Erhvervsudvalget 2021-22
L 131
Offentligt
2564372_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
27. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 131 stillet af udvalget den 24. marts
2022 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
I forbindelse med forberedelsen af Sveriges implementering af direktivet
er der i tråd med sædvanlig svensk praksis lavet en såkaldt ”udredning”.
Den svenske udredning henviser til, at e-bøger er omfattet af § 2, nr. 2 i
lovforslaget, hvor der står, at ”Loven
finder ikke anvendelse på følgende
indhold af websteder og mobilapplikationer: Dokumentformater, der er of-
fentliggjort inden 28. juni 2025,” og konkluderer derfor, at e-bøger
som
allerede er på markedet pr. 28. juni 2025, ikke skal leve op til tilgængelig-
hedsdirektivet. Der står flg.:
”... Å andra sidan ska, när det gäller webbplatser och applikationer, kra-
ven inte gälla filformat för dokument som offentliggjorts före den 28. juni
2025. Det är utredningens uppfattning att detta undantag träffar e-böcker
utgivna i ett visst format. E-boken är en tjänst, men den kan också sägas
vara ett dokument. Utredningens bedömning är därför att tillgänglighets-
kraven endast gäller utgivning (offentliggörande) av e-böcker efter den 28
juni 2025. Offentliggörande ska inte i det här sammanhanget ses som ett
offentliggörande enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och
konstnärliga verk (upphovsrättslagen), det vill säga när verket första gån-
gen lovligen görs tillgängligt för allmänheten (1 kap. 7 § upphovsrätt-sla-
gen). Det är offentliggörandet av den elektroniska filen som avses.” Mini-
steren bedes oplyse baggrunden for, at man ikke har benyttet den samme
bestemmelse i direktivet med henblik på at undtage bagkataloget fra til-
gængelighedskravene i det danske lovforslag.
Svar:
Under arbejdet med lovforslaget har der været opmærksomhed om den ud-
redning fra Sverige, der henvises til i spørgsmålet, herunder særligt sven-
skernes henvisning til at undtage bagkataloget fra tilgængeligheds-kra-
vene.
Baggrunden for ikke at anvende den svenske fortolkning er, at det vurde-
res, at en undtagelse af bagkataloget ud fra begrundelsen om, at e-bøger er
et dokumentformat, vil være direktivstridig.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 131 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvorfor man ikke som Sverige har benyttet en bestemmelse i direktivet om e-bøger til at undtage bagkataloget fra tilgængelighedskravene, til erhvervsministeren
Vurderingen bunder i, at direktivet klart definerer, hvad der forstås ved en
e-bog, og denne definition indebærer ikke, at en e-bog kan anses for at være
et dokumentformat. I direktivets artikel 3, nr. 41, er e-bog og dedikeret
software således defineret som
”En tjeneste, der består af levering af digi-
tale filer, der indeholder en elektronisk udgave af en bog, som brugeren
kan få adgang til, navigere i, læse og bruge, og den dedikerede software,
herunder tjenester til mobile enheder, herunder mobilapplikationer, der an-
vendes til at få adgang til, navigere i, læse og bruge de pågældende digitale
filer, men ikke software, der er omfattet af definitionen i nr. 42”.
Det er afgørende, at direktivet definerer en e-bog som en tjeneste, dvs. at
der er tale om en tjenesteydelse, der leveres
enten ved enkeltstående le-
vering eller løbende levering
og altså ikke et format, der offentliggøres.
Tjenester, der leveres til forbrugere efter d. 28. juni 2025 skal opfylde til-
gængelighedskravene. Det følger af direktivets artikel 2, stk. 2, hvor e-bø-
ger fremgår under litra e. Det er altså leveringstidspunktet til forbrugeren,
der er afgørende for, om en e-bog skal opfylde tilgængelighedskravene.
Det er i den henseende uden betydning, om e-bogen også er blevet leveret
til forbrugere forud for d. 28. juni 2025, da det er hvert enkelt leverings-
tidspunkt, der er afgørende.
På denne baggrund kan bagkataloget ikke undtages med afsæt i den sven-
ske fortolkning. Erhvervsministeriet har på embedsmandsniveau været i
dialog med EU-Kommissionen, som har tilkendegivet, at e-bøger ikke kan
undtages ud fra begrundelsen, at de skulle kunne karakteriseres som doku-
mentformater.
Jeg er opmærksom på, at Danmark ikke skal stille strengere krav end de
øvrige europæiske lande, men samtidig skal direktivet implementeres kor-
rekt. Baseret på ovenstående er det ikke vurderingen, at den svenske for-
tolkning, som udlagt i udredningen, falder inden for direktivets rammer.
Skulle andre EU-lande mod forventning fastsætte mere lempelige regler
for e-bøger, som accepteres af EU, skal samme vilkår gøre sig gældende i
Danmark. Jeg vil derfor fortsat følge udviklingen i implementeringen i an-
dre EU-lande tæt.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2