Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 136 Bilag 7
Offentligt
2584379_0001.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring om lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om kommunernes styrelse
(Etablering af fonden for blandede byer og anvendelse af fondens midler og
Landsbyggefondens driftsstøtte m.v.)
Ændringsforslag
Af
indenrigs- og boligministeren,
tiltrådt af: …
Til § 1
1)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 115, stk. 10, 3. pkt.,
indsættes efter »påbegyndelse«: », jf. dog § stk.
12«.
02.
I
§ 115
indsættes som
stk. 12 og 13:
»Stk. 12.
Indenrigs- og boligministeren kan, når denne finder det påkrævet,
efter forhandling med finansministeren fastsætte regler om, at kommunalbesty-
relsen for en nærmere fastsat periode kan godkende en anskaffelsessum, som
overskrider det maksimumsbeløb, der gælder på godkendelsestidspunktet, med
op til 20 pct. Indenrigs- og boligministeren skal i forbindelse med regler fastsat
i medfør af 1. pkt. efter forhandling med finansministeren fastsætte regler om
finansiering af overskridelsen.
Stk. 13.
Foreligger kommunalbestyrelsens godkendelse af en anskaffelsessum,
som overskrider det maksimumsbeløb, der gælder på godkendelsestidspunktet,
L 136 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag fra indenrigs- og boligministeren
2584379_0002.png
jf. stk. 12, skal der ved opgørelsen af anskaffelsessummen efter § 92 a, stk. 2, §
107, § 115, stk. 10, 2.pkt., § 118, stk. 1-3, § 129, stk. 1, og § 130, stk. 1, ses
bort fra det beløb, hvormed anskaffelsessummen overstiger maksimumsbeløbet
efter § 115, stk. 10, 1. pkt.«
[Bemyndigelse til indenrigs- og boligministeren til at fastsætte regler om god-
kendelse og finansiering af overskridelse af maksimumsbeløbet for anskaffel-
sessummen for alment byggeri]
Til § 5
2)
Paragraffen affattes således:
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2.
[§ 1, nr. 14,] vedrørende indsættelse af § 115, stk. 12 og 13, i lov om
almene boliger m.v. ophæves den 1. juli 2024.
[Udløbsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 1, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til en almen boligorganisation til etablering af almene boliger ved
1) nybyggeri,
2) på- og tilbygning til almene boligafdelingers ejendomme,
3) erhvervelse med efterfølgende ombygning til almene familieboliger af eksi-
sterende ejendomme, som ikke anvendes til beboelse, samt erhvervelse, om-
bygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning til de i § 109, stk. 5,
nævnte almene familieboliger,
4) ombygning eller erhvervelse med eventuel efterfølgende ombygning af eksi-
sterende beboelsesejendomme, der ikke er opført med offentlig støtte, såfremt
boligerne etableres som almene familieboliger, der indrettes som bofællesska-
ber, forudsat der sker en tilvækst af boenheder,
5) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, såfremt boligerne etableres som almene ungdomsboliger, forudsat
der sker en tilvækst af boliger,
2
L 136 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag fra indenrigs- og boligministeren
2584379_0003.png
6) ombygning af almene ungdomsboliger, der i forbindelse med ombygningen
mærkes som almene familie- eller ældreboliger,
7) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, såfremt boligerne etableres som almene ældreboliger,
8) erhvervelse af uudnyttede tagetager og ret til at påbygge yderligere etager
samt efterfølgende etablering af tagboliger i ejendomme, der anvendes til pri-
vat udlejning til beboelse, og i almene boligafdelingers ejendomme.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til kommunale almene ældreboliger og til selvejende institutioner
til etablering af almene ældreboliger, herunder almene ældreboliger, der indret-
tes særligt med henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne, der etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, der pr. 1. januar 1996 ejede eller havde indgået driftsoverenskomst
med et plejehjem, der er beliggende i en anden kommune, på statens vegne kan
give tilsagn om ydelsesstøtte til ombygning af plejehjemmet til almene ældre-
boliger. Boligerne henregnes i henhold til stk. 7 som værende beliggende i den
kommune, der er berettiget til at yde tilsagnet.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 4, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor et regionsråd på grundlag af den årlige rammeaftale med regi-
onens kommuner skal etablere almene ældreboliger, der indrettes særligt med
henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne, på statens vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte til disses
etablering ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
institutioner, som er etableret efter den tidligere bistandslovs § 112, § 92 i den
tidligere lov om social service og § 108 i lov om social service.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 6, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering af almene ungdomsboli-
ger, der etableres ved
3
L 136 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag fra indenrigs- og boligministeren
2584379_0004.png
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, forudsat at der sker en tilvækst af boliger.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 6, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering af universitetsnære alme-
ne ungdomsboliger, der støttes af en fond, jf. § 10, stk. 2, i lov om offentlige
forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, og
som etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, der ikke anvendes til beboelse.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 10, 1. pkt., at indenrigs- og bolig-
ministeren fastsætter maksimumsbeløb for anskaffelsessummen for alment
byggeri. Den endeligt godkendte anskaffelsessum for alment byggeri med til-
sagn efter stk. 1-6 eller § 117, stk. 1, må ikke overstige det maksimumsbeløb,
der gælder på tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffel-
sessummen forud for påbegyndelsen, jf. almenboliglovens § 115, stk. 10, 3.
pkt.
