Erhvervsudvalget 2021-22
L 146
Offentligt
2573447_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 146 stillet af udvalget den 23. marts
2022 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om der med lovforslaget er risiko for, at der
bliver fjernet indhold på sociale medier, som ikke er ulovligt, og vil mini-
steren i så fald kommentere på, hvad dette betyder for den demokratiske
samtale på sociale medier?
Svar:
Regeringen mener, at der bør stilles krav til, at tech-giganter påtager sig et
større ansvar for at hindre spredning af ulovligt indhold. Et ansvar, der skal
stå mål med den størrelse, indflydelse og betydning, som de har i samfundet
i dag.
Regeringen har et klart ønske om at værne om ytringsfriheden, som er en
hjørnesten i det danske demokrati. Regeringen har samtidig et ønske om at
skabe bedre betingelser for, at borgere kan deltage på sociale medier uden
at blive eksponeret for ulovligt indhold.
Sociale medier foretager allerede i dag indholdsmoderation i vidt omfang
og fjerner indhold fra deres platforme efter egne retningslinjer. Det indhold,
som sociale medier fjerner i dag, er således ikke nødvendigvis ulovligt efter
dansk ret. Lovforslaget om regulering af sociale medier forpligter sociale
medier til inden for konkrete tidsfrister at vurdere, om anmeldt indhold er
ulovligt efter gældende dansk ret. Sociale medier er i forvejen efter reglerne
i e-handelsdirektivet forpligtet til at foretage en vurdering af anmeldt ind-
holds lovlighed, når de bliver gjort opmærksom på indholdet. Med lov-
forslaget forpligtes de sociale medier udelukkende til at foretage en vurde-
ring af indholds lovlighed inden for konkrete tidsfrister, så ulovligt indhold
ikke får lov til at florere på de sociale medier i længere tid.
I Tyskland, hvor man har indført lignende lovgivning, var der ligeledes be-
kymringer for, at lovgivning om indholdsmoderation ville betyde, at lovligt
indhold blev nedtaget i stort omfang. Det blev derfor besluttet, at den tyske
lov skulle evalueres 3 år efter dens ikrafttrædelse på baggrund af gennem-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 146 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om det internt omdelte talepapir fra Henrik Saugmandsgaard Øe, advokat for Meta/Facebooks foretræde for udvalget den 7/4-22, til erhvervsministeren
2/2
sigtighedsrapporterne fra tjenesteudbyderne og uafhængige juridiske udta-
lelser om resultaterne heraf. Evalueringsrapporten konkluderede i den for-
bindelse, at der ikke var indikationer på forekomsten af såkaldt overbloke-
ring, men at risici herfor burde minimeres yderligere ved at udvide sikker-
hedsmekanismerne, især ved muligheden for at få den oprindelige beslut-
ning kontrolleret af tjenesteudbyderen.
For bedst at sikre, at lovforslaget understøtter de sociale medier i at foretage
de rette vurderinger af indhold, foreslås det at indføre en efterprøvelsesme-
kanisme, som giver anmeldere og brugere mulighed for at få efterprøvet
tjenesteudbydernes beslutning om at fjerne, blokere eller fastholde indhold,
hvis man ikke er enig i tjenesteudbyderens beslutning. Yderligere foreslås
det, at tjenesteudbyderne forpligtes til at rapportere, hvor meget og hvilken
type indhold de tager ned. Det vil derfor også være muligt fremover at
følge, hvor meget og hvilken type indhold, der fjernes fra platformene.
Det bemærkes videre, at det er forventningen, at den kommende EU-regu-
lering på området (Digital Services Act) ligeledes vil stille krav til, at pri-
vate virksomheder skal vurdere, om indhold på en digital platform er ulov-
ligt. Lovforslaget påvirker ikke den almindelige adgang til domstolsprø-
velse af, om et givent indhold er ulovligt. Denne mulighed vil fortsat være
til stede.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup