Erhvervsudvalget 2021-22
L 131
Offentligt
2563174_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 131 stillet af udvalget den 23. marts
2022.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23/3-22 fra Danske Handicap-
organisationer om bemærkninger til lovforslaget, jf. L 131 - bilag 6?
Svar:
Jeg har læst henvendelsen fra Danske Handicaporganisationer, og jeg vil i
mit svar komme ind på alle de overordnede emner, som Danske Handicap-
organisationer har bemærkninger til.
Der er mange personer i Danmark, som har en vanskelig hverdag, fordi et
handicap eller midlertidige funktionsbegrænsninger kan gøre små ting til
store udfordringer. Det er en vigtig problematik, hvor vi skal arbejde for at
gøre vilkårene for livet mere lige.
Jeg mener, at lovforslaget er et skridt i den rigtige retning. Lovforslaget
omfatter mange forskellige produkter og tjenester, som er nødvendige at
kunne anvende for at kunne begå sig i samfundet. Samtidig er der ingen
tvivl om, at indførelsen af fælleseuropæiske tilgængelighedskrav vil være
meget omkostningsfuld for mange virksomheder. Det koster både tid og
penge, når de udvalgte produkter og tjenester skal indrettes efter tilgænge-
lighedskravene. Det er vigtigt, at der er balance mellem lovforslagets for-
mål om at gøre livet lettere for personer med handicap og størrelsen på de
udgifter, som pålægges virksomhederne. Der skal med andre ord være pro-
portionalitet i de krav, vi stiller til danske virksomheder.
Lovforslaget fastsætter en grundlæggende ramme på områder, som i over-
vejende grad hidtil er uregulerede for så vidt angår tilgængelighed. På den
baggrund, og henset til lovforslagets økonomiske konsekvenser, vurderes
det hensigtsmæssigt, at en udvidelse af lovforslagets anvendelsesområde
bør afvente et tidspunkt, hvor effekten af lovforslaget kan måles.
Dette gælder både, hvor der er tale om egentlige udvidelser af lovforslagets
anvendelsesområde, f.eks. ved at lade husholdningsprodukter og lærings-
miljøer omfatte. Det gælder også i relation til længden på overgangsperio-
der eller hvor det er op til de enkelte EU-medlemslande at vælge, om det
byggede miljø, der anvendes til levering af tjenester, skal være omfattet.
I relation til formuleringen om uforholdsmæssig byrde vil jeg henvise til
min besvarelse af spørgsmål nr. 3 stillet af Lisbeth Bech-Nielsen (SF), hvor
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 131 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-22 fra Danske Handicaporganisationer om bemærkninger til lovforslaget, til erhvervsministeren
jeg deler min oplevelse af, at størstedelen af danske virksomheder gerne
vil leve op til de regler, som vi har i Danmark. Af samme årsag har jeg
tiltro til, at virksomhederne er i stand til at foretage nødvendige vurderin-
ger, som skal foretages i henhold til lovforslagets § 8, hvorefter produkter
og tjenester kan undtages fra tilgængelighedskravene. Som også angivet i
samme besvarelse vil det være muligt at kontrollere, at undtagelsesbestem-
melsen i § 8 ikke anvendes som en omgåelsesmulighed.
For så vidt angår kontrollen på området vil denne opgave påhvile flere
myndigheder med ressortansvar for forskellige produkter og tjenester. Der
lægges derfor ikke op til en fælles sekretariatsbetjening eller klageadgang.
I forlængelse af den ovennævnte evaluering af lovforslaget vil det i samme
ombæring være nærliggende at se på, om der er en tilstrækkelig volumen
af forbrugerklager til, at der bør etableres en fælles sekretariatsbetjening
og eventuelt et klagenævn.
Endelig vil jeg bemærke, at der vil blive igangsat en vejledningsindsats i
2022 og frem mod reglernes virkning i 2025, og jeg sætter pris på, at Dan-
ske Handicaporganisationer ønsker at deltage i arbejdet.
For så vidt angår transporttjenester har jeg indhentet bidrag fra Transport-
ministeriet, som oplyser følgende:
”I
lovforslaget er der i relation til transporttjenester henvist til lov om web-
tilgængelighed, som pålægger tilgængelighedskrav for alle offentlige or-
ganers websteder og mobilapplikationer. Forskellen mellem webtilgænge-
lighedsloven og lovforslaget for så vidt angår udstrækningen på transport-
området er derfor, at anvendelsesområdet for lovforslaget også omfatter
private transportudbydere så som fjernbusser og turistbusser. Som noget
nyt for offentlige organer vil der (med undtagelse af transporttjenester i
byer, forstæder og regionale transporttjenester) være nogle ”særlige sup-
plerende tilgængelighedskrav”, der indebærer, at der på en tilgængelig
måde skal videreformidles information om den fysiske tilgængelighed af
deres tjeneste (køretøjet, stoppestedet m.v.). Det kan i forlængelse hertil
nævnes, at DOT (dinoffentligetransport bestående af DSB, Metroselskabet
og Movia) allerede er i gang med at udvikle en smiley-ordning, som har til
formål at anskueliggøre den fysiske tilgængelighed for store skiftesteder
og terminaler på en rejse, så passagerer, herunder særligt personer med
handicap, på forhånd kan orientere sig om, hvor der er optimale skifteste-
der m.v.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2