Det fremgår af almenboliglovens § 117, at kommunalbestyrelsen i den kom-
mune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til en selvejende ungdomsboliginstitution, som har modtaget til-
sagn om støtte i medfør af byggestøtte-, kollegiestøtte- eller boligbyggerilov-
givningen eller er godkendt efter § 67, stk. 1, nr. 8, i den tidligere lov om bo-
ligbyggeri, til etablering af selvejende ungdomsboliger ved på- eller tilbygning
til den selvejende ungdomsboliginstitutions ejendom.
Anskaffelsessummen for alment boligbyggeri skal holdes inden for et lovbe-
stemt maksimumsbeløb for at undgå for dyrt byggeri og sikre, at huslejen i de
almene boliger ligger på et niveau, som er foreneligt med deres formål. Ud fra
dette hensyn er der fastsat et maksimumsbeløb for alment byggeri.
Maksimumsbeløbet har en indbygget automatisk konjunkturregulerende virk-
ning, idet byggeriet af almene boliger reduceres, når byggepriserne bliver for
høje. Maksimumsbeløbet indekseres hver 1. januar med et sammensat prisin-
deks, hvor nettoprisindekset og lønindekset for den private sektor hver vægter
50 pct. I de seneste år har der været en stærk fremgang i bygge- og anlægs-
branchen, som har medført stigende materialeomkostninger og lønvækst.
4
L 136 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag fra indenrigs- og boligministeren
2584379_0005.png
En række almene byggeprojekter må opgives eller udskydes, fordi stigende
byggepriser gør det vanskeligt at holde anskaffelsessummen inden for det bin-
dende maksimumsbeløb.
Selv om indenrigs- og boligministeren allerede i dag kan fastsætte maksi-
mumsbeløb for anskaffelsessummen for alment byggeri, jf. almenboliglovens §
115, stk. 10, 1. pkt., vil det være uhensigtsmæssigt at foretage en generel forhø-
jelse af det gældende maksimumsbeløb med henblik på at rumme de stigende
byggepriser.
I visse tilfælde kan det dog være både hensigtsmæssigt og nødvendigt for at
sikre, at der bliver etableret almene boliger, at anskaffelsessum kan overskride
maksimumsbeløbet.
Det foreslås på den baggrund, at indenrigs- og boligministerens bemyndigelse
til at fastsætte regler om maksimumsbeløb for anskaffelsessum for alment byg-
geri udvides med mulighed for at fastsætte regler om godkendelse af en anskaf-
felsessum, som overskrider maksimumsbeløbet.
Det foreslås, at der i
§ 115, stk. 10, 3. pkt.,
efter »påbegyndelse« indsættes », jf.
dog § stk. 11«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 115, stk. 12, jf. neden-
for, som indeholder en undtagelse til hovedreglen i § 115, stk. 10, 3. pkt., hvor-
efter den endeligt godkendte anskaffelsessum for alment byggeri med tilsagn
efter stk. 1-6 eller § 117, stk. 1, ikke må overstige det maksimumsbeløb, der
gælder på tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelses-
summen forud for påbegyndelsen.
Det foreslås i
§ 115, stk. 12, 1. pkt.,
at indenrigs- og boligministeren, når denne
finder det påkrævet, efter forhandling med finansministeren fastsætte regler
om, at kommunalbestyrelsen for en nærmere fastsat periode kan godkende en
anskaffelsessum, som overskrider det maksimumsbeløb, der gælder på god-
kendelsestidspunktet, med op til 20 pct.
Det er hensigten, at indenrigs- og boligministeren ændrer kapitel 4 om maksi-
mumsbeløb i bekendtgørelse om støtte til almene boliger m.v. med henblik på
at fastsætte nærmere regler om godkendelse af en anskaffelsessum, som over-
skrider maksimumsbeløbet.
Indenrigs- og boligministeren vil i den forbindelse fastsætte, hvilke betingelser
der skal være opfyldt for, at kommunalbestyrelsen kan godkende en anskaffel-
sessum, som overstiger maksimumsbeløbet.
