Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153 Bilag 11
Offentligt
2576994_0001.png
Til lovforslag nr.
L 153
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. juni 2022
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om
Forsyningstilsynet
(Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på
genbrugspladser og skærpet økonomisk tilsyn)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-,
energi- og forsyningsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2 og 6 til lovforslaget, og Socialistisk Folkepartis med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 3-5 og 7
til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres og XX’s medlemmer af udvalget læg-
ger vægt på, at udmøntningen af lovforslaget via bekendt-
gørelser ikke bør stække det frivillige Danmarks fremtid
i genbrugssektoren. Genbrug er en vigtig indtægt for man-
ge frivillige organisationer, og ulige konkurrence mellem
organisationerne, kommuner og private virksomheder må
undgås. Ifølge ISOBRO’s egne beregninger vil der kunne
være risiko for tab af mistede indtægter for op mod 770 mio.
kr., hvis alle kommuner åbner genbrugsbutikker (L 153 –
bilag 7).
RV og XX er af den overbevisning, at der i udmøntnin-
gen af loven er plads til alle genbrugsaktører, og at der
kan sættes nogle rammer for det fremtidige samarbejde. Det
kan eksempelvis ske ved, at kommunerne opsætter velgø-
renhedscontainere på et attraktivt sted på genbrugspladsen
og at det bliver muligt at medregne donationer i klimaregn-
skaber. RV og XX noterer sig, at ministeren i svar på
spørgsmål 1 oplyser, at kommunens udgifter til drift af
kommunale genbrugsbutikker vil skulle føres i et særskilt
regnskab, således at der er gennemsigtighed i forhold til
eventuel konkurrence med frivillige organisationer, som dri-
ver genbrugsbutikker. RV og XX noterer sig desuden i mini-
sterens svar på spørgsmål 1, at hver kommune forpligtes til
at høre offentligheden, herunder de frivillige organisationer
om kommunens organisering på genbrugspladserne og for
de forskellige materialestrømme. Dette for at understøtte
gode lokale samarbejder. På den baggrund har RV og XX
en forventning om, at de frivillige organisationer vil blive
hørt og deres høringssvar vil blive taget i betragtning i for-
bindelse med eksempelvis lokale genbrugsplaner, ændringer
i storskraldsordninger og tekstilindsamlinger.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det vigtigt, at de frivillige, velgørende organisationer
fortsat har gode vilkår for at drive genbrugsbutikker. Ud-
møntning af lovforslaget via bekendtgørelse skal stadig mu-
liggøre, at frivillige organisationer har mulighed for nem
og gratis adgang til genbrugssager indsamlet på genbrugs-
pladser. Ligeledes er det nødvendigt, at kommunerne får
DokumentId
Journalnummer
L 153 - 2021-22 - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2576994_0002.png
2
mulighed for at indregne genbrug, de leverer til de frivillige
genbrugsbutikker i deres CO2-regnskab, og at de frivillige
organisationer inddrages i den kommende dialog med KL
om indretning af genbrugsområder.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Nr. 6
udgår.
[Regler om fastsættelse af markedspriser udgår]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
2)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 48, stk. 8,
ændres
»stk.
1, nr. 3« til:
»stk.
1, nr. 5«.«
[Konsekvensændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af
<>:
3)
Den under
nr. 7
foreslåede
§ 48 a
udgår.
[Regler om fastsættelse af markedspriser udgår]
4)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 49 d, stk. 3,
ændres i
nr. 2
»eller« til: »,« og i
nr. 3
indsættes efter »og virksomheder«:
» eller«.
[Kommunal indsamling af erhvervsaffald i ejendomme med
blandet bolig og erhverv fastholdes]
5)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 49 d, stk. 3,
indsættes
efter nummer 3 som nyt nummer:
»4) af virksomheder i kommunen, som er beliggende i
ejendomme med både husholdninger og virksomhe-
der.«
[Kommunal indsamling af erhvervsaffald i ejendomme med
blandet bolig og erhverv fastholdes]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
6)
I de under
nr. 9
foreslåede
§ 49 f, stk. 1, § 49 g, stk.
