marie Krarup (UFG) har stillet 2 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og Marie Krarup (UFG))
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag. Såfremt de stillede ændringsforslag ikke ved-
tages, vil mindretallet stemme imod lovforslagets endelige
vedtagelse.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristende-
mokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam-
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder, at det danske
statsborgerskab er noget helt unikt. Det er den fineste gave,
man kan modtage af det danske samfund, og det er en gave,
man skal gøre sig fortjent til. Derfor skal der stilles strenge
krav til dem, der ønsker at være en del af det danske fælles-
skab. Af den grund medvirkede V i den politiske aftale om
nye regler for tildeling af statsborgerskab, der blev indgået
den 20. april 2021. Her skærpedes kravene til eksempelvis
beskæftigelse og vandel, og der blev indført et fornyet fokus
på danske værdier, hvilket V finder fornuftigt. V støtter
lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget gratulerer de kvin-
der, mænd og børn, som har opfyldt alle de svære krav og nu
er kommet på lovforslaget.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale, som regeringen
har indgået med Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance, at »Regeringen forpligter sig med aftalen
til i fremtidige lovforslag om indfødsrets meddelelse på
baggrund af ansøgernes statsborgerskab at anføre ansøger-
ne i områdegrupperne nordiske lande, andre vestlige lande,
MENAP-lande samt Tyrkiet og andre ikke-vestlige lande.«
Nærværende lovforslag indeholder således særskilte af-
snit med oplistning af statsborgerskabsområderne »lande i
Norden«, »andre vestlige lande end lande i Norden«, »stats-
løse eller statsborgere i MENAP-lande eller Tyrkiet« og
»andre ikkevestlige lande end MENAP-lande og Tyrkiet«.
Oplysningerne er fremgået af tidligere lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, så det er selve kravet om gruppering,
der nu er fastslået i indfødsretsaftalen.
Vi har jo alle vidst, at aftalen er blevet affyringsrampe for
et muligt ændringsforslag om opdeling af lovforslaget. Vi
har også alle vidst, at spørgsmålet nu er, om der i Folketin-
get er flertal for at stemme for ændringsforslagene om at
udskille godkendte statsborgerskabsansøgere, der kommer
fra muslimske lande, således at de ikke får statsborgerskab.
Det fremgår af statsborgerretskonventionens artikel 5, at
»En kontraherende stats regler vedrørende statsborgerret må
ikke indeholde forskelle eller omfatte praksis, der indebærer,
at der finder forskelsbehandling sted på grund af køn, religi-
on, race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse.«
Udlændinge- og Integrationsministeriets jurister har i et
notat af 24. februar 2021 vurderet, at staten kan ifalde erstat-
ningsansvar ved en opdeling af lovforslag om indfødsrets
meddelelse efter lande eller områder. Dette forudsat, at et
AX027883
L 190 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 25. maj 2022
2585210_0002.png
2
flertal konsekvent stemmer nej til lovforslag med MENAPT-
landeansøgere – så vil disse personer kunne rejse et erstat-
ningskrav mod Danmark for at handle i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
I RV er vi rystet over indfødsretsaftalen, og vi er chokeret
over ændringsforslagene om udskillelse af godkendte ansø-
gere fra MENAPT-lande.
Men vi vil i RV blive ved med at arbejde for, at Danmark
overholder retsprincipper og konventioner, og arbejde for, at
Folketinget ikke kommer til at ulejlige skatteyderne med at
skulle betale erstatninger via fælleskassen.
Endelig skal det tilføjes, at der desværre er et opryd-
ningsarbejde, som RV er noget skuffet over at ministeren
ikke har foretaget:
– Der mangler begrundelse ved afslag fra Indfødsretsud-
valget, jf. statsborgerretskonventionens artikel 11.
– Ministeren ved, at der er medlemmer i udvalget, der har
udtalt, at de stemmer imod tildeling af statsborgerskab
på baggrund af ansøgers religion og ansøgers oprindel-
sesland.
– Ministeren ved også, at der ved afslag fra Indfødsrets-
kontoret eller udvalget ikke i alle tilfælde orienteres om
forelæggelse for Indfødsretsudvalget eller mulighed for
indbringelse for de ordinære domstole.
Så spørgsmålet er selvfølgelig, om ministeren agerer efter
forvaltningslovens § 7 om vejledningspligt eller i det hele
taget bekymrer sig om forvaltningsloven.
RV ønsker hermed at minde ministeren om, at det har vist
sig, at når flertal skifter ved folketingsvalg, kan der opstå et
flertal, som går op i, om forvaltningsloven er overholdt.
Men tillykke til dem, som nu ifølge dette lovforslag rent
faktisk er godkendte statsborgerskabsansøgere. RV støtter
hermed forslag til lov om indfødsrets meddelelse.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at der
er opført personer på lovforslaget, der ifølge de foreliggen-
de oplysninger offentligt tilkendegiver støtte til islamisti-
ske synspunkter, organisationer og repræsentanter, herunder
religiøse forkyndere, der har indrejseforbud i Danmark,
og fængselsdømte islamister. DF støtter bl.a. på den bag-
grund de stillede ændringsforslag, der indebærer, at ansøge-
re fra MENAPT-lande udskilles fra lovforslaget. Såfremt
ændringsforslagene ikke vedtages, vil DF være nødsaget til
at stemme nej til lovforslaget ved 3. behandling, eftersom
loven i uændret udgave vil bidrage til tildeling af statsbor-
gerskab til personer fra en række mellemøstlige lande og
en yderligere islamisering af Danmark. DF ønsker at stoppe
islamiseringen af Danmark.
4. Ændringsforslag med bermærkninger
Ændringsforslag
Af
Marie Krarup
(UFG), tiltrådt af et
mindretal
(DF og
NB):
Til § 3
1)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAPT-lande]
Til § 8
2)
Paragraffen udgår
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere
i MENAPT-lande, og hvis tildeling af statsborgerskab er
betinget af deltagelse i en grundlovsceremoni]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslaget indebærer, at §§ 3 og 8, som indehol-
der statsløse personer og personer, der er statsborgere i
MENAPT-lande, udgår af dette lovforslag med henblik på
at sætte dem på en særskilt lov. Marie Krarup (UFG) ønsker
at behandle tildeling af statsborgerskaber til personer fra
islamiske lande i særskilt proces, da Marie Krarup (UFG)
ikke ønsker en islamisering af Danmark, men et loft over
antallet af personer fra disse lande.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april 2022 og var til
1. behandling den 5. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 27 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, og ministeren har besvaret spørgsmål 1-26. Spørgsmål
27 forventes besvaret inden 2. behandling af lovforslaget.
L 190 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 25. maj 2022
2585210_0003.png
3
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Carl Valentin (SF) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL) Anne Rasmussen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (UFG)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF)
Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Moderaterne,
Inuit
Ataqatigiit,
Siumut,
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9