Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153
Offentligt
2581885_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. maj 2022
J nr.
2022 - 333
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 17. maj 2022 stillet mig
følgende spørgsmål 43 til L 153, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 43
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag, så det i loven
bliver en eksplicit mulighed for kommunerne generelt at kunne forestå nedknusning
og neddeling af affald?
Svar
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at det eksplicit af lovteksten fremgår, at kommunerne
kan forestå nedknusning og neddeling af affald.
Jeg har endvidere forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at kommunernes adgang under gældende regler til at
neddele og nedknuse affald fastholdes, og ikke udvider kommunernes adgang til at
neddele og nedknuse
erhvervsaffald
egnet til materialenyttiggørelse, der blev
besluttet med
Politisk aftale om organisering af affaldssek toren
fra 2007.
Med
Klimaplan for en grøn affaldssek tor og cirk ulær øk onomi
blev det besluttet, at
kommunerne fremover skal udbyde behandlingen, herunder sorteringen, af det
genanvendelige husholdningsaffald. Dette er baggrunden for, at der i medfør af
lovforslagets § 1, nr. 9 (§ 49 b, stk. 1) lægges op til, at kommunalbestyrelsen ikke
må deltage i aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til
materialenyttiggørelse. Aktiviteter som sammenpresning, balletering, neddeling og
nedknusning anses i den forbindelse som behandlingsaktiviteter, og er dermed
omfattet af § 49 b, stk. 1.
Der lægges samtidig op til, at der på bekendtgørelsesniveau, kan fastsættes regler
om kommuners deltagelse behandlingsaktiviteterne i forbindelse med 1) omlastning
og 2) materialenyttiggørelse af bygge – og anlægsaffald. Her er det efter dialog
med branchens aktører vurderet, at det er hensigtsmæssigt, at kommunerne kan
deltage i konkrete aktiviteter, og samtidig, at det skal være muligt hurtigt og smidigt,
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.kefm.dk
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, så det i loven bliver en eksplicit mulighed for kommunerne generelt at kunne forestå nedknusning og neddeling af affald, til klima-, energi- og forsyningsministeren
at justere i snitfladerne mellem de kommunale og private aktører afhængig af
udviklingen på affaldsmarkedet.
Det er på den baggrund, at jeg kan oplyse, at jeg ikke kan støtte et sådant
ændringsforslag. Jeg vil dog gerne yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
sikrer, at det eksplicit af lovteksten fremgår, at kommunerne generelt kan forestå
nedknusning og neddeling af affald.
Såfremt ændringsforslaget stilles, skal der samtidig optages et bidrag til den
betænkning, som udvalget afgiver over lovforslaget. Det foreslås, at spørger
anmoder om, at følgende tekst optages som bidrag til betænkningen.
”Signe Munk (SF) skal anmode om, at der i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets
betænkning over lovforslag nr. L 153 om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov
om Forsyningstilsynet (Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til
materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervs affald, genbrug på genbrugspladser
og skærpet økonomisk tilsyn) medtages følgende tekst:
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget foreslår, at pkt. 3.1.2 og 3.1.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget, og bemærkningerne til bestemmelsen i §
49 b, stk. 3, ændres, således at klima-, energi- og forsyningsministeren ikke kan
udnytte bemyndigelsen i § 49 b, stk. 3 til at fastsætte regler om, knusning og
neddeling af affald ved aktiviteter forbundet med 1) omlastning af affald omfattet af
en kommunal affaldsordning, 2) materialenyttiggørelse i forbindelse med
kommunale bygge – og anlægsprojekter.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/3
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, så det i loven bliver en eksplicit mulighed for kommunerne generelt at kunne forestå nedknusning og neddeling af affald, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Æ n d r in g s f o r s l a g
Til § 1
1)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 49 b, stk. 2,
indsættes efter
»broforbindelse«: », neddeling og knusning af affald, der er omfattet af en
kommunal affaldsordning«.
[Kommunal neddeling og knusning af affald]
B e mæ r k n in g e r
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil indebære, at kommuner vil kunne eje og drive
behandlingsanlæg, der neddeler og knuser affald.
Neddeling og knusning af affald egnet til materialenyttiggørelse vil blive
undtaget fra det generelle forbud mod kommunal behandling af affald egnet
til materialenyttiggørelse i forslaget til miljøbeskyttelseslovens § 49 b, stk.
1, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, når affaldet er omfattet af en kommunal
affaldsordning. Det vil overvejende omfatte husholdningsaffald egnet til
materialenyttiggørelse, da kommunalbestyrelsen som udgangspunkt ikke må
etablere ordninger for erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse.
Kommunen vil dog kunne neddele og knuse erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse i de tilfælde, hvor affaldet lovligt kan omfattes af en
kommunal affaldsordning i henhold til den med lovforslagets § 1, nr. 9,
foreslåede § 49 d, herunder affald, der er produceret af kommunens egne
institutioner og virksomheder.
Der vil som følge af ændringsforslaget ikke blive fastsat regler om knusning og
neddeling af affald i medfør af forslaget til miljøbeskyttelseslovens § 49 b, stk.
3, jf. lovforslagets § 1, nr. 9.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at neddeling og knusning af
affald, der er omfattet af en kommunal affaldsordning, ikke vil være
omfattet af udbudskravet i den med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslåede § 49
e.
Side 3/3