Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2479749_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 26 ad L 13 stillet af udvalget den 3. novem-
ber 2021 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes forholde sig til høringssvarenes konkrete betænkelighe-
der ved forslagene vedrørende markedsføring over for børn og unge her-
under (1) de negative konsekvenser det kan få for unge iværksættere, (2)
håndhævelsesmulighederne over erhvervsdrivende/profiler hjemmehø-
rende i udlandet og (3) den reelle beskyttelseseffekt af forslagene henset
til håndhævelsesmulighederne.
Svar:
Jeg har forståelse for de bekymringer, som der er givet udtryk for i nogle
af høringssvarene, i forhold til, om lovforslaget vil begrænse muligheder-
ne for børn og unge under 15 år for at udleve tidlige iværksætterdrømme.
Børnerådet har fx peget på, at lovforslaget gør det ulovligt for en 14-årig
at promovere sine perleplader eller en kagebod på sociale medier.
Det er det primære formål med de foreslåede bestemmelser at beskytte de
unge, der ser reklamerne, og som har svært ved at se, at der er tale om en
reklame. Der er risiko for, at børn i højere grad påvirkes af markedsfø-
ringsmæssige virkemidler end voksne, da børn og unges kritiske sans ik-
ke er færdigudviklet, ligesom de har mindre erfaring med at sortere i in-
formationer end voksne. Derfor kan der særligt i forhold til børn og unge
være grund til at være ekstra opmærksom på indhold, der spredes via so-
ciale medier.
En ung influencer under 15 år, der modtager produkter af en erhvervsdri-
vende til gengæld for at nævne et produkt på sin profil på sociale medier,
vil således være omfattet af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets §
11, stk. 3. Det er endvidere en forudsætning for at være omfattet af be-
stemmelsen, at der er tale om en aktivitet i erhvervsmæssigt øjemed.
Hobbyvirksomhed eller markedsføring, der har et meget begrænset om-
fang, som fx de eksempler, som Børnerådet har påpeget, vil som altover-
vejende hovedregel ikke være udtryk for en aktivitet i erhvervsmæssigt
øjemed og dermed ikke berørt at forslaget.
I forhold til spørgsmålet om håndhævelsesmulighederne over for er-
hvervsdrivende/profiler hjemmehørende i udlandet og den reelle beskyt-
telseseffekt af forslagene henset til håndhævelsesmulighederne, kan jeg
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at forholde sig til høringssvarenes konkrete betænkeligheder ved forslagene om markedsføring over for børn og unge, til erhvervsministeren
2/2
oplyse, at der gælder særlige regler, når erhvervsdrivende etableret i ét
EU/EØS-land via internettet eller andre online tjenester retter deres mar-
kedsføring mod privatpersoner bosat i et andet EU/EØS-land. I de tilfæl-
de gælder der som udgangspunkt et afsenderlandsprincip, som følger af e-
handelslovens §§ 3-4. Når afsenderlandsprincippet finder anvendelse, be-
tyder det, at erhvervsdrivendes markedsføring som udgangspunkt skal
overholde den offentligretlige lovgivning, herunder markedsførings-
lovgivningen, som gælder i det land, hvor den erhvervsdrivende er etable-
ret.
I den forbindelse er det væsentligt at understrege, at Forbrugerombuds-
manden alene har oplyst at have modtaget klager over - og behandlet sa-
ger - om danske erhvervsdrivendes brug af børn til at markedsføre sig på
børnenes profiler. Forbrugerombudsmanden har derimod
ikke
modtaget
klager over udenlandske erhvervsdrivende/profiler, der har anvendt børn
til at reklamere for sig.
Det er på den baggrund regeringens vurdering, at beskyttelseseffekten af
dette forslag i forhold til danske børn og unge vil være betydelig.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup