Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153
Offentligt
2575028_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. maj 2022
J nr.
2022 - 333
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. april 2022 stillet mig
følgende spørgsmål 1 til L 153, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra
ISOBRO i forbindelse med foretræde den 28. april 2022 om selve lovforslaget,
herunder om øget fokus på genbrug og inddragelse af den frivillige sektor, jf. L 153
- bilag 7
Svar
Med Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi aftalte
aftalepartierne, at alle kommunale genbrugspladser fremadrettet forpligtes til at
stille et område, container el. lign. til rådighed, hvor borgerne kan levere genstande
til direkte genbrug. Genstandene skal først gøres tilgængelige for private aktører,
herunder frivillige organisationer og borgere. De genstande, som ikke afsættes, må
kommunerne afsætte i kommunale genbrugsbutikker eller til socioøkonomiske
virksomheder.
Aftalepartierne noterede sig endvidere i aftalen, at de frivillige velgørende
organisationer gør et stort og vigtigt arbejde med at sikre mere genbrug og dermed
nedbringe affaldsmængderne.
Med lovforslaget lægges der op til at bemyndige miljøministeren til at fastsætte
regler om kommunalbestyrelsens pligt til at etablere genbrugsområder på
genbrugspladser i kommunen, herunder om størrelse, indretning, drift og
anvendelse af genbrugsområdet. Derudover lægges der op til at bemyndige klima-,
energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
pligt til at give private aktører mulighed for at overtage genstande, der er afleveret i
genbrugsområder på genbrugspladser, herunder kommunalbestyrelsens pligt til at
afsætte genstandene vederlagsfrit.
Formålet med tiltaget er bl.a. at styrke private initiativer, herunder frivillige
organisationers arbejde med styrke genbrugsområdet og cirkulær økonomi.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.kefm.dk
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om materiale fra ISOBRO i forbindelse med foretræde den 28/4-22, til klima-, energi- og forsyningsministeren
De nærmere regler vil blive fastsat på bekendtgørelsesniveau. Det forventes, at
reglerne vil træde i kraft den 1. januar 2023.
ISOBRO bemærker i deres materiale, at de ser bekendtgørelserne som afgørende
for at skabe et samarbejde, der udnytter begge parters styrker. ISOBRO
fremhæver følgende tre punkter
1) Fastsæt specifikke modeller for samarbejde med private aktører.
F.eks. Tilbud om opsættelse af velgørenheds-container på et attraktiv
sted på genbrugspladsens område eller medregning af donationer i
klimaregnskab
2) Bed kommunale genbrugsbutikker om at føre særskilt regnskab, som
indsendes til Forsyningstilsynet årligt. På den måde sikres den
økonomiske bæredygtighed og fair konkurrence med frivillige.
3) Indfør høringspligt overfor frivillige genbrugsorganisationer i lokal
planlægning der påvirker området, som f.eks. lokale genbrugsplaner
og ændring af storskraldsordninger og tekstilindsamling.
Klima-, Energi – og Forsyningsministeriet har i den forbindelse følgende
bemærkninger.
Ad 1 og 3)
Der lægges op til, at kommunerne vil blive overladt et råderum i forhold til den
lokale udmøntning af ordningen, således at kommunen vil kunne vælge forskellige
modeller for organiseringen af ordningen i den enkelte kommune, på den enkelte
genbrugsplads og for forskellige materialestrømme. Reglerne skal kunne
understøtte gode lokale samarbejder med henholdsvis frivillige organisationer og
andre private aktører. Kommuner vil skulle sikre, at der ikke opstår
konkurrenceforvridning mellem de private aktører.
Det følger endvidere af Klimaplanen, at kommunerne forpligtes til at inddrage de
frivillige organisationer i den lokale kommunale udmøntning af initiativet. Med øget
fokus på cirkulær økonomi er der i stigende grad flere aktører på
genbrugsmarkedet, herunder borgere, som i højere grad ønsker at genbruge
genstande, og kommercielle aktører som fx iværksættere, der ønsker at anvende
specifikke materialestrømme. Derfor lægges der med lovforslaget op til, at det ikke
alene er frivillige organisationer, men også borgere og private virksomheder, som
får mulighed for at blive hørt om den lokale udmøntning af initiativet.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætter regler om inddragelse af
hele
offentligheden i den lokale udmøntning af
ordningen, herunder om mulighed for udelukkende at annoncere digitalt om
ordningen.
Side 2/3
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om materiale fra ISOBRO i forbindelse med foretræde den 28/4-22, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Dermed lægges der op til, at kommuner forpligtes til at høre offentligheden,
herunder de frivillige organisationer, om kommunens udformning af ordningen, og
på hvilke måder kommunen har påtænkt sig at afsætte genstandene til private
aktører.
Ad 2)
Der lægges med lovforslaget op til, at kommunens drift af ordningerne for
genbrugsområder kan gebyrfinansieres over genbrugspladsgebyret. Kommunens
udgifter til at drive genbrugsbutikker vil dog ikke kunne indgå i
genbrugspladsgebyret, og kommunen vil derfor skulle føre et særskilt regnskab for
genbrugsbutikken.
Det bemærkes, at lovforslaget i øvrigt ikke har til formål at regulere kommunernes
drift af kommunale genbrugsbutikker. Derfor lægges der ikke op til, at
Forsyningstilsynet skal føre tilsyn med driften af de kommunale genbrugsbutikker.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3