Udtrykket ”når denne finder det påkrævet” skal forstås således, at nærmere
regler vil omfatte tilsagn om ydelsesstøtte meddelt i en tidsmæssig afgrænset
5
L 136 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag fra indenrigs- og boligministeren
2584379_0006.png
periode. Det er ikke hensigten, at indenrigs- og boligministeren fastsætter reg-
ler om godkendelse af overskridelse af maksimumsbeløbet, som vil gælde til
enhver tid. Formålet med den tidsmæssige begrænsning er at sikre, at finansie-
ring af overskridelsen kun omfatter de projekter, som på grund af uforudsete
begivenheder, f.eks. den voldsomme prisudvikling eller lignende, ikke vil kun-
ne gennemføres uden at tillade en højere anskaffelsessum.
Det kan endvidere forventes, at der bl.a. vil blive stillet krav om, at der forelig-
ger dokumentation for, at byggeprojektet er gennemgået med henblik på bespa-
relser for at nedbringe anskaffelsessummen, og den almene boligorganisations
revisor attesterer, at dette er sket og erklærer, at byggeriet kun kan gennemfø-
res med en højere anskaffelsessum.
Desuden foreslås der en grænse på op til 20 pct. af maksimumsbeløbet med
henblik på at sikre opførelse af almene boliger i overensstemmelse med almen-
boliglovens § 108 om boligernes udformning og indretning.
Det foreslås i
§ 115, stk. 12, 2. pkt.,
at indenrigs- og boligministeren i forbin-
delse med regler fastsat i medfør af 1. pkt. efter forhandling med finansministe-
ren skal fastsætte regler om finansiering af overskridelsen.
Bemyndigelsen vil således også give indenrigs- og boligministeren hjemmel til
at fastsætte nærmere regler om finansiering af overskridelsen.
Det er hensigten, at den del af anskaffelsessummen, som overskrider maksi-
mumsbeløbet for alment nybyggeri, finansieres fra én eller flere finansierings-
kilder, f.eks. kommunalbestyrelsen, Landsbyggefonden, den almene boligorga-
nisation, staten eller beboerne.
Det foreslås i
§ 115, stk. 13,
at det ved opgørelsen af anskaffelsessummen efter
§ 92 a, stk. 2, § 107, § 115, stk. 10, 2.pkt., § 118, stk. 1-3, § 129, stk. 1, og §
130, stk. 1, ses bort fra det beløb, hvormed anskaffelsessummen overstiger
maksimumsbeløbet efter § 115, stk. 10, 1. pkt., hvis kommunalbestyrelsens
godkendelse af en anskaffelsessum, som overskrider det maksimumsbeløb, der
gælder på godkendelsestidspunktet, jf. det foreslåede § 115, stk. 12, foreligger.
Det handler om almenboliglovens § 92 a, stk. 2, om Landsbyggefondens refu-
sion af ydelsesstøtten.
Det handler endvidere om almenboliglovens § 107, hvorefter modtager af støt-
te til almene boliger samt modtagere af tilskud til servicearealer skal betale
Udbetaling Danmark et gebyr på 2 promille af den inden påbegyndelsen god-
kendte anskaffelsessum eksklusive gebyr samt almenboliglovens § 115, stk. 10,
2. pkt., om byggerier opført på lejet grund.
6
L 136 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag fra indenrigs- og boligministeren
2584379_0007.png
Det handler endelig om § 118, stk. 1-3, om finansiering af alment nybyggeri, §
129, stk. 1, om beboerbetaling, og § 130, stk. 1, om beregning af ydelsesstøtte.
Det er hensigten, at almenboliglovens § 124, stk. 1, og § 126 finder anvendelse
på lånet, som evt. vil ydes til finansiering af overskridelsen.
Almenboliglovens § 124, stk. 1, handler om Landsbyggefondens oprykkende
panteret, mens almenboliglovens § 126 handler om lånets karakter og tilbage-
betaling.
Til nr. 2
Det foreslås, at lovforslagets [§ 1, nr. 14,] hvorved indenrigs- og boligministe-
ren bemyndiges til at fastsætte regler om godkendelse og finansiering af over-
skridelse af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen for alment byggeri,
ophæves den 1. juli 2024.
Forslaget indebærer, at den bemyndigelse, som indenrigs- og boligministeren
vil få med lovforslaget, jf. de foreslåede stk. 12 og 13 i § 115 i lov om almene
boliger m.v., automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge de ændrede reglers gyldighedsperiode.
Formålet med bemyndigelsesbestemmelsen i det foreslåede § 115, stk. 12, er at
sikre en midlertidig løsning på problemet vedrørende overholdelse af maksi-
mumsbeløbet, indtil en arbejdsgruppe, der nedsættes i Indenrigs- og Boligmini-
steriets regi, finder en mere varig løsning. Derfor foreslås det, at bemyndigel-
sesbestemmelsen i § 115, stk. 12, i lov om almene boliger m.v. samt den heraf
afledte bestemmelse i § 15, stk. 13, ophæves den 1. juli 2024.
7