Ligestillingsudvalget 2021-22
L 18 Bilag 3
Offentligt
2466721_0001.png
Brev til Folketingets Ligestillingsudvalg og Kirkeudvalg vedr. lovforslag L18
materiale til foretræde onsdag 27. oktober 2021
Vi støtter og anerkender indsatsen mod forskelsbehandling, hadforbrydelser og hadefulde ytringer,
som dette lovforslag er et udtryk for. Det er også glædeligt, at beskyttelse af personer med handicap
mod hadefulde ytringer er medtaget i den nye revision af loven.
Vi takker for ministeriets svar i høringsnotatet på nogle aspekter i vores høringssvar, men vi vil
ved dette foretræde fremhæve fire aspekter, som ikke er blevet tilstrækkeligt belyst i ministeriets
svar efter vores opfattelse.
Loven kan føre til begrænsning af ytringsfriheden
Af lovens bemærkninger fremgår det, at diskrimination på baggrund af kønsidentitet, kønsudtryk
og kønskarakteristika i praksis allerede er omfattet af gældende lovgivning, men at L18 alene
tjener til formål at tydeliggøre denne beskyttelse. Det undrer os, at en sådan tydeliggørelse ikke
kan opnås gennem en bemærkning i den allerede eksisterende lovgivning og derved opnå samme
hensigt i behandlinger af konkrete sager både i Ligebehandlingsnævnet og i retsvæsenet.
Med tydeliggørelsen af de tre kønsbegreber fremstår de som særligt vigtige at beskytte frem
for andre, og dermed frygter vi, at proportionerne tipper, så det i udgangspunktet kan opfattes
som diskriminerende at mene og agere ud fra, at der kun findes to køn (biologisk). Dermed kan
lovforslaget reelt føre til en begrænsning af ytringsfriheden.
Vi mener, at der i lovens bemærkninger må fremgå, at loven ikke vedrører synet på køn. Her er
der fuld frihed til at agere og mene, som man vil. Også at der kun er to køn. Enhver usikkerhed her
vil føre til selvcensur.
Loven skal værne mod hadtale – ikke indføre nysprog
Vi glæder os over, at ordet ”ciskønnet” er fjernet fra nærværende lovtekst, men mener samtidig,
at indførelsen af de tre kønsbegreber påtvinger en hel befolkning at sætte sig ind i et nysprog og
begrebsverden, der er i modstrid med både den gængse og biologiske opfattelse af ordet køn. Vi
mener, at de tre begreber kan erstattes med ”egen kønsopfattelse” – nemlig at det er forbudt at
diskriminere mod folk på baggrund af deres egen kønsopfattelse.
Utydelighed kombineret med delt bevisbyrde vil skabe utryghed og føre til selvcensur
I lovteksten nr. 6 angående § 2 stk. 3 læser vi: ”Der
foreligger indirekte forskelsbehandling, når en
bestemmelse, et kriterium eller en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil stille personer af det
ene køn særligt ufordelagtigt i forhold til personer af det andet køn, eller hvis det vil stille personer
særligt ufordelagtigt på grund af deres seksuelle orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika i forhold til andre personer.”
Formulering er så bred og vag, at det står uklart om det eksempelvis kan opfattes som diskrimi-
nerende at udgive et undervisningsmateriale, skrive artikler og give besvarelser i en brevkasse, der
opererer med en klassisk kønsforståelse. Særligt er vi bekymrede over ordet ”tilsyneladende”, da
det kan indikere, at der arbejdes med en skjult dagsorden. Hvem kan og skal afgøre, om dette er
tilfældet? Vi er klar over, at ordet allerede indgår i nugældende lovgivning, men med lovforslagets
udvidede led bliver usikkerheden større.
