Ligestillingsudvalget 2021-22
L 18
Offentligt
2481715_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
[email protected]
Fatma Øktem (V),
[email protected]
Birgitte Bergman (KF),
[email protected]
og
Louise Schack Elholm (V),
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 8123
17. november 2021
Ligestillingsudvalget har i brev af 5. november 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
20 (L 18), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Fatma
Øktem (V), Birgitte Bergman (KF) og ikke medlem af udvalget Louise Schack El-
holm (V).
Spørgsmål nr. 20:
”Vil
ministeren redegøre for, om kristen forkyndelse og praksis med afsæt i den over-
bevisning, at der er to biologiske køn, er beskyttet af den frihed, som grundlovens § 67
udtrykker?”
Svar:
For besvarelsen af spørgsmålet er der indhentede nedenstående bidrag fra Justits-
ministeriet:
”Anvendelsesområdet for § 67 er ”gudsdyrkelsen”. Bestemmelsen omfatter først og
fremmest de egentlige rituelle og kultiske handlinger, såsom forkyndelse, bøn,
gudstjeneste, dåb mv., jf. bl.a. Alf Ross, Statsforfatningsret II, 3. udgave ved Ole
Espersen (1980), side 754, og Hans Gammeltoft-Hansen i Henrik Zahle (red.),
Grundloven med Kommentarer, 2. udgave (2006), side 415.
Bestemmelsen sikrer borgerne en materiel religiøs forenings-, forsamlings- og yt-
ringsfrihed. Lovgivningsmagten er således afskåret fra at begrænse eller forbyde
gudsdyrkelse i tilslutning til religiøse samfund, så længe der ikke foretages hand-
linger eller læres noget, der strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
Religionsfriheden efter grundlovens § 67 er ikke ubegrænset, idet lovgivningsmag-
ten er indrømmet en adgang til at fastsætte de rammer for religionsfriheden, som
hensynet til sædeligheden eller den offentlige orden tilsiger.
Grundlovens § 67 sætter samlet set den grænse for statsmagten, at den er afskåret
fra at gribe ind over for borgernes gudsdyrkelse i tilslutning til religiøse samfund,
hvis denne indgriben
alene
er begrundet i en afstandtagen fra den pågældende
L 18 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. / MFU spm., om kristen forkyndelse og praksis med afsæt i den overbevisning, at der er to biologiske køn, er beskyttet af den frihed, som grundlovens § 67 udtrykker, til ministeren for ligestilling
trosretning som sådan. Lovgivningsmagten er derimod ikke afskåret fra at gennem-
føre lovgivning, der berører gudsdyrkelse, når lovgivningen ikke har til hensigt at
modvirke den berørte gudsdyrkelse, men er begrundet i varetagelsen af andre hen-
syn (til beskyttelse af sædeligheden eller den offentlige orden). Lovgivningsmagten
må i den forbindelse antages at være overladt et vidt skøn, jf. Jens Peter Christen-
sen m.fl., Grundloven med kommentarer (2015), side 408 f.
Den foreslåede ændring af straffelovens § 266 b har til formål at tydeliggøre retstil-
standen og styrke retssikkerheden, idet kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteri-
stika fremover kommer til at fremgå direkte af bestemmelsens ordlyd, jf. Beskæfti-
gelsesministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Ligestil-
lingsudvalg vedrørende lovforslaget. Som det desuden fremgår af lovforslaget og
den nævnte besvarelse, er det en forudsætning for at ifalde straf efter straffelovens
§ 266 b, at en ytring har karakter af en trussel, forhånelse eller nedværdigelse og er
af en vis grovhed.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede ændring af
straffelovens § 266 b ikke rejser spørgsmål i forhold til grundlovens § 67.”
Jeg har ikke yderligere at tilføje til svaret.
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Fungerende minister for ligestilling
2