Retsudvalget 2021-22
L 140 Bilag 3
Offentligt
2563673_0001.png
Høringsnotat
L 140: Lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen
1. Indledning
Folketingets Retsudvalg har den 24. februar 2022 sendt forslag til lov
om ændring af offentlighed i forvaltningen (L 140) i høring til en række
myndigheder og organisationer. Høringsfristen udløb den 24. marts
2022.
26. april 2022
Ref.:
Retsudvalgets
sekretariat
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Følgende myndigheder og organisationer har fremsat bemærkninger til
lovforslaget:
Arbejderen,
Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Journalistforbund,
Institut for Menneskerettigheder,
Danske Regioner (Region Hovedstaden og Region Sjælland),
Retspolitisk Forening
TV2 DANMARK A/S.
Følgende organisationer har tilkendegivet ikke at have bemærkninger
til lovforslaget:
Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Dansk Arbejdsgiverforening,
Familieretshuset,
Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet,
Rigsombuddet,
Roskilde Universitet.
Vestre Landsret og Østrelandsret ønsker ikke at udtale sig om lovforsla-
get.
Dansk Arbejdsgiverforening
har oplyst, at forslaget falder uden for DA’s
virkefelt, og derfor ikke afgiver bemærkninger.
2. Bemærkninger til høringssvarene
Generel støtte til forslaget:
Side 1 | 3
L 140 - 2021-22 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar
2563673_0002.png
Arbejderen, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Retspolitisk Forening og
TV 2 DANMARK A/S udrykker deres støtte til lovforslaget.
Ligeledes støtter Dansk Journalistforbund og Institut for Menneskeret-
tigheder overordnet set op om lovforslaget, men har en række forslag
til yderligere ændringer af offentlighedsloven.
Bevarelse af offentlighedslovens nuværende regler:
Danske Regioner har svaret, at de ikke mener, at der bør genindføres
ret til aktindsigt i sager om førelse af kalender, som lovforslaget lægger
op til.
I det følgende gennemgås og kommenteres væsentlige punkter i hø-
ringssvarene. For mere detaljerede oplysninger henvises der til de
fremsendte høringssvar.
a. Bemærkninger til forslag om ophævelse af § 22 om kalenderfø-
ring
Danske Regioner har indhentet regionernes bemærkninger til lovforsla-
get, og Region Hovedstaden og Region Sjælland har svaret, at de øn-
sker § 22 om kalenderføring bevaret, idet de hensyn og overvejelser,
som ligger bag indførelsen af bestemmelsen, stadig gør sig gældende.
Danske Regioner har ikke nogen bemærkninger til forslaget om ophæ-
velse af § 23, stk. 1, nr. 2, § 24 og § 27, nr. 2, da Danske Regioner og
regionerne ikke er omfattet af disse bestemmelser.
Forslagsstillerne har noteret sig bemærkninger. Bemærkningerne giver
ikke forslagsstillerne anledning til justeringer i det fremsatte lovforslag.
b. Forslag til yderligere justeringer af offentlighedsloven
Dansk journalistforbund er enig med forslagsstillerne i at prioritere en
afskaffelse af først og fremmest i § 24 (ministerbetjeningsreglen) og i §
27, nr. 2 (folketingspolitikerreglen).
Dansk Journalistforbund har fremsendt fem forslag til yderligere æn-
dringer af offentlighedsloven, som fremgår nedenfor:
1. Ministerbetjeningsreglen § 24 bør afskaffes.
2. Folketingspolitikerreglen i § 27 bør afskaffes eller justeres.
Side 2 | 3
L 140 - 2021-22 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar
2563673_0003.png
3. Tidsfrister for aktindsigt skal overholdes og overskridelser bør
sanktioneres.
4. Arkiv-systemet skal moderniseres og digitaliseres
5. Der skal udformes strammere procedurer for undtagelse af akt-
indsigt for offentligt ejede virksomheder.
Institut for Menneskerettigheder ser ligeledes overordnet set positivt på
de ændringer, som der med lovforslaget lægges op til. Institut for Men-
neskerettigheder har endvidere fire forslag til justeringer af offentlig-
hedsloven, som fremgår nedenfor:
1. Det anbefales, at offentlighedslovens § 27, nr. 2, ophæves.
2. Offentlighedslovens § 24 bør indsnævres, så bestemmelsen
alene omfatter dokumenter udarbejdet til ministerrådgivning og
foreløbige overvejelser om løsningsmuligheder i interne doku-
menter, der udveksles mellem et ministerium og dets underord-
nede styrelser samt mellem ministerier indbyrdes.
3. Offentlighedslovens § 29, stk. 1, sidste pkt., bør ophæves.
4. Det anbefales, at offentlighedslovens § 22 omfattes af offentlig-
hedslovens § 14 om meroffentlighed.
Forslagsstillerne kvitterer for forslagene til yderligere ændringer af of-
fentlighedsloven. Disse forslag vil indgå i forslagsstillernes overvejel-
ser, men giver ikke for nuværende anledning til ændring af det frem-
satte lovforslag.
Side 3 | 3