2,
og
§ 49 h, stk. 1,
indsættes efter »indledende sortering«
ordene: »af affald«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af
<>:
Til § 3
7)
Stk. 4
udgår.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4 og 5]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Ændringsforslagene vil medføre, at kommunerne ikke
vil skulle fastsætte priser svarende til markedsprisen for
kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materiale-
nyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer af-
fald, som i art og mængde svarer til en husholdnings, jf.
lovforslagets § 49 d, stk. 3, nr. 1, indsamling af erhvervsaf-
fald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden
fast broforbindelse, jf. lovforslagets § 49 d, stk. 3, nr. 2,
behandling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret på øer uden fast broforbindelse, jf. lovforslagets
§ 49 b, stk. 2, og for indsamling af forbrændingsegnet
erhvervsaffald. Dermed vil kommunerne med ændringsfor-
slaget skulle fastsætte gebyrer til dækning af udgifter til
planlægning, etablering, drift og administration af denne
indsamling i overensstemmelse med den gældende miljøbe-
skyttelseslovs § 48, stk. 1.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse af henvisnin-
gen i miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 8.
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 5, bliver miljøbeskyt-
telseslovens § 48, stk. 1, nr. 3, til § 48, stk. 1, nr. 5. Med
ændringsforslaget ændres henvisningen i miljøbeskyttelses-
lovens § 48, stk. 8, derfor fra stk. 1, nr. 3, til stk. 1, nr. 5.
Til nr. 4 og 5
Ændringsforslagene til § 49 d, stk. 3, nr. 2-4 indebærer,
at kommunalbestyrelsen vil kunne tilbyde virksomheder i
kommunen, som er beliggende i ejendomme med både hus-
holdninger og virksomheder, at de omfattes af den eller
de indsamlingsordninger for sorteret genanvendeligt affald,
som kommunen har etableret for husholdningerne.
Dette vil ikke medføre ændringer af gældende ret. Den
gældende retstilstand efter affaldsaktørbekendtgørelsens §
11, stk. 1, hvorefter kommunalbestyrelsen kan tilbyde virk-
somheder i kommunen, som er beliggende i ejendomme
med både husholdninger og virksomheder, at de omfattes af
den eller de indsamlingsordninger for sorteret genanvende-
ligt affald, som kommunen har etableret for husholdninger-
ne, vil videreføres med den foreslåede § 49 d, stk. 3, nr. 4.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er udtryk for en sproglig præcisering i
§ 49 f, stk. 1, § 49 g, stk. 2, og § 49 h, stk. 1, af, hvad der
forstås ved »indledende sortering«, jf. lovforslagets § 1, nr.
9.
Ændringsforslaget vil med sin indsættelse af »af affald«
medføre, at det bliver helt klart, at de nævnte regler vedrører
indledende sortering af affald og ikke indledende sortering i
almindelighed.
Til nr. 7
Det foreslås, at § 3, stk. 4 udgår som en konsekvens
af ændringsforslag nr. 4 og 5. Ændringsforslaget vil med-
føre, at den foreslåede overgangsbestemmelse om, at kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, at
L 153 - 2021-22 - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2576994_0003.png
3
kommunalbestyrelsen indtil udgangen af 2022 kan tilbyde
virksomheder i kommunen, som er beliggende i ejendomme
med både husholdninger og virksomheder, at de omfattes af
den eller de indsamlingsordninger for sorteret affald egnet
til materialenyttiggørelse, som kommunen har etableret for
husholdningerne, udgår af lovforslaget.
Bestemmelsen udgår som en konsekvens af, at der i æn-
dringsforslaget til § 49 d, stk. 3, nr. 4, fastsættes en regel
om, at kommunalbestyrelsen vil kunne tilbyde virksomheder
i kommunen, som er beliggende i ejendomme med både
husholdninger og virksomheder, at de omfattes af den eller
de indsamlingsordninger for sorteret genanvendeligt affald,
som kommunen har etableret for husholdningerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2022 og var til
1. behandling den 26. april 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 25. november 2021 dette udkast til udvalget,
jf. KEF alm. del – bilag 95. Den 30. marts 2022 sendte
klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 44 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, [som ministeren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Signe Munk (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Katrine Robsøe (RV) Zenia Stampe (RV)
Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl (ALT)
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V)
Carsten Kissmeyer (V) René Christensen (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Peter Seier Christensen (NB) Ole Birk Olesen (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10