Når dette kombineres med en delt bevisbyrde ved Ligebehandlingsnævnet, så efterlader det en
usikkerhed, hvor de, der opererer med en opfattelse af to køn, let kan risikere en sag ved Ligebe-
handlingsnævnet, hvor de skal forsvare sig selv – eventuelt alene baseret på holdningen. Det vil
uvægerligt føre til selvcensur.
1
L 18 - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse af 18/10-2021 fra FrikirkeNet og Kirkelig Forening for den Indre Mission i Danmark
2466721_0002.png
I det hele taget er det utydeligt, om der med lovforslaget implicit vedtages en (ny) bestemt
kønsopfattelse i samfundet, som tilsidesætter den klassiske opfattelse. Derfor foreslår vi, at sagen
bør kunne løftes frem på anden vis uden at risikere at lovfæste ét bestemt ideologisk syn på køn
og kønsopfattelse.
Trosbaserede civilsamfundsaktører, som ikke er et trossamfund, stilles i en usikker
rets position
Af ministeriets høringsnotat (2.4) på vores tidligere høringssvar fremgår det om fravigelse af lov
om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v. i folkekirken og trossam-
fundene, når det gælder præstestillinger eller andre i ledende religiøse funktioner. I disse tilfælde
er folkekirken og trossamfundene undtaget fra ligebehandlingslovens område. Men svaret fra
ministeriet adresserer ikke, hvordan eksempelvis folkekirkelige civilsamfundsaktører, der ikke er et
trossamfund, er stillet ved en kommende udvidelse af lovens område!
Det fremgår heller ikke tydeligt, hvordan grundlovens § 67 i en række tilfælde vil gælde – ikke
mindst når forskellen på behandling af sager inden for og uden for arbejdsmarkedet ophæves.
Man implementerede i sin tid en bevidst forskel i lovgivningen, ligesom EU-direktiver foreskriver
for at give civilsamfundet en beskyttelse. Hvordan vil man sikre, at civilsamfundet ikke mister en
beskyttelse, og der skabes uklarheder for folk i almindelighed, når adgangen for klagesager side-
stilles?
Eksempler:
Hvis der i forkyndelse eller undervisning vedholdende fremholdes et traditionelt syn
på ægteskab mellem mand og kvinde samt en klassisk kristen opfattelse af køn, vil det så i sig selv
være årsag til, at en person kan hævde at opleve krænkelse eller diskrimination?
Eller:
Hvis et fri-
villigt mandlig bestyrelsesmedlem i et lokalt fællesskab i f.eks. Indre Missions regi vælger at være
iklædt kvindetøj som ansvarlig mødeleder, vil bestyrelsen så kunne anklages for diskrimination
eller krænkelse, hvis vedkommende bliver bedt om at trække sig fra sin post?
I lovteksten nr. 6 angående § 2 stk. 3 står der: ”Dette
gælder dog ikke, hvis den pågældende
bestemmelse, betingelse eller praksis er objektivt begrundet i et legitimt formål og midlerne til at
opfylde dette formål er hensigtsmæssige og nødvendige.”
Vi er usikre på, om en teologisk begrun-
det praksis i disse forhold er rummet i denne paragraf – og dermed giver den frihed, som grund-
lovens § 67 (og § 70) angiver. Hvis det er tilfældet, så vil det være klargørende, hvis det bliver
direkte nævnt i bemærkningerne.
Afrunding:
Vi er alle enige i ønsket om at værne mod hadefulde ytringer og diskrimination. Samtidig er vi nødt
til at sikre, at vi i iveren for at forhindre diskrimination m.v. mod én gruppe ikke i virkeligheden
indfører diskrimination mod en anden gruppe – og skaber usikkerhed og uklarhed for dem!
Med venlig hilsen
Gitte Rasmussen, landsleder for familiearbejdet i
Indre Mission i Danmark
Mikael Wandt Laursen, generalsekretær i
FrikirkeNet
Hans-Ole Bækgaard, præst og formand for
Indre Mission i Danmark
den 18. oktober 2021
2